چه کسی (که)؟ (Who)
کجا؟ (Where)
چهوقت (کی)؟ (When)
چطور (چگونه)؟ (How)
چرا؟ (Why)
چه چیزی (چه)؟ (What)
خبرنگار آزموده و رسانه ارتباطی قوی هرگاه میخواهد رویدادی را به خبر تبدیل کند، تلاش می کند تا هر شش عنصر خبری را در بیان خود لحاظ کند. در نظر گرفتن این عناصر به غنای خبر میافزاید و تصویر جامعی از رویداد به مخاطب منتقل می کند.
در واقع رسانه هنگامی توانسته است خبر کاملی به آگاهی مخاطبان خود برساند که از بیشترین عناصر خبر استفاده کند و به بیشترین پرسشهای خبر (چه کسی، کجا، کی، چگونه، چرا و چه چیزی) پاسخ داده باشد اما این عناصر چه ویژگیهایی دارند؟
که(چه کسی) ؟ : عامل درگیر ماجراست. به هنگام تهیه خبر باید به طور ویژه فرد یا افراد ماجرا یا رویداد را که در پیدایش آن نقش داشته اند شناسایی و معرفی کنیم. اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، سمت، موقعیت اجتماعی، وضعیت حقوقی، سن و شغل عامل اصلی ماجرا از جمله موضوعاتی است که در هنگام بیان عنصر « که» باید به آنها بپردازیم.
کجا؟: هر رویداد به طور طبیعی در محلی خاص بهوقوع پیوسته است. عنصر “کجا” در واقع به بیان وحل وقوع حادثه می پردازد و از اهمیت خاصی برخوردار است. در برخی رویدادها از جمله وقوع حوادث طبیعی عنصر “کجا” از اهمیت بالایی بهرهمند می شود.
کی(چه وقت) ؟: زمان و مکان رویداد از عناصر مهم خبری هستند. همان طور که رویداد در محلی خاص به وقوع پیوسته، همان رویداد در زمانی خاص نیز خلق شده است. عنصر “کی” یا چه وقت در خبر از اهمیت خاصی برخوردار است و در برخی مواقع به صدر خبر یعنی “لید” آن صعود می کند که در این هنگام مهمترین عنصر به شمار میآید.
چطور (چگونه)؟: این عنصر بر چگونگی وقوع حادثه یا رویداد دلالت می کند و یکی از عناصر به ظاهر پنهان در خبر است. پاسخ گفتن به این عنصر در متن خبر به معنای هدایت کردن مخاطب به زوایای پنهان رویداد است. پرداختن به این عنصر از حساسیت ویژهای برخوردار است و بخش بزرگی از رویدادها به پاسخگویی به این عنصر تعلق دارد.
چرا؟ به طور طبیعی هیچ حادثه ای بدون علت به وقوع نمیپیوندد. همان طور که برخورد دو خودرو ممکن است به علت بیاحتیاطی یکی از رانندگان یا لغزنده بودن جاده یا نبود دید کافی روی داده باشد، یک تصمیم سیاسی نیز می تواند علل مختلفی داشته باشد. خبر باید به این علت ها و چراها پاسخ دهد. خبر کامل خبری است که علتها را بیشتر بررسی کند.
چه چیزی(چه)؟: این عنصر عمدتاً بر ماهیت رویداد دلالت می کند، یعنی چه اتفاقی افتاده، چه شده و در نهایت چه عاملی باعث به وقوع پیوستن خبر شده است. این عنصر از مهمتریت عناصر خبر به شمار میآید.
نباید فراموش کرد که هر یک از این عناصر قسمتی از خبر را تشکیل می دهند و هر کدام میتوانند برای مخاطبان اهمیت خاصی داشته باشند. خبر کامل خبری است که با پرداختن به هر شش عنصر پاسخگوی همه مخاطبان باشد.
۶-۵-۲-۲ – ارزشهای خبری:
هر روزه صدها و شاید هزاران رویداد کوچک و بزرگ در گوشه کنار جهان اتفاق میافتد که بسیاری از دید خبرنگاران مخفی میماند. بخشی از این رویدادها ارزش خبری لازم را ندارد و قسمتی نیز بهگونه ای هستند که امکان تهیه گزارش از آنها وجود ندارد. برای تشخیص خبر بودن یا نبودن یک خبر، معیارهایی وجود دارد که به کمک آنها میتوان وقایع را ارزشیابی و گزارش جامعی به عنوان خبر از آن رویدادها تهیه کرد.
این معیارها که به تنهایی یا در مواقعی در ارتباط با یکدیگر هستند و در ماهیت خودِ رویداد وجود دارند، ارزشهای خبری نامیده میشوند که تعدادی از این ارزشهای خبری که همه روزنامهنگاران، خبرنگاران و شبکه های خبری جهان بر آن توافق دارند، عبارتند از:
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
دربرگیری (Impact)
شهرت (Prominence)
برخورد(Conflict)
استثنا و شگفتی (Oddity)
فراوانی و بزرگی (Magnitude)
مجاورت (Proximity)
تازگی (Timeliness)
این هفت ارزش خبری ذکر شده معیارهای بین المللی و زبان مشترک جامعه ی ارتباطی هستند که از آنها به منظور تشخیص ارزش رویدادهای خبری استفاده می شود. اما این ارزشهای خبری در ماهیت خود چه موضوعاتی را بیان می کنند و بر چه محورهایی تکیه دارند:
دربرگیری: رویدادی دارای ارزش دربرگیری است که بی توجه به اثر مثبت یا منفی آن، بر تعداد از افراد جامعه تاًثیرگذار باشد، مثلاً خبر “احتمال وقوع زلزله در تهران” به واسطه ی اینکه کل جمعیت تهران را دربر می گیرد نسبت به خبر “افتتاح فلان دکه روزنامه فروشی در فلان نقطه از تهران” از ارزش خبری دربرگیری برخوردار است.
شهرت: خبرهایی که در آن اشخاص، اشیاء و نهادهای دارای شهرت دخیل هستند، ارزش خبری دارند. درباره سیاستمداران، ورزشکاران، قهرمانان ملی و حتی جنایتکاران می توانند به واسطه شهرت خود به خبرها ارزش بدهند.
برخورد: رویدادهایی که حاوی ارزش خبری برخورد هستند، در شکل های گوناگون ظهور پیدا می کنند. از برخورد میان انسان ها، گروه ها، کشورها و ملت ها تا فجایع طبیعی، جنگ ها، سرقت ها، قتل ها، تصادف ها و … همگی دارای ارزش خبری برخورد هستند. “در واقع کشمکش، محور اصلی این گونه خبرها را تشکیل می دهد و از رویدادهای مورد علاقه رسانه ها هستند”. (شکرخواه، ۱۳۷۹،۱۳)
استثنا و شگفتی: این ارزش خبری بر عجیب و استثنایی بودن خبر دلالت دارد. در این باره می توان گفت اخباری که به شگفتی ها اشاره می کنند، دارای این ارزش خبری هستند. بلندترین، کوتاهترین، سریعترین، ویرانگرترین و … علائم این ارزش خبری هستند.
فراوانی و بزرگی: این ارزش خبری عمدتاً به اعداد و ارقام مربوط می شود. ” مرگ ۳۰۰ نفر در سینما از جمله اخبار دارای این ارزش خبری است. البته نباید فراموش کرد این ارزش خبری برای همگان در همه جا دارای ارزش یکسان نیست.
مجاورت: مخاطبان به اخباری توجه می کنند که نسبت به آن احساس نزدیکی کنند و مربوط به شهر، کشور و منطقه زندگی مخاطب است، بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. مجاورت به دوشکل مجاورت جغرافیایی مثل شهر و کشور و مجاورت معنوی مانند مشابهات فرهنگی، مذهبی و بروز می کند.
تازگی: نو، جدید و تازه بودن خبر از ویژگی هایی است که آن را در مقایسه با خبرهای دیگر در اولویت قرار میدهد. براین اساس، گزارشگری موفق است که بتواند تازهترین، بکرترین و بدیعترین اخبار را منتشر کند.
