استاد مشاور: لیلا میرهادیان، دکتر احسان کاظم نژاد لیلی
نویسنده: لیلا دهقانکار
چکیده
مقدمه: فعالیت جسمانی یکی از مهمترین مولفه های سبک زندگی سالم می باشد و شناسایی متغیرهای مختلف روانی اجتماعی تاثیرگذار بر روی فعالیت جسمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین میزان فعالیت جسمانی و عوامل مرتبط با آن براساس مدل مراحل تغییر در سالمندان عضو کانون بازنشستگان شهر رشت در سال ۹۱ انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بر روی ۲۶۲ نفر از سالمندان عضو کانونهای فعال بازنشستگان کشوری شهر رشت در سال ۹۱ صورت گرفت. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه استاندارد مدل مراحل تغییر در حوزه فعالیت جسمانی (مراحل تغییر، فرایند های تغییر، توازن در تصمیم گیری، خودکارآمدی) و پرسشنامه ی فعالیت جسمانی سالمندان طی مصاحبه استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری ۱۶ SPSS و آزمون های آماری توصیفی و آزمون همبستگی اسپیرمن و پیرسون، آنوا، رگرسیون خطی و رتبه ای با در نظر گرفتن سطح معنی داری ۰۵/۰ P < استفاده شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار فعالیت جسمانی سالمندان ۵۰/۵۱±۳۵/۱۱۹ بود. اکثریت واحدهای مورد مطالعه در مرحله حفظ و نگهداری قرار داشتند. بین فعالیت جسمانی ، مراحل تغییر و سازه های مراحل تغییر بجز موانع درک شده ارتباط آماری مستقیم و معنی داری وجود داشت(۰۰۰۱/۰ P <)، آنالیز رگرسیون نشان داد که مراحل تغییر و سن بازنشستگی و مدت زمان بازنشستگی بعنوان پیش بینی کننده رفتار فعالیت جسمانی هستند و همچنین سازه های فرآبندهای تغییر، خودکارآمدی و توازن در تصمیم گیری به عنوان پیش بینی کننده ی مهم مراحل تغییر رفتار فعالیت جسمانی می باشند.
نتیجه گیری: میزان فعالیت جسمانی سالمندان در مطالعه حاضر در سطح ورزشهای سبک مانند پیاده روی بود و از نظر مراحل تغییر مدل ترانس تئورتیکال نیز سالمندان در مرحله حفظ رفتار فعالیت جسمانی بودند. بنظر می رسد که با بهره گرفتن از فرایندهای رفتاری تغییر رفتار فعالیت جسمانی نظیر شایسته سازی متقابل و … می توان از برگشت رفتار به مراحل قبل و شکست فعالیت جسمانی جلوگیری کرد.
