اسکات موتون (۱۹۹۱) فنآوری اطلاعات را شامل انواع رایانهها، سختافزار، نرمافزار، شبکه های ارتباطی که دو رایانه را به یکدیگر متصل می کنند، شبکه عمومی و خصوصی و ترکیب رایانهها و فنآوری اطلاعات و سیستمهایی که رایانههای شخصی را به ابر رایانهها متصل می کند و شبکه گسترده جهانی که از یک سلسله رایانههای قدرتمند تشکیل شده است، میداند.
شیل (۱۹۹۷) در مطالعه ای که از انقلاب رایانه انجام داده است ، نگرش محدودتری را در تعریف دارد. وی تاکید بر تجهیزات رایانهای دارد که در استقرار ادارات و بخشهای مختلف کسب و کار ، شامل رایانههای شخصی، ایستگاههای کاری ، سرورها، ابر رایانهها و تجهیزات مرتبط به کار گرفته می شود. در تعریف دیگر ، فنآوری اطلاعات به اشکال مختلف فنآوری اطلاق می شود که به پردازش ، نگهداری و ارسال اطلاعات به شکل الکترونیکی می پردازد. تجهیزات فیزیکی برای این امر شامل رایانه، تجهیزات شبکه ارتباطی، تجهیزات انتقال داده مانند تلفن، فکس ، موبایل، اینترنت و … است (لوکاس، ۱۹۹۶) .
با توجه به تعاریف فوق ، امروزه به کمتر سازمانی برخورد میکنیم که بخث فنآوری اطلاعات و ارتباطات در آن مطرح نبوده و به یکی از دغدغههای مدیران آن مبدل نشده باشد. در هر جایی، بکارگیری فنآوریهای جدید اطلاعاتی و ارتباطی به منظور افزایش دقت و سرعت در تهیه و توزیع اطلاعات و کیفیت ارتباطات در سازمان با هدف نهایی تعالی سازمان و بهبود کیفیت ارائه محصولات و خدمات مطابق با نیاز مشتری و حتی ورای انتظار مشتری ضروری به نظر میرسد. به وضوح میتوان اذعان نمود که فنآوری اطلاعات در زمینه های مختلف زندگی بشر تاثیرات قابل ملاحظهای برجای گذاشته است و اهمیت حضور خود را به اثبات رسانیده است از جمله درآموزش، پزشکی ، تجارت ، ادارات ، دولت ، فرهنگ، اقتصاد و بانکداری. شایان توجه است که با اضافه نمودن عبارت ” الکترونیک” به هر یک از کلمات مذکور، مفهوم فنآوری اطلاعات در آن به روشنی تبیین خواهد شد (فتاحی، ۱۳۸۶) .
عکس مرتبط با اقتصاد
از عمده ترین دستاوردهای فناوری اطلاعات در زمینه های اقتصادی، تجارت الکترونیک می باشد و سهولت دسترسی افراد به اینترنت نیز بستر مناسبی را برای مراودات تجاری و اقتصادی از طریق دسترسی به دنیای مجازی فراهم کرده است. در حال حاضر، موج تجارت الکترونیک تقریباً همه شرکت ها و تمامی اقتصادها را تحت تاثیر قرار داده و این شرکت ها ناگزیر از ورود به عرصه تجارت الکترونیک هستند (عزیزی و همکاران ، ۱۳۸۵) .
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
بر اثر گسترش این فنآوری ، حجم تجارت الکترونیک در جهان روز به روز در حال رشد است. یکی از ابزارهای ضروری برای تحقق و گسترش تجارت الکترونیک نیز وجود سیستم بانکداری الکترونیک است که همگام با سیستمهای مالی و پولی جهانی، عمل و فعالیتهای مربوط به تجارت الکترونیک را تسهیل می کند. در حقیقت ، میتوان گفت که پیادهسازی تجارت الکترونیک ، نیازمند تحقق بانکداری الکترونیک است (سیدجوادین و همکاران ، ۱۳۸۵) .