البته باید خاطرنشان کرد که ارزشهای خبری دیگری غیر از اینها وجود دارد که از جمله آنها میتوان به دوازده مورد ارزش خبری یوهان و گالتونگ و مری روگ از چهره های برجسته ی پژوهشهای ارتباطی در مقالهای با عنوان “ساختار اخبار خارجی” در سال ۱۹۶۵ اشاره کرد.(قربانی،۱۳۸۵؛ ۲۲- ۳۰)
۷-۵-۲-۲- سبک های خبر نویسی:
برای نگارش متن خبر شیوه های گوناگونی پیشنهاد شده است ولی عقاید تمام متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی در این باره یکسان نیست. انواعی از سبک های خبری هنوز در حال تکوین هستند؛ در حالی که پارهای از اقسام آن در حال نابودی هستند؛ آنچه که مهم است این است که بتوانیم مدل و نمونه ای برای متن نویسی خبرها پیدا کنیم تا همه کسانی که در راه آموختن علوم ارتباطات اجتماعی هستند، بتوانند از آن استفاده کنند.
۱-۷-۵-۲-۲- سبک هرم وارونه:
کلید نگارش در سبک هرم وارونه آن است که جالبترین و مهمترین قسمت واقعه در شروع خبر قرار گیرد تا خواننده در همان نظر اول مجذوب خبر شده و برای اطلاع از کیفیت یا جزئیات خبر به خواندن دنباله آن رغبت و تمایل پیدا کند.
خلاصه مهمترین بخش خبر لید است که جلب توجه خواننده را به خبر از همان لحظه اول حفظ می کند.
به این صورت که بعد از آنکه مهمترین قسمت خبر در بند اول بیان شد در بندها و سطور پایینتر قسمت های دیگر خبرها به ترتیب اهمیت شان از بالا به پایین قرار میگیرند به طوری که هر چه خواننده به شروع خبر نزدیکتر است مطالب مهمتر را مطالعه می کند و هر چه به سوی انتهای خبر میرود، مسائل جزئیتر را ملاحظه مینماید.
علت اینکه به این سبک نام هرم وارونه دادهاند نیز همین است که مطالب مهم در قاعده هرم که در
بالا قرار گرفته است جا داده میشوند و مطالب دیگر به ترتیب اهمیت در زیر آن قرار میگیرند تا به رأس هرم معکوس در پایین میرسند و خانه پیدا می کنند؛ البته این سبک خبری مزایا و معایبی دارد که از مهمترین مزایای آن میتوان به جلب توجه فوری خبر به مخاطب و از دست ندادن خبر، تنظیم مطالب در زمان کوتاه توسط خبرنگار و سرعت برای خبرنگار برای تهیه کردن خبر در حداقل زمان ممکن و از مهمترین معایب آن به ساده نبودن تشخیص اجزای مهم یک خبر به ترتیب درجه اهمیت و رفع نیاز شدن مخاطب با خواندن لید و کنار گذاشتن خبر اشاره کرد.
۲-۷-۵-۲-۲- سبک بیان تاریخی:
در سبک نگارش به ترتیب زمان وقوع یا سبک بیان تاریخی داستان خبر از لحظه شروع حادثه تا پایان آن به همان ترتیب که وقایع روی داده است تشریح می شود، بدون آنکه به سبب اهمیت بعضی از اجزای مطالب ردیفی حقیقی و واقعی خود را از دست بدهند.
باید توجه داشت که خبرهایی که به ترتیب وقوع حادثه نوشته میشوند لید ندارند و از این رو مهمترین قسمت خبر غالباً در حدود پایان خبر قرار میگیرد.
وقتی حوادث پیچیده و درهمی موضوع خبر است و به ویژه اگر این حوادث در زمان کوتاهی واقع شده باشند از سبک بیان تاریخی به خواننده کمک می کند تا از روند داستان و زیر و بم آن به سادگی آگاه گردد.
۳-۷-۵-۲-۲- سبک بازگشت به عقب:
سبک نگارش بازگشت به عقب در نقطه مقابل سبک بیان تاریخی قرار دارد. در این روش متن خبر با آخرین قسمت واقعه شروع میگردد و سپس سوابق امر برای روشن شدن موضوع بیان می شود.
در خبرهایی که به این سبک نوشته میشوند، ممکن است از لید هم استفاده کرد ولی چنانچه آخرین قسمت خبر مهمترین قسمت خبر نیز باشد اولین بند خبر می تواند لید خبر را تشکیل دهد.
