فن اوری اطلاعات : تنگنای رشد بورس
بورس سهام ایران باری استقرار ساز و کار عرضه و تقاضا دچار نارسایی ها و تنگناهای ساختاری است . در واقع در حالی که توسعه سخت افزاری و گسترش فیزیکی بورس مورد توجه بوده است توسعه بعد نرم افزاری آن گرفتار کم توجهی شده است . گویی مدیران بورس کاربرد کم توجهی شده است . گویی مدیران بورس کاربرد فن آوری اطلاعات در دو زمینه بنیادی سیستم معاملات سهام و اطلاع رسانی را که دو رکن اصلی سازو کار عرضه و تقاضا در بورس سهام ایران هستند در اولویت های آخر قرار داده اند . البته اقدام موثر در مورد کاربرد فن آوری اطلاعات بدون برخورداری از نگرش سیستمی ممکن نخواهد بود .
اگر بورس سهام را از دیدگاه کل نگر سیستمی مدل سازی کنیم . ساه ترین آن به شکل نمودار خواهد بود . این سیستم کلان از دو سیستم اصلی تشکیل شده است . یکی سیستم معاملات بورس که به دریافت سفارشات مربوط به عرضه و تقاضا برای انجام معاملات خرید و فروش سهام و تقاضا برای انجام معاملات خرید و فروش سهام و محاسبات مربوط به آن می پردازند و دیگری سیستم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی که نقش حلقه فیذبک و بازخورد را ایفا می کند . در این مدل ورودی های اصلی عبارتند از سفارشات مربوط به خرید و فروش سهام که عرضه و تقاضا را می سازند و خروجی های اصلی نیز شامل اطلاعات مربوط به معاملات انجام شده از قبیل نام شرکت ، تاریخ ، ساعت ، قیمت ، خریدار ، فروشنده ، تعداد سهم اطلاعات مربوط به شرکت ها و معاملات بر اساس آنها محاسبه و ساخته می شوند .
در یک بورس کارآمد کنترل معاملات و عرضه و تقاضا از طریق سیستم فیدبک آن یعنی اطلاع رسانی انجام می شود . به عبارت دیگر ، عرضه و تقاضا برای سهام براساس اطلاعات در دسترس و مورد نیاز سرمایه گذاران شکل می گیرد و به تعادل طبیعی و سالم می رسد . در غیاب اطلاع رسانی مناسب ، شایعات ، معاملات ناسالم دستکاری مصنوعی قیمت ها ، عرضه و تقاضا را کنترل می کنند . ورودی های کنترل کننده در یک بورس کارآمد عبارتند از :
۱- ضوابط و مقررات مربوط به سازمان بورس و فرایندهای لازم برای عملیات خرید و فروش و معاملات سهام .
۲- اطلاعات خروجی سیستم معاملات شامل شرکت ، تاریخ ، ساعت ، قیمت ، خریدار ، فروشنده ، تعداد سهم معامله شده و . .
۳- اطلاعات مربوط به شرکت ها و صنایع .
این مدل بسیار ساده از سیستم کلان بورس سهام است که در عین سادگی با نگرش سیستمی و کل نگر به این سیسم موارد مهمی را قابل تحلیل و بررسی می سازد . در این روش برای کنترل و تعادل بورس می سازد . در این روش برای کنترل و تعادل بورس سهام از اطلاعات مربوط به معاملات خرید و فروش بازخورد گرفته می شود و همراه اطلاعات مربوط به شرکت ها و صنایع از طریق سیستم اطلاع رسانی به عنوان سازو کار فیدبک بازخورد و اصلاح بر عرضه و تقاضا به طور طبیعی اثر گذاری می شود .
