*قوانین و مقرّرات خارجی
International Convention for the Unification of Certain Rules of Law relating to Bills of Lading.
Protocol to Amend the International Convention for the Unification of Certain Rules of Law Relating to Bills of Lading.
Unidroit Principles of International Commercial Contracts by International Institute for the Unification of Private Law.
United Nation Convention on the Carriage of Goods by Sea.
United Nations Convention on Contracts for the International Carriage of Goods Wholly or Partly by Sea.
United Nations Convention on Contracts for the International Sale.
Abstract:
Carriage of goods by sea shall be studied in two categories: contract under the bill of lading and charter party. Article 55 of Iranian maritime code, following Brussels’ convention; provides exemptions from liability of carrier in contract under the bill of lading and, just gives examples of force majeure without clear referral to it. As the rules are mandatory and it is impossible to insert a restricting clause or increase liability, in this thesis writer tries to suggest a solution for possibility of referring to force majeure in the mentioned contracts.
Effect of force majeure in domain of charter parties has no trait to study. But the present thesis is to analyse the effect of force majeure in a situation that some contractual obligations have been carried out and force majeure is the impediment to execution of contract.
Key words:
Force majeure, responsibility, obligation, carriage of goods by sea
Humanity Sciences Faculty of Shahed University
For The Degree of Master of Private Law
Effect of Force Majeure on the Responsibility in the Domain of Carriage of Goods by Sea
By:
Payam Naqizadeh Baqi
Supervisor: Dr. Abbas Mohammadi
&
Advisor: Dr. Mohammadreza Fallah
Summer 2011
. سوره بقره، آیه ۱۸۵٫ ↑
. سوره حج، آیه ۷۸٫ ↑
. حسین علیزاده، ۱۳۶۸، پایان نامه تأثیر قوّه قاهره بر تعهّدات، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، ص۱۳٫ ↑
. ناصر کاتوزیان، ۱۳۸۷، مسؤولیّت مدنی، الزامهای خارج از قرارداد، ج ۱ قواعد عمومی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ۸، ص ۴۷۹٫ ↑
. همان، ص ۴۸۰٫ ↑
. محمّد دمرچیلی، ۱۳۸۳، رساله مسؤولیّت مدنی متصدّی حملوتقل دریایی (مطالعه تطبیقی در حقوق ایران، انگلیس و کنوانسیون هامبورگ)، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ص۲۶٫ ↑
. محمّد علی اعلایی فرد، ۱۳۸۷، حقوق دریایی، تهران، انتشارات نخل دانش، چاپ۱، ص ۳۳٫ ↑
. International Convention for the Unification of Certain Rules of Law relating to Bills of Lading. ↑
. کلایو ام اشمیتوف، ۱۳۷۸، حقوق تجارت بینالملل، ترجمه بهروز اخلاقی، جلد دوّم، تهران، انتشارات سمت، چاپ ۱، ص۸۶۱٫ ↑
. Protocol to Amend the International Convention for the Unification of Certain Rules of Law Relating to Bills of Lading. ↑
. United Nation Convention on the Carriage of Goods by Sea. ↑
. Teoh Adeline (November 16, 2009). “UN shipping convention ready for Australia” available at (http://www.dynamicexport.com.au/news/un-shipping-convention-ready for australia00799/). ↑
. در این باره میتوان به پژوهشهای ذیل مراجعه کرد:
۱) مسؤولیّت متصدّی حمل و نقل دریایی در قراردادهای حمل و نقل بین المللی کالا که به عنوان پایان نامه در سال ۱۳۸۴ توسّط ابراهیم تقیزاده، در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تحت نظارت دکتر امیر حسین فخّاری دفاع شده است.
۲) رساله شناسایی مسؤولیّت متصدّی حمل و نقل دریایی کالا در کنوانسیون هامبورگ و مقایسه آن با حقوق ایران و انگلیس که توسّط محمّد دمرچیلی و تحت نظارت دکتر قائم مقام، در سال ۱۳۷۳ و در دانشگاه تهران دفاع شده است.
