استفاده از وسایل نصب شده
استفاده از فضای ساخت
موجودی مورد نیاز مواد اولیه
موجودی مورد نیاز در فرایند تولید
موجودی مورد نیاز در پایان تولید
استفاده از ظرفیت
محدودیت در اندازه گیری
اولویت های رقابتی عبارتند از:
(۱) قیمت
(۲) کیفیت
(۳) تحویل
(۴) انعطاف پذیری
مدل ارتباط بین سیستم مدیریت کیفیت ایزو۹۰۰۰:۲۰۰۰ و عملکرد عملیاتی و کسب و کار
یک ابزار نظر سنجی که بر پایه نظرسنجی جهانی با همکاری مدرسهی کسب و کار اندرسون و دانشگاه کالیفرنیا گسترش یافته است.
چارچوب آن متشکل از سه مؤلفهی اصلی:
۱) برنامه ریزی برای گواهینامهی ایزو۹۰۰۰
۲)تعهد سازمانی
۳) رویه های پیادهسازی
این اجزا متشکل از دیدگاه های کارشناسان مورد اعتماد و محترم در این زمینه از جمله دمینگ[۴۹] (۱۹۸۶) و بهترین نمونههای عمل، تعدادی از عوامل مهم، برای رسیدن به موفقیت را نشان میدهد.
این مدل در تلاش برای بدست آوردن درک بیشتری از رابطه بین اجرای سیستمهای مدیریت کیفیت ایزو۹۰۰۰ و عملکرد سازمانی مربوط به برنامه ریزی تعهد سازمانی و رویه های پیادهسازی است.
رویکرد پیاده سازی صدور گواهینامهی ایزو ۹۰۰۰
برنامه ریزی برای پیاده سازی گواهینامهی ایزو۹۰۰۰
تعهد سازمانی
رویه های پیاده سازی
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
برنامه ریزی برای صدور گواهینامه ی ایزو۹۰۰
عملکرد سازمانی
عملکرد عملیاتی
عملکرد کسب و کار
اندازه سازمان
شکل ۲-۲ مدل ارتباط بین سیستم مدیریت کیفیت ایزو۹۰۰۰:۲۰۰۰ و عملکرد عملیاتی و کسب و کار (فنگ و همکاران،۲۰۰۸، ص ۲۵)
عملکرد عملیاتی. عملکرد مرتبط با عملیات داخلی سازمان، مانند بهرهوری، کیفیت محصول و رضایت مشتری است.
عملکرد کسب و کار. مربوط به حوزه وسیع عملکرد مالی و بازاریابی از جمله رشد فروش، سودآوری و سهم بازار است.
برنامه ریزی. برنامه ریزی برای پیادهسازی ایزو۹۰۰۱ شامل آماده سازی و توسعه سیستم مدیریت کیفیت برای سازمان است که شامل شناسایی جنبه های باکیفیت مستندات، آموزش، سرمایه گذاری و تعریف روشهای استاندارد است.
تعهد سازمانی. شامل طیف وسیعی از مردم در درون سازمانها مانند مدیریت ارشد، کارکنان واحدهای کاری و خود سازمان است.
رویه ها. ممیزیهای دورهای، روشهای زیر استاندارد و اجرای اقدام اصلاحی میباشد.
اندازه سازمان. بر اساس تعداد کارکنان و درآمد اندازه گیری شد (فنگ و همکاران[۵۰]، ۲۰۰۸، صص ۲۵-۲۶).
مدل چارچوب یکپارچه سازی برای انگیزه ایزو۹۰۰۰، عمق پیادهسازی ایزو و عملکرد شرکت
مدل ارائه شده در این مطالعه شامل سه بخش است. مولفهی اول، تأثیر انگیزه در عمق اجرای ایزو۹۰۰۰ را توصیف می کند. مولفهی دوم، توصیف تأثیر عمق پیادهسازی ایزو۹۰۰۰ و مولفهی سوم، روابط میان ابعاد مختلف عملکرد شرکت، و برخی از مطالعات انجام شده در استاندارد ایزو۹۰۰۰ را که از مدیریت کیفیت و ادبیات بازاریابی مشتق شده است را توصیف می کند.
