اهمیت کیفیت تدریس و ویژگیهای معلمان را نمیتوان دست کم گرفت. در مرحله اولیه تحصیلات ابتدایی گرایش به یادگیری و نیز خودشناسی در شخص شکل میگیرد. نقش معلم در این مرحله بسیار مهم است .
هر قدر کودکانی که تازه پا به عرصه آموزش میگذارند کمبودهایی چون فقر محیط اجتماعی نابسامان یا معلولیت جسمی داشته باشند از معلم هم انتظار بیشتری میرود. معلم برای آنکه موثر باشد باید بعد وسیعی از مهارت های تدریس و نیز خصوصیات انسانی چون یکدلی و بردباری و تواضع را بعنوان مکمل قدرت کسب کند. اگر اولین معلم کودک یا بزرگسال درست تربیت نشده باشد و دارای انگیزه ضعیفی باشد اولین سنگ بنای یادگیری نامطمئن و لرزان خواهد بود. استخدام معلمان باید با توجه به شرایط محیطی هر کشور از بین علاقمندترین افراد صورت گیرد و با بهبود آموزش آنها بهترینها برای انجام وظیفه در مشکلترین پستها تشویق شوند. زیرا بدون چنین افرادی بهبود قابل توجه کیفیت کار در جاهایی که بیشترین نیاز به آنها احساس می شود امکان پذیر نیست. در همه کشورها بالا بردن سطح شایستگی و ایجاد انگیزه در معلم باید در درجه نخست اهمیت باشد.
پیچیده بودن تامین و تربیت کادر با کیفیت برای آموزش و پرورش بصورت یک مشکل مهم برای اکثر کشورها حتی کشورهای استعمارگر درآمده و تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده و راه حلهایی نیز ارائه شده است. از جمله این تحقیقات تحقیقی است تحت عنوان (ملتی در معرض خطر) که زیر نظر وزیر آموزش و پرورش آمریکا در سال۱۹۸۳ انجام شد و پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت تدریس دبیران مطرح کرده است.
در این تحقیق پیشنهاد شده که آمادگی معلمان باید افزایش یابد و امر تدریس و شغل معلمی بصورت حرفهای قابل احترام و مقبول همگان تلقی شود و تدابیری برای افزایش حقوق معلمان اتخاذ شود. همچنین باید برای دانشجویان ممتاز به شغل معلمی اقدامات وسیعی صورت پذیرد.
۲-۷ اهمیت آموزش متوسطه
بسیاری از انتظارها و انتقادهای نظام رسمی تعلیم و تربیت بر آموزش متوسط متمرکز است. آموزش متوسطه از یک طرف دروازه ورود به ترقی اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود و از طرف دیگر آن را متهم می کنند که راهی است باز اما نابرابر و غیر کافی به دنیای بیرون و بطور کلی نه تنها سد راه آمادگی نوجوانان بر تحصیلات عالی می شود بلکه اجازه نمیدهد آنان برای ورود به دنیای کار آماده شوند. بعلاوه، گفته می شود که مطالب آموخته شده در دوران متوسطه بیربطند و در آنها توجه به اکتساب استعدادها و ارزشها نمی شود. بطور کلی چنین نتیجه گرفتهاند: که برای رسیدن به رشد اقتصادی میزان چشمگیری از جمعیت باید از آموزش متوسطه برخوردار باشند. چنانچه آموزش را به سه دوره عمومی، متوسطه و عالی تفکیک نماییم آموزش متوسطه بین آموزش ابتدایی و آموزش دانشگاهی و عالی قرارگرفته است. انتظار می رود اگر آموزش متوسطه نتواند دانش آموختگان خود را به آموزش عالی و تخصصی هدایت کند حداقل آنها را به بازار کار رهنمون سازد.
