شرکتهای دانش بنیان که خدمات و محصولات آنها در عرصه فناوریهای پیشرفته قرار دارد به علت نوپا بودن به جز مساله تامین مالی، با مشکلات دیگری همچون کم تجربگی، عدم دسترسی به بازار مناسب برای محصولات خود، عدم امکان استفاده از خدمات بانکی همچون ضمانت نامه و… دست و پنجه نرم می کنند.ویژگی خاص تجارت در عرصه فناوریهای پیشرفته (venture capital)یا سرمایه گذاری ریسک پذیر است.( قاضی نوری,۲۰۰۸)
۲-۹)فناوری نانو :
_فناورینانو واژهای است کلی که به تمام فناوریهای پیشرفته در عرصه کار با مقیاس نانو اطلاق میشود. معمولاً منظور از مقیاس نانوابعادی در حدود ۱nm تا ۱۰۰nm میباشد. (۱ نانومتر یک میلیاردیم متر است).
بهره گیری از خواص ماده درمقیاس نانو، نویدبخش فواید و منافعی می باشد که موجب تحولات اساسی در زندگی انسان می شود. صرفه جوئی در مصرف انرژی، صرفه جویی اقتصادی، صرفه جویی در زمان، تامین محصول بیشتر باهزینه کمتر، افزایش کیفیت محصول ودرنتیجه افزایش کیفیت واستانداردهای زندگی، ایجاد زندگی سالم، کاهش وابستگی های اقتصادی به سایر تکنولوژی های پیشرفته وافزایش درآمدهای ملی از جمله فوایدی است که می توان نام برد. بودجه صرف شده جهان در فناوری نانو درسال ۲۰۰۸ مبلغ ۸/۶ میلیارد دلار و این بودجه برای سال ۲۰۱۵ به میزان یک تریلیون دلار و برای سال ۲۰۲۰ چهار برابر این رقم پیش بینی شده است(۱۱). بازار جهانی فناوری نانو، با ارزشی در حدود۲۰/۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ باید به مبلغ ۲۰،۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ رسیده است. انتظار می رود فروش کل باترکیب نرخ رشد سالانه ٪ (CAGR) 18.7 با افزایش در پنج سال، به مبلغ ۴۸،۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ برسد.
بازار جهانی نانو در بخش نانومواد به فروشی به ارزش ۱۵/۹میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ رسیده است و انتظار میرود به ۳۷/۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷، با (CAGR) 18.6 ٪برسد.
همچنین در بخش بازار نانوابزار در سال ۲۰۱۲ به ۴/۸ میلیارد دلار رسیده است و به ۱۱/۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ ، با CAGR 19.1 درصدبرسد.
(۲۰۱۱-۲۰۱۷) ( میلیون دلار) شکل ۲-۲ خلاصه شکل بازار جهانی فناوری نانو
با مروری بر یافته های پیشین با این مساله اصلی مواجه هستیم که بنگاههای کوچک و متوسط دانش بنیان از چه الگوها یا شیوه هایی به منظور سازماندهی عناصر آمیخته بازاریابی خود بهره میگیرند ؟ از این رو هدف مطالعه حاضر آن است تا با کنکاشی نو پردازانه و ایجاد همگرایی موثر بین دو حوزه بازاریابی و الزامات بنگاههای کوچک و متوسط به تبیین چگونگی و چیستی آمیخته بازاریابی و اجزای سازنده آن در بنگاههای کوچک و متوسط دانش بنیان بپردازیم
۲-۱۰) ﺑﻨﮕﺎﻫﻬﺎیﻛﻮﭼﻚو ﻣﺘﻮﺳﻂ
Small and medium size enterprises(SMEs))
ﺗﻌﺮﻳﻒ:
ﺑﻨﮕﺎﻫﻬﺎی ﻛﻮﭼﻚو ﻣﺘﻮﺳﻂ (SMEs) واﺣﺪﻫﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪی – ﺗﺠﺎری ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ در ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﺮﻛﺖﻫـﺎ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ اﻧﺪازه در ﻣﺮاﺗﺐﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮی ﻧﺴﺒﺖﺑﻪﺷﺮﻛﺘﻬﺎی ﺑﺰرگﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ. ﻣﻌﻤﻮﻻٌ دﺳـﺘﻪﺑﻨـﺪی اﻳﻨﮕﻮﻧـﻪ
ﺑﻨﮕﺎﻫﻬﺎ ﻣﺒﺘﻨﻲﺑﺮ ﭼﻬﺎر ﺷﺎﺧﺺﻋﻤﺪه ذﻳﻞﻣﻲﺑﺎﺷﺪ:
۱- ﺗﻌﺪادﺷﺎﻏﻠﻴﻦ ﺑﻨﮕﺎه
۲- ﻣﺠﻤﻮع داراﻳﻲﻫﺎیﺧﺎﻟﺺﺑﻨﮕﺎه
۳- ﻣﻴﺰانﺳﻄﺢﻓﺮوشﺑﻨﮕﺎه
۴- ﻣﻴﺰانﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاریﺑﻨﮕﺎه
۵- ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ و ﻣﻌﻤﻮﻟﺘﺮﻳﻦ ﺷﺎﺧﺺﺟﻬﺖﺗﻌﺮﻳﻒاﻧﺪازه ﺑﻨﮕﺎﻫﻬﺎی ﻛﻮﭼﻚو ﻣﺘﻮﺳﻂ (SMEs) ﺗﻌﺪاد ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﻨﮕﺎه اﺳﺖ.
۲-۱۱) شرکت فناوران نانومقیاس :
شرکت فناوران نانومقیاس از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را در زمینه تحقیقات بر روی نانوالیافها و تجهیزات الکتروریسی آغاز کرده و در نهایت در سال ۱۳۸۷ توانست دستگاه الکتروریس آزمایشگاهی نازل دار را به مرحله تجاری سازی و تولید انبوه برساند، سپس این شرکت با هدف دستیابی به الکتروریس هایی با توانایی تولید نانوفیبر بیشتر در واحد زمان، موفق به طراحی و ساخت الکتروریس غوطه وریشد و در نهایت موفق به طراحی جامعی از دستگاه الکتروریسی در مقیاس صنعتی گردید که در این راستا با ورود به صنعت فیلترسازی، موفق به تولید نانوالیافهایی برای استفاده در فیلترهای نیروگاهی گردید. همچنین با توجه به تسلط بر کلیه زیرساختها و اجزای الکتروریسندگی و با توجه به نیاز کشور، اقدام به ساخت و تولید سیستم های پمپ سرنگی و منابع تامین اختلاف پتانسیل به صورت مجزا کرد. این شرکت توانست در سال ۱۳۹۰ با ورود در زمینه تجهیزات آنالیز، دستگاه الکتروفورز موئینه را طراحی و تولید کند. تمامی دستگاه های این شرکت تا حدود بسیار زیادی بومی شده و دانش فنی بدست آمده توسط متخصصان این شرکت علاوه بر تجهیزات الکتروریسندگی و دستگاه های آنالیز، قابلیت انتقال به بسیاری از فناوری های نوین را داراست[۴۴].( http://fnm.ir).
