سرمایه در گردش یک شرکت مجموعه مبالغی است که در دارایی های جاری سرمایه گذاری می شود. اگر بدهی های جاری از دارایی های جاری یک شرکت کسر گردد سرمایه در گردش خالص به دست می آید.
بدهیهای جاری - داراییهای جاری = سرمایه در گردش
- جریان های نقدی
جریان نقدی در علم اقتصاد به ورود و خروج نقدینگی در یک تجارت، کسب و کار، پروژه صنعتی و یا اقتصادی گفته میشود. جریان نقدی معمولاً در یک دوره زمانی محدود محاسبه میشود.
برای محاسبه معمولاً از مدلهای ارزیابی اقتصادی مانند ارزش خالص فعلی و دوره بازگشت سرمایه که بر جریان نقدی استوارند استفاده میشود. در روش دوره بازگشت سرمایه معیار ارزیابی طرح، کوتاهی و بلندی زمان بازگشت سرمایه است. طرحهای با دوره بازگشت سرمایه کوتاهتر جذابیت بیشتری نسبت به طرحهایی با دوره بازگشت بلندتر دارند. (دیکی۱ و برولی۲، ۱۹۹۴).
- سهولت در خروج از بازار
در صورت کاهش غیر قابل توجیه میزان فروش و پس از اجرای استراتژی برداشت می توان از صنعت خارج شد پیش از آنکه ضررهای برگشت کالا و انبارداری و خرید مواد اولیه اضافی باعش ورشکستگی سازمان شود. البته برای خروج از صنعت دو مانع اساسی وجود دارد: اول بالا بودن میزان دارایی های ثابت که فروش آن به غیر، مشکل یا زمانبر می باشد که این امر باعث از دست دادن فرصت خروج می گردد و دوم وابستگی قسمتهای مختلف سازمان به آن صنعت، که در صورت خروج از آن صنعت کل سازمان منحل میگردد، و این به معنای عقیم ماندن سازمان است(مومنی، ۱۳۸۵).
- خطرهای ناشی از تجارت
خطر چیزی است که قادر است اثرات نامطلوبی را ایجاد کند. تمام شرکتها با خطر روبهرو هستند. خطرات بخشی ناگزیر از زندگی تجاری محسوب میشوند و باید آنها را مدیریت کرد. ریسکهای مالی که بخشی از ریسکهای تجاری هستند میتوانند به ریسکهایی تعبیر شوند که مربوط به سقوط در بازارهای مالی هستند، مانند ضررهای ناشی از تغییر نرخ بهره و یا تغییر قیمت سهام.
- مزیت رقابتی
مزیت رقابتی یکی از مفاهیم بسیار محبوب مدیریت در عصر حاضر می باشد. از جمله دلایل محبوبیت آن می توان به تغییرات سریعی که سازمان های امروزی با آن مواجه هستند، پیچیدگی محیط کسب و کار،اثرات
۱٫Dicky 2. Brulée
جهانی شدن، بازارهای بدون ساختار، تغییر نیازهای مصرف کننده، رقابت، انقلاب اطلاعات فن آوری و ارتباطات و تجارت آزاد جهانی اشاره نمود. با وجود این واقعیت هاست که بررسی منافع در این موضوع از چندین دهه پیش آغاز شده است و در قرن بیستم این مفهوم گسترش یافته است(روژان و گاواسمه، ۲۰۰۹).
مزیت رقابتی از عالی(۱-) تا ضعیف(۶-) امتیاز داده می شود. مطابق ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک، عناوین ذیل باید برای تعیین مزیت رقابتی مورد بررسی قرار گیرد:
- سهم بازار
بخشی از کل بازار که مؤسسه آن را به خود اختصاص داده و برنامه های بازاریابی خود را در راستای رفع نیازهای آن تهیه ، تنظیم و اجرا می نماید. مزیت رقابتی براساس اندازه (شامل سهم بازار، اقتصاد مقیاس و اقتصاد تجزیه) از جمله مزیت های رقابتی موقعیتی می باشد.
- کیفیت محصول
کیفیت، یک مزیت رقابتی است تجربه نشان میدهد که کیفیت نهتنها یک هزینهء اضافی برای مؤسسه به حساب نمیآید، بلکه راهی است برای افزایش بهرهوری، از طریق کیفیت بهتری که با کاهش ضایعات ناشی از تولیدات دور ریخته و برنامهریزی بهتری عاید مؤسسه میشود. ازاینرو، از بررسیهای انجام شده چنین استنباط می شود که مزیت رقابتی از طریق تأمین کیفیت، قیمت گذاری مناسب، تولید و استراتژیهای بکار گرفته شده توسط مؤسسه در زمینههای ارتقاء محصول و توزیع قابل دست یافتن است (حسینی و وجدانی، ۱۳۸۸).
- چرخه ی حیات محصول
براساس نظریه چرخه حیات محصول، محصولات جدید در مسیر توسعه شان از یکسری مراحل عبور می کنند و با حرکت از طریق چرخه محصول، وضعیت مزیت نسبی شان تغییر می کند.
- دانش فنی
قابلیت های فنی که یکی از مزیت های رقابتی پویا می باشد، باعث توسعه و ارتقای خلاقیت، کارایی، انعطاف پذیری، سرعت یا کیفیت فرایندهای شرکت و نیز بهبود کیفیت محصولات شرکت می گردد.