کلید واژه ها: ورزش، فعالیت حرکتی، سالمند، مدل ترانس تئورتیکال
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
فصل اول (کلیات)………………………………………………………………………………………………………۱
زمینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. ۲
اهداف پژوهش ( اهداف کلی و ویژه)……………………………………………………………………………۹
سوالات پژوهش………………………………………………………………………………………………………. ۱۰
فرضیه پژوهش………………………………………………………………………………………………………… ۱۰
تعریف واژه های کلیدی………………………………………………………………………………………….. ۱۱
پیش فرضهای پژوهش……………………………………………………………………………………………… ۱۱
محدودیتهای پژوهش………………………………………………………………………………………………. ۱۴
فصل دوم ( زمینه و پیشینه تحقیق): ………………………………………………………………………….. ۱۵ چهارچوب پژوهش………………………………………………………………………………………………… ۱۶
مروری بر مطالعات…………………………………………………………………………………………………. ۳۸
فصل سوم (روش اجرای تحقیق):……………………………………………………………………………… ۵۲
نوع پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. ۵۳
جامعه پژوهش………………………………………………………………………………………………………… ۵۳
نمونه پژوهش………………………………………………………………………………………………………….. ۵۳
مشخصات واحدهای مورد پژوهش……………………………………………………………………………. ۵۴
محیط پژوهش………………………………………………………………………………………………………… ۵۵
ابزار گردآوری داده ها …………………………………………………………………………………………….. ۵۵
تعیین اعتبار علمی ابزار ……………………………………………………………………………………………..۵۸
تعیین اعتماد علمی ابزار……………………………………………………………………………………………. ۵۸
روش گردآوری داده ها ……………………………………………………………………………………….. ۵۹
روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………….. ۵۹
ملاحظات اخلاقی…………………………………………………………………………………………………… ۶۰
فصل چهارم ( نتایج تحقیق):……………………………………………………………………………………. ۶۲
یافته های جداول ( معرفی جداول) ………………………………………………………………………….. ۶۳
جداول…………………………………………………………………………………………………………………. ۶۴
فصل پنجم ( بحث و بررسی یافته ها):……………………………………………………………………….. ۸۰
تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………………………………………. ۸۱
نتیجه گیری نهایی یافته ها……………………………………………………………………………………….. ۹۴
کاربرد یافته ها در پرستاری……………………………………………………………………………………… ۹۷
پیشنهادات براساس یافته ها ……………………………………………………………………………………… ۹۸
منابع و ماخذ:
فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۰
پیوستها……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۷
چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………… ۱۱۸
فهرست جداول: صفحه
جدول شماره ۱: توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب متغیرهای فردی- اجتماعی………………………۶۴
جدول شماره ۲: میانگین و انحراف معیار واحدهای مورد پژوهش بر حسب میزان فعالیت جسمانی…………….. ۶۷
جدول شماره ۳: میانگین فراوانی و امتیاز حیطه های مختلف فعالیتهای جسمانی واحدهای مورد پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۶۸
جدول شماره ۴ : توزیع فراوانی مراحل تغییررفتار فعالیت جسمانی واحدهای مورد پژوهش………………………..۶۹
جدول شماره ۵: میزان فعالیت جسمانی(PASE) بر حسب مراحل تغییر رفتار فعالیت جسمانی در واحدهای مورد پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………….۶۹
جدول شماره ۶: مقایسه دو به دوی میزان اختلاف نمرات PASE گروه های چندگانه مراحل تغییر واحدهای مورد مطالعه…………………………………………………………………………………………………………………………………۷۰
جدول شماره ۷ : میانگین و انحراف معیار سازه های مدل مراحل تغییر در واحدهای مورد پژوهش………………۷۱
جدول شماره ۸: ماتریس همبستگی سازه های مدل مراحل تغییر رفتار فعالیت جسمانی با میزان فعالیت جسمانی در واحدهای مورد پژوهش……………………………………………………………………………………………………………..۷۲
جدول شماره ۹ : مقایسه میانگین و انحراف معیار سازه های مدل مراحل تغییر رفتار فعالیت جسمانی به تفکیک مراحل تغییر واحدهای مورد مطالعه………………………………………………………………………………………………….۷۴
جدول شماره ۱۰: برآورد ضرایب رگرسیونی سازه های مدل مراحل تغییر با میزان فعالیت جسمانی بدون کنترل عوامل فردی- اجتماعی بر اساس مدل رگرسیون خطی………………………………………………………………………..۷۶
جدول شماره ۱۱: برآورد ضرایب رگرسیونی سازه های مدل مراحل تغییر با میزان فعالیت جسمانی با کنترل عوامل فردی- اجتماعی بر اساس مدل رگرسیون خطی…………………………………………………………………………۷۷
جدول شماره ۱۲: برآورد ضرایب رگرسیونی سازه های مدل مراحل تغییر با مراحل تغییر رفتار بدون کنترل عوامل فردی- اجتماعی بر اساس مدل رگرسیون رتبه ای……………………………………………………………………..۷۸