ژانگ[۱۲۷]، گان[۱۲۸] و چام[۱۲۹] (۲۰۰۷) به این نتیجه دست یافتند که کمالگرایی منفی با فرسودگی تحصیلی و کمالگرایی مثبت با درگیری شناختی و رفتاری رابطه مثبت دارد. کاسترو و ریس (۲۰۰۳) بیان میدارند که کمالگرایی به طور معنیداری پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکنند. ریس[۱۳۰] و دلوو[۱۳۱] (۲۰۰۲) در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که کمالگرایی غیر انطباقی با فقر بهزیستی هیجانی و سازگاری تحصیلی، همراه است.
میچلسون و برنس (۱۹۹۸) بیان داشتند که فرسودگی و بدگمانی به طور مثبت با کمالگرایی اجتماعمدار رابطه دارد و همچنین رابطه معنیداری بین فرسودگی و بعد مثبت کمالگرایی نیافتند.
پیشینه تجربی
عالیپور بیرگانی (۱۳۹۱) در پژوهش خود با عنوان بررسی روابط ساده و چندگانه متغیرهای شیوه فرزندپروری با سازگاری (اجتماعی، عاطفی، و تعهد به هدف و تحصیلی) در دانشجویان، دست یافتند که میان متغیرهای پیش بین، شیوه های تربیتی آزادگذارانه و اقتدارگرایانه مادری و پدری رابطه مثبت و استبدادی مادری و پدری رابطه منفی با سازگاری کلی و سازگاری تحصیلی دارند. بر اساس پژوهشهای صورت گرفته سبکهای فرزند پروری از جمله عوامل مؤثر بر سازگاری تحصیلی میباشد. پریش[۱۳۲] و مککلاسکی[۱۳۳](۱۹۹۳) در پژوهش خود یافتند کودکان دارای سبک فرزندپروری قاطع، دارای سطوح بالایی از پیشرفت تحصیلی هستند. فرزندان والدین سهل گیر، از پیشرفت تحصیلی ضعیف برخوردارند (لامبرن[۱۳۴]، مونتس[۱۳۵]، استنبرگ و دارن بوچ[۱۳۶]، ۱۹۹۱؛ به نقل از یوسفی، ۱۳۸۶؛ و بامریند، ۱۹۹۱). فرزندان دارای سبک فرزندپروری مستبد، دارای پیشرفت تحصیلی پایینی هستند (استنبرگ، لامبرن، دارلینگ، مونتس و دارن بوچ ۱۹۹۴).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
عالیپور بیرگانی (۱۳۹۱) در پژوهش خود با عنوان بررسی روابط ساده و چندگانه متغیرهای شیوه فرزندپروری با سازگاری (اجتماعی، عاطفی، و تعهد به هدف و تحصیلی) در دانشجویان، دست که یافتند میان متغیرهای پیش بین، شیوه های تربیتی آزادگذارانه و اقتدارگرایانه مادری و پدری رابطه مثبت سازگاری اجتماعی دارند.
نتایج پژوهشها نشان داد که کودکان دارای سبک فرزندپروری قاطع، دارای سطوح بالایی از شایستگی، پیشرفت تحصیلی، رشد اجتماعی و خود ادراکی هستند دارن بوچ و همکاران (۱۹۷۸، به نقل از یوسفی، ۱۳۸۶؛ بامریند، ۱۹۹۱). فرزندان والدین سهلگیر، از پیشرفت تحصیلی ضعیف، بزهکاری زیاد و عملکرد پایین روانشناختی برخوردارند لامبرن، مونتس، استنبرگ و دارن بوچ (۱۹۹۱، به نقل از یوسفی، ۱۳۸۶). فرزندان دارای سبک فرزندپروری مستبد، دارای پیشرفت تحصیلی پایین و سطوح بالای اختلالات روانشناختی و جسمی هستند (استنبرگ و همکاران، ۱۹۹۴).
عالیپور بیرگانی (۱۳۹۱) در پژوهش خود با عنوان بررسی روابط ساده و چندگانه متغیرهای شیوه فرزندپروری با سازگاری (اجتماعی، عاطفی، و تعهد به هدف و تحصیلی) در دانشجویان، دست یافتند که میان متغیرهای پیش بین، شیوه های تربیتی آزادگذارانه و اقتدارگرایانه مادری و پدری رابطه مثبت و استبدادی مادری و پدری رابطه منفی با سازگاری عاطفی دارند.