۲-۱۲) پیشینه تحقیق:
گراوند و همکاران( ۱۳۸۹) | به بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی در تصمیم خرید و میزان رضایت مشتریان شرکتهای تعاونی تولیدی شهرستان کوهدشت پرداختند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که رضایت مشتریان از خرید محصولات این شرکتها معادل ۱۰/۲ و به مراتب از میانگین مورد انتظار (۳) کمتر است که این مهم گویای رضایت کم متقاضیان از تعاونیهاست. بدین ترتیب این نتیجه حاصل میشود که راهبردهای بازاریابی (یعنی نحوه ترکیب آمیخته بازاریابی) شرکتهای تعاونی تولیدی شهرستان کوهدشت نتوانستهاند به نحو شایسته رضایت مشتریان خود را جلب کنند که در نتیجه آن مشتریان به تصمیم در انتخاب و خرید محصولات این شرکتها تشویق و ترغیب نگردیدهاند |
فخیمی آذر و همکاران(۱۳۹۰) | به بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی (p4) بر افزایش فروش آبگرمکنهای تولیدی شرکت قاینار خزر پرداختند. نتایج نشان داد که آمیخته بازاریابی و هر چهار آمیخته تشکیل دهنده آن بر افزایش فروش آبگرمکنهای تولیدی قاینار خزر تأثیر دارد. همچنین اولویت تأثیر متغیرهای p4 بر میزان فروش به ترتیب محصول، ترفیع، توزیع و قیمت میباشد |
امیر محمد گلابی و همکاران (۱۳۸۹) | در مقاله ای تحت عنوان مفهوم پردازی آمیخته بازاریابی در بنگاه های صنایع غذایی کوچک و متوسط ایرانی ، در صدد پاسخ به این مسئله هستند که بنگاههای کوچک و متوسط از چه الگو یا شیوه هایی به منظور سازماندهی عناصر آمیخته بازاریابی خود بهره می گیرند؟ نتایج بررسی نشان داد که مؤلفه های آمیخته بازاریابی در بنگاههای کوچک و متوسط شامل ۵عنصر اصلی( فرد(مدیر/ مالک)، محصول، قیمت، مکان، ترفیع) و ۴۹ جز تشکیل دهنده است که عنصر اول در روند اجرای مطالعه به عنوان یک عنصر جدید استخراج و به موارد متداول اضافه شد. البته محتوای سایر عناصر نیز متفاوت از عناصر مرسوم است. در ضمن این فرضیه تقویت شد که آمیخته بازاریابی در بنگاههای کوچک و متوسط در بنگاههای مورد بررسی متفاوت با آمیخته بازاریابی مرسوم و شامل پنج عنصر شخص، قیمت، مکان، ترفیع و محصول است. |
حمید خداداد حسینی و مهرداد رضوی (۱۳۸۸)، | در مقاله ای با عنوان مدلسازی آمیخته بازاریابی فازی ، صنعت باطری خودروهای شخصی را مورد بررسی قرار داده است.هدف وی تعیین ارزش و سهم هر یک از متغیرهای مؤثر در آمیخته بازاریابی متناسب با اهداف و استراتژی های بازاریابی بنگاه است.این تحقیق با رویکرد فازی در مدلسازی، اتکاء به داده های واقعی عملکرد و تحلیل آراء خبرگان؛ سعی در مرتفع ساختن مسئله عدم جامعیت ۴p داشته اند. |
محمدرضا پاشازانوسی (۱۳۸۳) | در پایان نامه خود به ارزیابی اثرات آمیخته ارتقاء بر فروش محصولات شرکت لامپ پارس شهاب پرداخته اند . نتایج حاکی از آنست که بین تبلیغات مناسب ،روابط عمومی مناسب ، فروش حضوری مناسب و فروش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین ارتقاء فروش مناسب و فروش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر هر قدر بازاریابی مستقیم مناسبتری روی محصول صورت گیرد، فروش بیشتر خواهد شد. |
رعنایی کردشولی و اله یاری بوزنجانی (۱۳۹۱) | به بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر تصمیم خرید سبز مصرف کنندگان (مطالعه موردی: مصرف کنندگان محصولات لبنی شرکت پگاه در شهرستان شیراز) پرداختند.. در نهایت با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری به بررسی فرضیات تحقیق پرداخته شد و مشخص گردید، هر یک از ابعاد تبلیغ، توزیع و قیمت آمیخته بازاریابی سبز بر خرید سبز مصرف کننده اثر مثبت و معناداری دارند، در حالی که محصول سبز بر خرید سبز مصرف کنندگان دارای تأثیر منفی و غیر معنی داری است. |
رشیدپورایی٬ فاطمه (۱۳۸۶) |
در پایان نامه خود با عنوان بررسی تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی خدمات بر ترغیب مؤدیان به پرداخت مالیات ، نشان داد که آمیخته های بازاریابی خدمات و ترغیب مودیان به پرداخت مالیات رابطه معناداری وجود دارد همچنین از میان آمیخته های بازاریابی خدمات بین زمان و مکان، قیمت، کارکنان و تبلیغات پیشبردی و آموزش با ترغیب مودیان به پرداخت مالیات رابطه معناداری وجود دارد اما بین فرایند، کیفیت و شواهد فیزیکی با ترغیب مودیان به پرداخت مالیات رابطه معناداری وجود ندارد. لزوم توجه به ۴ فاکتور مذکور در سازمان امور مالیاتی مشهود است. |