فراهم کردن فرصتهایی برای ارزیابی دوبارهء میراث و نمادهای آن، منابع طبیعی سرزمین، دسترسی به فضاهای آزاد و هویت مکانهای روستایی؛
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
یاری رساندن به پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی؛
عکس مرتبط با اقتصاد
کمک به ارزشهای اقتصادی کیفیت تولیدات مواد غذایی حاضر، ساختمانهای بی استفاده و رها شده، مناظر و فرهنگ منحصر به فرد؛
تجدید حیاط اقتصاد ملی و بهبود کیفیت زندگی؛
درآمد تکمیلی برای کشاورزی، صنایعدستی و بخش خدمات (گر چه انواع مختلف گردشگری مشارکت به نسبت کمی درآمد مزارع دارند)؛
تصویر درباره گردشگری
امکان برقراری تماسهای اجتماعی، به ویژه در نواحی روستایی دور دست و بین گروههای اجتماعی منزوی؛
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
کمک به سیاستهای پایداری زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی؛ و
کمک به درک اقتصاد ویژه، تولید مبتنی بر کیفیت مواد غذایی، و ساختمانهای استفاده نشده و متروک، مناظر خاص، فضا ها و فرهنگ.
از طرف دیگر، در این زمینه باتلر و کلارک معتقداند گردشگری در نواحی روستایی لزوما راه حل جادویی برای توسعهء نواحی روستایی نیست. ملی با توجه به نشتهای درآمدی، ضریب های تکاثری در حال افول، دستمزد اندک، کار وارداتی و محافظه کاری سرمایه گذاران در بخش گردشگری، حداقل در شرایطی که اقتصاد روستایی ضعیف باشد، می تواند موجب تولید و توزیع درآمد و اشتغال شود. در این شراط قبل از اینکه گردشگری نقطه اتکای توسعهء روستایی شود، بهتر است زمینه ساز اقتصاد متنوع و تلفیقی گردد (رضوانی، ۱۳۸۷، صص ۸۲ و۸۳ ).
به هر حال دیدگاه ها و نظریات مختلفی در مورد توسعهء گردشگری در نواحی روستایی و نحوهء ارتباط آن با توسعهء روستایی وجود دارد، به گونه ای که بسیاری توسعهء گردشگری را راه حل بسیاری از مشکلات نواحی روستایی میدانند، و به همین دلیل گردشگری عنصری اساسی برای احیاء و بازسازی نواحی روستایی شناخته می شود. بعضی آن را به عنوان بخشی از بازار گردشگری روستایی میدانند و معتقدند میتوان آن را با اشکال دیگری مقایسه کرد. برخی نیز معتقدند که گردشگری روستایی را میتوان به عنوان فلسفهای برای توسعهء روستایی محسوب کرد.
۲-۶ – تعریف گردشگری پایدار
با توجه به ضرورت مشارکت مفاهیم توسعهء پایدار در توسعهء گردشگری، نویسندگان بسیاری برای تعریف یا توصیف گردشگری پایدار تلاش کرده اند اما یک تعریف پذیرفته شده جهانی وجود ندارد. سازمان جهانی گردشگری (۱۹۹۸) تعاریف پذیرفته شده را توسعه میدهد و اظهار می کند، «گردشگری پایدار به منظور تأمین نیازهای جاری افراد و گروههای دارای نفع توسعه یافت، ضمن اینکه این منابع را برای استفاده در آینده نیز حفظ می کند. این منابع شامل منابع زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی است».
براساس دیدگاه فدراسیون پارکهای ملی و طبیعی مجارستان، گردشگری پایدار در بر گیرنده تمامی فعالیتهای مربوط به مدیریت و گسترش صنعت گردشگری است، که موجب تداوم فرایندهای مربوط با توجه به ساختها و کارکردهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی می شود. همچنین «بنیاد جهانی حیاط وحش» گردشگری پایدار را به عنوان نوعی گردشگری تعریف می کند که متناسب با ظرفیتهای طبیعی موجود و به منظور باز تولید و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی عمل می کند، مشارکت مردم محلی و تقسیم عادلانهء منافع حاصل از کارکردهای گردشگری در بین مردم و توجه به خواسته های مردم و گروههای محلی، مورد توجه اساسی است.
باتلر نیز در سال ۱۹۹۳، گردشگری پایدار را شکلی از گردشگری تعریف کرد که بتواند در یک محیط در زمان نامحدود ادامه یابد و از نظر انسانی و فزیکی به محیط زیست صدمه نزند و تا بدان حد فعال باشد که به توسعهء سایر فعالیتها و فرایندهای اجتماعی لطمه وارد نیاورد. برمول و لن توسعه پایدار گردشگری را در گرو انجام طرحهایی میدانند که با اجرای آنها، احیای دراز مدت منابع طبیعی و انسانی در فعالیتهای گردشگری تحقق پیدا کن (رضوانی، ۱۳۸۷، ص ۱۱۹و ۱۲۰).