آموزش متوسطه به دو معنی حالت انتقالی دارد اول بین مدرسه و بازار کار و دوم بین مدرسه و دانشگاه. در حالت اول فرد آموزش دیده را برای ورود به دنیای کار یا بیکاری آماده می کند و در حالت دوم آموزش متوسطه، در واقع مقدمات و زمینه های پرورشی، آموزشی، عقلانی، عاطفی، روانی و اجتماعی نوجوانان و جوانان را برای ورود به دوره آموزش عالی فراهم می کند.
دو نکته بر ضرورت توجه عاجل به آموزش متوسطه درکشورها می افزاید:
الف. پیش بینی تقاضای اجتماعی برای آموزش متوسطه نشان میدهد که تحت تاثیر عواملی چون رشد بسیار سریع شهرنشینی، استقبال روز افزون دختران از این سطح آموزش، رشد سریع آموزش ابتدایی و عمومیت یافتن آن در دهه ۱۳۶۰ که اثرات آن در سالهای اخیر در رشد آموزش راهنمایی ظاهر شده و در دهه ۷۰ بر رشد آموزش متوسطه اثر گذاشته در مجموع سرعت افزایش تقاضا برای آموزش متوسطه از سطوح دیگر تحصیلی بسیار بیشتر است و اگر برای رفع نارساییهای آن اقدام نشود به نسبت، میزان خسارت معنوی و مادی وارده بر جامعه این رهگذر تشدید خواهد شد.
ب. برنامه های بازسازی و اجرای برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور بیش از پیش آموزش متوسطه را که هم اکنون برای ۸۵ درصد از دانش آموزان یک آموزش پایانی است، (یعنی برای کسانی که به دانشگاه راه پیدا نمی کنند) با نیازهای جامعه طلب می کند. تلاش برای تعیین شرایط مناسب برای آموزش متوسطه در آمادهکردن فراگیران به منظور پذیرش نقشهای اجتماعی در آینده بسیارضروری است .
این شرایط نهایتاً باید به ایجاد بستری مناسب برای آموزش متوسطه در آماده کردن فراگیران به منظور پذیرش نقشهای اجتماعی در آینده بسیار ضروری است. این شرایط نهایتاً باید به ایجاد بستری مناسب برای تسهیل فرایند یاددهی ـ یادگیری منجر می شود. توجه به یادگیری به عنوان فرایندی که در تمام طول زندگی ادامه دارد ما را وا میدارد که محتوا و سازمان آموزش متوسطه را مورد تجدید نظر قرار دهیم. نیازهای بازار کار فشاری ایجاد می کند که باعث افزایش سالهای مدرسه می شود با در نظر گرفتن نسبتهای نام نویسی در سطح جهانی آموزش متوسطه بخشی از آموزشهای رسمی است که به لحاظ گسترش، سریعترین بخش بشمار میآید. مسئولیتهای آموزش متوسطه در واقع بسیار گسترده است زیرا اغلب در دوره دبیرستان است که زندگی آینده دانش آموز شکل میگیرد. آموزش متوسطه باید بیشتر با دنیای بیرون ارتباط داشته باشد تا دانش آموزان بتوانند خط سیر خود را با پیشرفتهای فرهنگی و آموزشی تطبیق دهند. با توجه به نقش حساس آموزش متوسطه در آماده سازی نوجوانان و جوانان برای ورود به دنیای کار یا آموزش عالی ،انتظاراتی که نظام اجتماعی از این دوره آموزشی دارد توجه به ویژگیها و توانمندیها و بطور کلی صلاحیتهای حرفهای دبیران این دوره بیش از پیش ضروری است.
۲-۸آموزش منابع انسانی در آموزش و پرورش
تجربه کشورهای جهان نشان داده است که: آموزش منابع انسانی در نظامهای آموزشی موجب افزایش کارآیی و اثر بخشی آموزش و پرورش شده است. بسیاری از کشورهای توسعه یافته، به کیفیت آموزش و پرورش بیش از کمیت آن اهمیت میدهند. توجه به کیفیت برتر آموزشی توانسته است تحولات عمیقی در رفتار کودکان و نوجوانان در مدارس ایجاد کند. این تحولات به نوبه خود افزایش تواناییهایی فرد در انطباق با شرایط جدید اجتماعی را بدنبال داشته و موجبات ارتقاء سطح توسعه و رفاه اجتماعی را فراهم آورده است.
امروزه رشد اقتصادی مستلزم افرادی توانا و نیرومند است. توجه به کیفیت آموزش و پرورش است که می تواند افرادی توانمند را تربیت و به جامعه ارائه کند. بنابراین کشورهای در حال توسعه بایستی برای تسریع آهنگ رشد اقتصادی خود به کیفیت آموزشی توجه بیشتری معطوف دارند.
کیفیت آموزش و پرورش در حقیقت بستگی به کیفیت عواملی دارد که در تولید این خدمت مشارکت می نمایند. این عوامل عبارتنداز:
۱- کیفیت دانش آموزان بعنوان دریافت کنندگان آموزش و متقاضیان تحصیل علم که طرف تقاضا را تشکیل می دهند.
۲- کیفیت معلمین بعنوان عرضه کنندگان خدمت آموزشی و ارائه دهندگان دانش که طرف عرضه را تشکیل می دهند.
۳- کیفیت امکانات و تجهیزات ضروری برای فراهم آوردن محیطی مطلوب که در آن عمل آموزشی به صورت مفید تری ارائه گردد.
۴- کیفیت خدمات اداری، سازمانهای هدایت کننده و برنامه ریزان آموزشی در جامعه آنان که اهداف کمی و کیفی را ترسیم و بر اساس آن منابع لازم را تخصیص می دهند.
۲-۹آموزش تضمین کننده کیفیت آموزش و پرورش
امروزه،کیفیت معلم به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده کیفیت آموزش و پرورش قلمداد می شود و همانگونه که پیش از این اشاره شد عواملی چون میزان تحصیلات، آموزشهای لازم برای تعلیم، علاقه و انگیزه به تدریس تعهد و مسئولیت در امر آموزش، میزان تجربه و میزان حقوق و دستمزد دریافتی در کیفیت معلم موثر هستند.
آموزش، از جمله مهمترین عوامل موثر بر کیفیت معلم است آموزش معلمان یک امر تخصصی است و شیوه های خاص خود را دارد، چنانچه معلم در خصوص نحوه ارائه مطالب روشهای ارتباط با دانش آموزان، شیوه های استفاده از منابع علمی مورد نیاز و … آموزشهای لازم را دریافت نماید کیفیت تدریسش ارتقا خواهد یافت.
امروزه در اکثر کشورهای در حال توسعه، دوره های متنوع تربیت معلم وجود دارد. زیرا علاوه بر میزان تحصیلات، معلمین بایستی از شیوه های آموزشی اطلاع کافی داشته باشند. اکنون آموزش دروس علوم و ریاضی در دوره های ابتدایی و راهنمایی نیازمند متون خاص خود میباشد. کم بودن تسلط معلم بر متون، تفهیم مطالب را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد ساخت.
بنابراین، چنانچه معلمین از آموزشهای لازم برخوردار شوند، نه تنها کیفیت آموزش آنها بهتر خواهد شد بلکه معلم خوب، مانع افت تحصیلی و تکرار پایه میگردد و از آن طریق در کاهش هزینه های آموزش در سطح ملی تاثیر بسزایی دارد.
تغییرات سریع اجتماعی و پیشرفت دانش بشری در دوره های کوتاه مدت از ویژگیهای اصلی جوامع امروزی است. معلمان به عنوان عرضه کنندگان علم لازم است در جریان این تغییرات قرار گیرند و دانش، مهارت و بینش خود را متناسب با وضعیت جامعه خود توسعه دهند. اهمیت موضوع با گذر از دوره های ابتدایی و راهنمایی به دوره متوسطه بیشتر می شود. در این دوره آموزش دروس تا حد زیادی تخصصی شده است و لزوم برخورداری دبیران از یافته های جدید رشتهای را که در آن تدریس می کنند به مراتب بیشتر از سایر دوره های تحصیلی است. با اعتقاد به اینکه دبیران باید آموزشهای لازم را فرا گیرند و همگام با رشد علم و تکنولوژی معلومات خود را افزایش دهند و حتی هدایت کننده تحولات و پیشرفتهای جدید باشند نباید انتظار داشت که در حد یک دانشمند باشند بلکه در حد ضرورت از مواد و محتوای رشته های تخصصی خود آگاه باشند.
در کشورهای مختلف جهان آموزش دبیران دبیرستان بین ۳ تا ۵ سال طول میکشد اکثر کشورها ۴ سال تعداد کمی ۳ تا ۵ سال آموزش می بینند. بنابراین لازم است همه دبیران دبیرستانها تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و در رشته تحصیلی خود متخصص باشند. به عبارت دیگر در آن رشته مدرک (حداقل) لیسانس داشته باشند زیرا تحقیقات نشان داده است که دبیران با تحصیلات دانشگاهی، دانش آموزان خود را بهتر از دبیران بدون تحصیلات دانشگاهی آموزش و ارتقاء تحصیلی می دهند در دنیای پیشرفته امروز داشتن مدرک لیسانس نه تنها برای دبیران دبیرستان لازم است، بلکه برای معلمان سایر دورهها نیز ضروری است. چنانچه این امر در بعضی ممالک سالها پیش بوقوع پیوسته است در سال ۱۹۸۱ـ۴۹ درصد دوره های مختلف مدارس آمریکا لیسانس و۵۰ درصد آنها درجات فوق لیسانس و بالاتر را داشته اند.
آموزشهای لازم برای همه معلمان شامل معلومات عمومی، مهارت در موضوع تدریس، تسلط بر روانشناسی تربیتی و شیوه های تدریس است و معلم باید علاوه بر آگاهی کامل از موضوع درس روانشناسی تربیتی و استراتژی های تدریس را هم بداند. او باید از نیازها و علایق دانش آموزان به خوبی آگاه باشد و بتواند علاقمندی دانش آموزان را به درس افزایش دهد. همچنین معلم باید آمال و آرزو و احساسهای دانش آموزان را برای بهبود کیفیت تدریس مد نظر قرار دهد و در کنار همه این تواناییها قدرت اداره کلاس را نیز داشته باشد.
۲-۱۰ ضرورت آموزش مداوم و دانش افزایی
معلمان و به ویژه دبیران باید متناسب با پیشرفت زمان دانسته های خود را توسعه داده و از یافته های جدید رشته تحصیلی و مورد تدریس خود آگاه شوند.
اگر دبیران به مطالب فرا گرفته زمان تحصیل خود اکتفا کنند و یا به محتوای کتب مورد تدریس بسنده نمایند. نقش چندانی در توسعه علوم بشری نخواهند داشت. در نتیجه دانش آموزان آنها از تحولات علمی بی خبر مانده و توانایی تطبیق با شرایط جدید اجتماعی سیاسی و علمی را بدست نخواهند داشت. بنابراین، ضروری است در برنامه ریزیهای کلان نیروی انسانی جایگاه ویژهای برای آموزشهای مداوم برای دبیران در نظر گرفته شود و تدابیر لازم برای تشویق آنان به شرکت در دوره های دانش افزایی بکار گرفته شود. داشتن معلومات عمومی از یک طرف و اطلاعات لازم و کافی در رشته و موضوع تدریس از طرف دیگر برای یک معلم خوب و شایسته لازم است، اما کافی نیست. معلم علاوه بر شایستگی عقلانی و صلاحیت علمی نه تنها باید دارای اطلاعات و نگرشهای تربیتی لازم باشد. بلکه بتواند آنها را در عرصه عمل یعنی آموختن و هدایت کردن به مورد اجرا بگذارد. به این مناسبت است که در اکثر کشورها آموزش و پرورش معلم بویژه در نیم قرن اخیر از اهمیت خاصی برخوردار است.
۲-۱۱آموزش ضمن خدمت
تلاش نظامهای آموزشی برای ایجاد و توسعه آموزشهای ضمن خدمت به خاطر اهمیت و تاثیری است که این آموزشها بر عملکرد معلمان می گذارد در اکثر نظامهای آموزشی ارتقاء سطح مهارت های معلم و کمک به او در استفاده از تکنولوژی جدید تدریس و یافته های جدید علمی در رشته مورد تدریس از اهداف آموزش ضمن خدمت است.
آموزش ضمن خدمت، اگر موثرتر از آموزش قبل از خدمت نباشد در مجموع کمتر از آن نیست. این آموزش روش موثری در اجرای اصلاحات آموزشی یا معرفی تکنولوژی یا روشهای آموزشی جدید است. آموزش ضمن خدمت صرفاً در نظام تعلیم و تربیت صورت نمیگیرد. زمان صرف شده در کار یا کسب مهارت در بخش اقتصادی یا نزدیک کردن دانش و فنون به هم منافع بسیاری در بر دارد. جهان به طور کلی با چنان سرعتی دارد دگرگون می شود که معلمان هم مانند دیگر گروههای حرفهای باید با این واقعیت روبرو شوند که آموزشهای اولیه آنان در بقیه عمرشان چندان کارساز نخواهد بود. آنها باید در سرتاسر زندگی شغلی دانش خود را تقویت و روز آمد کنند. باید موازنهای دقیق میان موضوع تدریس و صلاحیت تدریس برقرار گردد. در بعضی از کشورها نظام آموزشی به دلیل نادیده گرفتن تدریس و در بعضی دیگر به دلیل تأکید بیش از اندازه به این روش مورد انتقاد قرار میگیرد.
۲-۱۲ویژگیهای دوره آموزشی معلمان
در مورد ویژگیهای دوره آموزشی مناسب برای معلمان دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. به تناسب دورهای که معلم در آن مشغول به تدریس است یا رشته تحصیلی وی و یا تغییرات ایجاد شده در محتوای دروسی که معلم تدریس می کند میتوان دوره های آموزشی را طراحی کرد. به هر حال یک دوره آموزشی معلمان باید کسب دانش و مهارت های زیر را برای آنها میسر سازد.
دانش پایه لازم درباره موضوع درسی، کسب تجربه درباره فعالیتهای یادگیری، اطلاعاتی درباره چگونگی تدوین برنامه های درسی، فهمیدن هدفهای برنامه درسی و برقراری ارتباط بین تجربههای یادگیری و هدفها.
درک نقش معلم در بکار بردن برنامه اصول سازماندهی کلاس و نوع برقراری ارتباط با دانش آموزان.
مهارت اداره کلاس و تضمین پیشرفت دانش آموزان فرصتی برای خودسازی و رشد مداوم.
۲-۱۳ اهمیت فراگیری مهارتهای تدریس
انتقال اطلاعات، برقراری ارتباط بین معلم و دانش آموز و هدایت جریان یاددهی ـ یادگیری از جمله مهارت هایی است که بیشتر از مسیر آموزش کسب میشوند. اگر چه داشتن معلومات تخصصی در رشته تدریس امری ضروری است اما، بدون بکارگیری شیوه های برقراری ارتباطی موثر در فرایند تدریس معلومات تخصصی به موضوعات قابل درک برای دانش آموز تبدیل نمی شود. در مورد اینکه تدریس از کدام نوع مهارت هاست و آیا مبنای علمی مشخصی دارد میان صاحبنظران اختلاف نظرهایی وجود دارد.
آیا تدریس یک فن است؟ یا یک هنر؟ و چگونه میتوان بر آن مبنای علمی در نظر گرفت؟ تدریس عبارت است از هر فعالیتی که از جانب یک فرد به منظور تسهیل یادگیری فرد دیگری انجام میپذیرد تدریس به عنوان یک هنرعملی، لازم است به منزله فرایندی که نیازمند شهود خلاقیت فی البداهگی و آشکارسازی مکنونات است شناخته شود. همچنین زمانی که تدریس بصورت ارتباط رو در روی معلم و فراگیر جریان مییابد میتوان چهره زیبایی شناختی تدریس را مشاهده کرد. تدریس به مثابه یک فن رویکرد دیگری است که در آن معلم روشهای مختلف یاد دهی را ماهرانه انجام میدهد و عمل او یک فعالیت تکنیکی است مانند فن پرسش و پاسخ یا مهارت ایجاد انگیزه. گیج[۱۱] مبنای علمی هنر تدریس را متشکل از روابط متغیرها و تعاملهای پیچیده آن میداند که تکلیف تعاملهای پیچیده را بایستی معلم در مقام یک هنرمند روشن سازد. فعالیت یاددهی هم در یک رویکرد مهارتی، هم هنری و هم علمی تحت تاثیر دوره های آموزشی است که برای معلمان طراحی می شود.
مطالعه در نظامهای آموزشیای که کارایی در آنها در سطح پائینی قرار دارد نشان داده است که: یکی از عوامل پائین بودن کارایی، شیوه های تدریس معلمان است. بعبارت دیگر برای داشتن آموزش و پرورش کارا تدریس نیز باید کار آمد باشد.
تدریس کارآمد، فعالیتی پیچیده است که با دانش تخصصی در زمینه موضوع، چگونگی یادگیری دانش آموزان، راههای شناخت آنان و همچنین آشنایی باشیوه های مختلف تدریس و مهارت در بکارگیری این شیوه ها سروکار دارد. علاوه بر ویژگیهای شخصی و علاقمندی درونی به آموزش و یاد دهی (که این ویژگی نیز در اثر آموزش و تجربه کسب شدنی است) بسیاری از ویژگیهای تدریس کارآمد را میتوان از طریق آموزش به معلم و فراهم آوردن شرایط مناسب برای تدریس بوجودآورد. ایجاد برنامه های مناسب آموزش قبل از خدمت- ضمن خدمت ،ایجاد شرایط مناسب حمایتی- تخصصی، تشکیل جلسات بحث و گفتگو،سمینارهای تخصصی در زمینه های مختلف یاددهی ـ یادگیری زمینه ساز رشد دانش، نگرش و مهارت معلم برای تدریس کارآمد خواهد بود.
۲-۱۴ برنامه های آموزشی تربیت معلم
برنامه های درسی تربیت معلم از هدفهای تربیت معلم ناشی می شود. هدف تربیت معلم، از آن مجموعه تواناییهایی که از یک معلم آزموده انتظار میرود تاثیر میپذیرد.
شایستگی و اهلیت معلم را برای اشتغال در کار آموزش و پرورش را در سه بعد اساسی زیر باید دید.
ـ بهرهمند شدن از آن ویژگیهای روانی و عقیدتی و اخلاقی که با رسالت کار معلم و مربی تناسب داشته باشد و نفوذ آنها را در جامعه به عنوان الگوی مطلوب و سرمشق آرمانی زندگی انسانها بتوان تائید کرد.
ـ کسب دانش و اطلاعات کافی در حد لازم برای اشتغال به تدریس در هر رشته و مقطع تحصیلی. مضافاً معلم باید به صورتی ساخته شود که در همه دوران خدمت برای کارآموزی و بازآموزی بتوان مخصوصاً از طریق خود آموزی و یاد گیری شخصی و اعتلای معلومات آمادگی داشته باشد.
ـ کسب مهارت و آمادگی فنی در بکار گرفتن روش مطلوب عرضه اطلاعات و انتقال معلومات و مهارت ها به صورتی که کلاس درس آموختن و یاد گیری را برای آموزنده سریع و تسهیل کند و در محیط مدرسه نوجوانان را به ارزشهای تربیتی زمان سوق دهد.
۲-۱۵گرایش تحصیلی دبیری
در کنار دوره های آموزشی تربیت معلم، دوره های به عنوان تربیت دبیر در برخی از دانشگاهها ایجاد شده است. هدف عمده این دورهها ایجاد آمادگی و مهارت های لازم در داوطلبان شغل دبیری در آموزش و پرورش است. محتوای آموزشی در دوره های تربیت دبیر علاوه بر دروس تخصصی هر رشته شامل چند درس تخصصی دیگر می شود که هدف از ارائه آنها ایجاد و توسعه مهارت های تدریس در افراد است.
۲-۱۶آموزش تخصصی دوره تربیت دبیر
بایستی بخاطر داشت که مساله اساسی در تغییر و اصلاح آموزش و پرورش، آماده کردن معلمان است. چه، تا زمانی که این مساله به گونه ای رضایت بخش حل نشده باشد کاملاً بیهوده است که به تدوین برنامهای زیبا بپردازند یا نظریه های زیبایی درباره آنچه باید تحقق یابد طرحریزی کنند. درطول دوره تربیت دبیر، دانشجویان با گذراندن تعداد زیادی دروس تخصصی مواجهند. هدف اصلی از آموزش این دروس، ارتقاء سطح توانائی و افزایش معلومات افراد جهت تدریس مطلوب است.
باید کسانی پیدا شوند که به ارزش و اهمیت تعلیم و تربیت و آمادگی معلم با احراز شرایط لازم تخصصی عقیده نداشته باشند و همان سواد و معلومات عمومی را شرط اصلی و اساسی معلمی بدانند. معمولاً این نوع اظهار عقیده دلیل عدم اطلاع و بصیرت در مسائل اساسی تعلیم و تربیت است. البته اثبات لزوم ارزش تعلیم و تربیت، اهمیت تسلط و معلومات درباره رشتهای از مواد درسی را رد نمی کند. جای تردید نیست که هر چه معلومات معلم در رشته خود بیشتر باشد، توانایی و لیاقت بیشتری در تدریس ظاهر می شود. با همه این احوال، داشتن موضوع درس به تنهایی برای موفقیت کامل در تدریس کافی نیست.
۲-۱۷دروس تربیتی دوره تربیت دبیر
یکی از شایستگیهای حرفه معلمی، شایستگیها وآمادگیهای تربیتی است که در گذشته چندان توجهی به آن نمیشد ولی در حال حاضر با بوجود آمدن رشتههای تعلیم و تربیت و روانشناسی نسبت به این نکته توجه بیشتری شده است.
دروس تربیتی به عنوان ارائه کننده و انتقال دهنده یک سری دانشها، مهارت ها و بینشها و گرایشهای مربوط به معلم نقش عمده و حساس در تربیت معلم بعهده دارند. پس لازم است که حساب شده و سنجیده و از روی برنامه و هدف تعیین شوند و نهایتاً، تمامی تمهیدات و مقدمات برای تربیت معلم آگاه، تدارک دیده شود تا معلمانی آگاه مسئول و ماهر برای جامعه تربیت شوند.
بطور کلی دانشکده ها و گروههای علوم تربیتی به منظور آشنا نمودن دانشجویان رشتههای دبیری با مبانی آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت اسلامی و اصول روانشناسی و آگاهی از روشها و فنون تدریس و تمرین دبیری و کسب مهارت کافی در تولید و کاربرد مواد آموزشی دروسی تحت عنوان دروس تربیتی تهیه و تدارک شده است این دروس که ۲۴ واحد از مجموعه دروس علوم تربیتی است در جدول (الف ـ ۱) تنظیم شده است
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محفو