فصل پنجم
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها
۵-۱)مقدمه
تهیه و تنظیم خلاصه رساله شاید یکی از مشکل ترین بخش های رساله نویسی باشد که در آن محقق یافته ها و نتایج تحقیق خودرا به صورتی منظم ارائه می دهد و با نتایج تحقیقات دیگران در آن زمینه، در جهت رد یا تأیید فرض های تحقیق خود، مورد مقایسه قرار می دهد(نادری و سیف نراقی،۱۳۸۹). در این فصل، در قسمت اول خلاصه ای از تحقیق ارائه شده است. در قسمت دوم بحث در زمینه نتایج آن و تحلیل نتایج از طریق مقایسه آن با سایر تحقیقات انجام گرفته و در قسمت پایانی پیشنهادهای کاربردی و پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده ارائه شده است.
۵-۲) -خلاصه پژوهش
هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه بین هوش معنوی با انگیزه کاری دبیران درمدارس دولتی متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران بوده است. تعداد نمونه این پژوهش با توجه به جدول برآورد حجم نمونه کرجسی ومورگان ( دلاور، ۱۳۸۹) ۱۲۹ نفر می باشد. که از این تعداد ۶۲ نفر زن و ۶۷ نفر مرد می باشند. بنابراین، ۱۲۹ نفر به عنوان حجم نمونه با بهره گرفتن از نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در این پژوهش جهت گردآوری اطلاعات از ۲ پرسشنامه استفاده شده است. ۱٫ پرسشنامه هوش معنوی هیلدبرانت (۲۰۱۱): این پرسشنامه شامل ۲۴ سوال در طیف ۵ درجه ای لیکرت می باشد که براساس مدل هوش معنوی کینگ (۲۰۰۸) در چهار بعد تهیه شده است. ۲٫ پرسشنامه انگیزه کاری محمد آقا جاری که شامل ۲۰سوال ۵گزینه ای می باشد برای محاسبه پایایی ابزارها از روش همسانی درونی آلفای کرونباخ استفاده شده است. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی فرضیات پژوهش از روش های آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار و فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون t مستقل) استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین تمامی مؤلفه های هوش معنوی بجز آگاهی رابطه مثبت و معنی داری در سطح ۰۱/۰ وجود دارد، از لحاظ متغیرهای وابسته بین دو جنس تفاوت معنی دار وجود ندارد، بین دبیران دارای مدرک های تحصیلی مختلف از لحاظ مؤلفه های هوش معنوی تفاوت معنی داری وجود ندارد، بین دبیران دارای سوابق تدریس مختلف از لحاظ مؤلفه های هوش معنوی تفاوت معنی داری وجود ندارد، بین دو گروه مرد و زن از لحاظ انگیزه کاری تفاوت معنیداری وجود ندارد و بین دبیران دارای مدرک تحصیلی مختلف از لحاظ انگیزه کاری تفاوت معنی داری وجود ندارد.
۳- ۵- بحث و بررسی یافته ها
سؤال۱) وضعیت هوش معنوی دبیران مدارس دولتی متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران چگونه است؟
نتایج جدول (۵-۴) نشان میدهد میانگین هوش معنوی دبیران از میانگین آماری (۳) بزرگتر است؛ و این تفاوت در سطح۰۱/۰ معنادار است. بنابراین نتیجه می گیریم که میزان هوش معنوی دبیران مدارس دولتی متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران بالاتر از حد متوسط است.
