در پژوهش حاضر برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش آماری آلفای کرونباخ استفاده شد و ضریب پایایی جهتگیری عملکردی- گرایشی برابر با ۷۶/۰، تسلطی- گرایشی ۶۴/۰، عملکردی- اجتنابی ۷۶/۰ و تسلطی- اجتنابی برابر با ۷۴/۰ به دست آمد. جهت بررسی روایی پرسشنامه نیز همبستگی نمرهی هر سؤال با نمرهی خرده مقیاس مربوط به خود محاسبه گردیده است. نتایج در جدول ۳-۲ گزارش شده است.
جدول ۳-۲: ضرایب همسانی درونی خرده مقیاسهای پرسشنامهی اهداف پیشرفت
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
خرده مقیاس دامنه ضرایب همبستگی
جهت گیری هدف عملکردی- گرایشی ۷۴/۰ – ۳۶/۰
جهتگیری هدف تسلطی- گرایشی ۷۲/۰ – ۵۹/۰
جهتگیری هدف عملکردی- اجتنابی ۷۲/۰ – ۵۲/۰
جهتگیری هدف تسلطی- اجتنابی ۷۸/۰ – ۶۱/۰
پرسشنامهی تابآوری[۱۴۷] (CD-RISC)
در این تحقیق برای اندازه گیری تابآوری، پرسشنامهی تابآوری کانر و دیویدسون (۲۰۰۳) مورد استفاده قرار گرفته است. این پرسشنامه را کانر و دیویدسون (۲۰۰۳) با مرور منابع پژوهشی سالهای ۱۹۷۹- ۱۹۹۱ در حوزهی تابآوری تهیه کردند. بررسی ویژگیهای روانسنجی این پرسشنامه در شش گروه جمعیت عمومی، مراجعه کنندگان به بخش مراقبتهای اولیه، بیماران سرپایی روانپزشکی، بیماران با مشکل اختلال اضطراب فراگیر و دو گروه از بیماران استرس پس از سانحه انجام شده است. تهیه کنندگان این پرسشنامه بر این عقیدهاند که این پرسشنامه به خوبی قادر به تفکیک افراد تابآور از غیرتابآور در گروههای بالینی و غیر بالینی بوده و میتواند در موقعیتهای پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرار گیرد (محمدی، ۱۳۸۴).
این پرسشنامه، شامل ۲۵ سؤال است و به جهت اندازه گیری قدرت مقابله با فشار و تهدید، تهیه شده است. برای هر سؤال، طیف درجه بندی پنج گزینه ای (کاملاً نادرست تا همیشه درست) در نظر گرفته شده که از صفر (کاملاً نادرست) تا چهار (همیشه درست) نمره گذاری می شود. این مقیاس اگرچه ابعاد مختلف تاب آوری را می سنجد ولی دارای یک نمره کل میباشد.
محمدی (۱۳۸۴، به نقل از کشاورزی، ۱۳۹۰)، در تحقیق خود برای تعیین روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی استفاده کرده است. وی تنها یک عامل با ارزش ویژه ۰۳/۷ استخراج کرده است که این عامل ۲۸ درصد واریانس را تبیین میکرده است، همچنین به منظور تعیین پایایی این پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده نموده و ضریب حاصله را برابر با ۸۹/۰ گزارش کرده است. در این پژوهش، به منظور تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آلفای ۸۶/۰ به دست آمد. جهت تعیین روایی پرسشنامه نیز از همبستگی نمرهی کل پرسشنامه با تک تک سؤالات تشکیل دهندهی آن استفاده شد. دامنهی ضرایب از ۲۴/۰ تا ۶۳/۰ به دست آمد و همهی ضرایب در سطح ۰۱/۰ معنادار بودند.
پرسشنامهی راهبردهای مقابلهی تحصیلی[۱۴۸] (ACI)
برای سنجش رفتارهای مقابلهای دانشجویان، پرسشنامهی مقابلهی تحصیلی ACI (ترو و کانل، ۱۹۸۴) به کار گرفته شده است. این پرسشنامه دارای چهار خرده مقیاس راهبردهای مقابلهای مثبت، راهبردهای مقابلهای فرافکن، راهبردهای مقابلهای انکاری و راهبردهای غیر مقابلهای است. خرده مقیاس مقابلهی مثبت (۳ سوال) استفادهی دانشجویان از راهبردهای سازگارانه را مورد سنجش قرار میدهد. خرده مقیاس مقابلهی فرافکن (۳ سؤال)، میزان سرزنش دیگران در هنگام مواجهه با مشکلات تحصیلی مانند سرزنش معلم یا ماهیت غیر منصفانه آزمون را اندازه میگیرد. خرده مقیاس مقابلهی انکاری (۳ سؤال)، افکار دانشجویان در خصوص بی اهمیت شمردن رویداد منفی تحصیلی را میسنجد و خرده مقیاس راهبردهای غیر مقابلهای (۴ سؤال)، میزان ارزیابی منفی دانشجویان از خودشان و نگرانی آن ها در مورد آن که دیگران چه برداشتی در مورد آن ها دارند را مورد اندازهگیری قرار میدهد. این پرسشنامه دارای طیف لیکرت از بسیار مخالفم (۱)، تا بسیار موافقم (۵)، میباشد. در پژوهش شیخ الاسلامی و احمدی (۱۳۹۱)، پایایی خرده مقیاسهای پرسشنامهی مقابلهی تحصیلی با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است و ضریب پایایی مقابلهی مثبت برابر با ۶۰/۰، مقابلهی فرافکن ۴۰/۰، مقابلهی انکاری ۷۳/۰ و راهبرد غیر مقابلهای برابر با ۷۵/۰ به دست آمده است. جهت بررسی روایی پرسشنامه نیز همبستگی نمرهی هر سوال با نمرهی خرده مقیاس مربوط به خود محاسبه شده است. دامنهی ضرایب از ۵۹/۰ تا ۸۳/۰ به دست آمده و همگی در سطح ۰۰۰۱/۰ معنادار بودهاند.
در این پژوهش، پایایی خرده مقیاسهای پرسشنامه مقابلهی تحصیلی با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است و ضریب پایایی مقابلهی مثبت برابر با ۷۱/۰، مقابلهی فرافکن ۷۳/۰، مقابلهی انکاری ۸۵/۰ و راهبرد غیرمقابلهای برابر با ۷۰/۰ به دست آمد. جهت بررسی روایی پرسشنامه نیز همبستگی نمرهی هر سؤال با نمرهی خرده مقیاس مربوط به خود محاسبه گردیده است. نتایج در جدول ۳-۳ گزارش شده است.
جدول ۳-۳: ضرایب همسانی درونی خرده مقیاسهای پرسشنامهی راهبردهای مقابلهای تحصیلی
خرده مقیاس ضریب همبستگی
مقابلهی مثبت ۸۷/۰ – ۶۸/۰
مقابلهی فرافکن ۸۲/۰ – ۸۰/۰
مقابلهی انکاری ۹۱/۰ – ۸۳/۰
راهبرد غیرمقابلهای ۷۷/۰ – ۶۵/۰
روش جمع آوری اطلاعات
روش جمع آوری اطلاعات به این صورت بود که پرسشنامه ها به صورت گروهی بر روی آزمودنیها اجرا شد و به منظور جلوگیری از بروز هرگونه سوگیری، ترتیب پرسشنامهها به صورت تصادفی انتخاب شد.
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
ابتدا، با بهره گرفتن از آمار توصیفی، شاخصهای توصیفی متغیرها، اعم از میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمرات محاسبه شده است. جهت پاسخگویی به سوالات و بررسی مدل پژوهش حاضر از روش آمار تحلیل مسیر[۱۴۹] با بهره گرفتن از رگرسیون چندگانه مطابق با مراحل بارون و کنی[۱۵۰] (۱۹۸۶)، به شرح زیر استفاده شد.
۱- مسیر اول: رگرسیون تاب آوری به روی جهت گیری هدف
تاب آوری
اهداف تسلطی- گرایشی
اهداف تسلطی- اجتنابی
اهداف عملکردی- گرایشی