رستمی (۱۳۸۳)در ارزیابی عوامل بحرانی مدیریت کیفیت, به این نتیجه رسیده است که میزان شرکت رهبران در کمیته های راهبردی بیانگر تعهد پایین رهبران شرکت صا ایران نسبت به موفقیت مدیریت کیفیت است.
تقی پور (۱۳۸۰) با بررسی موانع اجرای مدیریت کیفیت فراگیر از دیدگاه مدیریان آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۳ مانع بزرگ را در اجرای مدیریت کیفیت موثر می داند:۱) فقدان حمایت مدیران ۲)ضعف تعهد و مسئولیت پذیری ۳) عدم قدردانی مدیران از تلاشها و دستاوردهای کارکنان.
محمدی و همکاران (۱۳۸۳)در پژوهشی تحت عنوان ارزیابی نیازهای اساسی اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در مجتمع آموزشی حضرت رسول (ص) بیشترین امتیاز را مربوط به تعهد رهبری دانسته و یکی از موانع مهم در این مسیر را فقدان قدردانی از کار تیم ها و افراد توسط رهبری عنوان کرده است.
۲-۲۲٫مطالعات خارجی:
ناراسایمهان(۱۹۹۷)معتقد است که نخستین کاربرد TQMدر آموزش عالی آمریکا در کالج فنی فاکس ولی های[۹۱]بود.نتیجه مدیریت کیفیت فراگیر در این کالج در زمینه ی کاریابی برای فارغ التحصیلان,رضایت کارفرمایان از برنامه آموزشی قراردادی,پذیرش واحدهای درسی کالج در موسسات آموزشی بالاتر و بهبود محیط یادگیری بوده است.سپس موسسات آموزشی دیگر از جمله دانشگاه ویسکانسین شهر مدیسون,سیستم دانشگاهی داکوتای شمالی و دانشگاه ایالتی اورگان نیزTQMرا مورد استفاده قرار دادند(سیمور,۱۹۹۲)
در سال ۱۹۶۰ اولین دوایر کنترل کیفیت به منظور بهبود کیفیت ایجاد شدند.همچنین کارگران ژاپنی فنون ساده ی آماری را فرا گرفته,آنها را به کار بستند.در اواخر دهه ی ۱۹۸۰ مدیران آمریکایی به منظور پی بردن به معجزه ی ژاپنی ها,سفرهایی را به ژاپن انجام دادند.در حقیقت اگر آنها کتاب های دمینگ[۹۲] و ژوران[۹۳]را می خواندند,نیازی به انجام این سفرها نمی دیدند.اولین ابتکارات اجرایی TQMدرآموزش عالی بریتانیا مقداری دیرتر از ایالات متحده و از اواخر دهه ۸۰صورت گرفت.مطالعات موردی در بریتانیا شامل پروژه های دانشگاه آستوذ و دانشگاه ولورهامپتون است(دوهرتی,۱۹۹۴).
پال دیوید در پژوهشی که در سال ۲۰۰۲ انجام داده به این نتیجه رسیده است که بین رهبری و اجرای مدیریت کیفیت فراگیر,رابطه بسیار قوی وجود دارد.وی در نهایت خاطر نشان می کند که رهبری عامل کلیدی موفقیت در اجرای مدیریت کیفیت فراگیر می باشد.
در مطالعه ای دیگر که توسط وارنر و کریستنسون (۲۰۰۷)با موضوع تحت عنوان”بررسی رابطه تعداد دفعات استفاده از خدمات دولتی و رضایت مندی ارباب رجوع” صورت گرفته است مشخص گردید,سطح رضایت مندی شهروندانی که بیش از حد مکرر از خدمات دولتی استفاده می کنند بیشتر از شهروندانی است که فقط انفاقی و مقطعی از آن استفاده می کنند.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱ مقدمه
فصل سوم این طرح پژوهشی، به روش شناسی[۹۴] تحقیق اختصاص دارد. تحقیق در لغت به معنای درست و راست گردانیدن، پیدا کردن، یافتن یا جستجوی حقیقت آورده شده است.