در نگارش خبر به سبک بازگشت به عقب باید توجه داشت که بیان از پایان به آغاز خبر به روشنی و درک آسان لطمه وارد نسازد؛ زیرا در هر حال انتخاب سبک های نگارش خبری برای آسان کردن درک مطلب و جالبتر جلوه دادن واقعه است و چنانچه با به کار بردن یک سبک معینی این منظور حاصل نشود، به طور قطع باید روش نگارش را تغییر داد.
سبک نگارش بازگشت به عقب بیشتر برای خبرهای کوتاه یا نسبتاً کوتاه به کار میرود زیرا در این گونه موارد تنها با ذکر آخرین قسمت از یک رویداد و یادآوری کوتاه حوادث قبلی آن، نیاز خوانندگان به دانست آن ارضا می شود.
۴-۷-۵-۲-۲- سبک تشریحی یا منطقی:
سبک نگارش تشریحی یا منطقی سبکی است که در آن ضمن بیان واقعه، قسمت به قسمت مطلب تشریح میگردد و توضیحات کافی درباره هر قسمت داده می شود.
سبک نگارش تشریحی را مخصوصاً برای مسائلی که درباره آنها اختلاف نظر زیاد است، به کار میبرند و نویسنده خبر با اعلام هر واقعه فرصت دارد نظرهای موافق یا مخالفی را که در آن باره وجود دارد تشریح نماید.
البته این سبک تنها به موضوعات مورد اختلاف اختصاص ندارد و برای نگارش رپرتاژها و خبرهای بلند نیز مناسب است. (معتمدنژاد، ۱۳۶۸، ۷۲ – ۸۹)
۵-۷-۵-۲-۲- سبک پایان شگفت انگیز:
در سبک پایان شگفت انگیز نگارش خبر، قسمت های مختلف خبری طوری تنظیم می شود که به قسمت جذاب، شگفت انگیز و شیرین خاتمه مییابد. در واقع قفل خبر در قسمت انتهای آن برای مخاطبان گشوده می شود.
خبرهایی که دارای ارزش های خبری عجایب و استثناها هستند را بهتر میتوان با سبک پایان شگفت انگیز نوشت.
این شیوه از نگارش خبر همانند سبک بازگشت به عقب برای تنظیم خبرهای کوتاه مناسبتر است. البته در خبرهای طولانی هم میتوان از آن استفاده کرد؛ اما ممکن است بازگشایی دیرهنگام “رمز ماجرا” مخاطبان دیرحوصله را از ادامه ماجرا منصرف کند. (قربانی،۱۳۸۵؛ ۱۰۳)
۶-۲-۲- پژوهش های پیشین:
معمولاً هر تحقیقی برپایه تحقیقات پیشین استوار است و با استناد بر یافته های تحقیقات قبلی است که محقق به شناخت موضوع یا مساًله گام بر میدارد؛ نتایج تحقیقات پیشین است که به علاوه بر استوار ساختن یافته های علمی با به دست آوردن نتایج تازه یک قدم خوب برداشت.
۱-۶-۲-۲- تاریخچه موضوع در جهان:
تحقیقات خاصی در باره نقش رسانه تلویزیون در انتخابات و نحوه پوشش اخبار انتخابات خصوصاً اخبار مجلس مشاهده نشده است و بیشتر تحقیقات عمدتاً به بررسی اخبار مطبوعات و خبرگزاری ها در خصوص اخبار انتخابات پرداختند که این تحقیقات هم عمدتاً انتخابات ریاست جمهوری و نقش رسانه ها در مشارکت سیاسی را در بر میگیرند.
ولی در مجموع از جمله پایان نامه ها و تحقیقات انجام شده درباره نقش رسانه ها در انتخابات توسط “برلسون”، ” “لازارسفلد” و “مک لین” در سال ۱۹۴۴ می باشد که این تحقیق با هدف بررسی نقش مطبوعات در تغییر عقاید مردم در دوران مبارزات انتخابات میباشد.
در ایران نیز پایان نامه ها و تحقیقات متعددی در این خصوص انجام گرفت که این تحقیقات نیز عمدتاً کمتر به نقش رسانه تلویزیون در پوشش دهی اخبار انتخابات مخصوصاً انتخابات مجلس تأکید داشته است و بیشتر نقش روزنامه ها در آنها دنبال شده است که از جمله آنها عبارتند از: