شیوه اجرای پژوهش:
جهت انجام پژوهش حاضر ، بامراجعه به بیمارستان شهدا شهر تهران، لیست کلیه زنان شاغل در بخش اورژانس(پرستاران،پزشکان،خدمه و…) دریافت گردید؛ آنگاه بصورت تصادفی، از میان مراجعان که تعداد آنها 125 نفر بود ، پرسشنامه های سبک نشخوار فکری،افسردگی بک وپرسشنامه نگرانی پن داده شد(پیشآزمون) و در ادامه مراجعانی که نمره افسردگی ،نگرانی و نشخوار فکری بالایی داشتند(تعداد 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و سپس در گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند(هر گروه 15 نفر). سپس گروه آزمایش8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را به صورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند ؛ بعد از آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی ، مجدداً افسردگی ،نگرانی و نشخوار فکری، گروه آزمایش و کنترل اندازه گیری(پسآزمون) شد و سپس داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی
برنامه آموزشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی ارائه شده در گروه آزمایشی:
جلسه ی 1
در جلسه ی اول ابتدا برخی اصول کلی و عمومی که در تمام برنامه های گروهی وجود دارد ، از قبیل ،آشنا کردن افراد با برنامه ی کلاس ، معرفی و آشنایی اعضا با یکدیگر ، وضع قوانین و مقررات گروهی اجرا می گردد. پس از آن برای آشناسازی عملی زنان بخش اورژانس با مفهوم ذهن آگاهی و درک چگونگی کارکرد آن ، از یک تمرین ساده تحت عنوان ” تمرین خوردن کشمش” استفاده می شود .و پس از آن تجربیات بیماران در آن تمرین مورد بحث قرار میگیرد تا مفهوم بودن در لحظه ی حال و تمرکز و توجه به فعالیتی که هم اکنون در حال انجام است برای افراد بطور ملموس قابل درک و تجربه شود.پس از آن نیز تمرین وارسی بدنی انجام میشود . در انتهای جلسه نیز راجع به تکالیف هفته ی پیش رو بحث می شود و تکالیف با ذکر مثال آموزش داده می شود . در انتها نیز جلسه با یک تمرین تمرکز بر تنفس که از تکنیک های اولیه ی روش درمانی است به پایان می رسد . همچنین جزوه ی تهیه شده توسط پژوهشگر با موضوع ذهن آگاهی به شرکت کنندگان داده شد.
جلسه ی 2 :
جلسه ی دوم شامل آموزش تکنیک وارسی بدنی و تمرین کردن آن ، مرور تکالیف خانگی جلسه ی قبل ،شناساندن افکار و احساسات و ارتباط بین آن دو به زنان بخش اورژانس و آموزش ثبت رخدادهای مطلوب زندگی روزمره است .همچنین ارائه ی تکالیف خانگی جلسه بعد با تمرکز بر تمرین تنفس و وارسی بدنی و تعمیم ذهن آگاهی فراگرفته شده به فعالیت های معمول روزمره را نیز شامل می شود.
جلسه ی 3:
این جلسه شامل تمرین تکنیک “دیدن ” و ” شنیدن ” و نیز نشستن به حالت مراقبه و آگاهی از بدن و تنفس و نیز احساسات بدنی قوی ، و تمرین این مهارتهای آموزش داده شده است .مرور تکالیف خانگی جلسه ی قبل و نیز تمرین تنفس نیز از اجزای این جلسه است. بعلاوه آموزش توجه به حرکات بدنی بصورت ذهن آگاهانه ، راه رفتن ذهن آگاهانه و تهیه ی جدول رخدادهای نامطلوب و ارائه ی تکالیف خانگی جدید نیز از دیگر بخش های این جلسه بود.
جلسه ی 4 :
این جلسه در اجزایی مانند تمرین “دیدن ” و “شنیدن” و نشستن به حالت مراقبه برای ذهن آگاهی به صداها و افکار ،مشابه جلسه ی سوم است ، علاوه بر آن شناساندن قلمرو افسردگی،نگرانی ونشخوار فکری به آزمودنی ها از دیگر مباحث این جلسه است. تمرین تنفس نیز در انتهای جلسه انجام میگردد.همچنین جزوه ی تهیه شده توسط پژوهشگر در مورد متغیرهای فوق به شرکت کنندگان داده میشود.
بطور کلی می توان اهداف کلی 4جلسه ی اول را در قالب موارد زیر خلاصه کرد :
-توضیح درباره ی اهمیت حضور در لحظه ی حال و بودن در اینجا و اکنون ، و باز کردن مفهوم ذهن آگاهی برای اعضا با بهره گرفتن از چند فن ، و یادگیری انجام امور روزمره با توجه کردن به آنها.