عکس مرتبط با محیط زیست
شکل ۲-۱ : ابعاد گردشگری پایدار و روابط متقابل بین آنها
منبع: (رضوانی، ۱۳۸۷، ص ۱۲۰)
به هر حال حال گردشگری پایدار، سطح استانداردهای زندگی جوامع را بهبود بخشیده، در پی ارتقای کیفیت تجربهء گردشگران است و حفظ محیط زیست را که جامعهء میزبان و گردشگران به آن وابسته اند، به دنبال دارد. به طور خلاصه، رویکرد گردشگری پایدار، یکی از کار آمدترین رویکردهای جایگزین برای توسعه بوده، که توان بالقوهای در کاهش آثار منفی حاصل از گردشگری انبوه دارد (همان منبع ص ۱۲۲).
۲- ۷- اصول گردشگری پایدار
همان طور که کسب کارهای گردشگری، توسعه پایدار را در برنامه ریزی محصولات گردشگری و برنامه ریزی بازاریابی و ارائه خدمات بکار گرفتند، اهداف و اصول متعددی درباره توسعه پایدار یافت. مشابه تعاریف متعدد گردشگری پایدار، این اصول بر اساس دیدگاه محققان مختلف، مطرح شد. آنها بر مدیریت منابع اجتماع محلی به منظور تأمین بهزیستی اقتصادی، حفظ منابع، برابری در توزیع هزینهها و منافع، خود بسندگی مطمئن، و تأمین نیازهای بازدید کنندگان متمرکز هستند. این اصول مشابه با مفاهیم و اهداف گردشگری مسئول در زمینه اجتماعی هستند که توسط مورفی بحث شدند. همهء این اصول برای گردشگری پایدار مهم هستند. بدین ترتیب اصول گردشگری پایدار عبارتند از:
منابع طبیعی، تاریخی و فرهنگی باید جامعهء فعلی را بهره مند کنند، ضمن اینکه برای نسل آینده نیز حفظ شوند؛
توسعه باید بگونهای باشد که اثرات منفی آن بر محیط زیست، اجتماع محلی و گردشگران در حداقل ممکن باشد؛
توسعه پایدار باید کیفیت زیست محیطی مناطق را حفظ و بهبود بخشد؛
رضایت گردشگران باید تأمین شده و افزایش یابد؛
باید برابری در توزیع منافع حاصل از توسعه در جامعه وجود داشته باشد؛
در توسعهء ابداعات در یک اجتماع، باید علایق و منافع همهء گروههای دارای نفع در نظر گرفته شود؛
پذیرش رویکرد کل گرایانه و راهبردی ضروری است؛
احترام به فرهنگ، اقتصاد، شیوه زندگی، محیط زیست، و ساختارهای سیاسی در نواحی مقصد حفظ و توسعه یابد؛
بهرهوری پایدار در طول زمان و برای نسلهای آینده تأمین شود؛
توسعه باید با توجه به محدودیتهای زیست محیطی و با توجه به استفاده صحیح و بلند مدت از منابع برنامه ریزی و مدیریت شود؛
برنامه ریزی، توسعه و اقدامات گردشگری باید با راهبرد توسعهء پایدار ملی و محلی هماهنگ و یکپارچه باشد؛
گردشگری باید دامنه وسیعی از فعالیتهای اقتصاد محلی را حمایت و هزینه و منافع زیست محیطی را محاسبه کند، اما نباید فعالیتی تک قطبی در اقتصاد یک ناحیه شود؛
تحقیقات باید در همهء مراحل توسعهء گردشگری به منظور نظارت و حل مشکلات انجام شود و برای گروههای دارای نفع، امکان پاسخ و واکنش به تغییرات و اخذ امتیاز از فرصتها را فراهم کند؛
افزایش آگاهی و درک بیشتر نسبت به اهمیت مشارکتی که گردشگری برای محیط و اجتماع به وجود می آورد؛
بهبود کیفیت زندگی جامعهء میزبان؛
کاهش مصرف و ضایعات منابع در مقصد؛
حفظ تنوع در سامانههای طبیعی، اجتماعی و فرهنگی؛ و
در بازار گردشگری توجه زیادی به محیطهای طبیعی، اجتماعی و فرهنگی نواحی مقصد و ارتقای رضایت و نیازهای مشتری وجود دارد (رضوانی، ۱۳۸۷، ص ۱۲۶ ).
۲-۸- اثرات و پیامدهای توریسم در نواحی روستایی
یکی از حوزههای اصلی مورد علاقه برای جغرافیدانها و همچنین دیگر محققان گردشگری، اثرات گردشگری و تفریحات بر جامعه مقصد است (رضوانی؛ ۱۳۸۷ صص ۹۰ و ۹۱).
بدیهی است که تامین نیازهای انسانی به بهای انجام تغییرات در کیفیات زندگی صورت میگیرد. دامنه این تغییرات با توجه به مکان و زمان و ماهیت پدیدههای تاثیر گذار بسیار متفاوت است.
توسعه صنعت گردشگر نیز موجب بروز تغییراتی در جوامع انسانی شده است که به دو صورت مثبت و منفی قابل تبیین هستند. این تغییرات در اشکال مختلف قابل مشاهده و بررسی هستند. بنابراین مطالعه و بررسی تغییرات و میزان تاثیرات در بخشهای مختلف جامعه بسیار ضروری به نظر میرسد.