(شکل ۲-۳) مدل چارچوب یکپارچه سازی برای انگیزه ایزو۹۰۰۰، عمق پیادهسازی ایزو و عملکرد شرکت (یوجانگ، لین، ۲۰۰۸، ص۱۹۷)
در این مدل:
انگیزه داخلی. شامل کاهش قیمت، بهبود کیفیت و استفاده از دانش کارکنان
انگیزه خارجی. شامل سود آوری بازار، نیازهای مشتری و اجتناب از موانع صادرات
اجرای ایزو۹۰۰۰٫ شناسایی جوانب کیفیت، توصیف رویه های استاندارد، مستندسازی، آموزش، حمایت مدیریت ارشد و اقدام اصلاحی
عملکرد عملیاتی. شامل افزایش بهرهوری، کاهش قیمت، بهبود رویه های داخلی و بهبود روحیهی کارکنان
عملکرد بازار. شامل بهبود در تحویل به موقع، بهبود کیفیت درک شده و بهبود رضایت مشتری
سهم بازار. افزایش سهم بازار
عملکرد کسب و کار. افزایش سودآوری میباشد (یوجانگ، لین، ۲۰۰۸، صص ۱۹۷-۱۹۸).
۲-۱-۱-۶) ایزو۹۰۰۰ و تجارت بین المللی
دلایل زیادی برای اخذ استاندارد ایزو۹۰۰۰ توسط سازمانها وجود دارد. این گواهینامه، تضمینی در خصوص کیفیت و خدمات ندارد بلکه، تصدیق می کند که آداب تجارت درست اعمال شدهاست. به همین دلیل میتوان آن را به عنوان ابزار مهمی برای بازاریابی به منظور توسعه، تقویت و سهولت در ارتباطات کسب و کار با شرکای ملی و بین المللی دانست. کارشناسان و محققان در این مطلب همعقیده اند که شناخت بهتر این گواهینامه به صاحبان مشاغل در ارتباط بهتر با سازمانهای دیگر حتی در کشورهای متفاوت کمک می کند. به طور خاص، گلوگرتی و گراجک[۵۱] (۲۰۰۸) سه ویژگی اصلی تجارت را بیان کردند:
۱- راهنمای تعهد کیفیت. شرکتهای دارای این گواهینامه بر این مطلب مفتخرند که دارای سیستم کیفی برای اطمینان از کیفیت خدمات یا محصولات هستند. شرکتها خود بر این باورند که اخذ این گواهینامه به آنها برای تجارت بهتر یاری میرساند. این مطلب نیز بسیار حائز اهمیت است که هنگامیکه متصدیان از کشور فروشندگان نباشند، باید بتوانند روابط بین المللی مناسبی را با آنها برقرار کنند و به این مطلب از طریق اخذ این استاندارد میرسند. بطور خلاصه، میتوان گفت که گواهینامهی ایزو۹۰۰۰ رابطه بسیار کم هزینه و پرفایده را به اخذ کنندگان آموزش میدهد.
۲- زبان متداول. شواهد حاکی از آن است که گواهینامهی ایزو۹۰۰۰ ، زبان مشترکی است که موجب تسهیل در ارتباط با کسب و کارهاست. این زبان متداول علاوه بر ارتباط درونی می تواند در ارتباطات در سطح بین المللی با مشتریان یاری بخشد. این زبان، این اجازه را به مشاغل کشورهای مختلف میدهد که بدون هزینه بالا در مورد استانداردهای کیفیت با سازمانهای دیگر ارتباط داشته باشند.
۳- فرونشاندن کشمکش. ایزو۹۰۰۰ ، کمک شایانی به کم کردن و یا از بین بردن کشمکشهای بین سازمانها می کند.
به علاوه با ایجاد تمایز بین هر بخش کاری و مشخص کردن مسئولیت از کشمکشهای بین سازمانی نیز جلوگیری می کند. در نتیجه، بهترین راه برای کاهش اختلاف بین مشاغل در کشورهای مختلف، اخذ این گواهینامه است.
