ساخت برنامه های تلویزیونی و عرضه محصولات فرهنگی درخصوص خانواده
انجام طرحهای پژوهشی با موضوعات بیکاری، هویت، نشاط، اعتیاد، ازدواج و…
بررسی درخواستها، صدور و تمدید اعتبار نامه سمن ها
اجرای دستورالعملها، آئین نامه ها و…
نظارت و حمایتهای لازم از سمن های فعال در استانها
تشکیل جلسات استانی مرتبط در حوزه ساماندهی جوانان
۲-۱۷-۲-۱۳- محور بهسازی امور حقوقی و املاک
رسیدگی و پاسخ به استعلامات حقوقی و ارائه گزارشات لازم به مافوق
طرح دعاوی، پیگیری و تعقیب دعاوی، امور قضایی و…
انجام امور ثبتی املاک و اراضی تحت تصرف اداره کل
تهیه و تنظیم آئین نامه ها و بخشنامه های داخلی، قراردادهای لازم (درخصوص ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت)
برگزاری و شرکت در جلسات مرتبط
۲-۱۷-۲-۱۴- محور حمایت از بخش خصوصی، برون سپاری و کاهش تصدی گری دولت
تشکیل و تکمیل پرونده مربوط به هر مکان ورزشی جهت آماده سازی برای واگذاری
تهیه لیست اماکن قابل واگذاری در استان
انعقاد قرارداد با افراد ذیربط
پیگیری جهت حصول حقوق دولت ناشی از انعقاد قراردادها
واگذاری فعالیتهای تصدی گری و غیرحاکمیتی اداره کل به بخش غیردولتی
تکمیل پرونده متقاضیان درخواست صدور، تمدید، موافقت اصولی براساس ضوابط موجود
برنامه ریزی و برگزاری جلسات کمیسیون ماده ۵ استان
هماهنگی های لازم جهت ارائه تسهیلات به بخش خصوصی
۲-۱۸- پیشینه پژوهش درداخل کشور
درسالهای اخیرپژوهشها مقالات وپایان نامه های زیادی بامحوریت ارزیابی عملکرد کارکنان انجام پذیرفته است که هرکدام به بررسی تاثیر ارزیابی،تجزیه وتحلیل وضعیت موجود نظام ارزیابی و اثربخشی سیستم های بکاربرده شده،تاثیرارزیابی بربهره وری و … پرداخته اند.هرچند پژوهشهای متعددی انجام شده است اماباتوجه به اجرایی شده نظام ارزیابی عملکردکارکنان از سال ۹۱وتغییرکلی فرمها ورویه ارزیابی کارکنان پژوهش ویا پایان نامه باتمرکزبراین نحوه این ارزیابی انجام نپذیرفته است. درذیل به چند نمونه پایان نامه ومقاله که توسط محققان ودانشجویان داخل کشور انجام شده اشاره می کنیم.
۱)پایان نامه خانم ملیحه جوانی باعنوان” تحلیل تاثیرارزیابی عملکرد کارکنان بربهبود عملکردفردی کارکنان اداره کل حمل ونقل استان اصفهان “می باشد که درسال ۱۳۹۱درپژوهشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان انجام شده است. دراین پژوهش نظام ارزیابی از دوبعد فرایند ارزیابی وفرد ارزیابی کننده وبهبود ازسه بعد رضایت شغلی انگیزش و رشد وتوسعه فردی مورد بررسی قرارگرفته است.
۲)مقاله اقاین سبحانی،باقری،بهرامی وطاهرپور باموضوع “بررسی اعتبارنظام ارزیابی عملکرد کارکنان گمرک ایران” که درسال ۱۳۹۰ نگارش شده که بااستفاده از مدل سینگراعتبارنظام ارزیابی عملکرد رامورد برسی قرارداده که ازنظر کارکنان گمرک ایران این نظام فاقد اعتبار می باشد.یعنی این نظام فاقداثربخشی لازم بوده وبیشتر جنبه تشریفاتی دارد.