میتوان مطالعه و بررسی تغییرات یاد شده را «فرایند ارزیابی» نامید، فرایندی که در طی آن تغییرات، مورد ارزیابی قرار میگیرند.
از اینرو شاید فرایند ارزیابی در صنعت گردشگر را میتوان یکی از مهمترین مراحل برنامه ریزی و اجرای برنامه های توریستی قلمداد کرد (حیدری چیانه، ۱۳۸۳، ص۹۳ ).
فرایند ارزیابی صنعت گردشگر را میتوان در سه محور عمده بررسی و تحلیل کرد:
ارزیابی اقتصادی
ارزیابی اجتماعی – فرهنگی
ارزیابی زیست محیطی؛ (همان منبع، ص ۹۶).
شکل ۲-۲: مدل مفهومی ارزیابی اثرات گردشگری بر نواحی روستایی با رویکرد گردشگری پایدار
منبع: علی قلیزاده، ۱۳۸۶، ص۸۹
۱-۲-۸- اثرات و پیامد های اقتصادی
هدف از توسعه گردشگری، چه در سطح بین الملل و چه در سطح ملی، امکان توسعه اقتصادی و اجتماعی نواحی مقصد است. به همین دلیل، اکثر کشورهای جهان به اهمیت گردشگری در اقتصاد جهانی از نظر نقش آن در درآمد و اشتغال توجه کرده اند (رضوانی، ۱۳۸۷، ص ۹۰ ).
در اکثر ارزیابیهای به عمل آمده از توسعه گردشگری در جهان سوم تأثیرات اقتصادی مهمتر از ملاحظات دیگر است (افتخاری و صالحی امین؛ ۱۳۸۷ص:۶۲).
در حقیقت توریسم به عنوان یک عامل اقتصادی عمده و بسیار مؤثر در سالهای اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته و بدین علت سعی میشود که حتیالامکان از عوامل مؤثر در کاهش جریان گردشگری جلوگیری به عمل آمده و امکانات لازم جهت رشد و توسعه آن فرآهم شود (رضوانی، ۱۳۷۴، ص۶ )
باتلر (۲۰۰۱) با بررسی مطالعات و تحقیقات مختلف در زمینه تأثیر توریسم بر سکونت گاههای روستایی در کشورهای در حال توسعه معتقد است که همه تحقیقات بررسی شده نشان دادهاند که توریسم «منافع اقتصادی گسترده برای روستاییان» در جوامع روستایی ایجاد کره است، اگر چه در این تحقیقات میزان منافع حاصله از توریسم بسیار متفاوت بیان گردیده است (مهدوی، ۱۳۸۲ ص، ۶۵).
گردشگری روستایی به شیوه های مختلف زیر، منبعی سنتی و یا نوین درآمدی برای جوامع روستایی است و آثار مثبت اقتصادی زیر را می تواند به همراه داشته باشد:
با توسعه کسب و کار گردشگری، مشاغل جدیدی در رابطه با تأمین اقامت، غذا، خرده فروشی، حمل و نقل و سرگرمی به وجود می آید؛
ایجاد فرصت های شغلی در فعالیت های خدماتی؛
متنوع شدن اقتصاد محلی؛
حماایت از کسب و کار و خدمات موجود در نواحی روستایی؛
جذب کسب و کار های جدید به نواحی روستایی (رضوانی، ۱۳۸۷، ص ۹۲)؛ و
کاهش فقر و محرومیت روستائیان؛
افزایش سرمایه گذاری و توسعه زیر بناهای اقتصادی( شارپلی، ۱۳۸۰، ص ۴۱)؛
گر چه بطور کلی اثرات مثبت اقتصادی گردشگری مورد تأیید است، ولی بسیاری از پژوهشگران معتقدند که گردشگری بطور معمول هزینه های اقتصادی جامعهء میزبان نظیر افزایش قیمت کالا و خدمات، افزایش کاذب قیمت زمین، افزایش هزینهء زندگی، برگشت کم سرمایه، فصلی بودن فرصتهای شغلی، جابجایی در اشتغال افراد بومی و منسوخ شدن برخی فعالیت های مرسوم مانند کشاورزی و ماهیگیری در نواحی روستایی را موجب می شود (رضوانی، ۱۳۸۷، ص ۹۱ و ۹۲ ).
همچنین شارپلی (۱۹۹۷) در مورد اثرات منفی اقتصادی توریسم بر جوامع روستایی معتقد است که اگر چه توریسم باعث توزیع درآمد و فرصتهای شغلی میشود ولی این منافع میباید مضرات هزینههای بالقوه اقتصادی را تعادل ببخشد. اثرات منفی اقتصادی توریسم در نواحی روستایی موارد زیر را شامل میشود:
جریان های خارجی برخی از منافع اقتصادی را از مناطق روستایی خارج میکنند.
توزیع درآمد و یا اندازه و سطح توسعه توریسم منجر به ایجاد شکاف بین جوامع روستایی میشود؛