بطور خلاصه، میتوان گفت که گواهینامهی ایزو۹۰۰۰، مهارت هایی را به سازمانها میآموزد که به کمک آن می توانند در ارائه بهتر خدمات و محصولات موفقتر باشند. زبان مشترکی بین آنهاست برای ارتباط بهتر و از اختلاف و کشمکش نیز جلوگیری مینماید(فرانچسینی و همکاران، ۲۰۱۰، ص ۵۵۹-۵۶۰).
گرایدتس[۵۲] در اینخصوص اظهار میدارد که پیادهسازی استانداردهای ایزو۹۰۰۰، موجب مشخص و شفاف شدن فرایندهای درونسازمان شده و از این طریق، تغییرات کنترل شده اعمال میگردد. دوم آنکه یک دستورالعمل کنترل مستندات، بخشی از یک سیستم کیفیت ایزو۹۰۰۰ میباشد که این امر تهیهی دستورالعمل و روشهای اجرایی مربوطه و نگهداری آنان در سازمان را میسر میسازد.
مهمترین الزام برای مدل جدید، توانایی آن به منظور تمرکز بر روی جنبه های سازمانی و نتایج و روابط آنها با یکدیگر میباشد. با ادغام عواملی از قبیل بهبود مستمر و رضایت مشتری، ویرایش جدید این استاندارد تبدیل به ابزار مؤثرتری میگردد و به سازمانها کمک خواهد نمود که عملیات خود را بهبود داده و رقابتپذیری را افزایش دهند که به نفع مشتریان خواهد بود. بهبود مستمر کیفیت و کاهش نرخخوایی، همراه با افزایش مداوم رضایت مشتری، ارزشمحوری دمینگ و TQM میباشد که در این استاندارد بطور صریح اشاره شدهاست (ویشکایی، ۱۳۸۹، ص۱۷).
۲-۱-۲) تئوری وابستگی منابع
۲-۱-۲-۱) مفهوم تئوری وابستگی منابع
تفاوت در رفتار سازمانها را میتوان به تفاوت در تصمیم گیری های مدیریت که متأثر از کنترل منابع حیاتی عوامل خارجی و داخلی است، نسبت داد. نظریهی وابستگی منبع ادعا می کند که قادر است توضیح دهد که چگونه ساختارهای سازمانی مختلف پدیدار میشوند. در واقع یک تئوری باید بسیاری از جنبه های رفتار سازمانی در مورد منابع خاص یا سازهها و استراتژی های انتخاب شدهی ممکن را تحت پوشش قرار دهد. فرض اساسی نظریهی وابستگی منابع بر پایه بحران و منابع مهم است و تحت تأثیر اقدامات سازمانها و تصمیمات سازمانی قرار گرفته و با توجه به وضعیت خاص وابستگی می تواند توضیح داده شود (نین هاوزر[۵۳]، ۲۰۰۸، ص۲).
مفروضات اساسی تئوری وابستگی منابع را ففر و سالانسیک[۵۴]در سال ۱۹۷۹ در کتاب « کنترل خارجی سازمان» به منظور چشماندازی برای وابستگی منابع بکار بردهاند. این نظریه، بر اساس تئوری مبادله اجتماعی است که توسط امرسون[۵۵]در سال ۱۹۶۲ ارائه شد. ففر و سالانسیک اشاره می کنند که در ادبیات و عمل مدیریت، توجه بیشتر به مشکل، موجب افزایش اثربخشی و کارایی استفاده از منابع می شود و مشکل اصلی تحصیل منابع از محیط خارج از سازمان نادیده گرفته می شود. به عقیدهی نویسندگان، ضرورت بدست آوردن منابع از محیط برای سازمانها یک مشکل نمی باشد، بلکه مشکل، بیثباتی محیطی است که از آن منابع بدست آمدهاست. به عنوان مثال، ظهور رقابت، که می تواند دسترسی به منابع را محدود کند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی