سید ایخسان
عناصر سازمانی و عملکرد انتقال دانش
رابطه معناداری بین بیشتر متغییرو هر یک از عملکرد خلق دانش و یا انتقال دانش وجود دارد
همانطور که ملاحظه شد. پژوهشهای صورت گرفته فوق به بررسی ارتباط مدیریت دانش با مقیاسهای مختلفی پرداختهاند. جعفری وهمکاران از پژوهش خود نتیجه گرفتند که بین مدیریت دانش با ساختار سازمانی وفرهنگ سازمانی در سازمان مورد مطالعه انها رابطه معناداری وجود دارد. مانیان در پژوهش دیگری به این نتیجه رسید هرچند سیستم مدون وساخت یافتهای در سازمان مورد مطالعه وی وجود ندارد اما مدیریت دانش آنها در سطح متوسط ارزیابی شده است اما رابطه معناداری بین توسعه محصول جدید و مدیریت دانش وجود دارد. والمحمدی در پژوهش خود به این نتیجه رسید که مهمترین عامل موفقیت مدیریت دانش پاداش دهی و ایجاد انگیزه است در حالی که الگو برداری از بهترینها دارای کمترین اهمیت است. کشاورزی در پژوهش خود به این نتیجه رسید که بین فرایندهای مدیریت دانش و شاخصهای فرهنگ سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. موسی خانی در پژوهش خود اذعان میکند هر چند مدیریت دانش به صورت یک الزامرقابتی درآمده است با این وجود اگر زیرساختهای مناسب و پیش نیازهای لازم برای استفاده از چنین فرایندی فراهم نباشد حاصلی جز انزجار منابع انسانی و اتلاف منابع مالی در پی نخواهد داشت. بنابراین ضروری است که سازمانها قبل از هر اقدامی از آمادگی سازمان خود در ارتباط با استقرار آن اطمینان حاصل کنند. در پژوهشهای انجام گرفته خارجی نیز چونگ در پژوهش خود نتیجه گرفت که اگر مشخصه های ساختار سازمانی کمتر متمرکز،کمتر رسمی وبیشتر یکپارچه باشد، تعامل اجتماعی در بین اعضای سازمانی مطلوبتر خواهد بود. و معتقدند که تعامل اجتماعی نقشی واسطه در ارتباط بین ساختار سازمانی و مدیریت دانش را ایفا میکند. پرتوسا در پژوهش خود نتیجه می گیرد که پیچیدگی سازمان بر عملکرد دانش تاثیر مثبت و تمرکز تاثیر منفی بر عملکرد دانش دارد. کارما شریف در پژوهش خود اذعان میکند که الهام از فرایندهای انطباقی برای مدیریت دانش در سیستمهای پیچیده، می تواند به شیوه های موثرتر مدیریت دانش و به نرخ بالاتری از خلاقیت و انعطاف پذیری منجر شود. سید ایخسان در پژوهش خود بیان میکند که ارتباط معناداری بین مدیریت دانش و عناصر سازمانی وجود دارد. همانطور که مشاهده شد رابطه معناداری بین اکثر سازوکارهای سازمان با مدیریت دانش وجود دارد. پژوهشگر با توجه به اهمیت مقوله دانش و تاثیر آن بر عملکرد سازمانها و شرکتها و همچنین انجام نشدن چنین مقوله ای در مجموعه سازمان های دولتی به بررسی این موضوع می پردازد وبه دنبال ارتباط ساختار سازمانی باوضعیت مدیریت سازمانی در یکی از شهرهای بندری مهم جنوب(بندر عباس) می پردازد . لازم به ذکر است که در اغلب پژوهشها در زمینه مدیریت دانش مقوله ظرفیت مدیریت دانش نادیده گرفته شده است.حال انکه این مقوله پایه واساس مدیریت دانش می باشد. لذا این پژوهش این مقوله نیز بررسی میکند.
خلاصه فصل: در فصل دوم پژوهشگر به بیان نظری عناصر و مفاهیم پژوهش پرداخته است. در این فصل در ابتدا مباحث مربوط به ساختار سازمانی دربخش اول ارائه شده است در این بخش اجزای ساختار سازمانی یعنی رسمیت، تمرکز، پیچیدگی به تفسیر توضیح داده شده است. سپس در بخش دوم به مقوله مدیریت دانش میپردازد و به معرفی چهارچوبهای مدیریت دانش می پردازد و فرایندهای خلق ، کاربرد، انتقال، تسهیم و.. را تشریح می کند. در بخش سوم به بررسی رابطه بین مدیریت دانش و ساختار سازمانی می پردازد و بیان میشود که لازمه موفقیت مدیریت دانش، هماهنگی آن با ساختار سازمانی است. ودر نهایت در بخش چهارم با بیان تحقیقات انجام شده در داخل و خارج در زمینه مدیریت دانش فصل دوم به پایان میرسد.