سراج[۱۳۷] و اصلام[۱۳۸] (۲۰۱۰) نقش اقتدارگرایی و استبدادگرایی والدینی را در سازگاری عاطفی، بهداشت و سازگاری با خانه در ۲۰۰ دانشجو (۱۰۰ دختر و ۱۰۰ پسر) ۱۶ تا ۱۹ ساله سنجیدند. نتایج نشان داد، دانشجویانی که در شرایط والدینی افتدارگرایانه تربیت شده بودند، نسبت به دانشجویان پرورش یافته در شرایط استبدادی، سازگاری با خانه، سازگاری عاطفی و سلامت بیشتری داشتند که این نیز در پژوهش ما تأیید شد.
میراگین[۱۳۹] و کوردووا[۱۴۰] (۲۰۰۷، به نقل از حیات بخش، ۱۳۹۱). مک کوبی[۱۴۱] و مارتین[۱۴۲]، به نقل از حقیقی، ۱۳۸۱) معتقدند که خانواده و شیوه های تربیتی حاکم در آن بر نوجوانان و مسائل و مشکلات آنان، تأثیر مستقیم دارد. به طوری که نوجوانانی که مشکلات رفتاری و هیجانی دارند، کسانی هستند که والدین آنان در ابراز محبت و توجه به فرزندان خود ناتوان بوده و روش های تربیتی متناقضی دارند. برطبق پژوهشهای انجام شده سبک فرزندپروری دیکتاتوری با پیامدهای رفتاری منفی همچون پرخاشگری، اختلالهای برونسازی و درونسازی، و کارکرد هیجان پایینتر در ارتباط است، و از سوی دیگر سبک فرزندپروری اقتدار منش، با ترکیبی از کنترل بالا، حمایت هیجانی بیشتر، سطح مناسب استقلال، و روابط دوسویه بین والدین و کودک شناسایی میشودو در نهایت سبک فرزندپروری سهلگیرانه که با فقدان کنترل والدین، و پاسخدهی به خواسته های کودک مشخص میشود، این شیوه فرزند پروری با بزهکاری و پرخاشگری فرزندان، به دلیل فقدان نظارت و ویژگی اهمال کارانه والدین، ارتباط دارد (هیمسلو[۱۴۳] و ترمبلی[۱۴۴]، ۱۹۹۴، به نقل از حیات بخش، ۱۳۹۱).
جمع بندی فصل
فصل حاضر به بررسی ادبیات پژوهشی متغیرهای مورد بررسی اختصاص داشت به گونهای که ابتدا به مبانی نظری متغرهای مورد نظر و سپس پیشینه تحقیقانی مورد بررسی قرار گرفت و شواهد پژوهشی بیانگر روابط معنیدار بین بین متغیرها میباشد.
در این فصل عوامل مؤثر بر سازگاری مورد بررسی قرار گرفت. که یکی از این عوامل تأثیرگذار مهم بر سازگاری، خانواده و فضای حاکم بر آن و نحوه ارتباط والدین با فرزندان بود. سپس، به مفهوم سازگاری، دیدگاه ها، عوامل و انواع الگوهای سبک های فرزندپروری و سازگاری اشاره شده است. شواهد پژوهشی نشان داده است سبکهای فرزندپروری با سازگاری روابط معنیدار دارد، سبک قاطع، دارای سطوح بالایی از پیشرفت تحصیلی می باشد، همچنین سبک فرزندپروری قاطع، دارای سطوح بالایی از شایستگی، پیشرفت تحصیلی، رشد اجتماعی و خود ادراکی هستند.
فصل سوّم
روش شناسی پژوهش
مقدمه
در این فصل ابتدا در مورد جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری بحث شده است. سپس، روش پژوهش، ابزارها، پایایی و روایی آنها و روش اجرای پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند و در آخر، به شیوه تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است.
