برای گردآوری ادبیات موضوعی و مبانی نظری فرضیه ها از مطالعات کتابخانه ای یعنی استفاده از کتاب ها، مقالات، پایان نامه های تحصیلی و برای داده های مربوط به نمونه آماری از نرم افزار Spss استفاده شده است.
۱-۱۲ – چارچوب کلی تحقیق
این تحقیق از ۵ فصل به شرح ذیل تشکیل شده است:
در فصل اول، موضوع تحقیق و ضرورت انجام آن، اهداف اساسی انجام تحقیق، روش گردآوری اطلاعات و تعریف واژه ها و اصطلاحات بیان شده اند. فصل دوم به ادبیات و تئوریهای موجود در رابطه با مبانی نظری فرضیه های تحقیق پرداخته است. همچنین، سابقه تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده در این زمینه نیز به تفصیل بیان شده است.در فصل سوم، چگونگی اجرای روش تحقیق اشاره شده است. جامعه تحقیق، نمونه تحقیق و چگونگی انتخاب آن از بین اعضای جامعه و روشهای گردآوری اطلاعات توضیح داده شده است. در ادامه مدلهای آماری و اقتصادسنجی مربوط و فرضیه های آماری تحقیق ارائه شده است.
عکس مرتبط با اقتصاد
در فصل چهارم، تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از به کارگیری روشها و مدل مورد استفاده، آمده است.
فصل دوم
ادبیات ، مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲ـ۱ـ مقدمه
دراین فصل از گزارش تحقیق به بررسی منابع و تدوین چهارچوب نظری پرداخته ایم. در مرحله بعد به بیان فرضیات و متغیرهای پژوهش پرداخته و برای اینکه بین چهارچوب نظری پژوهش و فرضیههای پژوهش ارتباط معنیداری برقرار شود، در قالب یک مدل تحلیلی ارتباط متغیرهای مستقل با متغیر وابسته مشخص میشود.
۲ـ۲- مفهوم تقلب
واژه تقلب در مقالات و منابع علمی معانی مختلفی دارد و لیکن انچه در تمامی این تعاریف مشترک و یکسان می باشد. این است که تقلب نوعی سوء استفاده از منابع در جهت منافع شخصی به عمد و کاملا غیر قانونی است.
۲ـ۲ـ۱ تقلب در مفهوم عام
تقلب در مفهوم عام عبارتند است : تحریف حقایق با اهمیت توسط کسی که می داند مطالبش حقیقت ندارد و یا ارائه حقایق با کمال بی توجهی نسبت به صحت آنها وبه قصد فریب دیگران و در تعریف کلی واژه تقلب عبارتند است سوء استفاده از سود یک سازمان بدون اینکه لزوما به عواقب قانونی آن منجر شود.و در تعریف دیگر تقلب به فرایندی اشاره دارد که طی آن یک یا چند نفر عمدا و مخفیانه دیگران را ازهر چیز با ارزشی به خاطر منافع شخصی خود محروم کنند.
۲ـ۲-۲ تعریف کلی و جامع تقلب:
اما در حسابداری و حسابرسی تعریف کلی و جامع در مورد تقلب چنین است: تقلب اصطلاحی عام و در برگیرنده همه توانی های متعددی است که یک فرد قادر است با مهارت به کار گیرد تا مزایایی را با ارائه نادرست اطلاعات به دیگران بدست آورد . به عبارت دیگر تقلب اصطلاحی است که برای توصیف فرایند فریب دادن اعتماد و نیرنگ برای بدست آوردن نوعی منفعت از شخص یا اشخاص دیگر که معمولا نفع مالی است بکار برده می شود.تقلب با اشتباهات غیر عمدی بسیار تفاوت دارد برای اینکه تقلب رخ دهد. شخص متقلب باید عمدا واز روی قصد برای به دست آوردن منفعت دیگران را اعمال کند.
حسابداری
۲ـ۳- انوا ع تقلب تحصیلی
رتینگر و کرامر ضمن تقسیم انواع تقلب تحصیلی به تقلب در آزمون ها و تقلب در تکالیف درسی (دزدی ادبی) انواع زیر را برای تقلب بر شمرده اند.
۱- استفاده از یادداشت های غیر مجاز درآزمون باز یا آزمون های منزل، استفاده از یادداشت غیر مجاز در آزمون کلاس .
۲-رونویسی پاسخ آزمون باز و حل آزمون در منزل از روی شخص دیگر .
