(6)
که و به ترتیب مقادیر واقعی و پیش بینی شده از میانگین بار مصرفی مشترک iام بوده و N برابر با تعداد مشترکین میباشد ]41[.
با توجه به اینکه معیار “میانگین درصد قدرمطلق خطا” برخلاف سایر معیارها، مستقل از مقیاس داده ها میباشد، بنابراین یک معیار مناسب برای ارزیابی خطای نسبی در مسایل گوناگون میباشد.
4-3-6- بکارگیری[100] مدل
ایجاد مدل، عموما پایان پروژه نیست. حتی اگر هدف مدل، ارتقا دانش از داده ها باشد؛ آنگاه دانش حاصل شده نیازمند اینست که سازماندهی شود و به شکلی ارائه گردد که بهرهوران بتوانند از آن استفاده نمایند. بسته به ملزومات کار، فاز بکارگیری می تواند به سادگی ایجاد یک گزارش باشد یا به پیچیدگی اجرای یک فرایند قابل تکرار داده کاوی باشد. در بسیاری از موارد، این بهرهوران هستند که گام های بکارگیری را انجام می دهند نه تحلیلگران داده. به هر حال حتی اگر تحلیلگر، تلاشی برای انجام گامهای فاز بکارگیری نکند ولی برای بهرهوران بسیار مهم است که عملیات لازم جهت اجرایی نمودن مدل ایجاد شده را درک نمایند. متاسفانه در پژوهش حاضر، بخش تجاری از بکارگیری مدل اجتناب مینماید و در عمل بخش بکارگیری مدل بسیار کمرنگ میباشد.
4-4- چکیده فصل
در این فصل روش تحقیق تشریح گردید. بعد از درک مسئله، به جمعآوری و شناخت داده های تحقیق بر اساس پایگاه داده های شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی و اطلاعات هواشناسی, پرداخته شد. در مرحله بعد یکپارچهسازی و آمادهسازی داده ها که به پیشپردازش معروف است، انجام و در نتیجه پایگاه داده اصلی برای اعمال الگوریتمهای داده کاوی تعیین شد. و بعد از شناخت الگوریتمهای پیش بینی کننده داده کاوی، معیارهای ارزیابی مناسب برای مدلهای ایجاد شده جهت اعتبارسنجی و در نهایت انتخاب مدل با کمترین خطا و بالاترین دقت بیان گردید.
فصل پنجم: نتایج و ارزیابی
5-1- مقدمه
همانطور که در فصول قبلی مطرح گردید، ویژگیهای منحصربفرد انرژی برق در مقایسه با سایر انواع انرژی، موجب جایگاه استراتژیک و پراهمیت آن در دنیای امروزی گردیده است. از سوی دیگر با توجه به نقش قابل توجه این انرژی در تمام سطوح زندگی، عدم عرضهی مداوم برق (قطعی) می تواند مشکلات عدیدهای را در جامعه ایجاد نماید. بنابراین پیش بینی میزان بار مورد نیاز مشترکین در طی دوره های آتی و تجزیه و تحلیل الگوی رفتار مصرفی آنها در صنعت برق بسیار مهم و ضروری میباشد.
در این تحقیق ما بر آن بودیم که با در نظر گرفتن دو عامل تاثیرگذار شرایط آبوهوایی و شرایط زمانی به پیش بینی بار و تجزیه و تحلیل رفتار مصرفی مشترکین بپردازیم. بدین منظور داده های مصرفی 5595 مشترک شهرستان ارومیه طی 12 دوره اخیر مورد استفاده قرار گرفت. طبق روش تحقیق مطرح شده، در محیط نرمافزار کلمنتاین و با در نظر گرفتن جایگشتهای مختلف عوامل تاثیرگذار بر مصرف انرژی، الگوریتمهای پیش بینی کننده و خوشهبندی را بر روی پایگاه داده مذکور اجرا نمودیم. با اجرای چندین بارهی طی استاندارد CRISP، عوامل موثر بر روی میزان بار مصرفی مشترکین استان آذربایجانغربی شناسایی شدند.
همچنین برای دستیابی به نتایج مطلوبتر، چندین مرتبه با تنظیم پارامترها، مدلهای مربوطه ایجاد و ارزیابی گردید. در ادامه نتایج حاصل از این تحقیق در قالب جداول و نمودارها ارائه میگردد.
5-2- نتایج
برای ایجاد مدلهای پیش بینی مصرف بار مشترکین، از دو مجموعهی آموزشی و تست استفاده گردیده که مجموعه تست شامل 20% از کل پایگاه داده و به صورت تصادفی میباشد.
با توجه به اینکه استفاده از تکنیک خوشهبندی در بسیاری از مسائل پیش بینی منجر به بهبود پیش بینی میگردد، در این پژوهش نیز پیش بینی مصرف بار مشترکین در دو بخش مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش اول پیش بینی بر اساس داده های اصلی صورت میگیرد، در صورتیکه در بخش دوم ابتدا داده های اصلی با بهره گرفتن از تکنیک خوشهبندی، در خوشه های مناسب قرار گرفته و سپس مدلهای پیش بینی کننده بر اساس پایگاه دادهی جدید ایجاد میگردد. نکتهی قابل توجه این است که در بخش دوم، شبکه کوهونن در مقایسه با سایر تکنیکهای خوشهبندی منجر به نتایج مطلوبتر در مدلهای پیش بینی گردید، بنابراین برای خوشهبندی قبل از پیشبینی، الگوریتم کوهونن در نظر گرفته شد.
5-2-1- نتایج حاصل از پیش بینی مصرف برق مشترکین با در نظر گرفتن “تعطیلات” به عنوان عامل موثر
در این حالت، مدلهای مصرف بار مشترکین تحت تاثیر عامل تعطیلات بر اساس مجموعه آموزشی ایجاد گردیده، سپس با بهره گرفتن از مدلهای موجود به پیش بینی میانگین بار مصرفی روزانهی مشترکین مجموعه تست پرداخته شد و نتایج ارزیابی بصورت زیر حاصل شد.
جدول 5-1: پیش بینی مصرف برق مشترکین با عامل ” تعطیلات”
بعد از خوشهبندی
قبل از خوشهبندی
Neural Network
Regression
C&R
CHAID
Neural Network
Regression
C&R
CHAID
5.333
6.344
5.667
3.014
6.174
6.219
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
>