- وفاداری مشتریان
وفاداری حفظ تعهد عمیق به خرید مجدد یا انتخاب مجدد محصول یا خدمات، به طور مستمر در آینده، به رغم اینکه تأثیرات موقعیتی و تلاشهای بازاریابی، به صورت بالقوه می تواند باعث تغییر در رفتار مشتری شود. با پیشرفت فناوری و رقابتی تر شدن شرایط بازار در بخشهای مختلف تولیدی و خدماتی، مشتری وفادار بعنوان سرمایه اصلی هر شرکتی محسوب می شود. سطح بالای وفاداری مشتریان به نام تجاری باعث ایجاد یک سری مزیتهای رقابتی برای شرکتها و تأثیر مثبت بر افزایش درآمد نام تجاری و کاهش هزینه های بازاریابی میگردد(حق گویی، ۱۳۸۹).
- توان بهره برداری از رقابت
توان رقابتی شامل دارایی های قابل مشاهده و غیر قابل مشاهده (از جمله تکنولوژی و مهارت های اجرایی) است که جهت افزایش کارایی نهاده های مورد نیاز برای تولید کالا، با هم ترکیب می شوند و از فرمول زیر قایل محاسبه می باشد(نجارزاده و همکاران، ۱۳۸۶) :
هزینه کل تولید
۱ ≥ = توان رقابتی
قیمت محصول*میزان تولید
- اعمال کنترل بر عرضه کنندگان مواد اولیه و توزیع کنندگان کالاهای ساخته شده
مزیت براساس دسترسی (شامل رابطه خوب با همکاران، رابطه مناسب با تکمیل کننده ها)، کنترل بهتر شبکه عرضه و دسترسی مطلوب به شبکه توزیع و داشتن استاندارد فنی صنعت از دیگر مزیت های موقعیتی است.
این بُعد از تحلیل ماتریس نیاز به هماهنگی با بخش کسب و کار دارد، بعد مزیت رقابتی نشان می دهد که حتی سهم بازار لزوماً می تواند بعلت مزیت در موقعیت های دیگر قوی نباشد. به هر حال برای دستیابی بهتر مزیت رقابتی برای استفاده در ماتریس SPACE می توان از تکنیک های استراتژیکی مانند تحلیل زنجیره ارزش، نقشه های شاخص ارزش مشتری، عوامل کلیدی موفقیت کمک گرفت (شجاعی و همکاران، ۱۳۹۱).
- ثبات محیطی
ثبات محیطی از ۱-(عالی) تا ۶-(ضعیف) امتیاز داده می شود. بر طبق ماتریس، عناوین ذیل باید برای تعیین ثبات محیطی مورد بررسی قرار گیرند:
- تغییرات فن آوری
تکنولوژی همواره با پیشرفت جامعه مرتبط بوده است و هیچ گاه تا این حد، بهبود و ارتقای استانداردهای زندگی را به تکنولوژی وابسته ندانسته اند. آرزوی انسان برای دستیابی به یک زندگی بهتر، هر روز بیش از پیش به تکنولوژی و آثار آن وابسته می شود. سرعت و دامنه تغییرات تکنولوژی بر تمام نهادهای انسانی تاثیرات عمیقی می گذارند.
- نرخ تورم
تورم عبارت است از افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت منجر به کاهش قدرت خرید و نابسامانی اقتصادی می شود. تورم بر جنبه های مختلف زندگی اقتصادی و اجتماعی اثرگذار است. نرخ تورم پایین، ثبات اقتصادی و بهبود محیط کسب و کار را به دنبال دارد در حالیکه نرخ تورم بالا، عدم ثبات اقتصادی و فضایی نامساعد و نامطمئن برای کسب و کارها به بار می آورد.
- تغییر در تقاضا
الگوی خرید مصرف کنندگان به شدت تحت تاثیر خصوصیات فرهنگی ، اجتماعی ، شخصی و روانی آنان قرار میگیرد. تغییر در الگوهای مصرف خریداران می تواند بصورت مستقیم یا غیر مستقیم بر محیط تاثیر بگذارد.
- موانع ورود به بازار
در دانش اقتصاد و بویژه در نظریه های رقابت تجاری موانعی هستند که بر سر راه یک کسب و کار برای ورود به یک بازار خاص قرار می گیرند. موانع ورود به بازار یکی از ارکان مدل رقابتی پورتر هستند. از جمله این موانع، هزینههای سنگین تحقیق و توسعه یا هزینههای هنگفت سرمایهگذاری را میتوان نام برد.
- فشارهای ناشی از رقابت
در تعریف، حریف تجاری یک شرکت در ارائه کالا یا خدمت به خریداران، یک محصول یکسان یا مشابه
عرضه میکند. افزایش فشار رقابتی شرکتها را مجبور به اتخاذ تکنولوژیهای جدید و افزایش کارایی میکند. هر چقدر رقبای جدید راحت تر بتوانند وارد یک صنعت شوند، می توانند به راحتی باعث کاهش قیمتها و سود شوند.
- کشش تقاضا از نظر قیمت
راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره : بررسی تاثیر و موقعیت واقدام استراتژیک در شرکت آبفا خوزستان- فایل ۲۱