شکل۱-۳ دیاگرام طرح پژوهش
۲-۳- جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان در دسترس پسر پایه ششم ابتدایی شهر سمنان در سالتحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ میباشد.
۳-۳- حجم نمونه و روش نمونه گیری
در این پژوهش از مدارس شهر سمنان، دو مدرسه با بهره گرفتن از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، سپس تعداد ۳۰ نفر دانش آموز پایه ششم با توجه به ملاکهای ورود انتخاب شدند که ۱۵ نفر آنها در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. ملاکهای ورود دانش آموزان به گروه نمونه عبارتند از: الف) حداقل در یکی از زیر ریختهای اختلال نارسا / توجه فزونکنشی نمرهی برش را کسب کرده باشند. ب) در آزمون هوشی وکسلر نمرهی بالای ۸۵ کسب کرده باشند. ج) با توجه به پروندهی تحصیلی نقص بینایی و شنوایی نداشته باشند و طبق گزارش والدین دارای امکانات آموزشی مناسب بوده و مشکلات اقتصادی شدید نداشته باشند. د) تحت درمان دارویی نباشند. ه) در درس انشا دچار افت تحصیلی باشند و طبق گزارش معلمان، پیشرفت آنها در دروس دیگر معمولی باشد. و) بر اساس گزارش والدین، اختلال آنها ناشی از ضایعهی مغزی نباشد. ن) سن آنها ۱۲ سال باشد.
عکس مرتبط با اقتصاد
۴-۳- ابزارهای پژوهش
الف) آزمون هوشی وکسلر کودکان. این مقیاس درسال ۱۹۴۹ توسط وکسلر تهیه شده و در سال ۱۳۶۴ توسط شهیم درمورد کودکان ایرانی هنجاریابی شده است. این آزمون دارای دو آزمون کلامی و عملی، و هر آزمون شش خرده آزمون دارد. ضرایب پایایی باز آزمایی آزمونها از ۰٫۲۴ تا ۰٫۹۴، و ضرایب اعتبار دو نیمه سازی آزمونها از ۰٫۴۲ تا ۰٫۹۸ گزارش شده است. ضرایب همبستگی خرده آزمونهای کلامی و عملی، و کل این مقیاس با مقیاس وکسلر تجدید نظر شده برای کودکان پیش دبستانی به ترتیب ۰٫۸۴، ۰٫۷۴، و ۰٫۸۵ است. شهیم در ایران بر اساس داده های بدست آمده از هنجارگزینی این آزمون در شیراز و با روش مک نمار، ضرایب اعتبار بهترین ترکیبهای کوتاه شده از خردهآزمونهای وکسلر را محاسبه نمود. وی چنین نتیجه گیری کرد که دو خرده آزمون اطلاعات و تکمیل تصاویر بهترین فرم کوتاه شدهی دوتایی، سه خرده آزمون واژگان، اطلاعات و تکمیل تصاویر، بهترین فرم کوتاه شدهی سهتایی، و چهار خرده آزمون واژگان، اطلاعات، تکمیل تصاویر، و طراحی مکعب بهترین فرم کوتاه شدهی چهارتایی میباشند. با توجه به این که اجرای فرم بلند مستلزم صرف زمان زیادی میباشد، در این پژوهش از فرم کوتاه چهار خرده آزمونی با ضرایب اعتبار ۰٫۹۱ استفاده شد. مجموع نمرات تراز شدهی بدست آمده با بهره گرفتن از فرمول زیر قابل تبدیل به هوشبهر انحرافی میباشد:
هوشبهر انحرافی= ۴۰+ (x) 1.5
ب) پرسشنامه SNAP-IV. یک مقیاس درجه بندی در امر تشخیص اختلال نارسا توجه/ فزونکنشی است که اولین بار در سال ۱۹۸۰ به کوشش سوانسون، نولان، و پلهام براساس توصیفهای رفتاری اختلال نارسایی توجه در سومین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ساخته شد. این پرسشنامه دارای یک مقیاس ۱۸ سوالی است که والدین یا معلمان میتوانند آن را پاسخ دهند. نه سوال اول نشانه های رفتاری ریخت غالبا بیتوجه و نه سوال دوم نشانه های رفتاری ریخت غالبا فزونکنش/ تکانشگری را میسنجند و در نهایت تمام ۱۸ سوال برای شناسایی ریخت ترکیبی طراحی شده است. نقطه برش در کل مقیاس و هر کدام از خرده مقیاسهای نارسا توجه و فزونکنشی را به ترتیب ۲٫۰۸، ۲٫۱۰، و ۲٫۳۷ گزارش کرده اند. این پرسشنامه از یک طیف چهار امتیازی تشکیل شده است که به ترتیب با کد ۰، یک، دو، و سه نمره گذاری می شوند. شیوه نمره گذاری آن به این صورت است که نمرات هر زیر ریخت با هم جمع شده و تقسیم بر نه (تعداد سوالات هر زیر ریخت) میشوند. در صورتی که افراد نمره برش را کسب کرده باشند با اختلال نارسا توجه/ فزون کنشی شناخته میشوند. در این پژوهش از فرم معلمان برای تشخیص اختلال نارساتوجه/ فزون کنشی استفاده شد. ضریب اعتبار این آزمون (فرم معلمان) بر اساس روش بازآزمایی ۰٫۸۸، بر اساس روش آلفای کرونباخ ۰٫۹۵، بر اساس روش دو نیمه کردن ۰٫۷۳ و روایی ملاکی آن ۰٫۵۵ گزارش شده است. (صدرالسادات، هوشیاری، صدرالسادات، محمدی، روزبهانی و شیرمردی، ۱۳۸۹).
ج) پرسشنامه ی رفتاری راتر کودکان. این پرسشنامه یکی از رایج ترین پرسشنامه ها برای مشخص کردن ناراحتیهای روانی کودکان است که در سال ۱۹۶۷ توسط مایکل راتر و همکاران تهیه شده، و دارای دو فرم الف (فرم والدین) و فرم ب (معلمان) میباشد. این پرسشنامه سه بعد اضطراب و افسردگی، رفتارهای ضد اجتماعی و ناسازگاری اجتماعی را ارزیابی می کند. فرم الف دارای ۳۰ پرسش و فرم ب از ۲۶ عبارت ساده تشکیل شده است. نمره برش این دو فرم به ترتیب ۱۳ و ۹ میباشد. این پرسشنامه از یک طیف سه امتیازی تشکیل شده است که به ترتیب با کد ۰، یک و دو نمره گذاری می شوند. در صورتی که جمع نمرات فرد در این سه طیف بالاتر از نمره برش باشد، وی با اختلال رفتاری شناخته خواهد شد. در این پژوهش فرم معلمان مورد استفاده قرار گرفت. راتر و همکاران با به کار گیری روش دو نیمه کردن، پایایی آن را در سطح معنیداری ۰٫۰۰۱ حدود ۰٫۸۹ گزارش کردند و همچنین از طریق بازآزمایی، پایایی آن را ۰٫۸۵ گزارش کردند. در ایران نیز رمزپور (۱۳۷۴) پایایی این آزمون را که به وسیله بازآزمایی به فاصله دو هفته محاسبه شد، ۰٫۷۲ گزارش کرد. همچنین احسانمنش (۱۳۷۲) در پژوهشی آزمایشی، ضریب همبستگی بین نمرات پرسشنامه راتر فرم معلم و فرم والدین را در پیش آزمون گروه آزمایشی ۰٫۵۱ و در پس آزمون این گروه ۰٫۵۲ گزارش نموده اند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
د) آزمون انشا: این آزمون بصورت یک موضوع انشا طراحی شده است که دانش آموزان باید درمورد آن انشا بنویسند. در این آزمون انشای نوشته شدهی دانش آموزان، با توجه به چهار عنصر اصلی انشا نویسی (نوشتن پاراگراف مقدماتی؛ نوشتن حداقل سه ایده حمایت کننده؛ رد کردن حداقل یک استدلال از جنبه دیگر و پایان یافتن با یک نتیجه گیری)، زمان صرفشده برای برنامه ریزی و نوشتن انشا، طول انشا و تعداد واژه ها و عبارتهای انتقالی/ پیوندی گنجانده شده در متن، ارزیابی می شود.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
۵-۳- روش اجرا
ابتدا پرسشنامه SNAP-IV (فرم معلمان) و پرسشنامه اختلال رفتاری راتر (فرم معلمان) توسط معلمان تکمیل شد. سپس آزمون وکسلر (خرده آزمونهای اطلاعات، واژگان، تکمیل تصاویر، و طراحی مکعب) به صورت انفرادی بر روی دانش آموزانی که با اختلال نارسا توجه/ فزونکنشی تشخیص داده شدند اجرا شد. در مرحله بعد، آزمون انشا به عنوان پیش آزمون بر روی دانش آموزانی که ملاک های ورود به مطالعه را کسب کرده بودند اجرا شد. تعداد ۳۰ دانش آموز که طول انشا آنها کمتر از ۱۰۰ کلمه بود وارد مطالعه شدند و در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. به منظور جلوگیری از اثر انتشار گروه آزمایش و کنترل، هر کدام از مدرسههای جداگانه انتخاب شدند. همچنین دو گروه از نظر هوش، سن و زیر ریخت های اختلال نارسا توجه / فزون کنشی همتاسازی شدند. به این صورت که همه آنها ۱۲ سال داشته و دارای هوش بالای ۸۵ بودند. همچنین در هر گروه ۹ نفر زیر ریخت فزون کنش و ۶ نفر زیر ریخت نارسا توجه گنجانده شد. آزمودنیهای گروه آزمایش به سه گروه پنج نفری تقسیم شده و هر گروه به مدت هشت جلسه تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (جدول شماره ۱-۳) قرار گرفتند، در صورتی که گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. پس از اجرای جلسات آموزشی، مجددا یک موضوع انشا به عنوان پس آزمون به آنها داده شد تا درباره آن انشا بنویسند. در نهایت، پس از گذشت یک ماه، پیگیری نیز با یک موضوع انشا صورت گرفت. زمان برنامه ریزی و زمان نوشتن انشا در هر سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون، و پیگیری توسط پژوهشگر ثبت شد. بهاینترتیب، زمان برنامه ریزی از لحظهی شروع برنامه ریزی تا شروع نوشتن انشا، و زمان نوشتن، از ابتدای نوشتن انشا تا پایان آن ثبت گردید. برای محاسبه طول انشا نیز تعداد واژگان هر انشا شمارش شدند. افزون بر آن، تعداد واژگان انتقالی/ پیوندی و تعداد عناصر انشا نیز توسط پژوهشگر محاسبه شدند. برای ارزیابی کیفیت کلی انشا، انشاهای نوشته شدهی دانش آموزان توسط معلم و پژوهشگر به طور مستقل ارزیابی شدند و در نهایت، بین دو ارزیابی ضریب توافق محاسبه شد. ضریب توافق در پیش آزمون (۰۰۱/۰> P، ۷۰/۰= r)، پس آزمون (۰۰۱/۰> P ، ۹۰/۰=r ) و پیگیری (۰۰۱/۰>P ، ۹۱/۰=r) بود. شایان ذکر است، قبل از ارزیابی انشاها توسط معلم، مولفههای انشانویسی توسط پژوهشگر به آنها آموزش داده شد.