– پی بردن به ذهن سرگردان و تمرین توجه به بدن ، احساس جسمی و فیزیکی و توجه به تنفس
– آرام گرفتن ذهن سرگردان و یاد گرفتن اینکه بدون فرار و دوری از افکار و دوری کردن از افکار ،در
لحظه ی حاضر بمانیم و تلاطم افکار را ملاحظه کنیم .
جلسه ی 5 :
در این جلسه موارد زیر انجام می شود : نشستن به حالت مراقبه و آگاهی به بدن ، صداها و افکار و توجه به این نکته که ما چگونه با تجربیاتمان از طریق عکس العمل به افکار ، احساسات و حواس بدنی مان ارتباط برقرار می کنیم و این سبک برخورد با تجربیات چه دشواری هایی را برای ما به ارمغان می آورد و چه اثری بر بدن دارد .بعلاوه تمرین تنفس ، مرور تکالیف قبلی و خواندن اشعاری با محتوی ذهن آگاهی نیز از دیگر بخش های این جلسه است که در مورد فرهنگ ایرانی می توان از ادبیات غنی اشعار فارسی استفاده کرد.
جلسه ی 6 :
در این جلسه علاوه بر مراقبه ی به حالت نشسته که هدف آن برخورد با افکار صرفا به عنوان فکر و نه واقعیت است ، تمرین هایی برای تغییر در افکار و حالات خلقی ،برای باطل کردن حلقه ی معیوب خلق و فکرو یافتن راهی متفاوت برای ارتباط برقرار کردن با افکار و نه صرفا پاسخگویی مستقیم به آنها آموزش داده می شود.
جلسه ی 7 :
مراقبه ی نشسته و مرور تمرین های قبل ،تمرین هایی برای کشف ارتباط بین فعالیت و خلق ،تدوین فهرستی از فعالیت های لذت بخش و فعالیتهایی که به فرد احساس تسلط میدهند و چگونگی گنجاندن این فعالیت ها در برنامه ی روزانه از رئوس این جلسه است .<
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
/strong>
جلسه ی 8 :
در جلسه ی آخر ، ابتدا تمرین وارسی بدنی انجام می گیرد. سپس مروری بر کل دوره انجام می شود و دست آوردهای گروه و آنچه یادگرفته شده به بحث گذاشته می شود و نیز پیرامون روش هایی که می توان بوسیله ی آنها این دست آوردها را به بهتربن وجه حفظ کرد و بسط آنچه که در طول 7هفته ی گذشته آموخته شده ، در قالب تمرین های رسمی و غیر رسمی بحث می شود.و دلایل مثبت منطقی برای ادامه ی تمرین ها پس از جلسات نیز مطرح می شود.
بطور کلی اهداف کلی جلسات 8-5 به شرح زیر است :
– آگاهی کامل از افکار و احساسات و پذیرفتن آنها بدون قضاوت و دخالت مستقیم
– تغییر خلق و افکار از طریق تلقی افکار صرفا بعنوان فکر و نه واقعیت
– هشیاری نسبت به نشانه های سلامت روان و تنظیم برنامه برای روبرو شدن احتمالی با این نشانه ها
– برنامه ریزی برای آینده و استفاده از فنون حضور در حال برای ادامه ی زندگی و تعمیم آنها مورد تحلیل قرار گرفت .
تجزیه و تحلیل دادهها:
تجزیه وتحلیل یافته ها دراین پژوهش در دو بخش انجام شده است. در تحلیل آمارتوصیفی از میانگین و انحراف استاندارد استفاده شده است. بخش دوم تجزیه و تحلیل داده ها مبتنی بر استنباط آماری صورت گرفته است. در این پژوهش پس از بررسی مفروضه های آماری تحلیل کواریانس شامل همگنی شیبهای رگرسیون، وجود رابطه خطی بین متغیرهای کوواریت و وابسته، عدم همخطی و نرمال بودن توزیع داده ها؛ از تحلیل کواریانس استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه وتحلیل یافتهها
مقدمه
در این فصل ابتدا یافته های توصیفی مربوط سن آزمودنی ها اشاره شده و در ادامه یافته های استنباطی پژوهش آورده شده است.
4-1- یافته های توصیفی
شرکت کنندگان پژوهش حاضر شامل زنان شاغل در بخش اورژانس بیمارستان شهدا شهر تهران میباشند، که یافته های توصیفی مربوط به سن آن هادر جدول 4-1 آمده است .
جدول 4-1: یافته های توصیفی مربوط به میانگین و انحراف سنی شرکت کنندگان پژوهش
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محفو