شمردن شفاهی اعداد تا عدد۳۰ و استفاده از اعداد اصلی و ترتیبی به طور روزانه و هنگام بازی
–تشخیص و نوشتن اعداد ۱ تا ۱۰٫
تشخیص مفاهیم روزمره و عینی مورد استفاده. مانند:(بلند، کوتاه، بزرگ، کوچک، خالی، پر، سنگین و سبک).
استفاده صحیح از وسایل اندازه گیری غیر استاندارد. (طناب، پیمانه، زمان سنج ماسه ای)
استفاده از وسایل اندازه گیری استاندارد. (متر نواری، ترازو و ساعت)
تشخیص ارزش اسکناس و سکه.
خلق کارهای هنری با بهره گرفتن از الگوهای چهار گوش(مربع، مستطیل)، دایره(کره)، سه گوش، زیر/ رو، بالا/پایین، داخل/خارج، جلو/عقب، چپ/راست.
آشنایی با اشکال، خطوط و اندازه گیری.
ساختن شکل اعداد با مواد گوناگون.
علوم و فناوری[۱۳۴]
این حوزه شامل کسب تجربه و اکتشافات(شرح اتفاقات طبیعی از طریق مشاهده، شرح تفاوت نسبی موجودات زنده و غیر زنده، تجربه با ماشین های ساده مثل پمپ)استفاده از فناوری(رایانه، ضبط صوت و. . . ) است و کودکان در پایان دوره کودکستان باید به مهارتهای زیر در این حوزه مجهز شده باشند:
شناسایی و تشخیص منابع انرژی مورد استفاده در وسایل معمولی و رایج و اسباب بازی ها.
مشاهده و توصیف تغییرات در زمین و آسمان. (خصوصیات آب، خاک، خورشید، تغییرات آب و هوا)
شناختن بهتر وسایل شناخته شده و آشنا مانند رادیو ضبط، رایانه، اوپک، اورهد، تلفن، ویدئو.
شرح اشیاء با توجه به خصوصیات فیزیکی آنها. (اندازه، رنگ، شکل، بو)
مقایسه خصوصیات حیوانات. (اندازه، رنگ، پوشش، حرکت)
آشنایی با چرخه های زندگی دائمی. (تغییرات آب و هوا، چرخه آب)
رشد فردی و اجتماعی[۱۳۵]
زندگی فردی و اجتماعی که در برگیرنده آگاهی از خود و اتکاء به خود، روابط اجتماعی، فعالیت های جمعی و تندرستی، آگاهی از جهان اطراف است، بخش دیگری از محتوای برنامه درسی این الگو است. توانایی کودکان در پایان دوره کودکستان، در زمینه فوق به این شرح است:
– تشخیص و صحبت کردن درباره علایق خود. (فعالیت های مورد علاقه، اسباب بازی ها و داستان ها).
شرح افکار و احساسات و تجارب خود و سهیم شدن در تجارب. (مشارکت در بحث جاری کلاس، صحبت کردن درباره تجارب خانه، شرح یک کشف علمی، بازگویی یک داستان)
نشان دادن خود اتکایی. (انجام کارهای شخصی و داشتن آدرس و تلفن خود)
تشخیص مواد، تجهیزات و موقعیت های امن و نا امن. (خطرات ناشی از ابزارهایی که مورد استفاده قرار می گیرد مانند قیچی، بازی روی نردبان)
استفاده از حالت های چهره، کیفیت(تن)صدا و سایر روش های ارتباطی غیر کلامی برای برقراری ارتباط با دیگران.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir