هزینه های انتقال
برنامه های وفاداری
طراحی غالب
اعتماد
سفارشیسازی
. . . . . . .
پیامدهای خارجی شبکه
مستقیم
غیرمستقیم
تکمیلکنندهها
میان محصولات و خدمات برای مشتریان (عمودی در مقابل افقی)
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
میان دارایی های آنلاین و آفلاین
میان فناوریها
میان فعالیتها
شکل ۷- منابع ارزشسازی در کسب و کار الکترونیکی (Amit and Zott, 2001)
کارایی مربوط است به پتانسیل کاهش هزینه های مبادلات در نتیجه استفاده مطلوب از فناوریهای تجارت الکترونیکی میباشد. تکمیل کنندهها، پتانسیل ارزشی شرکتهایی که در استراتژی یک کسب و کار الکترونیکی همکاری دارند و کالاها و خدمات، فناوریها و فعالیتهایشان را ترکیب می کنند را توصیف می کند. این ترکیب می تواند در نتیجه هزینه های کاهش یافته مرتبط با یافتن و سفارش کالاها و خدمات، برای مشتریان، ارزشسازی کند و در نتیجه استفاده مطلوب از اتصال بازارها و امکان یکپارچگی فرایند، برای شرکای تجاری، ارزشسازی کند. بعد سوم، تحکیم روابط، پتانسیل ارزشی کسب و کار الکترونیکی را بعنوان نتیجهای از انتقال هزینهها در جایی که مشتریان دارای انگیزه تکرار مبادلاتشان میباشند و در جایی که شرکای تجاری، ارتباطاتشان را توسعه می دهند و نیز اتحادهای کنونیشان را ارتقا میدهند، توصیف می کند (Amit and Zott, 2001).
بعنوان آخرین بعد در مدل امیت و زات، تازگی تشریح می کند که چگونه کسب و کارهای الکترونیکی میتوانند از طریق نوآوریهایی در روش انجام کسب و کار، ارزشسازی کنند. مثالهای چنین نوآوریهایی عبارتند از روشهای جدید ساختاردهی مبادلات مثل حراجیهای مبتنی بر وب و بازارهای معکوس. در این شکل آخر، خریداران بالقوه، نیازها و قیمتهای پیشنهادی را برای فروشندگان مشخص می کنند. این مثالها نشان میدهد که کسب و کار الکترونیکی، با بکارگیری مطلوب فناوریهای مبادلاتی جدید و با ایجاد بازارهای جدید، بخشهای غیر متصل را ترکیب می کند (Amit and Zott, 2001).
تجارت الکترونیکی در مقابل کسب و کار الکترونیکی
تجارت الکترونیکی، قابلیتهایی است که مشتریان را قادر میسازد تا بطور ایمن، مبادلات تجاری را روی اینترنت انجام دهند. تجارت الکترونیک نوعاً به مبادلاتی برمیگردد که مشتریان محصولاتی را میخرند یا محتوایی را دانلود می کنند (White, 2002).
کسب و کار الکترونیکی، قابلیتهایی است که کارکردهای اصلی کسب و کار یک شرکت شامل یکپارچگی با سیستمهای داخلی و خارجی، تحویل پویا و آنلاین محتوا، تبادلات مشترک اطلاعات، ارتباطات زمان وقوع، و جریان کاری یکپارچه و مبادله داده ها را تسهیل و ارتقا میدهد. کسب و کار الکترونیکی مشابه تجارت الکترونیکی نیست. تجارت الکترونیکی در مورد فروش از طریق اینترنت است. کسب و کار الکترونیکی در مورد استفاده از فناوری وب برای پشتیبانی از مجموعه ای از فرایندهای مرتبط کسب و کار شامل فروش میباشد. مثالهای فرایندهای دیگر کسب و کار الکترونیکی عبارتند از:
مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی (مدیریت ارتباط با مشتری با توانمندسازی وب)[۶۷]
مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی (مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی با توانمندسازی وب)[۶۸]
برنامه ریزی منابع سازمانی الکترونیکی (برنامه ریزی منابع سازمانی با توانمندسازی وب)[۶۹]
پردازش دانش الکترونیکی (پردازش دانش با توانمندسازی وب)[۷۰]
مدیریت دانش الکترونیکی (مدیریت دانش با توانمندسازی وب)[۷۱] (White, 2002).
مدل مراحل کسب و کار الکترونیکی
بیشترین منافع کسب و کار الکترونیکی، زمانی بوقوع میپیوندد که کارکرد آن، بطور کامل در سرتاسر زنجیره تامین، یکپارچه می شود. تصور می شود که پیادهسازی از طریق چندین مرحله، پیش رود و همانطور که کسب و کارها در زنجیره تامین به منافع، دست مییابند، تکامل یابد. شرکتها نخست، اطلاعات را روی وب منتشر کنند سپس با مشتریان، تعامل برقرار کنند و سرانجام، فرایندها بصورت الکترونیکی انجام شوند. ژنگ و همکاران[۷۲] یک مدل چهار مرحله ای کسب و کار الکترونیکی را ارائه می کنند (شکل ۷). آنها بحث می کنند که در حالی که سیستمهای اینترنتی برای ایجاد این فرایندها، ضروری میباشند، بمحض اینکه کسب و کارها از دانش و تجربهشان برای تولید خروجیهای قابل دسترسی از طریق اینترنت استفاده می کنند، ارزش حاصل می شود. تصور می شود که بمحض اینکه کسب و کارها نیاز به سازماندهی مجدد فرایندها را تشخیص می دهند و روی قابلیتهای اصلی، متمرکز میشوند، پتانسیل برای انتقال بوجود میآید. شرکتها در ابتدا، قبل از حرکت به مرحله ۲ یعنی کسب و کار متعامل، از برخی ابزارهای اساسی اینترنت از قبیل صفحات وب استفاده می کنند (شهریور، ۱۳۸۷).
بسیاری از کسب و کارها زمانی که به منافعی دست نیابند، بیشتر از این جلو نمیروند. در مرحله ۳، شرکتها به این تشخیص میرسند که تغییراتی در فرایندها، ساختارها و مهارت ها برای بهره برداری از فناوری، ضروری میباشد. مرحله ۴ تنها زمانی بدست می آید که ببینند کسب و کار می تواند بر محدودیتهای محصولات موجود خود غلبه کند و از اینترنت برای ایجاد بازارها و محصولات جدید استفاده کند (Zheng et al, 2004).
مرحله ۱
مرحله ۲
مرحله ۳
مرحله ۴
تجارت
تجارت الکترونیکی
تجارت الکترونیکی
ایجاد حضور
ایجاد قابلیت فناوری
جهتیابی مجدد کسب و کار/ مهارت های تفکر مبتنی بر فناوری
ایجاد رویکرد یکپارچه= وب+ سیستمهای تجاری
– سازماندهی مجدد ساختارها/ افراد
– مهندسی مجدد فرایندها
– مدلسازی مجدد زیرساخت فناوری
– سازماندهی مبتنی بر فناوری
– محصولات و خدمات مبتنی بر محتوا
– بازاریابی جدید
حضور وب
دسترسی به اطلاعات
مبادلات تجاری
یکپارچگی بیتر فرایندها، مهارت ها و فناوریها
قابلیت، اعمال تجربه و دانش فنی برای حداکثرکردن ارزش
شکاف اضطراب
شکاف قابلیتهای سازمانی
شکاف دگرگونی ارزش
ارزش تجاری
حرکت به سوی کسب و کار الکترونیکی (Zheng et al, 2004)
فرایند پذیرش کسب و کار الکترونیکی
برای بسیاری از شرکتها، کسب و کار الکترونیکی شدن و ایجاد پیشرفتهای مشهود در فضای کسب و کار الکترونیکی نیازمند تلاش زیادی در برنامه ریزی و اغلب آزمون و خطای بسیار است. تحقیقی که توسط گروه مککنا انجام شده است (شکل ۸)، چهار مرحله اصلی را نشان میدهد که شرکتها برای درگیرشدن بیشتر با کسب و کار الکترونیکی، انجام میدهند: اکثر شرکتهای سنتی، انتقالشان به سمت کسب و کار الکترونیکی را با انتشار اطلاعاتی در مورد خودشان یا محصولاتشان روی وب، آغاز می کنند. آنها از اینترنت بعنوان راهی دیگر برای دستیابی به مشتریان از طریق اطلاعات استفاده می کنند. شرکتها اغلب یک مبارزه بازاریابی مبتنی بر وب را با بکارگیری رسانه های چاپی یا غیرچاپی برای هدایت مشتریان به وب سایتهایشان، ایجاد می کنند. در حالیکه در ابتدا تصور میشد که در اعمال اینترنت بعنوان یک کانال بازاریابی، حداقل ریسک وجود دارد، اما شرکتها اکنون درک کرده اند که حضورشان روی وب می تواند هم یک تاثیر مثبت و هم منفی روی تصویر نشان تجاریشان داشته باشد (Overtveldt, 2005).
انتشار روی وب
کسب و کار الکترونیکی نسل دوم
کسب و کار الکترونیکی
آگاهی
حضور
آزمایش
پذیرش
سرمایه گذاری
یکپارچگی فرایندها
ایجاد شبکه ارزش
استفاده از اینترنت در داخل
ایجاد یک وب سایت