هنسن[۱۴۱](۲۰۰۱) اشاره می کند که نیازهای دبیران به لحاظ حجم و نوع کار تغییر یافته است. سازمان های کنونی در صورتی موفق خواهند بود که به طور کامل به ابعاد زیستی، اجتماعی، روانی و معنوی کارکنان توجه کنند. مدارس برای مواجهه با شرایط و مقتضیات حاکم و بهره مندی از دبیرانی با رفتار متعهدانه نیازمند مهارت ها و توانایی ها و ویژگی های بالاتر و متفاوت تر از وضعیت موجود می باشند. زمانی که هوش معنوی با زندگی کاری دبیران پیوند بخورد، نیروی قدرتمندی حاصل می شود که افراد تقریباً با هزاران ساعت کار می توانند لحظات لذت بخش تر، متوازن تر و معنادارتری را تجربه کنند. با توجه به این موضوع که انسانها یک ظرفیت معنوی درونی دارند، لذا دبیران با در آمیختن حرفه و معنویت، حرفه خود را به عنوان یک مأموریت و رسالت می دانند. هوش معنوی برای حل مشکلات و مسایل مربوط به معنای زندگی و ارزش ها مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات اسمیت[۱۴۲](۲۰۰۵) نشان داد که هوش معنوی لازمه سازگاری بهتر با محیط است و افرادی که هوش معنوی بالاتری دارند، تحمل آنان در مقابل فشارهای زندگی بیشتر بوده و توانایی بالاتری را برای سازگاری با محیط از خود بروز می دهند. از آنجایی که حرفه معلمی با سختی های فراوان به عنوان یک حرفه مهم و مقدس مطرح بوده بالا بودن هوش معنوی در این گروه معقول و منطقی به نظر می رسد. در سالهای اخیر خوب بر تفکر انتقادی، تعهد و هویت حرفه ای دبیران تأکید می شود و دبیران در صورتی می توانند به صورت موفق عمل کنند که آگاهی و معنای حرفه خود را ارزیابی کنند و یکی از ملاکهای حرفه ای بودن معلم رضایت خاطر شاگردان است. به عبارتی دیگر، تولید معنی، آگاهی بالا و دیگر مؤلفه های هوش معنوی لازمه حرفه معلمی است و با توجه به این همه تأکید بر معنویت بالای دبیران انتظار می رود که میزان هوش معنوی دبیران بالاتر از میانگین باشد.
سؤال۲) وضعیت انگیزه کاری دبیران مدارس دولتی متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران چگونه است؟
نتایج جدول (۶-۴) نشان میدهد میانگین انگیزه کاری دبیران از میانگین آماری (۳) بزرگتر است؛ و این تفاوت در سطح۰۱/۰ معنادار است. بنابراین نتیجه می گیریم که میزان انگیزه کاری دبیران مدارس دولتی متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران بالاتر از حد متوسط است. این نتیجه با پژوهش های پوشنه و همکاران (۱۳۸۷) و عباس زاده (۱۳۷۶) همخوان می باشد. در تبیین این یافته می توان بیان کرد که در مدارس دوره متوسطه اهداف مدرسه روشن و شفاف است و مدیران آموزشی و دبیران دارای اهداف مشخصی در رسیدن به انتظارات سازمان هستند، از سوی دیگر، بر اساس نظریه تعیین هدف انگیزش یک رفتار هدف مدار است مدیران و دبیران از طریق مدیریت بر فرایند هدفها انگیزه کاری دبیران را افزایش دهند. بنابراین، وجود هدفهای مشخص در مدارس از دلایل بالا رفتن انگیزه بالاتر از میانگین در دبیران است. همچنین، بر اساس نظریه ویژگی های شغل اگر کار یا شغل مورد نظر چندین ویژگی کلیدی را داشته باشد انگیزه کارکنان بیشتر خواهد شد. این ویژگی عبارت است از تنوع مهارت، شناخت شغل، اهمیت شغل و احساس مسؤلیت. به نظر می رسد این ویژگی های کلیدی در دبیران جامعه آماری در سطح بالایی قرار دارد چرا که در سالهای اخیر میزان شناخت و آگاهی دبیران از شغل افزایش یافته است و با توجه به جایگاه بالای معلمی در بین سایر شغلها اهمیتش برای دبیران بیشتر شده و احساس مسولیت آنها نیز افزایش یافته است.
فرضیه اصلی: بین هوش معنوی با انگیزه کاری دبیران در مدارس دولتی متوسطه شهر کامیاران رابطه وجود دارد.