تهدیدات(T)
۱T- فاصله زیاد بین قیمت تمام شده و قیمت فروش خدمات
۲T- ناکافی بودن اعتبارات طرح های عمرانی و عدم پرداخت به موقع
۳T- تورم و رشد قیمت ها
۴T- کمبود کمی و کاهش کیفیت آب
۵T- عدم پرداخت بهای ارائه خدمات توسط بعضی از مشترکین(خانگی و غیر خانگی)
۶T- افزایش تقاضای خروج کارکنان متخصص و کارشناسان از شرکت
۱- استراتژی مدیریت بحران خشکسالی(۱Sو۴T)
۲- استراژی مدل سازمان یادگیرنده (۶Sو۶T)
۳- استراتژی تمرکز بر وصول مطالبات(۳Sو۵T)
۱- استراتژی مدیریت مصرف انرژی و کاهش هزینه ها(۱Wو۶Wو۱Tو۳T)
۲- استراتژی انتشار اوراق مشارکت جهت تکمیل طرح ها(۷Wو۲T)
۳- استراتژی برون سپاری بعضی از فعالیت های شرکت(۸Wو۶Wو۳T)
۴- استراتژی مدیریت استراتژیک منابع انسانی(۲Wو۴W و۶T)
۴-۷ مرحله تصمیم گیری
یکی از مشکلات بسیاری از طرحها و تحقیقات ارائه لیست بلندی از استراتژی ها و راهکارها جهت حل مسائل است. این در حالیست که سازمان ها و ارگان ها مجری طرح، همواره با محدودیت های بیشماری در زمینه اجرایی(مالی، فنی، حقوقی و قانونی، زمانی و … ) رو به رو هستند و عملاً در اجرای راهبرد ها و راهکارها با محدودیت مواجه اند. از این رو، اولویت بندی راهبردهای مؤثر به لحاظ میزان اثر بخشی مفروض در زمان تحلیل موقعیت و انتخاب استراتژی بهینه، مسیر روشن تر و ساده تری را برای اجرای پیشنهادات و انجام اقدامات مؤثر فراهم می سازد (قدمی، ۱۳۹۰).
۴-۷-۱ تشکیل ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی(QSPM)
با بهره گرفتن از این روش می توان به صورت عینی استراتژی های گوناگونی که در زمره بهترین استراتژی ها هستند مشخص نمود. در اجرای ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی از تجزیه و تحلیل های مرحله اول و نتیجه حاصل از مقایسه عوامل داخلی و خارجی سازمان، مرحله دوم، استفاده می شود تا بدان وسیله به شیوه ای عینی استراتژی های قابل اجرا مشخص شوند. این ماتریس یکی از ابزارها یا روش هایی است که به استراتژیست ها این امکان را می دهد که با توجه به عوامل موفقیت آمیز داخلی و خارجی شرکت، که پیش از این شناسایی شده اند، به صورتی عینی انواع استراتژی های امکان پذیر را مورد ارزیابی قرار دهند(دیوید، ۱۹۹۹).
با توجه به اینکه در مرحله قبل مشخص گردید شرکت از لحاظ استراتژیک در موقعیت تدافعی قرار دارد، استراتژی هایی که در ماتریس سوات برای این وضعیت تدوین شده اند در اولویت اجرا قرار دارند. در این مرحله استراتژی های تدافعی شرکت به کمک ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) درجه بندی گردیدند که نتایج حاصل در جدول ۴-۲۰ و ۴-۲۱ نمایش داده شده است.
با جمع بندی نتایج در جدول ۴-۲۲ مشخص گردید که استراتژی شماره یک یعنی مدیریت مصرف و کاهش هزینه ها با کسب بالاترین نمره(۴٫۵۲) از مجموع عوامل داخلی و خارجی در اولویت اجرا قرار دارد و استراتژی دوم یعنی انتشار اوراق مشارکت جهت تکمیل طرح ها با نمره ۳٫۰۵ و استراتژی چهارم، مدیریت استراتژیک منابع انسانی با نمره ۲٫۸۲ رتبه های بعدی را کسب نمودند. استراتژی برون سپاری بعضی از فعالیت های شرکت نیز با نمره نهایی ۲٫۴۳ در رتبه چهارم قرار گرفت.
جدول(۴-۲۰) نتایج حاصل از استراتژی های تدافعی شرکت به کمک ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) درجه بندی
عوامل تعیین کننده موفقیت
ضریب
استراتژی ها
استراتژی۱: مدیریت مصرف انرژی و کاهش هزینه ها
استراتژی۲: انتشار اوراق مشارکت جهت تکمیل طرح ها
استراتژی۳: برون سپاری بعضی از فعالیت های شرکت
استراتژی۴: مدیریت استراتژیک منابع انسانی
نمره جذابیت
جمع نمره
نمره جذابیت
جمع نمره
نمره جذابیت
جمع نمره
نمره جذابیت
جمع نمره