برخی موانع پیش روی کارآفرینی در سازمان های دولتی بیشتر جنبه ساختاری- فرهنگی دارند، مهمترین این موانع عبارتند از: فقدان محرک ها و مشوق های لازم برای ارباب رجوع گرایی ،قانونگرایی سازمان های بورکراتیک، عدم توجه به جریان اطلاعات در سازمان و نظام کنترل سازمانی نامطلوب (عدم توجه به عملکرد) .(Van Mierlo, 1996: 18-20)
(به نقل ازآقاجانی،۱۳۹۰)
۲-۱۱-۱۳بورینز[۶۳](۱۹۹۸)
عوامل درون سازمانی بخش دولتی را از موانع عمده نوآوری در این بخش می داند و معتقد است که عوامل خارجی و مسائل سیاسی تأثیرات محدودتری نسبت به عوامل درون سازمانی دارند و این موانع غالباً با فعالیت درون ساختارهای بروکراتیک ارتباط دارند( . ( Borins, 1998
(به نقل ازآقاجانی،۱۳۹۰)
۲-۱۱-۱۴سادلر(۱۹۹۹)
سادلر فقدان عوامل ساختار سازمانی را به عنوان مانعی پیش روی کارآفرینی سازمانی معرفی می کند و معتقد است که این عوامل بیشتر نقش محرک را بازی می کنند Sadler,1999:495-527 ) (
(به نقل ازآقاجانی،۱۳۹۰)
۲-۱۱-۱۵از دید سادلر[۶۴]( ۲۰۰۰ )
مدیریت اثربخش می بایست فرهنگی را در سازمان ایجاد نماید که تمام کارکنان بتوانند رفتارهای کارآفرینانه را در پیش گیرند از دید وی این فرهنگ دارای چنین شرایطی است(۵۹٫p ,2000(Sadler,:
-۱در دسترس بودن منابع گوناگون در سازمان به منظور نوآوری
-۲ارتباطات زیاد بین بخش های مختلف سازمان
-۳پذیرش تضاد بین گروه های سازمانی
-۴تشویق به اقدام های خلاقانه
سادلر همچنین به موانع رفتاری دیگری که درعدم توسعه کارآفرینی سازمانی نقش دارداشاره می نماید:
-۱عدم گرایش به سیستم پاداش دهی به مدیران خطرپذیر و تمایل به جریمه مدیران شکست خورده
-۲ تمایل سازمان به تمرکز در تصمیم گیری
-۳عدم گرایش سازمان به تخصص گرایی کارکنان
-۴عدم گرایش سازمان به اختیاردهی به کارکنان
-۵تعیین اهداف عملکردی سازمان ازبالا به پایین
۲-۱۱-۱۶سونی یوگی[۶۵](۲۰۰۱)
از سوی دیگر، راهبردهای متداول در سطح سازمان های دولتی توان لازم برای تشویق کارکنان به فعالیت های کارآفرینانه را ندارند و دیدگاه سنتی حاکم براین سازمان ها به گونه ای است که در ارائه خدمات، به تمایلات ارباب رجوع سازمان در تحقیق براون و همکارانش، تأثیر متغیرهای .(Soniyogi,2001)
(به نقل ازآقاجانی،۱۳۹۰)
۲-۱۱-۱۷براون و همکاران[۶۶](۲۰۰۱)
در تحقیق براون و همکارانش ،تاثیر متغیر های عدم پذیرش مخاطره، فرهنگ سازمانی، منبع محوری، ساختار مدیریت و فلسفه پاداشی بعنوان موانع کارآفرینی سازمانی آزمون شده و مورد تأیید قرار گرفته اند Brown, Davidsson & Wiklud, 2001: 935-968 )) .
