الف- کالاهای کیفی شامل تجهیزات و لوازم مورد نیاز در عملیات ورزشی از جمله توپ، راکت، لباسهای ورزشی، وسایل، امکانات و تجهیزات میباشد.
ب- کالاهای کمکی که برای پاسخ به نیازها و خواسته های بخش عملیات ورزشی تولید میگردد مانند پرچمها، نشانهها، مدالها و … .
بخش کالاهای ورزشی در زیر مجموعه بازاریابی کالاها قرار میگیرد.
۳- بخش تبلیغات ورزشی شامل تبلیغاب بکار گرفته شده در کالاها و عملیات ورزشی است که شامل چند طبقه است:
الف - تبلیغ کالاهای تولیدی
ب- تبلیغ رویدادهای ورزشی
ج- تبلیغ در حین عملیات ورزشی
د - حامیان مالی
ه- مجوزها
و - آگهیها )معصومی، (۱۳۸۷٫
ب: عوامل آمیخته بازاریابی:
بازاریابی کالا و بازاریابی خدمات: بازاریابی فرایند پیچیدهای است برای رسیدن به
حداکثر مبادله و موفقیت در آن نیازمند عملی کردن اصول جذب و رسیدن به مشتریان بالقوه
است. این اصول، ترکیبی از عناصر سنتی آمیخته بازاریابی – محصول، مکان توزیع، ترفیع، و قیمت – بعلاوه حقایق دیگری که با طبیعت محصول یا خدمت و همچنین بازار تغیییر می کنند است (جورج، میلین و مک دونالد، ۱۹۹۹)
هر شیئی که بتوان برای فروش یا داد و ستد جهت ارضای نیازهای مشتریان ارائه کرد محصول نامیده می شود. محصول ورزشی چیزی است که برای ارضای نیازها و ایجاد مزیتهایی برای شرکت کنندگان یا تماشاچیان طراحی می شود. فعالیتهای بازاریابی در مورد کالاها یا اشیاء قابل لمس با توجه به عناصر آمیخته بازاریابی یعنی محصول، قیمت، تبلیغات و پیشبرد فروش، و توزیع و بسته بندی در محیط بازار انجام می شود و مشتری با توجه به شناخت خود از کالا همزمانی نیاز و خرید و بالاخره عملیات هماهنگ بنگاههای عرضه کننده کالا، نیاز خود را برطرف می کند. اما فعالیتهای بازاریابی در مورد خدمات فقط به کمک عناصر آمیخته بازاریابی مقدور نیست چرا که خدمت نسبت به کالا که قابل لمس میباشد، غیر قابل لمس و غیر قابل کنترل است. به این ترتیب علاوه بر عناصر آمیخته بازاریابی کالا، عوامل دیگری تحت عنوان روابط عمومی در مرکز عوامل فوق وجود دارد که در حقیقت نقش ارتباطی و ترویجی کارکنان است ( بلوریان، ۱۳۸۷).
البته برخی از نویسندگان عناصر آمیخته بازاریابی محصول را شامل هفت عامل: محصول خدمت، قیمت، مکان، کارکنان، ترویج، امکانات فیزیکی و مدیریت عملیات فرایند میدانند )فروزنده، ۱۳۸۲).
شکل ۱٫۲٫ مقایسه آمیخته بازاریابی در مورد کالا و خدمات - بازاریابی و مدیریت بازار بلوریان(بلوریان، ۱۳۸۷).
ای کرستین اشاره می کند که p5 بازاریابی: محصول، مکان، قیمت، ترفیع و افراد نقش اساسی در بازاریابی رویداد دارند. برای انجام صحیح بازاریابی رویداد مدیران بازاریابی باید بدانند که چگونه بازاریابی رویداد با سایر بخشهای استراتژی بازاریابی تلفیق می شود. کاتلر بیان می کند که آمیخته بازاریابی سازمانها متغییرهای قابل کنترلی هستند که با هم آمیخته شده اند به طوری که سازمان واکنشی نشان میدهد که آنها از بازار هدف میخواهند. مدیریت رویداد در آمیخته بازاریابی در بخش ترفیع قرار میگیرد. سایر ابزارهای بازاریابی که در این بخش قرار دارند شامل تبلیغات، ترفیع فروش، فروش شخصی، فروش مستقیم روابط عمومی و اسپانسرشیپ است (آنا آکرستیان، ۲۰۰۲)
خدمت، محصول ورزشی: محصول یکی از عناصر مهم و اولین عامل آمیخته بازاریابی یک شرکت است (کلر،۱۹۹۳ ) یک محصول عبارت است از یک کالا یا خدمت یا ترکیبی از این دو به نحوی که پاسخگوی ارضای یکی از نیازهای مشتری باشد (روستا، ۱۳۸۳). (شانک، ۱۹۹۹) محصولات ورزشی را به عنوان یک کالا، خدمت و یا ترکیبی از هر دو معرفی مینماید که به منظور فراهم آوردن منافعی برای برگزارکنندگان، مشارکت کنندگان و حمایت کنندگان ورزشی، طراحی می شود (حسن زاده، ۱۳۸۴).
دو عامل در زمینه محصول خدمت باید مورد توجه قرار گیرد:
الف – حق انحصاری: یکی از ویژگیهای هر محصول جدید، قابلیت اختراع و حق امتیاز آن است: یعنی با اختراع محصول جدید، برای تولید کننده آن حق انحصاری به وجود می آید. تفاوت عمده محصول با خدمت در این است که دارای حق انحصاری یا حق اختراع نیستند.
ب – نام و نشان: یکی از زمینه های مهم در بازاریابی محصولات، استراتژی نام و نشان است با توجه به اینکه خدمات ناملموسند، علامت یک موسسه خدماتی در تصمیم گیریهای مصرف کنندگان بسیار موثر است (فروزنده، ۱۳۸۲).
در بخش بعد محصول و ویژگیهای آن به طور کامل توضیح داده خواهد شد.
مکان: توزیع کالاهای ورزشی ملموس نظیر تجهیزات ورزشی رویکردی مشابه با سایر کالاهای مصرفی دارد. کالاهای ورزشی از طریق کانالهای توزیع و یکسری از واسطهها نظیر عمده فروشان و خرده فروشان بازاریابی میشوند، که در این فعالیت دخیل میباشند تا اطمینان حاصل شود که محصولات مناسب در زمان مناسب با قیمت، کیفیت، و کمیت مناسب در دسترس مصرف کننده قرار میگیرد (ون هردین، ۲۰۰۱).
به دلیل ماهیت تفکیک ناپذیری خدمات از ارائه دهندگان آن، عامل مکان در استراتژی های بازاریابی خدمات اهمیت بسیاری دارد. با توجه به افزایش و شدت رقابت، ارائه خدمات در مکان مناسب و محلهای مورد نظر مشتریان عاملی تعییین کنده در جذب و حفظ مشتریان میباشد و این مسئلهای است که در ارتباط با بازاریابی ورزشی بسیار پررنگ و با اهمیت میباشد (کاتلر، ۲۰۰۱).
یکی از مسائل مهمی که مدیران با آن مواجه هستند، تصمیم گیری درباره چگونگی توزیع محصول است (معماری، ۱۳۸۶) توانایی دسترسی آسان وسریع مصرف کنندگان به محصولات ورزشی و دریافت به موقع آنها ناشی از توانایی مسئولین مدیریت کانالهای توزیع است (پارسائیان، ۱۳۸۳).
استادیومهای ورزشی به عنوان کانال توزیع به حساب میآیند. در استادیومهای ورزشی محصول مسابقه ورزشی بین تیمها به طور همزمان تولید و به مصرف میرسد.
یکی از مهمترین کانالهای توزیع محصولات ورزشی رسانه ها هستند. بدون عملکرد صحیح
رسانه ها افراد برای تماشای یک مسابقه ورزشی مجبورند کیلومترها راه را طی کرده تا به طور حضوری آن را تماشا کنند. همچنین تلویزیونهای کابلی قادرند هر رویداد ورزشی مورد نظر را به داخل منازل بیاورند (شانگ، ۱۹۹۹) در مورد رویدادهای ورزشی میتوان به آژانسهای توزیع بلیط به عنوان یکی دیگر از بخشهای کانالهای توزیع اشاره کرد (مولین و همکاران، ۲۰۰۷) فروش مجازی و فروشگاه اینترنتی نیز از جمله امکاناتی است که مورد استقبال فروشندگان و خریداران قرار گرفته است. کاهش هزینه انبار داری، کاهش کارکنان واسطهای و سرعت و دقت دسترسی به محصولات از جمله مزایای تجارت اینترنتی است (پیتس و استاتلر، ۲۰۰۱).
قیمت: قیمت عبارت است از مبالغی که در ازاء یک محصول پرداخت میگردد (کاتلر، ۲۰۰۱) قیمت بیانگر ارزش یک محصول ورزشی است. مثلاً پولی که صرف خرید بلیط یک مسابقه ورزشی میکنیم به عنوان قیمت پرداخت شده برای یک محصول خدمات ورزشی اطلاق میگردد. به عبارت دیگر قیمت گذاری راهی ساده برای کمی سازی ارزش چیزهایی است که مورد تبادل قرار میگیرند (معماری، ۱۳۸۶).
تصمیم گیری مخاطبان در مورد خرید ورزش بر پایه ارزش مشاهده شده، مقایسه با دیگر پدیده های ورزشی، طرز تفکر دوستان و گروه های تاثیر گذار و. . . میباشد. مانند هر نوع تجارت دیگر، ورزش نیز هزینههایی را در بر دارد و دست اندرکاران قیمت گذاری ورزشی میبایست با علم به این مطلب به قیمتی که ورزش در آن سود آور است توجه داشته باشند (کاتلر، ۲۰۰۱).
قیمت در زمینه فعالیتهای خدماتی با روشهای گوناگونی تعیین می شود از قبیل روشهای قیمت تمام شده یا هزینه های به علاوه سود و یا روش نرخ بازگشت سرمایه گذاری. قیمتها در فعالیتهای خدماتی دو نقش عمده دارند که عبارت است:
الف – تأثیر گذاری بر درک و تصمیم گیری مصرف کننگان.
ب - تأثیر گذاری بر مدیریت عملیات.
بعضی از سازمانهای عملیاتی برای خدمات خود، مطابق با شرایط تقاضا در ایام هفته، ماه، فصل، و سال قیمتهای ویژهای ارائه می دهند تا بتوانند تعادلی در عرضه و تقاضای خدمات به وجود آورند (فروزنده، ۱۳۸۲).
ترویج: افراد یک محصول را نخواهند خرید اگر از وجود آن اطلاع نداشته باشند (فروزنده، ۱۳۸۲) ترویج چیزی بیش از تبلیغات است و شامل تمامی انواع ارتباطات با مصرف کنندگان میباشد. برای بسیاری از سازمانهای ورزشی برقراری ارتباط موثر و با کارایی بالا با بازارهای هدف از اهمیت زیادی برخوردار است (شانگ، ۱۹۹۹) هدف از ترویج عبارت است از گفتن به دیگران در مورد یک محصول، که شرکتها برای رسیدن به اهداف فروش خود به عنوان یک متغییر مهم از آن استفاده می کنند (ون هردین، ۲۰۰۱) ارزش و اهمیت ترویج برای سازمانهای خدماتی در منافعی است که از خرید خدمات آنان حاصل می شود. در بسیاری از موارد روشهای ترویج خدمات ومحصولات مشابه میباشند، اما روابط عمومی در مورد خدمات از جایگاه ویژهای برخوردار میباشد (روستا، ۱۳۸۳).
