۰۴۶/۰
۵۲۹/۴
۰۰۰/۰
پاسخگویی
۳۰/۳
۵۲۰/۰
۰۴۲/۰
۶۳۹/۴
۰۰۰/۰
دقت و شایستگی
۲۶/۳
۶۷۶/۰
۰۵۵/۰
۳۱۳/۴
۰۰۰/۰
انعطاف پذیری
۳۰/۳
۷۰۸/۰
۰۵۷/۰
۲۹۳/۳
۰۰۱/۰
سرعت
۲۸/۳
۷۲۹/۰
۰۵۹/۰
۶۹۳/۳
۰۰۰/۰
بررسی نتایج ارائه شده در جدول شماره۴- ۹ حاکی از آن است که در مولفه چابکی سازمانی و ابعاد آن (پاسخگویی ، دقت و شایستگی ، انعطاف پذیری، سرعت) تفاوت معناداری بین میانگین نمونه و میانگین فرضی جامعه در سطح معناداری ۰۱/۰ وجود دارد. به عبارت دیگر نتایج حاکی از آن است که میزان چابکی سازمانی و ابعاد آن (پاسخگویی ، دقت و شایستگی ، انعطاف پذیری، سرعت)در بین کارکنان حد بالایی بوده است.
بررسی فرضیه سوم پژوهش
سومین فرضیه پژوهش مبنی بود بر اینکه « هریک از ابعاد مدیریت دانش می توانند چابکی سازمانی کارکنان را پیش بینی کنند.»
به منظور تعیین سهم نسبی هریک از متغیر های پیش بین(ابعاد مدیریت دانش) در پیش بینی چابکی سازمانی کارکنان از رگرسیون گام به گام استفاده شد. بدین ترتیب که متغیرهای پیش بین(مدیریت دانش) وارد معادله شده اند و حیطه هایی که بیشترین سهم را در پیش بینی چابکی سازمانی کارکنان را داشته اند، مشخص گردیده اند. در گام اول، متغیر ایجاد دانش وارد معادله شد که ۳۸۶/۰ چابکی سازمانی کارکنان توسط این متغیر پیش بینی گردید.
در گام دوم، متغیرهای ایجاد دانش و اکتساب دانش به طور همزمان وارد معادله شدند، نتایج نشان داد با ورود متغیر اکتساب دانش ، سهم متغیر ایجاد دانش از ۳۸۶/۰ به ۲۷۶/۰ کاهش و سهم هر کدام از متغیرهای ایجاد دانش و اکتساب دانش به ترتیب ۲۷۶/۰ و ۲۶۰/۰ گردید. در واقع نتایج جدول در گام دوم حاکی از آن است که متغیر ایجاد دانش ۲۷۶/۰ و اکتساب دانش ۲۶۰/۰ پیش بینی کننده چابکی سازمانی کارکنان می باشند.
درگام سوم، متغیرهای پیش بین ایجاد دانش ، اکتساب دانش و توزیع دانش بطور همزمان وارد معادله رگرسیون شدند که نتایج نشان داد با ورود متغیر توزیع دانش ، سهم تبیینی متغیر ایجاد دانش از ۲۷۶/۰ به ۱۹۷/۰ و سهم تبیینی متغیر اکتساب دانش از ۲۶۰/۰ به ۲۱۶/۰ کاهش یافت و سهم هر کدام از متغیر های پیش بین ایجاد دانش ، اکتساب دانش و توزیع دانش در تبیین چابکی سازمانی کارکنان به ترتیب ۱۹۷/۰، ۲۱۶/۰ و ۲۱۹/۰ شده است(جدول شماره۴- ۱۰ و۴- ۱۱).
جدول شماره(۴- ۱۰) تحلیل رگرسیون برای تعیین سهم متغیرهای پیش بین مدیریت دانش در پیش بینی چابکی سازمانی کارکنان