۲-۱۴-۳- نظریه سیستمی ۶۷
۲-۱۵- کیفیت زندگی از دیدگاه اسلام ۶۷
۲- ۱۶- مروری بر پژوهشهای انجام شده ۶۸
۲-۱۷- چارچوب نظری پژوهش ۷۰
۲-۱۸- سوالات پژوهش ۷۲
۲-۱۹- فرضیات پژوهش ۷۳
۲-۲۰- الگوی نظری پژوهش ۷۴
فصل سوم: روش پژوهش
۳-۱- مقدمه ۷۶
۳-۲- روش پژوهش ۷۶
۳-۳- جمعیت آماری ۷۸
۳-۴- روش نمونهگیری ۷۹
۳-۵- حجم نمونه ۷۹
۳-۶- واحد پژوهش ۷۹
۳-۷- ابزار پژوهش و اعتبار و روایی ۷۹
۳-۸- روش جمع آوری اطلاعات ۸۱
۳-۹- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۸۲
۳-۱۰- تعریف مفاهیم ۸۲
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱- مقدمه ۸۸
۴-۲- جداول توصیفی ۸۸
۴-۲- جداول تحلیلی ۸۸
۴-۳- محدودیتهای پژوهش ۱۱۴
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهاد
۵-۱- مقدمه ۱۱۶
۵-۲- نتیجهگیری ۱۱۶
۵-۲-۱- نتایج توصیفی ۱۱۶
۵-۲-۲ نتایج تحلیلی ۱۱۷
۵-۳- پیشنهادات ۱۲۱
۵-۴- نقش مددکار اجتماعی ۱۲۹
۵-۵- موضوعات پیشنهادی برای پژوهشهای آتی ۱۳۱
منابع ۱۳۳
ضمائم ۱۵۳
فهرست جداول و نمودارها
عنوان صفحه
جدول شماره ۴-۱: توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه بر حسب گروه ۸۸
نمودار شماره ۴-۱: توزیع فراوانی کودکان مورد مطالعه بر حسب گروه ۸۸
جدول شماره ۴-۲: توزیع فراوانی کودکان آزاردیده مورد مطالعه بر حسب مشخصات دموگرافیک ۸۹
جدول شماره ۴-۳: توزیع فراوانی کودکان عادی مورد مطالعه بر حسب مشخصات دموگرافیک ۹۰
جدول شماره ۴-۴: توزیع فراوانی کودکان آزاردیده مورد مطالعه بر حسب مشخصات دموگرافیک پدر. ۹۱
جدول شماره ۴-۵: توزیع فراوانی کودکان عادی مورد مطالعه بر حسب مشخصات دموگرافیک پدر …… ۹۲
جدول شماره ۴-۶: توزیع فراوانی کودکان آزاردیده مورد مطالعه بر حسب مشخصات دموگرافیک مادر ۹۳
جدول شماره ۴-۷: توزیع فراوانی کودکان عادی مورد مطالعه بر حسب مشخصات دموگرافیک مادر ۹۴
جدول شماره ۴-۸: میانگین نمره کیفیت زندگی و مولفههای آن در کودکان آزاردیده ۹۵
جدول شماره ۴-۹: میانگین نمره کیفیت زندگی و مولفههای آن در کودکان عادی ۹۶
جدول شماره ۴-۱۰: مقایسه میانگین نمره کیفیت زندگی در بعد عملکرد فیزیکی در کودکان آزاردیده و عادی …………………………………………………………………………………………………………………………………………….۹۷
جدول شماره ۴-۱۱: مقایسه میانگین نمره کیفیت زندگی در بعد عملکرد هیجانی در کودکان آزاردیده و عادی …………………………………………………………………………………………………………………………………………….۹۸
جدول شماره ۴-۱۲: مقایسه میانگین نمره کیفیت زندگی در بعد عملکرد اجتماعی در کودکان آزاردیده و عادی ۹۹
جدول شماره ۴-۱۳: مقایسه میانگین نمره کیفیت زندگی در بعد عملکرد تحصیلی در کودکان آزاردیده و عادی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰۰
جدول شماره ۴-۱۴: مقایسه میانگین نمره کیفیت زندگی در بعد احساس خوب بودن در کودکان آزاردیده و عادی ۱۰۱
جدول شماره ۴-۱۵: مقایسه میانگین نمره کیفیت زندگی در بعد درک از سلامت در کودکان آزاردیده و عادی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۲
جدول شماره ۴-۱۶: مقایسه میانگین نمره کیفیت زندگی در کل در کودکان آزاردیده و عادی ۱۰۳
جدول شماره ۴-۱۷: مقایسه توزیع فراوانی وضعیت اقتصادی-اجتماعی در کودکان آزاردیده و عادی مورد مطالعه ۱۰۴
جدول شماره ۴-۱۸: مقایسه توزیع فراوانی سن پدر در کودکان آزاردیده و عادی مورد مطالعه ۱۰۵
جدول شماره ۴-۱۹: مقایسه توزیع فراوانی سن مادر در کودکان آزاردیده و عادی مورد مطالعه ۱۰۶
جدول شماره ۴-۲۰: مقایسه توزیع فراوانی شغل پدر در کودکان آزاردیده و عادی مورد مطالعه ۱۰۷
جدول شماره ۴-۲۱: مقایسه توزیع فراوانی شغل مادر در کودکان آزاردیده و عادی مورد مطالعه ۱۰۷
جدول شماره ۴-۲۲: مقایسه توزیع فراوانی تحصیلات پدر در کودکان آزاردیده و عادی مورد مطالعه ۱۰۸
جدول شماره ۴-۲۳: مقایسه توزیع فراوانی تحصیلات مادر در کودکان آزاردیده و عادی مورد مطالعه ۱۰۸
جدول شماره ۴-۲۴: مقایسه توزیع فراوانی زندگی با پدر و مادر در کودکان آزاردیده و عادی مورد مطالعه ۱۱۰
جدول شماره ۴-۲۵: مقایسه فراوانی طلاق والدین در کودکان آزاردیده و عادی مورد مطالعه ۱۱۰
جدول شماره ۴-۲۶: مقایسه فراوانی سابقه اعتیاد والدین در کودکان آزاردیده و عادی مورد مطالعه …۱۱۱
جدول شماره ۴-۲۷: مقایسه فراوانی سابقه مصرف داروهای مربوط به اعصاب و روان توسط والدین کودکان آزاردیده و عادی مورد مطالعه ۱۱۳
جدول شماره ۴-۲۸: مقایسه فراوانی سابقه مصرف دخانیات در والدین کودکان آزاردیده و عادی مورد مطالعه ۱۱۳
فصل اول
کلیات پژوهش
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
مقدمه
مراقبت برای رشد اولیه و تکامل کودکان ، راهگشای زندگی آنان در آموزش، خوداتکایی و زندگی مستقل در آینده است. کودک در هنگام تولد موجود ناتوانی است که برای طی کردن مسیر زندگی مستقل نیاز مبرمی به زندگی خانوادگی دارد بهطوریکه اگر این حمایت خصوصاً در سالهای اولیه زندگی خدشه دار شود ادامه زندگی سالم کودک با مخاطره بسیار جدی مواجه میشود. در این دوران حساس، کودک زندگی مستقل، توجه به دیگران، رعایت حق و حقوق سایر افراد، نظم و انظباط و … را در محیط پویا و صمیمی خانوادگی فرا می گیرد. فرایند رشد و تحول کودک تابع تأثیر متقابل عوامل زیستی، روانی و اجتماعی است و خانواده نقش بسیار مهم و اساسی را در این زمینه ایفا می کند.
هنگامیکه در محیط رشد هیجان، ترس، بی توجهی و بدرفتاری و ناراحتیهایی مانند آن باشد، کودک با تجربه هایی روبرو می شود که نتیجه اش احساس ناامنی و عدم اعتماد است. اما محیطی که سلامت جسمی و تغذیه ای کافی و به کار گیری حواس و حرکات و احساس آرامش طفل را فراهم کند، باعث ایجاد امنیت و حس اعتماد در کودک می شود.
تقریبا از حدود ۵۰ سال پیش علاقه به حفاظت و حمایت از کودکان افزایش یافت . گروهی از صاحب نظران هر نوع رفتار خشونت آمیز بزرگسالان علیه کودکان و نوجوانان( از ضربه های خفیف گرفته تا حملات آسیب زای شدید )را نوعی کودک آزاری می شناختند . بر این مبنا رفتار خشن، عملی است که از روی قصد و به طور عمدی انجام می گیرد و در شخص دیگر، درد یا صدمه جسمی ایجاد می کند . اما برخی معتقد بودند اعمال خشونت آمیز به دو دسته ی طبیعی و غیر طبیعی تقسیم می شود و چنان چه والدین یا مراقبان، به قصد کنترل یا هدایت رفتار کودک از اقدامات خشونت آمیز استفاده کنند، این رفتار, طبیعی بوده و کودک آزاری محسوب نمی شود . در تقابل این دو دیدگاه، در نهایت قانون پا در میان نهاد و اعلامیه حقوق کودک به سال ۱۹۵۹ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید که نماینده ایران نیز به آن رای مثبت داد . هم چنین در سال ۱۳۷۲، جمهوری اسلامی ایران به عضویت پیمان نامه ی حقوق کودک، مصوب سازمان ملل متحد، در آمد و به این ترتیب، راه برای تصویب قوانین مربوط به پیشگیری از کودک آزاری در ایران هموار شده است .