5-6-1: پیشنهادهای پژوهشی : به واسطه محدودیت های ذکر شده انجام مطالعات تکمیلی به عنوان پیشنهادات پژوهشی زمینه خوبی برای استفاده از نتایج این تحقیق خواهد بود.
1- پیشنهاد می شود این تحقیق در سطح جوامع و کشور به صورت آزمایشی اجراء شود.
2- پیشنهاد می شود این پژوهش در بین دانش آموز ان دختر نیز انجام شود و با نتایج این پژوهش مقایسه شود.
3- پیشنهاد می شود این پژوهش در سایر مقاطع تحصیلی نیزاجراء گردد و با نتایج این پژوهش در مقطع ابتدایی مقایسه شود.
4-پیشنهاد می شود به بررسی تاثیر کتاب گویای دیکته بر مهارت های نوشتاری دانش آموزان تحقیقی صورت گیردو نتایج آن با این تحقیق مقایسه شود.
5- پیشنهاد می شود پژوهشی در رابطه با تاثیر کتاب گویای بر روان خوانی و روخوانی قرآن در دبستان صورت گیرد ونتایج آن با پژوهش حاضر مقایسه شود.
5-6-2:پیشنهادهای کاربردی
1- به مسئولان وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد میشود به نیازهای آموزشی زبان آموزان غیر فارسی زبان توجه ویژه مبذول دارند و معلمانی را تربیت كنند كه خود مسلط به زبان فارسی باشند، زیرا عدة زیادی از معلمان بومی در كاربرد زبان فارسی مشكل دارند.
3- ضروری است وزارت آموزش و پرورش طرحی اجرا كند كه به موجب آن در مناطق غیر فارسی زبان كودكان پیشدبستانی در زمینه مهارت گفتاری آموزش داده شوند تا هنگام ورود به مدرسه توانایی لازم گفتاری را كسب كنند و همراه با دانشآموزان فارسی زبان از آموزش یكسان و برابر برخوردار شوند.
4- مشخص كردن حوزههای مشكلزا در سطوح مختلف آموزشی برای زبان آموزان و ارائه راهكارهایی برای رفع این حوزههای مشكل ساز به وسیلة متخصصان و افراد درگیر در امر آموزش زبان و مهارت خواندن در دوره دبستان
5- پیشنهاد می شود آموزش ضمن خدمت برای آموزگاران شاغل در مقطع ابتدایی برای بهود فرایند خواندن دانش آموزان در زمینه کتاب های بخوانیم اجرا گردد.
منابع فارسی :
1.اسفند آبادی، حسین. ، سیف، علی اکبر(1389). مطالعه سبک های یادگیری دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی و جنسیت، موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری نشریه شماره 21.
2. احمدی،آذر وپورکریمی، جواد(1387). ارائة الگوی سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات ، پژوهشگاه مطالعات توسعه.
3.اصنافی، امیررضا (۱۳۸۴)، كتابهای الكترونیكی در كتابخانهها، مجله الكترونیكی مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران، شماره چهارم، دوره چهارم.
4.اکبری شلدره و همکاران ،(1392) راهنمای تدریس معلم پایه ششم، تهران :اداره کل چاپ و نشر کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش.
5. آلن ، مایکل ،(1385) . آموزش الکترونیکی. ترجمه: کاهانی، علی و باقری ،ابراهیم ، چاپ اول.
6. امام جمعه ، طیبه (1386). مطالعه تطبیقی تلفیق فناوری اطلاعات وارتباطات در برنامه درسی آموزش عمومی کشور های منتخب . سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.
7.امام جمعه ، طیبه (1385). سواد عمومی فناوری اطلاعات و ارتباطات (فناوری آموزشی) ، ضرورت ملی ، مجله رشد تکنولوژی آموزشی، شماره4.
8. آندرسون، تری و الومی، فتی، ترجمه عشرت زمانی وامین عظیمی، (1385) یادگیری الکترونیکی از تئوری تا عمل،تهران، موسسه توسعه فناوری اطلاعات آموزشی مدارس.
9. توانا ، سکینه (1388). مهارت های استفاده از فناوری آموزشی ، مقاله در سایت توانا دات آی آر.
10.چهرقانی ،(1392).کتاب گویا ، فرصتی دوباره برای آشتی دادن کودک و نوجوان.فصلنامه کتاب مهر ،ش8 ص82-101
11. حجتی؛ الهام (1388). مهارت های مورد نیاز معلمان در عصر دانایی، مقاله همایش معلم در عصر دانایی.
12. دانشور ،میترا (1389).یادگیری مشارکتی الکترونیکی ،مجله الکترونیکی مدیا ، شماره سوم.
13.دلاور، علی(1393). مبانی نظری وعملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران .رشد.
14.رحیمیان بوگر، اسحق؛ صادقی، احمد. (1384). شیوع اختلال خواندن در دانش آموزان دبستانی. فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، شماره 47، ص 396 تا 402.
15. رضایی کمال آباد ،امیرحسین(1389) نقش فناوری اطلاعات وارتباطات در آموزش ویادگیری، مقاله چاپ شده در مجله رشد تکنولوژی ، دوره 27، مهر89.
16.رضوی، سید عباس.( 1388 ) تأثیر ترتیب ارائه مثال و تعمیم از طریق چند رسانه های آموزشی بر یادگیری و یادداری مفاهیم علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی مدارس پسرانه شهر دلیجان ، دانشگاه علامه طباطبایی.
17.زندی ،بهمن (1391). روش تدرس زبان فارسی در دوره دبستان ،تهران:سمت.چاپ دوازدهم.
18.سیف، علی اکبر (1392) .روانشناسی پرورشی نوین ،تهران، دوران.
19.شكرخواه، یونس (۱۳۸۳)، كتابهای الكترونیكی را در كدام قفسه باید گذاشت؟ سایت ایتنا.
20.صادق پور، بهرام ؛مرادی، وهاب.(1392).روش های آماری(اس پی اس) در علوم اجتماعی،دانشگاه مازندران.
21.ظهیری ناو،بیژن؛ رجبی،سوران(1388). بررسی ارتباط گروهی از متغیرها با كاهش انگیزش تحصیلی دانشجویان رشته ی زبان و ادبیات فارسی،مجله دانشور رفتار،سال شانزدهم،شماره 36.
22. لاولس ،آرویل ،مترجمان فضلی خانی ،منوچهر وفتحی نژاد، فرهاد،( 1384). نقش فناوری آموزشی درکلاس درس ، انتشارات ورای دانش ، چاپ اول.
23.عابدی کرجی بان ،زهره (1390). رشد تکنولوژی آموزشی
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
rong>اردیبهشت 90 ، دوره 26 ، شماره216.
24. عبادی ،رحیم (1385). قدرت اینترنت در یادگیری ، گزارش کمیسون آموزش مبتنی بر شبکه به کنگره آمریکا ، ناشر موسسه توسعه IT مدارس هوشمند،چاپ اول.
25.عطاران ، محمد وآیتی ، محسن (1388).اصول برنامه درسی مبتنی بر فاوا ، نشریه مطالعات برنامه درسی ،سال سوم ، شماره 12.
26.عطاران، محمد.(1387). جهانی شدن، فن آوری اطلاعات تعلیم و تربیت . تهران : مؤسسه فرهنگی پژوهشی آفتاب مهر با همکاری انتشارات ایتا.
27.علی حمیدی، منصور. (1384). دوگانگی زبان خانه و آموزشگاه در ایران: نمود زمینه ها و پیامدها در پرلز. فصلنامه علمی-پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س)، شماره 54، ص 1 تا 14.
28. علاقمند، علی، 1389، جامعه شناسی آموزش و پرورش تهران: نشر روان.
29. فرد دانش، هاشم. (1387). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی(چاپ پنجم ). تهران، سمت.
30.کاکیا، لیدا (1387). بررسی تأثیر آموزش قبل از دبستان بر درک مطلب و سرعت خواندن در پایه اول ابتدایی مدارس قم. مجله مدارس کارآمد، شماره 7، صص 104 تا 111.
کیاسی،حمیرا.(1386).راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک،پژوهشنامه شماره:15
31.کریمی، عبدالعظیم. (1384). بررسی نتایج مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز 2001. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 81، ص39 تا 75.
32.گریسون، دی آر و آندرسون، تری. مترجمان. (زارعی زوارکی، اسماعیل و صفایی موحد ،سعید)،(1384). یادگیری الکترونیکی در قرن 21 ،تهران، انتشارات علوم و فنون.
33.مکتبی فرد،لیلا.(1392).تصویری گویا از کتاب گویا در ایران.پژوهش نامهی ادبیات کودک و نوجوان.ش40ص43-49.
34.مهدی زاده، حسین؛ فیضی، فرخ و اسلام پناه، مریم. (1390). آموزش به شیوه «حرف – هجا- کلمه» با کمک چند رسانه ای های دیجیتال و تأثیر آن در پیشرفت خواندن دانش آموزان پایه اول ابتدایی. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول، شماره 3.
35.موسسه یونسکو ،مترجم طلایی، ابراهیم ،(1383) فناوری اطلاعات در آموزش. انتشارات مدرسه، چاپ سوم.
36.محمودی، ناصر،1390، مقایسه قدرت خوانایی دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه در درس فارسی پنجم ابتدایی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول، شماره 1.
37.مهرمحمدی، محمود(1385) برنامه درسی نظرگاه ها، رویكردها و چشم اندازها.چاپ دوم ، تهران ، آستان قدس رضوی.
38. ویجریف ،روبرت ودوز ، لین ،(1384) مترجمان میزابیگی ، علی وکولایی ، قدرت اله ،تفکرویادگیری با فاوا فناوری آموزشی ، نشر آییژ، چاپ اول.
39.ناعمی،علی محمد.(1380). روانشناسی آموزش خواندن، تهران ، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ دوم.
40. یارمحمدی، لطف الله ،مبانی زبانشناسی، درسنامه دوره کاردانی و کارشناسی آموزش زبان و ادبیات فارسی. تهران، انتشارات مدرسه، 1390.
Refrence:
Allen, Kent, «Talking Book», Encyclopedia of library and Information Science, V.2012.49-70 ;Public Libraries Manifesto, UNESCO, ;2012 iricap.com).
.APA. (2005). Audio Publishers Association (APA) Fact Sheet, APA
.APA. (2008). More Americans are all Ears to Audiobooks,New Jersey: APA.“Audiobook”. Oxford Dictionary, Available through:
.Bruschi, S. M., Ulson, R. S., Santana, R. H. C., Santana, M. J. (1999). Simulation as a teaching tool for computer architecture. Proceedings of 1999 Summer
.By Ms Jillian Dell it, Director, Learning Federation Secretariat Australian Education Systems Officials Committee Adelaide, South Australia(2009) Using ICT for Quality in Teaching- Learning Evaluation Processes
Cheung Kong,siu.(2008).”A curriculum framework for implementing information technology in school education to foster information literacy”, computers&Education,No,51,pp. 129-141
.Clark.R.C,(2007) Audio books for children,Is this really reeding?
Conners, F. A. (2003). Reading Skills and Cognitive Abilities of Individuals with Mental Retardation. , Pages 191–229. Available online at
.Cotton, K. (1991). Computer-Assisted Instruction. School improvement research
Daniel Losadaa *, José Miguel Correaa, Iñaki Carreraa . WCLTA (2010 )Schoolteachers training in ICT competencies: an empirical study about collaborative learning
Everatt, J. (1999). Reading and dyslexia: Visual and attentional processes. London, NewYork: Routledge
Furini, M. (2008). »Digital Audiobook: From Passive to Active Pursuit«, Multimedia Tools and Applications Journal,(40)1: 23-39.
Hsieh, P-H; Dwyer, F (2009). The Instructional Effect of Online Reading Strategies and Learning Styles on Student Academic Achievement. Educational Technology & Society, 12 (2), 36–50.
http:/ /oxforddict ionar ies.com/def init ion/english/audiobook?q=audiobook
http://www.audiofilemagazine.com/article_archive/ListengoodforkidsAM07.pdf
.Irwin, W. (2009). »Reading Audio Books«, Philosophy and Literature,33(2): 358-368.
Peters, T. A. (2007). »Digital Audiobook Services through Libraries«, Library Technology Reports, (43)1
Rubery, M. (2008). »Play It Again, Sam Weller: New Digital Audiobooks and Old Ways of Reading«, Journal of Victorian Culture,13(1), 58-79
series. Retrieved from
.Swain, N. K., Anderson, J. A., Korrapati, R. B. (2008). Role of simulation software.in enhancing student learning in computer organization and microcontroller courses.Proceedings of the 20
08 IAJC-IGME International Conference.Retrievedfrom.
Taeg Sang Cho, T. (1997). Jigsaw strategy.graph and combinatorics. Vel 1, p 41-53.