برای اجرای این تحقیق مطابق با اهداف و فرضیه های پژوهش، سؤالاتی در قالب پرسشنامه استاندارد تهیه شد که کلیه متغیرهای وابسته در آن مورد سنجش و اندازه گیری قرار گرفتند. این پرسشنامه قبل از اجرا در جامعه نمونه اصلی، به صورت آزمایشی در یک مطالعۀ مقدماتی[۱۱۱] در جامعه نمونه مورد آزمون اولیه[۱۱۲] قرار گرفت. نتیجه ی اجرای آزمایشی پیش آزمون این پرسشنامه، استخراج و اصلاحات لازم در ابزار تحقیق انجام گرفت و پس از نهایی شدن پرسشنامه در جامعه آماری اصلی به مرحله اجرا درآمد. پس از جمع آوری اطلاعات، با بهره گرفتن از نرم افزارSPSS18 تحت Windows داده ها استخراج، طبقه بندی، توصیف و تحلیل شده و در نهایت گزارش نهایی تحقیق بر مبنای یافتهها و نتایج تنظیم و تدوین گردید.
۳-۱۰٫ نحوه پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها
در این پژوهش با توجه به این که مقیاس به کار رفته از نوع فاصله ای بوده است، برای توصیف یافته های حاصل از نمونه از میان آماره های توصیفی از میانگین و انحراف معیار استفاده شده است. همچنین، چون شرایط آزمون های پارامتری مهیا بوده، برای مقایسۀ گروه ها از آزمون های تی مستقل برای مقایسه دو گروه زنان و مردان، از آزمون تحلیل واریانس یک سویه برای مقایسه گروه های سن، تحصیلات و سابقه خدمت در خصوص (متغیر وابسته) استفاده شد. از ضریب همبستگی پیرسون برای متغیرهای تحصیلات، سن و رابطه آن با متغیر ارزیابی عملکرد. در عین حال، برای آزمون تأثیر کل متغیر های لحاظ شده بر متغیر وابسته، از رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام استفاده شده است.
آزمون t دو نمونه مستقل
این آزمون برای مقایسه معناداری میانگین بین دو گروه یا دو نمونه جدا از هم به کار می رود، به نحوی که متغیر مستقل عمدتاً اسمی دو وجهی و متغیر وابسته فاصله ای یا نسبی باشد.
تحلیل واریانس
هرگاه بخواهیم میانگین های از دو گروه (۳، ۴ و ۵،…) را با هم مقایسه کنیم، می توانیم از آزمون تحلیل واریانس استفاده کنیم که معمولاً با نسبت F مورد مقایسه قرار می گیرد. در این آزمون ما سعی می کنیم که میانگین های گروه ها را با هم مقایسه نماییم. همچنین، آزمون تحلیل واریانس[۱۱۳] یک طرفه زمانی استفاده می شود که یک متغیر مستقل داشته باشیم که دارای سطوح مختلف باشد. و یک متغیر که مفروضه های آمار پارامتریک را داشته باشد.
ضریب همبستگی پیرسون
در بررسی همبستگی دو متغیر اگر هردو متغیر مورد مطالعه در مقیاس نسبی و فاصلهای باشند از ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون استفاده میشود. اگر ضریب همبستگی جامعه ρ و ضریب همبستگی نمونهای به حجم n از جامعه r باشد، ممکن است r تصادفی و اتفاقی بدست آمده باشد. برای این منظور از آزمون معنی داری ضریب همبستگی استفاده میشود. در این آزمون بررسی میشود آیا دو متغیر تصادفی و مستقل هستند یا خیر. به عبارت دیگر آیا ضریب همبستگی جامعه صفر است یا خیر.
این ضریب میزان همبستگی بین دو متغیر فاصله ای یا نسبی را محاسبه کرده مقدار آن بین ۱+ و ۱- می باشد اگر مقدار بدست آمده مثبت باشد به معنی این است که تغییرات دو متغیر به طور هم جهت اتفاق می افتد یعنی با افزایش در هر متغیر، متغیر دیگر نیز افزایش می یابد و برعکس اگر مقدار r منفی شد یعنی اینکه دو متغیر در جهت عکس هم عمل می کنند یعنی با افزایش مقدار یک متغیر مقادیر متغیر دیگر کاهش می یابد و برعکس. اگر مقدار بدست آمده صفر شد نشان میدهد که هیچ رابطه ای بین دو متغیر وجود ندارد و اگر ۱+ شد همبستگی مثبت کامل و اگر ۱- شد همبستگی کامل و منفی است.