جدول۱-۳– چارچوب آموزش راهبرد یادگیری خودتنظیمی
مرحله راهبرد شرح کاربندی
اول گسترش دانش مربی مهارت های پیش نیاز را شناسایی می کند و دانش آموزان را از نظر دارا بودن این مهارت ها ارزیابی می کند.
دوم بحث در مورد راهبرد مربی و دانش آموز در مورد انشای نوشته شدهی دانش آموز در پیش آزمون بحث می کنند.
سوم الگوسازی راهبرد مربی چگونگی استفاده از راهبرد را برای دانش آموز الگوسازی می کند. وی در این راستا یک نمونه انشا به عنوان الگو برای آنها میخواند.
چهارم به یاد سپاری راهبرد به منظور اینکه دانش آموز به طور خودکار راهبرد را مورد استفاده قرار دهد، به حفظ و یادسپاری راهبرد می پردازد.
پنجم پشتیبانی از راهبرد مربی و دانش آموز با همکاری هم یک انشا مینویسند و دانش آموز به تدریج مسئولیت استفاده از راهبرد را به عهده میگیرد.
ششم عملکرد مستقل دانش آموز به طور مستقل و بدون حمایت مربی یک انشا مینویسد.
۶-۳- روش تجزیه و تحلیل داده ها
به منظور تجزیه و تحلیل داده ها ابتدا از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و …) استفاده شد و با توجه به این که متغیرهای موجود در هر سوال در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون، و پیگیری اندازه گیری شدند، روش تحلیل واریانس اندازه گیریهای تکراری برای پاسخ به پرسشهای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. متغیر اختلال رفتاری راتر در سه بعد (اضطراب و افسردگی، رفتارهای ضداجتماعی، و ناسازگاری اجتماعی) به لحاظ آماری در دو گروه کنترل شدند.
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی
فصل چهارم
یافته ها
در فصل حاضر سوالهای پژوهش مورد بررسی قرار گرفتهاند. به این ترتیب، ابتدا داده های توصیفی با بهره گرفتن از شیوه های آمار توصیفی چون میانگین و انحراف استاندارد مطرح شده اند و سپس به بررسی سوالهای پژوهش با بهره گرفتن از شیوه های آمار استنباطی چون تحلیل واریانس چند متغیرهی اندازه گیریهای تکراری پرداخته شده است.
۱-۴- توصیف نمونه
تعداد کل نمونه ۳۰ نفر از دانش آموزان پسر ابتدایی شهر سمنان بودند که از پایه ششم دو دبستان با بهره گرفتن از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و از طریق گزارش معلمان در پرسشنامه SNAP-IV با اختلال نارسا توجه/ فزونکنشی تشخیص داده شدند. از این تعداد نمونه یک نفر به دلیل عدم حضور در مرحله پیگیری از نمونه حذف شد. هیچ یک از دانش آموزان تحت درمان دارویی نبوده و بهرهی هوشی پایین تر از ۸۵ کسب نکردند. افزون بر آن، دو گروه از نظر هوش (۰٫۰۵> p , 1.95= t)، سن و زیر گروه های نارسا توجه / فزون کنشی همتاسازی شده اند.
۲-۴- یافته های توصیفی
آمارههای توصیفی متغیرهای مورد مطالعه به تفکیک گروهها در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری گزارش شده است (جدول ۱-۴). یافته ها نشان میدهد که متوسط زمان برنامه ریزی از پیش آزمون به پس آزمون افزایش یافته و در پیگیری حفظ شده است. الگوی مشابهی در زمان نوشتن، طول متن نوشتاری، واژه های پیوندی، عناصر انشا و کیفیت کلی انشا مشاهده می شود.
جدول۱-۴- آمارههای توصیفی متغیرهای مورد مطالعه به تفکیک گروهها
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محف