۳) رساله قرارداد اجاره کشتی که در سال ۱۳۸۶ به اهتمام عبّاس محمّدی و به راهنمایی دکتر بهروز اخلاقی، در دانشگاه تهران از آن دفاع شده است. ↑
. force majeure. ↑
. ماده ۶۹ ق.آ.د.م مصوب ۱۳۱۸: «در مورد فوت یا استعفاء و یا عزل و یا ممنوع شدن و یا تعلیق از وکالت و یا بازداشت وکیل در صورتی که توضیحی لازم نباشد دادرسی به تأخیر نمیافتد و در صورت احتیاج به توضیح، دادگاه باید مراتب را در صورت مجلس قید و به موکّل اطلاع دهد که او شخصاً یا توسّط وکیل جدید در موعدی که از طرف دادگاه معیّن میشود برای توضیح حاضر شود. اگر وکیل بعد از ابلاغ حکم و قبل از انقضای مدّت پژوهش یا فرجام فوت کند و یا ممنوع از وکالت شود، ابتداء مدّت اعتراض یا پژوهش یا فرجام از تاریخ ابلاغ به موکّل محسوب خواهد شد. همین حکم جاری است در موردی که وکیل، به واسطه قوه قاهره (فورس ماژور) قادر به انجام وظیفه وکالت نباشد». ↑
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
. Alex Weill, 1980, droit civil,Les obligations, paris, no412. ↑
. Jean Carbonnier , 1972, Droit Civil, t4, Obligations, Paris, Presses Univ.De France, 7 ed, no74. ↑
. در بند دوّم ماده ۱۳۰۹ میخوانیم: «در مواردی که به واسطه حادثهای گرفتن سند ممکن نیست، از قبیل حریق و سیل و زلزله و غرق کشتی که کسی مال خود را به دیگری سپرده و تحصیل سند برای صاحب مال در آن موقع ممکن نیست» و در بند چهارم از همان ماده آمده است: «در صورتی که سند به واسطه حوادث غیر منتظره مفقود یا تلف شده باشد». ↑
. ناصرکاتوزیان، ۱۳۸۷، قواعد عمومی قراردادها، ج ۴، اجرای قراداد، تهران، شرکت سهامی انتشار، چاپ۵، ص ۱۸۰٫ ↑
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
. همان، ص۱۸۱٫ ↑
. محمّد جعفر جعفری لنگرودی، ۱۳۷۶، ترمینولوژی حقوق، تهران، کتابخانه گنج دانش،چاپ۸، ص ۵۵۳، ذیل شماره۴۳۸۴٫ ↑
. جلیل معدّل، ۱۳۵۱، بحثی درباره قوّه قاهره و حوادث غیرمترقبه، مجلّه حقوقی وزارت دادگستری، شماره۱، ص۶۹٫ ↑
. ناصر کاتوزیان، پیشین، ص۱۷۸٫ ↑
. ناصر کاتوزیان، ۱۳۸۷، مسؤولیّت مدنی، الزامهای خارج از قرارداد، ج ۱، قواعد عمومی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ۸، ص۴۷۸٫ ↑
. سوره بقره، آیه ۱۸۵٫ ↑
. سوره حج، آیه ۷۸٫ ↑
. حسین علیزاده، پیشین. ↑
. سیّد مصطفی محقّق داماد، ۱۳۸۴، قواعد فقه، بخش مدنی ۲، تهران، انتشارات سمت، چاپ ۶، ص۱۳۲٫ ↑
. همان، ص۱۳۴٫ ↑
. همان، ص۱۴۰٫ ↑
. Lato Sensus. ↑
. Stricto Sensus. ↑
. Anonym. ↑
. Mazeaud(H.L.J) de Jugiart (M) , 1978, Lecons de Droit Civil , Paris, Editions Montechrestien, T,II, ler Vol , no 572 et 412. ↑
. محسن اسماعیلی، ۱۳۸۱، قوّه قاهره، تهران، انتشارات سروش، چاپ ۱، ص۴۸٫ ↑
. Frustration. ↑
. Imposibility of Performance. ↑
. R.Christou, 1982, a comparison between the doctrines of force majeure and frustration, Law and finance review, vol3, p.75. ↑
. محمّد هادی صادقی مقدّم، رساله تأثیر اوضاع و احوال بر قراردادها، دانشگاه تربیت مدرّس، ۱۳۷۳، ص۲۲٫ ↑
. Oxford, 2002, Dictionary of Law, New York, Oxford University Press, Fifth edition, p214. ↑