دستیابی به شناخت علمی میسر نخواهد شد مگر اینکه با روششناسی صحیح صورت پذیرد. تعاریف به عمل آمده از تحقیق و پژوهش فراوانند. تحقیق به روش علمی را مجموعه مقررات و قواعدی دانستهاند که چگونگی جستجو برای یافتن حقایق مربوط به یک موضوع را نشان میدهد. روششناسی علمی، نظامی است از قواعد و روشهایی که پژوهش بر آن بنا نهاده شده است و ادعاها در مورد مسئله پژوهش مورد ارزیابی قرار میگیرد.
روش، مجموعه شیوهها و تدابیری است که برای شناخت حقیقت و پرهیز از لغزش بکار گرفته میشود. روش، لازمه دستیابی به دانش است و ابزاری جهت حرکت از مجهولات به معلومات. روش علمی تحقیق، به همه مراحلی اشاره دارد که در جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای رسیدن به یک هدف معین (که همان دستیابی به حقیقت است) مورد استفاده قرار میگیرد.
هدف از روش علمی، کشف حقیقت است. تحقیق از نظر روششناسی، کاربرد روشهای علمی در حل یک مسئله یا پاسخگویی به یک سوال میباشد. انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف ها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است (خاکی، ۱۳۷۹).
به صورت خلاصه منظور از روش علمی تحقیق، مجموعه قواعد و رویهای است که محقق برای جمع آوری حقایق و واقعیتها دنبال میکند تا سپس آنها را تفسیر، تبیین و اثبات نماید.
در این فصل ابتدا نوع و روش پژوهش مورد نظر در این تحقیق توضیح داده میشود. سپس جامعه آماری، نمونه آماری و متغیرهای پژوهش مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و بعد از آن روش جمع آوری دادهها، روش تنظیم پرسشنامه و همچنین روایی و پایایی پرسشنامه توضیح داده میشود. در انتهای فصل نیز به روش های آماری تحلیل دادهها اشاره خواهد شد.
۳-۲ روش تحقیق
همانگونه که در فصل اول بیان شد، این تحقیق به مقایسه دیدگاه های اعضای هیئت علمی و دانشجویان درباره کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر در اموزش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه میپردازد. ابزار لازم برای گردآوری اطلاعات به شکل کتابخانهای(اسنادی) و میدانی میباشد، به این صورت که بخشهای مرتبط با فصول اول و دوم و قسمتی از فصل سوم با روش اسنادی( کتاب، مجلات معتبر و مرتبط، پایاننامهها، طرحهای پژوهشی و سایر اسناد و مدارک اعم از فارسی و انگلیسی) جمع آوری شده است و بخشهای مربوط به قسمتی از فصل سوم، فصل چهارم و فصل پنجم با بهره گرفتن از روش میدانی و از طریق پرسشنامه کتبی حاصل شده است. در روش میدانی با طراحی پرسشنامه و توزیع آن بین نمونه آماری، اطلاعات مورد نیاز در خصوص موضوع مورد بررسی جمع آوری خواهد شد.
از آنجا که در این پژوهش مشاهدات از طریق پرسشنامه جمع آوری میشود لذا این تحقیق از حیث نحوه گردآوری دادهها توصیفی – پیمایشی است.
در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است که شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سؤالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه میشود تحقیقات توصیفی هم جنبه کاربردی دارند و هم جنبه مبنایی، که در بعد کاربردی از نتایج این تحقیقات در تصمیمگیریها و سیاستگذاریها و همچنین برنامهریزیها استفاده میشود. به طور کلی تحقیقات توصیفی را میتوان به سه یا چهار گروه تقسیم کرد که عبارتند از : زمینهیابی (پیمایشی)، موردی، تحلیل محتوا و قومنگاری که اگر قومنگاری را نوعی مطالعه موردی تلقی کنیم میتوان این تقسیمبندی را بین سه گروه قائل شد. تحقیق پیمایشی، عبارت است از پاسخهایی که در جواب سؤالهای از قبل تعیین شده، از یک نمونه از پاسخگویان دریافت میشود و محقق مایل است یافتههایش را به کل گروهی که نمونه از آن انتخاب شده تعمیم دهد (رضویه و دیگران،۱۳۸۰).