فصل سوم
روش تحقیق
عقل تو را کفایت می کند که راه گمراهی را از رستگاری نشانت دهد.
امام علی(ع)
مقدمه:
همواره یکی ازعواملی که پژوهش را مفید وقابل استفاده میگراند همخوانی مراحل انجام پژوهش است به طوری که نوع پژوهش، روش گردآوری اطلاعات و تدوین پرسشنامه ها با موضوع پژوهش همخوانی داشته باشد تا نتایج حاصل قابل استفاده و کاربردی باشد. در این فصل پژوهشگر ابتدا به معرفی محیط، جامعه، نمونه پژوهش میپردازد، سپس روش نمونهگیری وگردآوری دادهها رامشخص کرده ودر نهایت روش تحلیل دادهها را در پژوهش شرح میدهد.
۳-۱ روش تحقیق :
روش های متعددی برای تحقیق بکار برده می شود و معمولاً محققان در خصوص تعریف مشخص از انواع روش های تحقیق ، اتفاق نظر نداشته و بر این اساس تقسیم بندی های متفاوتی از آن بعمل آمده است . لازم بذکر است این پژوهش از نظر هدف، از نوع کاربردی .و روش گردآوری اطلاعات نیز میدانی می باشد از نظر هدف می توان روش تحقیق را به روش های : تاریخی ، توصیفی و تجربی تقسیم بندی کرد همچنین تحقیق را از لحاظ ماهیت و روش به سه دسته کلی : بنیادی ، نظری و کاربردی تقسیم بندی می کنند . ( نادری ، ۱۳۸۵) از لحاظ روش گرد آوری اطلاعات را می توان به کتابخانه ای ، مشاهده ای و پیمایشی تقسیم کرد . در این تحقیق روش پیمایشی جهت گرد آوری اطلاعات استفاده شده است ، لذا آن را می توان در زمره تحقیق های میدانی قرار داد . در فصل دوم با مطالعات کتابخانه ای مبانی نظری پژوهش بیان میشود وهمچنین به پژوهشهای انجام شده در زمینه مدیریت دانش نیز اشاره شد. از انجایی که پژوهشگر به دنبال بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و وضعیت مدیریت دانش در سازمان های دولتی بود و با توجه به اینکه در حال حاضر هجده وزارتخانه در حال فعالیت می باشند سی سازمان که اصولا اداره کل ها می باشند و سایرین نیز ادارات و شرکتهای بزرگ بودند.انتخاب شدند البته لازم به تذکر است که دو وزارتخانه دفاع و دادگستری جز نمونه ما نبودند. تعداد چهار نفر از هر سازمان انتخاب شده که در نهایت جامعه آماری ۱۲۰ نفر بودند. سپس اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار spss تجزیه وتحلیل شد. وضریب همبستگی از طریق آزمون پیرسون مورد محاسبه قرار گرفت.
۳-۲- قلمرو تحقیق
محدوده ای که تحقیق از زوایای موضوعی ، مکانی ، زمانی مشخص که به شرح ذیل می باشد.
۳-۲-۱- قلمرو موضوعی تحقیق
بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و وضعیت مدیریت دانش در سازمان های دولتی شهر بندر عباس موضوع این پژوهش می باشد. که در واقع با بررسی نوع ساختار از نظر رسمیت، تمرکز،پیچیدگی، انسجام و همچنین وضعیت مدیریت دانش (خلق دانش، انتقال دانش، کاربرد دانش، تسهیم دانش و ظرفیت مدیریت دانش )به دنبال تعین ارتباط آنها می باشد.
۳-۲-۲- قلمرو زمانی
دوره زمانی این تحقیق مربوط به سال ۱۳۹۱ می باشد.
۳-۲-۳ قلمرو مکانی
شناخت از مکانی که پژوهش در آن صورت می گیرد در قضاوت خواننده نسبت به دستاوردهای تحقیق تاثیر بسزایی دارد. با ایجاد شناخت در خواننده نسبت به مکانی که تحقیق در آن صورت می گیرد ، این شرایط فراهم می شود تا او بتواند روش های انجام کار، آزمودنی ها ، نتایج و تعمیم ها را در بستر خود مورد توجه قرار دهد واز این طریق آگاهی بیشتری نسبت به تحقیق پیداکند (خاکی ، ۱۳۸۶) . قلمروی مکانی این پژوهش سازمان های دولتی (اغلب اداره کل ها) واقع در شهر بندر عباس میباشد.
۳-۳- جامعه آماری مورد مطالعه
جامعه آماری عبارت است از مجموعه اشیاء یا نمودهایی که یک یا چند صفت مشترک داشته باشند یکجا در نظر گرفته می شوند و آن را با نماد N نشان می دهند. به عبارت دیگر ، جامعه مجموعه اعضای حقیقی یا فرضی است که نتایج پژوهشی به آن انتقال داده می شود. مقصد تمامی آزمون فرضیه ها بر اساس آماره ها و ویژگیهای نمونه آماری ، جامعه آماری است که در هر تحقیق قصد داریم تا نتایج را از نمونه به جامعه آماری تعمیم دهیم.(آذر ومومنی ، ۱۳۸۶ )
جامعه آماری این پژوهش سازمان های دولتی شهر بندر عباس میباشد. که با توجه به تعداد وزارتخانه ها(۱۸وزارتخانه) تعداد سی سازمان به طور تصادفی انتخاب شدند. ا لبته از انجایی که مرجع پاسخگویی برای تعیین تعداد کل سازمانها وادارات دولتی نبود پژوهشگر سعی کرد که از تمامی وزارتخانه هایی که حاضر به همکاری بودند نمونه هایی را تصادفا انتخاب کند. و سعی بر ان بود که اغلب اداره کل ها انتخاب شوند . زیرا در واقع این اداره کل ها هستند که تعیین کننده ساختار ادارات تابعه خود هستند. علاوه برادارات کل سعی شد سایر سازمان های انتخاب شده نیز سازمان هایی باشند که بزرگ باشند(از نظر تعداد پرسنل)
۳-۴نوع پژوهش:
با توجه به اینکه پژوهش در گام اول به توصیف شرایط موجود مولفههای مدیریت دانش وساختارسازمانی در سازمان های منتخب پرداخته است،مطالعهای توصیفی است. همچنین این پژوهش به دنبال مشخص کردن و بررسی رابطه بین ابعاد ساختارسازمانی با وضعیت مدیریت دانش بود، که بر همین اساس در گروه مطالعات تحلیلی قرار میگیرد وبه دلیل اینکه دادههای این پژوهش در یک مقطع زمانی خاص گردآوری شدهاند، مطالعه ای مقطعی (cross sectional) محسوب میشود.
در پژوهش حاضر که به بررسی رابطه بین ابعاد ساختار سازمانی با وضعیت مدیریت دانش در سازمان های دولتی شهر بندرعباس پرداخته است با بهرهگیری از فنون جمع آوری اطلاعات مانند پرسشنامه، اقدام به جمع اوری و تحلیل نمونه اماری وجواب به پرسشها و تعمیم نتایج به جامعه آماری بدون هیچ گونه دخالت محقق شد.
۳-۵ابزارجمع آوری داده های پژوهش:
برای تدوین مبانی نظری از مطالعات کتابخانهای، اینترنت و مقاله استفاده شده است وبرای دادهها مورد نیاز برای آزمون فرضیهها از پرسشنامهها بهره گرفته شده است. پرسشنامه مهمترین ابزار وتکنیک جهت تنظیم و تحلیل داده ها است. بنابراین در تحقیق حاضر ابزار اصلی سنجش پرسشنامهای است که یکی از ابزار رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب دادههای تحقیقی میباشد. پرسشنامه مجموعهای از سوالات است که افراد نمونه پاسخ لازم را بدانها می دهند واین پاسخها دادههای مورد نیاز پژوهشگررا تشکیل میدهند.
جدول۳-۱: مقیاس اندازهگیری نگرش پاسخ دهنده در پرسشنامه مقیاس طیف لیکرت می باشد.
دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir
گزینه ها
رتبه
بسیار زیاد(کاملا موافقم)
۵
زیاد(موافق)
۴
متوسط(نظری ندارم)
۳
کم(مخالف)
۲
بسیار کم (کاملا مخالفم)
۱
همانطور که ذکر شد ابزار این پژوهش پرسشنامه است. که این پرسشنامه از ترجمه مقالات خارجی که نام مقالات در پیوست ذکر شده است. پرسشنامه شامل دو بخش است که بخش اول خصوصیات دموگرافی جمعیت مورد مطالعه شامل : سن، جنسیت، سابقه خدمت، و میزان تحصیلات است. وبخش دوم که شامل ۳۷ سوال میباشد که ۱۲ سوال اول به بررسی ابعاد ساختار سازمانی میپردازد واز ۱۳ تا ۳۷ به بررسی وضعیت مدیریت دانش پرداخته است.که جدول سوا لات در زیر امده است.
جدول ۳-۲ مرجع متغییرها