(به نقل ازآقاجانی،۱۳۹۰)
۲-۱۱-۱۸کراسینکی۲۰۰۳)[۶۷])
کراسنیکی موانع سازمانی کارآفرینی را شامل موارد زیر می د اند: رویه های اجرایی نامناسب سازمان در برخورد با اشتباهات کارکنان، برنامه ریزی بلندمدت، سبک) ساختار( مدیریت وظیفه مدار، سیاست های تشویقی یگانه برای همه و ترفیع افراد سازشکار یا موافق .(Krasniqi, 2006: 71- 94)
(به نقل ازآقاجانی،۱۳۹۰)
۲-۱۱-۱۹ کالپر و همکارانش[۶۸](۲۰۰۶)
کالپر و همکارانش تحقیقی با عنوان مقررات ورود را به عنوان مانعی از کارآفرینی انجام داده اند. آنها به بررسی تأثیر قوانین ورود به بازار بر خلق شرکت های با مسئولیت محدود، میانگین اندازه ورودی ها و رشد شرکت های متصدی پرداختتد. در نهایت آنها دریافتند که قوانین هزینه ای، خلق و ایجاد شرکتهای جدید را مختل می سازد. این قوانین همچنین فشاری بر ورودی های جدید دربزرگتر شدن ایجاد می کند و باعث می شود که شرکت های متصدی با ماهیت صنایع ورودی با لا،با رشد بسیار کندی همراه شوند Rajan,2006:591-629) Kalpper, Laeven &) .
(به نقل ازآقاجانی،۱۳۹۰)
۲-۱۱-۲۰ شی[۶۹](۲۰۰۸)
برخی از محققان به مشکلات سازمان ها از دیدگاه درون سازمانی توجه بیشتری نموده و مشکلات درون سازمانی را از عوامل اصلی قلمداد کرده اند. برخی از این موانع عبارتند از: کثرت و ابهام در اهداف،رفتار بیش از حد محتاط مدیران، جهت گیری های کوتاه مدت به جای جهت گیری های بلندمدت، سیاست های محدود کننده کارکنان، فقدان یک نظام پاداش مناسب و فقدان استقلال مدیریت در تصمیم گیری( .(Shi et al, 2008: 842- 852
(به نقل ازآقاجانی،۱۳۹۰)
۲-۱۱- ۲۱ فایرلی و همکارانش[۷۰](۲۰۱۰)
فایرلی و همکارانش تحقیقی با عنوان آیا بیمه سلامتی کارکنان مانعی برای کارآفرینی است انجام داده اند. آنها شواهدی از اثرگذاری منفی بزرگ، از نیاز به بیمه سلامتی، بر خلق کسب و کار، برای آنهایی که بدون همسران زیر پوشش بیمه بودند، ملاحظه نمودند (fairlie, Kapur & Gates,2010:146-162 )
(به نقل ازآقاجانی،۱۳۹۰)
در این تحقیق به منظور بررسی موانع کارآفرینی سازمانی در بانک مسکن سعی شده است تا بررسی دقیق و منسجمی داشته و موانع را هم از دیدگاه داخل سازمان و هم از دیدگاه عوامل بیرونی سازمان مورد بررسی و در نهایت برآیند عوامل داخلی و بیرونی مورد ارزیابی قرار گیرد.و مرورجامع بر ادبیات موضوعی کارآفرینی نشان می دهد تقابل عوامل داخل و بیرون سازمان در انجام فعالیت های کارآفرینانه موثر می باشد.لذا به منظور بررسی موانع کارآفرینی سازمانی از مدلی با سه بعد از موانع (موانع داخلی ،محیطی و برآیندی)که از مدل موانع کارآفرینی سازمانی کرنوال و پلرمن(۱۹۹۰)اقتباس گردیده استفاده شده است.
موانع داخلی شامل: مدیریت منابع انسانی، وفاداری به اهداف، ساختار سازمانی، یادگیری سازمانی،مدیریت مشارکتی ،مدیریت مالی،فنا وری اطلاعات می باشند.
موانع محیطی نیزشامل:موانع اجتماعی،سیاسی،قانونی،اقتصادی،و اینترنتی می گردند.
و سرانجام موانع برآیندی از مشتری مداری، مدیریت تضاد، جامعه مداری، رقابت پذیری وهمکاری های بین سازمانی تشکیل شده است.
۲-۱۲پیشینه تحقیق
۲-۱۲-۱تحقیقات داخلی
فاطمه آبدری و محمد مهدی محمد پور۱۳۹۲:در تحقیقی به شناسایی و رتبه بندی موانع کارآفرینی سازمانی در سازمانهای دولتی (مورد مطالعه: ستاد مرکزی وزارت کار و امور اجتماعی)با حجم نمونه ۹۷پرداخته وعواملی مانند سیاستگذاری، ساختار سازمانی، سیستم کنترل و نظارت، فرهنگ سازمانی، کارکنان و اهداف استراتژیک از عوامل تأثیر گذار بر توسعه کارآفرینی سازمانی معرفی کرده است .
بررسی موانع کارآفرینی سازمانی در مدیریت شعب جنوب غرب بانک ...