۳)پایان نامه خانم سکینه توکلی بنیزی باعنوان “بررسی اثربخشی فرایند ارزشیابی عملکردکارکنان درشرکت پست ج.ا.ا ازنظرکارکنان"است که درسال۱۳۸۹دردانشگاه پیام نوراستان تهران انجام شده است شش بعد مدنظر محقق شامل فرمها ورویه ها،انگیزه ورضایت،بهینه سازی شغلی،کنترل انحرافهای مدیریتی،اصلاح رفتارها وترفیع وپاداش جهت اثربخشی فرایند ارزشیابی بوده که نتایج ذیل حاصل شده است:
الف)تمامی متغییرها دارای میانگین پایین تراز متوسط بوده ومیانگین نگرش افراد به تمامی آنان چندان مساعد نیست
ب)بیشترین همبستگی خطی به رابطه بهینه سازی شغلی واصلاح رفتارها اختصاص داشته است
ج)بیشترین تفاوت میانگین نیز مربوط به متغیر پاداش وترفیع بوده است.
۴)پژوهش اقای جزا شهبازی باعنوان بررسی اثربخشی نظام موجود ارزشیابی عملکرد از دیگاه کارکنان اموزش وپرورش استان کرمانشاه درسال۱۳۸۸ انجام شده نیز به بررسی مولفه های اثربخشی ارزشیابی پرداخته است که کلیه متغیرهامیانگین پایین تراز متوسط داشته اند.
۵)مقاله ای باعنوان اثربخشی نظام ارزشیابی کارکنان دولت توسط دکتر خدایار ابیلی انجام شده که نشان می دهد نظام ارزشیابی کارکنان دولت ازلبعاد رفع تبعیض وبهبود عملکرد وتوسعه توانایی ها چندان موثرنبوده است.
درخصوص پژوهشهای انجام شده با محوریت ارزیابی عملکرد دراداره کل ورزش وجوانان تاکنون یک پژوهش انجام شده که به بررسی ارزیابی عملکرد ادارات کل استان خراسان بزرگ بااستفاده از مدل۳۶۰ درجه می باشد که توسط اقای محمدعماد عشقی دردانشگاه فردوسی انجام شده است .
۲-۱۹- پیشینه پژوهش درخارج کشور
درباره ارزیابی عملکرد کارکنان تحقیقات زیادی انجام شده است- بنابراین ادبیات این موضوع کاملاً غنی است. در عین حال فراوانی یافته ها و حجم زیاد داده ها ممکن است مدیرانی که قصد استفاده از آن نتایج برای استفاده در سازمان خود دارند را با مشکل طبقه بندی و قضاوت رو به رو سازد. با توجه به اینکه محور پژوهش حاضر بررسی راه های افزایش اثربخشی ارزیابی عملکرد است، مرور پیشینه به تحقیقات مربوط بدان محدود شده است. به این ترتیب، تحقیقات مرتبط در دو دسته کلی قرار گرفتند.
رضایت و عدم رضایت کارکنان و مدیران:
برخی از این دسته تحقیقات وجود نارضایتی و نگرش منفی نسبت به نظام های ارزیابی عملکرد را در کارکنان و مدیران نشان می دهند. این نارضایتی می تواند دلایل متنوع و مختلفی داشته باشد. برای مثال می توان به ناکافی بودن مشارکت ارزیابی شوندگان در طراحی و اجرای نظام ارزیابی (لوکاس،۱۹۹۴)؛ ارتباطات ناقص و ضعیف بین ارزیابی کننده و ارزیابی شونده (والری،۱۹۹۶)؛ و اداره ضعیف و ناکارآمد برنامه ارزیابی عملکرد (کلاترباک، ۲۰۰۷) اشاره کرد.
اثربخشی نظام ارزیابی عملکرد:
این دسته از تحقیقات اثربخشی نظام ارزیابی را در سازمان های مختلف بررسی کرده اند و عواملی که در کاهش اثربخشی این نظام ها موثر بوده است را نشان داده اند. برای مثال در این تحقیقات ضعف در ارائه بازخورد ناشی از نتایج ارزیابی به ارزیابی شوندگان (سامریک، ۱۹۹۳)؛ عدم برگزاری جلسات مشترک بین مدیران و کارکنان به منظور مرور نتایج و تحلیل داده های ناشی از ارزیابی (لوکاس، ۱۹۹۴)؛ اجرای ارزیابی توسط ارزیابانی که قبل از شروع عملیات ارزیابی آموزش های کافی را دریافت نکرده اند (اسمیت، ۱۹۹۰)؛ و فقدان ایفای نقش مدیر به عنوان مربی توسط مدیران (والری، ۱۹۹۶) جزو عواملی که در کاهش اثربخشی ارزیابی عملکرد تاثیر دارند ذکر شده است.
فصل سوم:
روش پژوهش
مقدمه
اعتبار دستاوردهای پژوهش بسیار تحت تاثیر اعتبار روشی است که برای پژوهش برگزیده شده است. روش های پژوهش در واقع ابزارهای دستیابی به واقعیت به شمار میروند. در هر پژوهش، محقق تلاش میکند دیگر قوانین واقعیت را کشف کرده و روابط موجود بین متغیرها را نشان دهد. بنابراین شناخت واقعیتهای موجود و پی بردن به روباط میان آنها مستلزم انتخاب روش تحقیق مناسب است. در واقع میتوان گفت که اثربخشی یک کار پژوهشی موکول به انتخاب روش تحقیق است که متناسب با آن پژوهش خاص باشد. روش عبارت است از شیوههای درست انجام کار یا تبدیل نظریه به عمل با به کارگیری قواعد و قوانین و اصول معین و با ابزار مناسب روش، فرآیندی از فعالیتهای منظم و متوالی برای رسیدن به هدفی از پیش تعیین شده است. لذا موفقیت هر تحقیق در گرو برنامهریزی و هدایت درست آن برای تحقق اهداف تعیین شده میباشد. بیان روشن و واضح روش و طرح تحقیق، معرفی کامل جامعه و نمونهآماری، معرفی متغیرها و نحوه اندازهگیری آن ها، معرفی دقیق ابزار جمع آوری دادهها و استفاده صحیح از روشهای آماری و تجزیه دادهها، میتواند تضمینی برای اتمام یک تحقیق توام با موفقیت باشد. این فصل به روشپژوهش، توصیف پدیده و تجربه رخ داده، جامعه و نمونه آماری، متغیرهای پژوهش، ابزار پژوهش، روش جمع آوری دادهها و روشهای آماری پرداخته است.
۳-۱- روش پژوهش
یکی از مهمترین مراحل تحقیقات علمی انتخاب روش تحقیق متناسب با تحقیق است. منظور از انتخاب روش انجام تحقیق این است که مشخص کنیم، چه روشتحقیقی برای بررسی موضوع خاصی لازم است. انتخاب روشتحقیق به عهده محقق است و او باید در انتخاب روش صحیح تحقیق حساسیت لازم را به عمل آورد(خلیلی و همکارش، ۱۳۷۸). با توجه به موضوع و فرضیه ها، تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است. که اطلاعات آن به شیوه میدانی و کتابخانه ای جمع آوریاز حیث روش تحلیل اکتشافی و زمینه یابی است. پژوهشگر در این تحقق به بررسی میزان اثر بخشی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان از دید مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی می پردازد.
۳-۲- جامعه آماری پژوهش
جامعه آماری عبارت است از کلیه افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص(جهانی یا منطقهای) دارای یک یا چند صفت مشترک باشند.هدف محقق شناسایی جامعه و تعیین پارامترهای مربوط به آن است. برای این کار یا باید به کلیه افراد جامعه مراجعه کند و صفت یا ویژگی موردنظر تحقیق خود را در آنها جویا شود یا باید تعدادی از افراد جامعه را مورد مطالعه قرار دهد و از طریق جمع کوچکتری و با روشی معین، پی به صفات وویژگیهای جامعه ببرد. بدیهی است اگر جامعه موردنظرکوچک و حجم و تعداد افراد آن کم باشد، می توان آن را بطور کامل مطالعه نماید. ولی اگر جامعه بزرگ باشد و امکانات و مقدورات وی اجازه ندهد؛ ناچار است از بین افراد جامعه تعداد مشخصی را به عنوان نمونه برگزینندو با مطالعه این جمع محدود، ویژگیها و صفات جامعه را مطالعه کرده، شاخصها و اندازه های آماری آن را محاسبه کند( پاشا شریفی به نقل از جان بست [۲۸]،۱۳۷۱ :۱۶۹) در تحقیق حاضر با توجه به قلمرو زمانی و مکانی ، جامعه آماری تحقیق عبارت است از کلیهمدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی که تعداد آنها ۲۵۲ نفر می باشد.
۳-۳- نمونه آماری، روش ومحاسبه حجم نمونه:
بررسی میزان اثربخشی نظام ارزیابی عملکرد جدیدکارکنان ازدید مدیران وکارکنان اداره ...