آزمون رگرسیون
در تحلیل رگرسیون هدف پیش بینی تغییرات یک یا چند متغیر وابسته (ملاک) با توجه به تغییرات متغیرهای مستقل (پیش بین) است.
چنانچه هدف پیش بینی یک متغیر ملاک از چند متغیر پیش بین باشد از مدل رگرسیون چندگانه استفاده میشود. در صورتی که هدف، پیش بینی همزمان چند متغیر ملاک از متغیرهای پیش بین یا زیر مجموعه ای از آنها باشد از مدل رگرسیون چند متغیری استفاده میشود. در تحقیقات رگرسیون چندگانه هدف پیدا کردن متغیرهای پیش بینی است که تغییرات متغیر ملاک را چه به تنهایی و چه مشترکاً پیش بینی کند. ورود متغیرهای پیش بین در تحلیل رگرسیون به شیوه های گوناگون صورت میگیرد. در این جا سه روش اساسی مورد بحث قرار میگیرد:
الف) روش همزمان، ب)روش گام به گام، ج) روش سلسله مراتبی.
در روش همزمان تمام متغیرهای پیش بین با هم وارد تحلیل میشود. در روش گام به گام اولین متغیر پیش بین بر اساس بالاترین ضریب همبستگی صفرمرتبه با متغیر ملاک وارد تحلیل میشود. از آن پس سایر متغیرهای پیش بین بر حسب ضریب همبستگی تفکیکی (جزئی) و نیمه تفکیکی (نیمه جزئی) در تحلیل وارد میشود. در این روش پس از ورود هر متغیر جدید ضریب همبستگی نیمه تفکیکی یا تفکیکی ، تمام متغیرهایی که قبلاً در معادله وارد شده اند به عنوان آخرین متغیر ورودی مورد بازبینی قرار میگیرد و چنانچه با ورود متغیر جدید معنی داری خود را از دست داده باشد، از معادله خارج میشود. به طور کلی در روش گام به گام ترتیب ورود متغیرها در دست محقق نیست.
در روش سلسله مراتبی ترتیب ورود متغیرها به تحلیل بر اساس یک چارچوب نظری یا تجربی مورد نظر محقق صورت میگیرد. به عبارت دیگر تحقیقگر شخصاً درباره ترتیب ورود متغیرها به تحلیل تصمیم گیری میکند. این تصمیم گیری که قبل از شروع تحلیل اتخاذ میشود میتواند بر اساس سه اصل عمده زیر باشد:
- رابطه علت و معلولی.
- رابطه متغیرها در تحقیقات قبلی.
- ساختار طرح تحقیقی.
از آنجا که روش تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی با توجه به چارچوب نظری یا تجربی ویژه ای صورت می گیرد، در تحقیقات علوم رفتاری از اهمیت خاصی برخوردار است. لازم به تذکر است که برای این گونه تحقیقات آشنایی با روش های آماری تحلیل رگرسیون الزامی است.
با توجه به اینکه متغیرهای تحقیق به صورت جداگانه سنجیده شده و هدف نیز بررسی تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته می باشد، لذا می بایست از آزمون رگرسیون استفاده شده و یا به عبارت دیگر در راستای تأیید یا عدم تأیید فرضیات از آزمون رگرسیون استفاده می گردد.
الف : توصیف داده ها
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
-
- مقدمه
-
- یافته های توصیفی
-
- یافته های استنباطی
-
- آزمون فرضیات
مقدمه
در این فصل در دو بخش مجزا به توصیف داده های تحقیق پرداخته می شود. در بخش اول سیمای جامعه آماری مورد بررسی قرار می گیرد و در بخش دوم متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق حاضر مورد توصیف قرار میگیرند.
۴- ۱٫ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس و سن
در این قسمت متغیرهای زمینهای که ویژگیهای فردی و اجتماعی پاسخگویان را بر حسب جنس و سن مشخص میکنند، مورد بررسی و توصیف قرار داده میشوند. جدول ۴- ۱٫ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس و سن را نشان میدهد.
جدول شماره (۴-۱): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس و سن
متغیر طبقات پاسخ گویان | تعداد | درصد | |
جنسیت | مرد | ۵۲ | ۷/۸۶ |