این مکانیزم کنترل از خروجی های سیستم معاملات به عنوان ورودی اطلاع رسانی با هدف بازخورد و اصلاح استفاده می کند . البته ویژگی های اطلاع رسانی باید به نحوی باشد که ترکیب اطلاعات مربوط به معاملات خرید و فروش سهام و اطلاعات شرکت ها به شکل طبیعی فروش سهام و اطلاعات شرکت ها به شکل طبیعی بر عرضه و تقاضای سهام شرکت ها اثر گذاشته و نیازی به دستکاری ها و دخالت های مصنوعی در قیمت ها و معاملات نباشد . بیشترین میزان دخالت در مکانیزم عرضه و تقاضا نیز از طریق اصلاح ضوابط و مقررات در موارد ضروری آن هم باید با دقت تامل و احتیاط لازم صورت پذیرد . لذا دخالت در مکانیزم عرضه و تقاضا به شکل بسیار محدود و ساختاری قابل انجام است . از سوی دیگر برای کنترل عرضه و تقاضا نباید مستقیماً خروجی های سیستم را تغییر داد . بلکه با بهره گرفتن از خروجی ها به عنوان ورودی های بازخوردی سیستم فیدبک و کنترل اطلاع رسانی و اثر گذاری طبیعی بر ورودی های اصلی سیستم معاملات یعنی سفارشات خرید و فروش عرضه و تقاضا روال طبیعی خود را طی می کند . بنابراین انجام کار زیر بنایی و اساسی برای استقرار نظام عرضه و تقاضا در بورس سهام مستلزم بهبود و ارتقای دو رکن اساسی آن یعنی سیستم معاملات سهام و سیستم اطلاع رسانی است . در این حالت دیگر نیازی به دستکاری در بازار و استفاده از اهرم های تصنعی کنترل قیمت و محدود کننده معاملات و تصمیم گیری های غیر قابل پیش بینی و احتمالاً متناقض که ریسک سرمایه گذاری در بورس سهام را افزایش می دهد ، نخواهد بود اما روش فعلی مدیران بورس نگاه مبتنی بر رفع معلول بوده و علل به وجود آورنده معلول را مورد عنایت قرار نداده است .
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱-مقدمه
یکی از مهمترین بخشهای اصلی هر تحقیق،بخش روش تحقیق میباشد.برای انجام تحقیقات علمی،رویه مشخص و معینی بر اساس متودولوژی علمی وجود دارد که رعایت آن ضروری است.از لحاظ فلسفی مقصود از “روش” مجموعه ابزارها و تدابیری است که وصول به هدف نهایی و مطلوب را آسان می سازد و مقصود از “روش علمی” همه راه ها و شیوه هایی است که پژوهشگر را از خطر محفوظ بدارد ورسیدن به حقیقت را برای وی امکان پذیر سازد.متودولوژی(شناخت روش علمی)نیز به عنوان شاخه ای از منطق،با کاربرد استدلال در بررسی های علمی و فلسفی سرو کار دارد و قوانین ویژه ای که فکر برای یافتن حقیقت در موارد خاص باید از آنها پیروی کند را مورد مطالعه قرار می دهد(کهنسال و کفشگیری،۱۳۸۳)
گزینش روش پژوهش بستگی به اهداف و ماهیت، موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد. هدف از گزینش روش پژوهش آن است که مشخص نماید پژوهشگر شیوه و روشی را به کار گیرد تا اورا هرچه دقیق تر، سریعتر، آسانتر، ارزان تر در دستیابی به پاسخ هایی که برای پرسش های پژوهش در نظر گرفته شده است، یاری رساند.
در این فصل متدلوژی تحقیق را بیان می کنیم. برای اینکار ابتدا به تشریح مسئله تحقیق و سپس فرضیه های تحقیق می پردازیم. در ادامه روش آزمون فرضیه ها، تعریف متغیرهای تحقیق، جامعه آماری و نمونه و سایر موضوعات مربوط تشریح می شود.
۳-۲- روش تحقیق
روش پژوهش حاضر قیاسی_ استقرایی، بدین معنی که چارچوب نظری و پیشینه پژوهش از راه مطالعات کتابخانه ای،مقالات و سایت ها بصورت قیاسی و جمع آوری داده ها برای تایید یا رد فرضیه ها از استدلال استقرایی استفاده می شود. روش پژوهش از لحاظ هدف،کاربردی و به جهت نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است این روش در پژوهش هایی سودمند می باشد که هدف آنها کشف رابطه بین متغیر ها است در این تحقیق تلاش می شود که همبستگی بین متغیرهای تحقیق آزمون شود. این تحقیق از نوع تحقیقات پس رویدادی است زیرا اطلاعات گذشته برای آزمون فرضیات استفاده می شود.
از سوی دیگر، این تحقیق به دلیل اینکه در جستجوی دستیابی به یک هدف علمی است و اطلاعات سودمندی را در زمینه واقعیات موجود به دست میدهد ماهیت کاربردی نیز دارد و ازنتایج کسب شده میتوان با توجه به کیفیت اطلاعات در پیش بینی مدیریت جریان وجوه نقدشرکتهااستفاده کرد.
پژوهش مورد نظر از آن دیدگاه که به بررسی داده های مرتبط با دوره ای از زمان (از سال ۱۳۸۷لغایت سال ۱۳۹۲) می پردازد مقطعی است.
همچنین پژوهش مورد نظر از لحاظ اینکه بر پایه داده های واقعی صورت میگیرد از جمله تحقیقات تجربی است.
۳-۳- اهداف پژوهش
هر پژوهش برای دستیابی به اهداف خاص صورت می گیرد،این اهداف خود را در قالب مساله پژوهش نمودار می سازد و از طریق آن آشکار می شود اهداف پژوهش می تواند به صورت کلی یا فرعی مطرح شود (خاکی،۱۳۸۶).
هدف اصلی این تحقیق عبارتست از بررسی رابطه بین مدیریت جریان وجوه نقد و کیفیت اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تا به گونه تجربی به مدیران، سرمایه گذاران و سایر تصمیم گیرندگان نشان دهد که مدیریت جریان وجوه نقد تا چه میزانی بر میزان بدهی تاثیر می گذارد.هدف این مطالعه بررسی رابطه بین مدیریت جریان وجوه نقد و کیفیت اطلاعات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که بطور خاص اهداف به شرح زیر است:
بررسی رابطه بین کیفیت اطلاعات مالی و مدیریت وجه نقد در شرکتهای بورس
بررسی رابطه بین قابلیت اتکا اطلاعات مالی و مدیریت وجه نقد
بررسی رابطه بین به موقع بودن اطلاعات مالی و مدیریت وجه نقد
هدف کاربردی این تحقیق بررسی رابطه بین مدیریت جریان وجوه نقد و کیفیت اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. سهامداران، مدیران، سرمایه گذاران و سازمان بورس و اوراق بهادار از جمله بهره وران این تحقیق هستند.
۳-۴- جامعه آماری
هر مجموعه از افراد و اشیاء که لااقل دارای یک صفت مشترک باشند را جامعه آماری می نامند(نیکوکار،۱۳۷۷،ص ۱۱). در حقیقت جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد جامعه این تحقیق کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال ۱۳۸۷ تاپایان سال ۱۳۹۲ می باشد.
مهمترین دلیل انتخاب این جامعه آماری، استاندارد و قابل اتکا و قابل فهم بودن اطلاعات مربوط به شرکت های جامعه آماری می باشد.
۳-۵- نمونه موردمطالعه و روش نمونه گیری
نمونه بخشی (یا زیر مجموعهای) از جامعه (یا مجموعه مرجع) است. نمونه مجموعه اندازه هایی از جامعه آماری است که عملا در جریان یک تحقیق گرد آوری می شود و فرایند یک تحقیق را می توان تلاش برای درک رفتار جامعه که بر پایه اطلاعات به دست آمده از نمونه صورت می گیرد دانست. زیرا جمع آوری اطلاعات برای کل جامعه آماری مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی می باشد بعلاوه در بعضی موارد نیز جمع آوری اطلاعات از کل جامعه غیر منطقی می باشد. لذا ناچار به استخراج نمونه می باشیم و از سویی می دانیم که نمونه گیری موجب کاهش قطعیت و اطمینان نتایج به دست آمده میشود.برای تعیین نمونهتحقیق شرکت های با مشخصات زیر در نظر گرفته می شود:
سال مالی آنها منتهی به ۲۹ اسفند هر سال باشد.
شرکت بین سالهای۱۳۸۷تا۱۳۹۲تغییرسال مالی نداشته باشد.
شرکت نباید در گروه واسطهگری مالی باشد.(بانک ها،سرمایه گزاری ها و..)
گزارشات مالی آنها در دسترس باشد.
با در نظر گرفتن معیارهای فوق جهت تعیین نمونه تحقیق در هرسال، در مجموع در دوره تحقیق ۱۲۳شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند که لیست شرکتهای نمونه در لیست پیوست ۱ می باشد.
۳-۶- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق
از نظر قلمرو تحقیق، قلمرو موضوعی،زمانی و مکانی این تحقیق به شرح زیر می باشد:
قلمرو موضوعی :
قلمرو موضوعی این تحقیق بررسی رابطه بین کیفیت اطلاعات مالی و مدیریت جریان وجوه نقد است.
قلمرو زمانی :
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.