: بین وجود پرهیز از مزاحمت توسط مدیران و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد.
: بین وجود پرهیز از مزاحمت توسط مدیران و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
نقیض ادعا 0=
ادعا
برای بررسی این فرضیه از سؤالات 5 تا 8 پرسشنامه برای بعد پرهیز از مزاحمت توسط مدیران و سوالات 1 تا 16 برای رفتار شهروندی سازمانی استفاده گردیده است و این فرضیه با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج حاصل از این بررسی در جدول 4-4 نشان داده شده است.
جدول 4-4: نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیهی دوم
متغیر رفتار شهروندی سازمانی
فرضیهی فرعی دوم پرهیز از مزاحمت همبستگی **205/0-
سطح معناداری 0.00
حجم نمونه 97
جدول بالا نشان میدهد که همبستگی بین وجود پرهیز از مزاحمت توسط مدیران و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی برابر با 205/0- میباشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر 000/0 میباشد و در سطح اطمینان 95/0 درصد میتوان ادعا کرد که فرض صفر رد و نقیض آن تأیید میگردد، یعنی فرض پذیرفته میشود. درنتیجه بین وجود پرهیز از مزاحمت توسط مدیران و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی رابطه معنادار وجود دارد اما این رابطه رابطه منفی بوده یعنی به هر میزان پرهیزان از مزاحمت در بین کارکنان کمتر باشد به همان میزان رفتار شهروندی سازمانی نیز بیشتر خواهد بود. مزاحمت به وضعیتی اشاره می کند که در آن کارکنان احساس می کنند که طرز اداره سازمان، مشکلاتی برای آنها به وجود می آورد. مدیر، کاغذبازی، شرایط کمیتهای، وظایف راهوار و دیگر درخواست هایی که در مسئولیت های کارکنان مداخله می کنند که به نظر کارکنان مشغله های غیرضروری هستند به آنان تحمیل می نماید.
4-3-3 آزمون فرضیه فرعی سوم
فرضیه فرعی سوم به بررسی رابطه بین وجود صمیمیت و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی میپردازد که به منظور آزمون، این فرضیه به صورت فرضیههای آماری، (نشان دهنده ادعا) و (نشان دهنده نقیض ادعا) تبدیل میشود.
: بین وجود صمیمیت و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد.
: بین وجود صمیمیت و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
نقیض ادعا 0=
ادعا
برای بررسی این فرضیه از 9 تا 12 پرسشنامه برای وجود صمیمیت و سوالات 1 تا 16 برای رفتارشهروندی سازمانی استفاده گردیده است و این فرضیه با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج حاصل از این بررسی در جدول 4-5 نشان داده شده است.
جدول 4-5: نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیهی سوم
متغیر رفتار شهروندی سازمانی
فرضیهی فرعی سوم وجود صمیمت همبستگی **348/0
سطح معناداری 000/0
حجم نمونه 97
جدول بالا نشان میدهد که همبستگی بین وجود صمیمیت و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی برابر با 348/0 میباشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر 000/0میباشد و در سطح اطمینان 95/0درصد میتوان ادعا کرد که فرض صفر رد و نقیض آن تأیید میگردد، یعنی فرض پذیرفته میشود. درنتیجه بین وجود صمیمیت و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. از اینرو وجود صمیمت در بین کارکنان و اعضای هیئت علمی باعث ایجاد و ارتقاء رفتار شهروندی سازمانی خواهد شد.
4-3-4آزمون فرضیه فرعی چهارم
فرضیه فرعی چهارم به بررسی رابطه بین وجود علاقمندی و ایجاد رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد میپردازد که به منظور آزمون، این فرضیه به صورت فرضیههای آماری، (نشان دهنده ادعا) و (نشان دهنده نقیض ادعا) تبدیل میشود.
: بین وجود علاقمندی و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد رابطه معناداری وجود ندارد.
: بین وجود علاقمندی و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد رابطه معناداری وجود دارد.
نقیض ادعا 0=
ادعا