۲-۵ سیر تحول فن آوری اطلاعات
تکنولوژی بانکها مشتمل بر تکنولوژی پردازش، ثبت ، نگهداری ، تغذیه و تبادل اطلاعات مشتریان است. این تکنولوژی طی دوره های چهارگانهای به تکامل رسیده است. هر یک از دوره ها بر جنبهای متفاوت از کار دلالت دارند. در هر دوره تا حدی کامپیوتر و نرم افزار جایگزین انسان ها و کاغذها شده اند. هر دوره از تکامل به مدیران سیستم بانکی این امکان را داده است که اوقات تلف شده را در شرایط کار رقابتی به حداقل برسانند و در گستره بالاتری به ارائه خدمت بپردازند. در بانکداری دستی مبتنی بر کاغذ، مراحل کار با پیگیری مداوم چک ها ، حواله های دفاتر کل ، معین و گردش اطلاعات از مکانی به مکان دیگر ادامه می یابد (جوزف و همکاران ، ۲۰۰۳) . به زعم جوزف و استوان (۲۰۰۳) این چهار مرحله عبارتند از:
۲-۵-۱ دوره اول- اتوماسیون پشت باجه
این نخستین دوره کاربرد کامپیوتر در صنعت بانکداری بود. با بهره گرفتن از کامپیوترهای مرکزی، اطلاعات و اسناد کاغذی تولید شده در شعب به صورت بسته بندی شده به مرکز ارسال و پردازش شبانه انجام می شود. در این دوره کاربرد اصلی کامپیوتر محدود به ثبت دفاتر و تبدیل کاغذ به فایلهای کامپیوتری است . تکنولوژی اتوماسیون پشت باجه که در دهه ۱۹۶۰ رواج داشت این امکان را فراهم نمود تا دفاتر و کارتها از شعب حذف و گردش روزانه حسابها در پایان وقت هر روز به کامپیوترهای مرکزی برای به روز شدن ارسال گردد.
۲-۵-۲ دوره دوم- اتوماسیون جلوی باجه
این دوره از زمانی آغاز می شود که کارمند شعبه در حضور مشتری عملیات بانکی را به صورت الکترونیکی ثبت و دنبال می کند. از اواخر دهه ۱۹۷۰ امکان انتقال بر خط از طریق بکارگیری ترمینالها در جلوی باجه فراهم آمد. این ترمینالها که به ظاهر شبیه به کامپیوترهای شخصی امروزی بودند، از طریق خطوط مخابراتی به کامپیوترهای بزرگ مرکزی متصل میشدند و امکان انتقال اطلاعات به صورت موثر در بین شبکه های بزرگ کامپیوتری و ترمینالهای ورودی و خروجی بوجود آمد. در این دوره کارمندان شعب قادر شدند به صورت لحظهای به حسابهای جاری دسترسی داشته باشند.
۲-۵-۳ دوره سوم- متصل کردن مشتریان به حسابها
در این دوره که از اواسط دهه ۸۰ آغاز شد امکان دسترسی مشتریان به حسابهایشان فراهم میگردد. یعنی مشتری از طریق تلفن یا مراجعه به دستگاه خودپرداز و استفاده از کارت هوشمند یا کارت مغناطیسی یا کامپیوتر شخصی به حسابش دسترسی پیدا می کند و ضمن انجام عملیات دریافت و پرداخت، نقل و انتقال وجه را به صورت الکترونیکی انجام میدهد. سالن بانکها به مرور خالی از صفهای طولانی مراجعین می شود. آن دسته از کارکنانی که در جلوی باجه به امور دریافت و پرداخت از حسابها اشتغال دارند ، به بخشهای دیگر نظیر بازاریابی و خدمات مشتریان منتقل میشوند.
۲-۵-۴ دوره چهارم- یکپارچهسازی سیستمها
آخرین دوره زمانی آغاز می شود که همه نتایج بدست آمده از دوره های قبل به طور کامل به سیستم عملیات الکترونیکی انتقال یابند تا هم بانک و هم مشتریان بتوانند بصورت دقیق و منظم اطلاعات مورد نیازشان راکسب نمایند. ورود به مرحله به امکانات و تکیهگاه مخابراتی و ارتباطی پیشرفته و مطمئن نیاز دارد (جوزف و همکاران ، ۲۰۰۳ )
صرفهجویی واقعی در نیروی انسانی در این مرحله رخ میدهد و عدم نیاز به شعب انبوه فیزیکی در این مرحله خود را نشان میدهد. مهمترین نقطه تمایز این دوره با دوره سوم در این است که بانکها قصد دارند در این دوره نیروی انسانی شاغل در بخشهای هماهنگکننده سیستمهای جزیرهای را آزاد نمایند و مشتری قدرت دخالت در انجام کارش را بدون رویارویی با انسان و بدون عمل فیزیکی مانند تلفن زدن یا حرکت کردن به سوی دستگاه خودپرداز داشته باشد. در این دوره سیستم یکپارچه این امکان را به مشتری میدهد که از کامپیوتر منزل یا محل کار خود خدمات متعارف خود را از سیستم الکترونیکی بانک دریافت نماید. در این دوره پول کاملاً حالت الکترونیکی پیدا می کند و ابزار تعامل دو طرف یعنی مشتری و بانک خدمات الکترونیک است (عباسینژاد، ۱۳۸۵).
۲-۶ مزایای فنآوری اینترنت
با بهره گرفتن از فنآوری اینترنت در دنیای کسب و کار میتوان به چهار منبع برای کسب مزیت رقابتی دست یافت (فرزر[۱۰] و همکاران ، ۲۰۰۰) این چهار منبع عبارتند از:
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
کاهش در هزینه های واسطههای عمدهفروش و خردهفروش: با بهره گرفتن از فنآوری اینترنت فرایند واسطهزدایی شکل گرفته است و مشتریان میتوانند بدون مراجعه به واسطههای سنتی مثل عمدهفروشان و خردهفروشان و با رجوع به سایت فروشنده اصلی (تولید کننده ) محصولات خود را بخرند. این کار هزینهها را به میزان زیادی کاهش میدهد.
توانایی کاهش هزینه های مرتبط با خرید از طریق کاهش زمان و فعالیت مورد نیاز در عملیات تامین و لجستیک.
بهبود گردآوری و پردازش اطلاعات که امکان بهبود مدیریت زنجیره تامین را فراهم میسازد.
گسترش سهم بازار و ایجاد بازارهای جدید از طریق کاهش هزینه های جمعآوری و پردازش اطلاعات در مورد نیازها و خواسته های مشتریان فعلی و بالقوه.
ویل (۱۹۹۲) مزایای سرمایه گذاری در فنآوری اطلاعات را بیان می کند و ابراز میدارد که مزایای ناشی از فنآوری اطلاعات سبب بهبود رابطه سازمان با مشتری و ایجاد مزیت رقابتی می شود. در سه طبقه کلی مزایای اطلاعاتی مزایای مبادلهای و مزایای استراتژیک تقسیم بندی می شود. هر یک از این طبقات زیر مجموعههایی دارد که به طور خلاصه در جدول زیر نشان داده شده اند.
۲-۱ جدول مزایای ناشی از فنآوری اطلاعات
مزایای اطلاعاتی
الف) کیفیت اطلاعات
بهبود اطلاعات مدیریت برای برنامه ریزی استراتژیک
بهبود صحت و قابلیت اتکا به اطلاعات
بهبود اطلاعات برای کنترل عملیاتی
ب) دسترسی به اطلاعات
۱٫ تسریع بازیابی و انتقال داده ها و گزارشها
۲٫ دسترسی سادهتر به اطلاعات
ج) انعطافپذیری اطلاعات
۱٫ نمایش اطلاعات به صورت خلاصهتر، رساتر و بهتر
۲٫ افزایش انعطافپذیری در درخواستهای اطلاعات
مزایای مبادله ای
الف) کارآیی ارتباطات
صرفهجویی از طریق کاهش هزینه های مسافرت
صرفهجویی از طریق کاهش هزینه های ارتباطات
ب) کارآیی توسعه سیستمها
۱٫ صرفهجویی از طریق کاهش هزینه های تعدیلات سیستم یا هزینه های گسترش و تقویت سیستم
۲٫ امکان توسعه سایر کاربردها با سرعت بیشتر
۳٫ امکان اجرای کاربردایی که قبلاً امکان پذیر نبوده.
۴٫ افزایش توانایی نگهداری سیستمها با سرعت بیشتر
ج) کارایی تجاری
۱٫صرفه جویی از طریق کاهش نیاز به افزایش تعداد نیروی کار
۲٫ تسریع مبادلات و کاهش چرخه زمانی توسعه محصول
۳٫ افزایش بازده سرمایه گذاری
۴٫ افزایش بهرهوری کارمندان یا کارآیی تجاری
مزایای استراتژیک
الف) مزیت رقابتی
افزایش توان رقابت یا ایجاد مزیت استراتژیک
افزایش قدرت سازمان در مقابله با رقبا
ب) روابط با مشتری
۱٫ بهبود روابط با مشتری
۲٫ ارائه خدمات و محصولات جدید و بهتر به مشتریان
Sourse: Hung, S.Y.,Ku, C.Y. and Chang, C.M., 2003, ” .
ولف بور (۲۰۰۲) میزان کاهش هزینه های ناشی از بکارگیری تجارت الکترونیکی را برای چهار فعالیت تجاری رزرو بلیط هواپیما، مبادله بانکی ، پرداخت صورتحساب ، توزیع نرم افزار و کارگزاری بورس بررسی کرده و نتیجه را در قالب جدول زیر نمایش داده اند.