۳-رونویسی آزمون کلاسی از روی شخص دیگر
۴-اجازه دادن یا اجازه گرفتن برای رونویسی پاسخ ها ی آزمون
۵-ارائه مقاله ای که از جای دیگر گرفته شده
۶-رونویسی کردن تکلیف منزل از تکلیف شخص دیگر
۷-اجازه دادن به سایر افراد برای رونویسی کردن تکلیف منزل
۸-انجام تکلیف توسط فرد دیگر
۹-انجام تکلیف برای سایر افراد
۱۰- انجام تکلیف فردی با سایراشخاص
۲ـ۴ـ روش های پیشگری و کشف تقلب
بطور کلی تقلب دو نا رسایی بنیادی داردکه در نهایت ممکن است به کشف بینجامد ،
ساختار و پیش بینی پذیری .
۲-۴-۱- ساختار:
ماهیت چرخه ای تقلب ساختاری از عناصر و مسیری به هم چسبیده را نشان می دهد . بدین سان که یک نفر مجرب و متخصص حتی با نگاهی گذرا به برخی جنبه های این چرخه می تواند با ارزیابی های خود از تمام ترفند ای متقلبانه و نیت ها و محرک های آن پرده بردارد.
۲-۴-۲- پیش بینی پذیری:
تقلب به عنوان یک رویداد در هر دو چارچوب کلان و خرد پیش بینی پذیری است زیرا هر معلومی باید شرایطی داشته باشد تا ایجاد شود . در سطح کلان یک همبستگی بین وضع عمومی اقتصاد و صنعت و میل به تقلب وجود دارد .
در سطح خرد پیش بینی پذیری تقلب از این بینش بر می آید که بیشر تقلب ها دارای ویژگی های مشترک هستند و یک حسابرس مجرب می تواند از قواع یاد گیری سر انگشتی و مراقبت حرفه ای و پیش بینی تقلب در زمانی که شرایط خاصی حاکم باشد استفاه کند.
۲ـ۵ـ تحلیل آسیب شناسی تقلب و سرقت علمی
بنابر دیدگاه برخی آسیب شناسان اجتماعی همواره در صد کمی از تقلب ها در جامعه وجود دارد که این در صد نرمال و قابل تحمل است. اما اگر در جامعه ای این در صد رو به فزونی رفت بطور قطع برای افراد جامعه مشکل ساز خواهد شد . برای جلوگیری از چنین فاجعه ای نهاد ها و مسئولان باید در تلاش کشف بستر ها عوامل وعناص موثر بر تخلف شکل گرفته در جامعه بپردازند از جمله انحرافاتی که در جوامع وجود دارد در زمینه علم است گاهی تکیه زیاد بر اکتشافات اصیل و مهم ممکن است در شرایطی انگیزه ای جهت تحریک رقبا برای دست زدن به کار های غیر قانونی و یا تقلب آمیز گردد. واقعیت این است که ساختار هنجاری علم در عین حال سبب بروز و یا شناخته شدن انحرافات نیز هست .
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
دو مورد از جدی ترین تخلفات از هنجار های اجتماعی علم تقلب و سرقت تالیفات اختراعات و به طور کلی آثار دیگران محسوب می شود این انحرافات در عرصه هنجارهای اجتماعی دارای سطوح متفاوتی هستند سرقت علمی و سایر اشکال سوء رفتار تقلبی با اخلاق فردی گروهی و اجتماعی در ارتباطند این سه سطح گر چه متمایزند ولی متاثر از یکدیگر هستند اگر فردی دانشمند به عنوان یک فرد دارای اخلاق حسنه باشد ممکن نیست دست به چنین رفتاری بزند . همین طور اگر در کشوری و در شاخه علمی هنجار ها و بستر های لازم به وجود آمده باشد عضو دانشمند نمی تواند به راحتی از صداقت علمی تخلف کند . همچنین اگر در جامعه ای اخلاق و نه ضد اخلاق در عمل و نه در حرف حاکم باشد کسی بر علیه موازین حاکم عمل نمی کند و آنگاه به یقین اخلاق شکن علمی هم محکوم خواهد بود امروزه با پدیدار شدن نهادی به نام دانشگاه که مسئولیت تربیت علمی و اخلاق نسل تحصیل کرده و متخصص را به عهده دارد دیگر ابعاد سرقت علمی به افراد خاصی محدود نمی ماند ودر واقع نوع چشم پوشی از این عمل به خصوص در عرصه دانشگاهی چه بسا نتایجی هولناک در پی داشته باشد.
۲ـ۶-علل موثر در شکل گیری تقلب و سرقت علمی در جامعه دانشگاهی
۲-۶-۱- عوامل فرهنگی
اما عوامل فرهنگی تاثیر گذار بر تقلب و سرقت علمی را می توان به پنج دسته تقسیم کرد :
۲ـ۶ـ۱ـ۱ـ ضعف ارزش های اخلاقی
برخی از صاحب نظران بر این عقیده اند که ضعف ارزش های اخلاقی در فرهنگ یک خانواده در شکل گیری ارزش های اخلاقی فرد در اجتماع تاثیر خواه گذاشت .
۲ـ۶ـ۱ـ۲ـ راحت طلبی
یکی دیگر از عواملی که بر ارتکاب تقلب و سر قت علمی تاثیر گذار است راحت طلبی و انتخاب ساده ترین کار و کمترین زحمت برای گرفتن بهترین امتیاز است.
۲-۶-۱-۳- فقدان علاقه وانگیزه
به عقیده مشا رکت کننده گان علاقه و انگیزه در افراد به منظور پژوهش عاملی است که در درون شخص باید وجود داشته باشد . شخص بی علاقه و بی انگیزه ممکن است در پژوهش دچار تخلف و انحراف شود.
۲ـ۶-۱-۴ـ روابط به جای اصول و ضوابط
شکل گیری روابطی از قبیل فامیلی ودوستانه و رییس و استاد و دانشجو در وقوع روشی از تقلب و سرقت علمی موثر است که با عنوان سهام بخشی مطرح شده است . در این روش اشخاص بنابر شکل گیری روابط ذکر شده به اضافه و حذف کردن اسامی افرادی می پردازند که در هیچ یک از مراحل انجام پژوهش ارائه شده شرکت نداشته اند .
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
۲ـ۶-۱-۵- ضعف ایمان
به عقیده برخی از صاحب نظران فقدان ایمان عامل دیگری است که سبب می شود شخص مرتکب غیر اخلاقی علمی شود.
۲ـ۶ـ۲ـ عوامل پرورشی
عوامل پرورشی تاثیر گذار بر تقلب و سرقت علمی چهار دسته به شرح زیر هستند:
۲ـ۶ـ۲ـ۱ـ عدم تخصص کافی
عدم اطلاعات کافی و تخصص لازم دلیل دیگر است بر دام افتادن پژوهشگر در دام غیر اخلاقی های پژوهشی .
۲ـ۶ـ۲ـ۲- نا آگاهی از قوانین مربوطه
به عقیده صاحب نظران نا آگاهی در باره روش های پرهیز از تقلب و سرقت علمی از عواملی است که به دلیل عدم تلاش شخص برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پژوهش اتفاق می افتد.
۲-۶-۲-۳ـ ضعف نگا رش
اشخاصی که توانایی نوشتن و پروراندن مطلب را ندارد به ناچار از مقالات دیگران تقلید می کنند . این کار سبب می شود که جملات مشابه در مقاله ظاهر شون و در ذهن شخص سوم چنین ایجاد شود که مقاله قبلا نیز خوانده شده است .
۲-۶-۲-۴ـ ضعف در ترجمه
عدم توانایی در ترجمه مقاله به زبان خارجی سبب می شود افراد از مقالات خارجی الگو بگیرد .در پی انجام این کا نرم افزار های سرقت یاب که مقاله ها را بر طبق بسامد مشابهت جمله با مقالات موجود می سنجند می توانند فردی که مرتکب این تقلب شده است را معرفی کند.
۲ـ۶ـ۳ـ عوامل آموزشی
۲-۶-۳-۱- آموزش محور بودن مدارس و دانشگا ه ها
یکی دیگر از علل ارتکاب به تقلب و سرقت در پژوهش این است که سیستم آموزشی کشور بیشتر مبنای آموزش محور است و آموزش و انجام پژوهش در مدارس و دانشگاه ها نادیده انگاشته می شود
۲ـ۶ـ۳ـ۲ـ توجه به کمیت به جای کیفیت
پذیرش در دانشگاه ها در سطوح بالا استخدامی ها ارتقاها و انتساب ها با توجه به تعداد مجموعه مدارک علمی-پژوهشی فرد انجام می شود این موضوع دلیلی بر ایجاد رقابت ناسالم در افراد می شود . افراد سعی می کنند در کوتاه ترین زمان بیشترین آمار را کسب کنند که عاملی برای استفاده از راه های میان بر و غیر اخلاقی است .
۲ـ۶ـ۳ـ۳ آموزش و اطلاع رسانی نا کافی
عدم آموزش کافی و عدم بر گزاری کلاس ها و کار گاه های آموزشی و اطلاع رسانی به پژوهشگران