بلوریان چهار عامل مهم را که در تصمیمات مدیریت راجع به آمیخته ترویج تأثیر دارد شامل:
۱- میزان پول در دسترس ۲ - چگونگی و ماهیت بازار ۳ - ماهیت محصول ۴ -چرخه عمر محصول )کالا( میداند (بلوریان، ۱۳۸۷) شانک نیز اجزای آمیخته محصول را اینچنین معرفی می کند: تبلیغات، فروش حضوری، پیش برد فروش، روابط عموم و حمایت (شانگ، ۱۹۹۹).
تبلیغات- عبارت است از ارتباط و معرفی غیر شخصی محصول از طریق حاملهای مختلف در مقابل دریافت وجه برای موسسات انتفاعی و غیر انتفاعی، یا افرادی که به نحوی در پیام مشخص شده اند.
فروش حضوری – عبارت است از انتقال اطلاعات در باره محصول، خدمت، ایده و نظایر این به مشتریان جهت متقاعد کردن آنان برای خرید.
پیشبرد فروش – در این روش از ابزار گستردهای برای برانگیختن واکنشهای قویتر یا سریعتر بازار بهره گیری می شود که شامل استفاده از تخفیف، حراج، کاهش قیمتها و جایزههایی برای خرید جهت تشویق مصرف کنندگان میباشد.
روابط عمومی – روابط عمومی ارتباطی سودمند و دو جانبه را بین سازمانهای ورزشی و علوم، به منظور کسب موفقیت سازمان، شناسایی، پایه گذاری و حفظ می کند.
حمایت – عبارت است از سرمایه گذاری در یک ورزش به منظور حمایت کامل از اهداف سازمانی، اهداف بازاریابی یا اهداف خاص ترویجی (شانک، ۱۹۹۹).
کارکنان: افراد سازمان خدماتی یا کارکنانی که خدمات را به مشتریان ارائه می دهند عوامل اصلی بازاریابی خدماتی به حساب میآیند. زیرا بسیاری از مشتریان ارائه دهندگان خدمات را به نام سازمان میشناسند. با توجه به نقش کارکنان در ارائه خدمات باید به عوامل گزینش، استخدام، آموزش، پرورش و انگیزش نیروی انسانی توجه گردد. علاقه مندی، توانایی، ادب، ابتکار، دلسوزی، برخورد، آراستگی و وقت شناسی کارکنان عوامل مهمی در کامیابی موسسات خدماتی است (فروزنده، ۱۳۸۲، کاتلر، ۲۰۰۱).
امکانات و دارایی های فیزیکی: این امکانات باعث تسهیل فعالیتها در انتقال و ارائه خدمات
می شود. در زمینه خدمات علاوه بر تأسیسات و امکانات مشهود، باید به امکانات غیر مشهود، که در فراهم آوردن خدمات نقش اساسی دارند نیز توجه نمود (فروزنده، ۱۳۸۲، کاتلر، ۲۰۰۱).
مدیریت عملیات یا فرایند: مدیریت عملیات موجود بودن و کیفیت مناسب و پایدار خدمات را تضمین می کند. وظیفه و نقش این عنصر مهم آمیخته بازاریابی خدماتی، ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای خدمات است. با توجه به غیر قابل ذخیره بودن خدمات، مدیریت عملیات باید بتواند از طریق روشهای تخصصی و حرفهای نیازهای خدماتی را در هر زمان، چه در هنگام نیاز شدید و چه در هنگام نیاز قطعی و همگانی برآورده سازد (فروزنده، ۱۳۸۲، کاتلر، ۲۰۰۱).
دانلود مقالات و پایان نامه ها در مورد مقایسه و اولویت بندی عوامل موثر بر ایجاد تقاضای بازار از ...