تحقیق پیمایشی به عنوان شاخهای از تحقیقات توصیفی، یک روش جمع آوری دادهها است که در آن از یک گروه خاصی از افراد خواسته میشود تا به تعدادی سؤالهای خاص پاسخ دهند. در پژوهش زمینهیابی، قدم اول تعریف مسأله است. به عبارتی محققان برای اجرای زمینهیابی باید اهداف خود را به دقت تعریف کنند و هر سؤالی که پرسیده میشود باید به یک یا تعداد بیشتری از اهداف زمینهیابی مرتبط باشد. در مرحله دوم جامعه باید به درستی تعریف و تعیین گردد، در مرحله بعد باید روش جمع آوری اطلاعات را که به طور کلی به دو طبقه روشهای کتابخانهای و میدانی تقسیمبندی میشوند مشخص نمود، سپس از میان افراد جامعه تعدادی به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب میشوند. از آنجا که رایجترین ابزار مورد استفاده در تحقیق زمینهیابی، پرسشنامه و مصاحبه است پس از تعیین و طراحی ابزار، میتوان آن را برای جمع آوری داده از افراد نمونه انتخابی در نظر گرفت و در نهایت پس از تنظیم و تحلیل دادهها، یافتهها و نتایج حاصله از تحقیق را گزارش نمود. از آنجایی که در این پژوهش به دنبال جمع آوری اطلاعات از یک گروه خاص با بهره گرفتن از روشهای کتابخانهای و میدانی میباشیم که با تجزیه وتحلیل آنها بتوانیم نتایج مورد نظر را بدست آوریم و با اهدافی که در ابتدای تحقیق تعریف نموده بودیم مقایسه نمائیم، میتوان گفت که این تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی میباشد و از نظر معیار زمان مقطعی میباشد.
از نظر هدف نیز این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی است. هدف تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت میشود.
۳-۳ متغیرهای پژوهش
در یک تحقیق برای پاسخ دادن به سوالهای تحقیق و یا آزمون فرضیهها، تشخیص متغیرها امری ضروری است. متغیر شامل هر چیزی است که بتواند ارزشهای گوناگون و متفاوت بپذیرد. این ارزشها میتواند در زمانهای مختلف برای یک شخص یا یک چیز متفاوت باشد یا اینکه در یک زمان برای اشخاص یا چیزهای مختلف تفاوت داشته باشد.
متغیر بر اساس نقشی که در پژوهش بر عهده دارد عبارت است از:
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.
متغیر مستقل:متغیر محرک، درونداد است که به وسیله پژوهشگر اندازهگیری، دستکاری یا انتخاب میشود تا تأثیر یا ارتباط آن با متغیر دیگری معین شود. متغیر مستقل پیش فرض متغیر وابسته است. به عبارت دیگر این متغیر، مقدمه و متغیر وابسته، نتیجه است. متغیر مستقل به متغیر پیشبینیکننده نیز مشهور است، متغیری است که متغیر وابسته را به صورت مثبت یا منفی تحت تأثیر قرار میدهد، یعنی وقتی متغیر وابسته وجود داشته باشد، متغیر مستقل نیز وجود دارد و افزایش یا کاهش متغیر مستقل، متغیر وابسته را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
متغیر وابسته:متغیر پاسخ، برونداد یا ملاک است و عبارت است از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است. متغیر وابسته، مشاهده یا اندازه گیری میشود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود. این متغیر از طریق متغیر مستقل پیشبینی میشود (دلاور، ۱۳۸۷). متغیر وابسته به متغیر معیار یا ملاک نیز مشهور است و متغیر اصلی مورد توجه پژوهشگر است. هدف پژوهشگر آن است که تغییرپذیری متغیر وابسته را تشریح و پیشبینی کند. از طریق تحلیل متغیر وابسته امکان یافتن پاسخها یا راه حل هایی برای مسئله ایجاد میشود. به عبارت دیگر پژوهشگر قصد دارد این متغیر را و همینطور سایر متغیرهای تأثیرگذار بر آن را به صورتی کمی و قابل اندازهگیری درآورد.
متغیر تعدیل کننده:متغیر تعدیل کننده متغیری است که بر جهت رابطه یا میزان رابطه متغیرهای مستقل و وابسته می تواند موثر باشد.اثرات این متغیر قابل مشاهده و اندازه گیری است.
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق مح