«ملاك ارزیابی روایی محتوی، قضاوت گروهی از متخصصان هر یک از رشتهها است كه در مورد دقت و صحت آن داوری میكنند. اما برای بیان روایی محتوی هیچ روش عددی وجود ندارد.» (بست، ترجمه شریفی و طالقانی، 1374، ص 20).
برای بررسی روایی پرسشنامهها سؤالات پرسشنامه به رؤیت اساتید محترم راهنما و مشاور رسید و پس از كسب نظرات اصلاحی، تغییرات لازم در پرسشنامهها بعمل آمد و پس از اعمال نظرات اصلاحی به رؤیت چند نفر از مدیران دبیرستانها رسید و پس از اطمینان از رفع نواقص و كاستیها، مجدداً پرسشنامهها مورد بررسی و تأیید اساتید محترم راهنما و مشاور قرار گرفت و روایی آنها تأیید گردید.
برای تعیین روایی پرسشنامه مهارتهای مراحل زیر توسط خانم ابوالقاسم کسمایی با عنوان مهارتهای سهگانه و رابطه آن با اثربخشی در نواحی چهارگانه تهران صورت گرفت.
مجموعه سؤالات تهیه شده در اختیار تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد و اساتید دانشگاه قرار گرفت. در خصوص تعیین روایی صوری و تشخیص سؤالات و بعد درباره حذف و یا اضافه نمودن آنها اظهار نظر نمایند. نتیجه به دست آمده منجر به حذف 6 گویه مقیاس گردید و در نتیجه از 41 گویه 35 گویه باقی ماند که اکثر قریب به اتفاق نظردهندگان در مورد ارتباط تعبیر گویهها اتفاق نظر داشتند. به منظور حذف گویههای نامناسب تعداد 5 مدیر 25 دبیر از 5 دبیرستانهای شیراز به صورت تصادفی انتخاب شدند و مقیاس مقدماتی در اختیار آنان قرار گرفت. پس از توضیحات لازم آنها فرصت مناسب داده شد تا بدان پاسخ گویند.
طبقات 5 گانه پاسخ عبارتند از: 5، 4، 3، 2، 1 که بیشترین نمره هر گویه 5 و کمترین گویه 1 میباشد. پس از جمع آوری ازار اندازهگیری و استخراج دادهها از روش تحلیل گویهها استفاده گردید. به عبارت دیگر محاسبه ضرایب همسانی درونی[113] به عنوان شاخص روایی[114] گویهها از طریق احتساب ضریب همبستگی و گویه با نمره کل هر مقوله با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS و نرمافزار MOs5توسط کامپیوتر انجام شد. گویههایی که ضریب همبستگی معنادار را نداشتند حذف گردید و مقیاس با 35 سؤال که همه گویهها سطوح معنادار را به خود اختصاص دادند تهیه گردید. روایی پرسشنامه اثربخشی که برگرفته از تحقیق آقای ابوالقاسم کسمایی میباشد توسط اساتید این رشته در دانشگاه انجام گرفته است.
3-5-7- پایایی پرسشنامه[115]
به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از روش بازآزمایی استفاده شد در طی این مرحله مقیاس یعنی پرسشنامههای مهارتی مدیریتی و اثربخشی شامل 35 سؤال در اختیار 12 نفر از دبیران و کارکنان مدارس قرار گرفت و از آنها خواسته شد که بطور کامل به سؤالات پاسخ دهند. پس از گذشت 12 روز مقیاس جهت پاسخگویی مجدد در اختیار همان 12 نفر یعنی نمونه قبلی قرار گرفت که پس از تکمیل آن توسط آزمودنیها نسبت به استخراج دادههای آن اقدام بعمل آمد و ضریب همبستگی میان دو مرحله اجرای مقیاس محاسبه گردید. ضریب همبستگی بدست آمده (ضریب پایایی برابر 69/0) بود و همچنین ضریب اعتبار، مقیاس سنجش، مهارتهای فنی60/0، مهارتهای انسانی 60/0 و مهارتهای ادراکی برابر 64/0 بدست آمد. و همچنین علاوه بر استفاده از ضریب همبستگی برای تعیین ضریب پایایی مقیاس، فرمول آلفای کرونباخ استفاده گردید که با بهره گرفتن از روش پایایی کل پرسشنامه از این روش 70/0 بود و با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ ضریب اعتبار آن اثربخشی 80/0 و سازگاری62/0 ،پوشش48/0 ،انسجام50/0 ،نیل به هدف40/0 بدست آمد. که با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 80/0 بود پس از اصلاحات لازم پرسشنامه برای اجرای نهایی آماده شد.
3-5- ضریب پایایی بازآزمایی برای ابعاد چهارگانه، مهارتهای مدیریتی مدیران
ابعاد ضریب همبستگی مهارت فنی مهارت انسانی مهارت ادراکی اثربخشی
69/0 60/0 60/0 64/0 80/0
001/0 P<
3-6- ضریب پایایی بازآزمایی آلفای کرونباخ برای ابعاد چهارگانه، مهارتهای مدیریتی مدیران
ابعاد ضریب پایایی آلفای کرونباخ سازگاری نیل به هدف پوشش انسجام
80/0 62/0 40/0 48/0 50/0
001/0 P<
3-5-8- نحوهی اجرای پرسشنامه
برای اجرای پرسشنامه ما همگانگی قبل توسط دانشگاه آزاد و مدیریت آموزش و پرورش شهر شیراز و اخذ مجوز رسمی محقق شخصاً در مدارس حاضر و پس از توزیع پرسشنامه در بین دبیران و کارکنان هر آموزشگاه به سؤالات آزمودنیها پاسخ داده شد. پس از توضیحات لازم در باب اهمیت موضوع تحقیق از آنها خواسته میشود تا فرمهای مربوط را حداکثر ظرف مدت 3 الی 4 روز تکمیل و پس از مهلت مقرر مجدداً به مدرسه مراجعه و پرسشنامههای تکمیل شده دریافت و جمع آوری گردید. در مرحله اول بطور کامل تعداد 150 پرسشنامه در اختیار دبیران مدارس که تعداد کارکنان و دبیران آن از 5 نفر به بالا بودند قرار گرفت که این پنج نفر بطور تصادفی انتخاب گردید و
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.
پس از جمع آوری پرسشنامهها تعداد 150 پرسشنامه برگشت داده شد. که از این تعداد 100 نفر از آزمودنیها دبیر، 50 نفر دبیر زن 50 نفر، 50 نفر دبیر مرد، 50 نفر مدیر که 25 نفر زن و 25 نفر مرد مدارس متوسطه تحصیلی بودهاند.
3-6- روش (آماری) تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این تحقیق از روش آمار توصیفی،(فراوانی،درصد،درصد تراکمی) وآمار استنباطی استفاده شده است، روش های آماراستنباطی مورد استفاده عبارتنداز: ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل، تحلیل مسیر کاربرد.
4-1- مقدمه:
در این تحقیق به منظور بررسی دادهها و یافتن پاسخ فرضیههای تحقیق و تحلیل آنها از پرسشنامههای مهارتهای سهگانه مدیر و اثربخشی دبیرستان استفاده شده و به ترتیبی كه در فصل سوم ذكر شد بعد از نمرهگذاری پرسشنامهها با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون و T استودنت برای گروه های مستقل به آزمون فرضیهها پرداخته شده است. در هر مورد از تجزیه و تحلیل فرضیهها، ابتدا فرضیه تحقیق سپس روش آماری و بعد دادهها درج شده و در خاتمه تفسیر آزمون ارائه شده است.
نظر به اینكه «تحلیل آماری دادهها بعنوان بخشی از متدولوژی علمی دارای دو هدف اساسی است:
الفـ توصیف شواهد تجربی كه از راه مشاهده یا آزمایش درباره موضوع مورد پژوهش گردآوری میشود و ب ـ در تفسیر نتایج توصیفی به منظور ارزشیابی فرضیههای پژوهش.» (هومن، 1374، ص3). این فصل در دو بخش تدوین شده است.
4-2- ویژگی های توصیفی نمونه آماری
توصیف نمونه آماری بر اساس سمت از مجموعه 150 نفر نمونه آماری، 50 نفر مدیر، 100 نفر معلم می باشند.
جدول4-1: توصیف نمونه آماری بر حسب سمت
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق مح