طرح پژوهش
روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی از نوع علی–مقایسهای (علی پس از وقوع) میباشد، که به بررسی مقایسهای دانشآموزان پسر سال اوّل دبیرستان دارای سبکهای فرزندپروری مختلف (آزادگذاری، آمرانه، و اقتدارمنطقی) از لحاظ سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی، در دبیرستانهای شهر اهواز میپردازد؛ بدینصورت که پژوهشگر به دنبال کشف و بررسی تفاوت بین متغیرهایی است که از قبل وجود داشتهاند.
جامعهی آماری
در این پژوهش، جامعه آماری عبارت است از تمام دانشآموزان پسر سال اوّل دبیرستانهای شهر اهواز که در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ مشغول به تحصیل بودند.
روش نمونهگیری
در این پژوهش، نمونهگیری در دو مرحله، یکبار جهت اعتباریابی پرسشنامهها و بار دیگر جهت آزمودن فرضیهها انجام گرفت.
الف) نمونهگیری جهت اعتباریابی پرسشنامه ها
ابتدا برای بررسی روایی و پایایی پرسشنامهها از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای استفاده شد، بدین صورت که از بین نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر اهواز دو ناحیه به صورت تصادفی انتخاب شدند، در گام بعدی از هر ناحیه، سه مدرسه و از هر مدرسه، چهار کلاس و از هر کلاس، پنج نفر به صورت تصادفی، جمعاً ۱۰۰ نفر جهت بررسی روایی و پایایی ابزارها گزینش شدند.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
ب ) نمونهگیری برای آزمودن فرضیه ها
نمونه این بخش از پژوهش شامل ۲۴۰ دانش آموز پسر بود که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای انتخاب دانشآموزان، از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای استفاده شد، بدین صورت که از چهار ناحیه آموزش و پرورش، دو ناحیه به صورت تصادفی انتخاب شدند، در گام بعدی از هر ناحیه، چهار دبیرستان گزینش شدند ، سپس از هر دبیرستان، چهار کلاس و از هر کلاس پانزده نفر (جمعاً ۲۴۰ نفر) بهصورت تصادفی انتخاب و پرسشنامههای سبکهای فرزندپروری، سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی برای تکمیل به آن ها ارائه گردید.
ابزارهای پژوهش
۱- پرسشنامه سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی[۱۴۵]
۲- پرسشنامه سبکهای فزرند پروری[۱۴۶]
پرسشنامه سازگاری هیجانی، تحصیلی و اجتماعی
مواد اوّلیه پرسشنامه سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی توسط پروفسور سوزان اسکیوینگتون مشاور گروهی سازمان جهانی، درباره خط مشی و ارتقای سلامت روانی در آگوست/ سپتامبر ۱۹۹۰ به کمک ماماتا پویتاندی، آماده و ساخته شد و اساساً تحت عنوان، فهرست مدارس کودک پسند معرفی شده است و توسط خود محقق ترجمه گردید. این پرسشنامه دارای ۷ خرده مقیاس میباشد که شامل ۱۰۰ سؤال است که به صورت طیف لیکرت (اصلاً، کم، گاهی اوقات، زیاد) نمره گذاری شده است. تأکید این مقیاس برای خرده مقیاسها به صورت زیر میباشد:
نتیجه تصویری درباره سلامت روانی
جدول ۱-۳٫ سؤالهای مربوط به هر مقیاس و خرده مقیاسهای آن
سؤال ۱ تا سؤال ۱۸ جو حمایتی و پاداش دهنده سازگاری اجتماعی
سؤال ۷۴ تا سؤال ۸۶ ارتباط خانواده و مدرسه
سؤال ۷۸ تا سؤال ۱۰۰ فرصت برابر و مشارکت در تصمیمگیری
سؤال ۱۹ تا سؤال ۲۶ همکاری و فعالیت یادگیری سازگاری تحصیلی
سؤال ۶۴ تا سؤال ۷۳ توسعه فعالیت خلاقانه
سؤال ۲۷ تا سؤال ۴۶ تحمل نکردن رفتار جسورانه سازگاری هیجانی
سؤال ۴۷ تا سؤال ۶۳ منع خشونت و تنبیه فیزیکی
مقیاس سازگاری هیجانی
پایایی
پایایی دو خرده مقیاس سازگاری هیجانی با دو روش آلفای کرونباخ و تنصیف اسپیرمن براون محاسبه شده که در جدول ۲-۳ ارائه شده است.
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محف