لیکرت
انگیزش هوش فرهنگی
۵
لیکرت
رفتار هوش فرهنگی
۵
لیکرت
رفتار شهروندی
۵
لیکرت
۳-۷- ابزار اندازهگیری پژوهش
ابزار سنجش و اندازهگیری وسایلی هستند که محقق به کمک آنها میتواند اطلاعات مورد نیاز را برای تجزیه و تحلیل و بررسی پدیده مورد مطالعه و نهایتاً کشف حقیقت گرداوری نماید(فرهنگی، صفرزاده،۱۳۸۵، ۲۵۳). گرداوری دادههای مورد نیاز پژوهش، یکی از مراحل اساسی آن است. ابزار سنجش و اندازهگیری وسایلی هستند که محقق به کمک آنها میتواند اطلاعات مورد نیاز پژوهش خود را گرداوری، ثبت و کمّی نماید (حافظ نیا، ۱۳۸۲، ۱۴۴). بنابراین برای به دست آوردن دادهها ابزار گوناگونی مانند مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و مدارک و اسناد وجود دارند. که هر یک از این ابزار مزایا و معایبی دارند (خاکی، ۱۳۸۷، ۱۵۹). پرسشنامهیکی از ابزارهای رایج پژوهش و روشی مستقیم برای کسب دادههای پژوهش است. پرسشنامه مجموعهای از سؤالها (گویهها) است که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه میدهد(فرهنگی،صفرزاده، ۱۳۸۵، ۲۰۴). پرسشنامه پژوهش به مثابه ابزار اصلی سنجش از دو بخش سؤالات عمومی و سؤالات اختصاصی تشکیل میشود. سؤالات پرسشنامه به گونهای مطرح گردید که با موضوع پژوهش و فرضیات آن همسویی داشته باشد. در این پژوهش برای سنجش میزان تاثیر هوش فرهنگی بر رفتار شهروندی مدیران شعب بانک ملت ایران از پرسشنامه استفاده شده است که این پرسشنامه دارای دو بخش میباشد که یک بخش، بخش عمومی که شامل سؤالات مربوط به مشخصات فردی پاسخ دهندگان سنجیده میشود بخش اصلی پرسشنامه نیز بررسی تاثیر هوش فرهنگی بر رفتار شهروندی مدیران شعب میسنجد.
در پرسشنامه، در بخش مربوط به مشخصات فردی ۴ سوال در زمینهی: جنسیت، سن، وضعیت تاهل و درآمد در نظر گرفته شد. بخش اصلی پرسشنامه شامل ۲۵ سئوال است که با توجه به ۵ متغیر در نظرگرفته شده برای این پژوهش طبقهبندی شدهاند. باید خاطر نشان نمود که سوالهای در مورد مشخصات فردی با مشورت اساتید راهنما و مشاوره اینجانب لحاظ گردیده است و به منظور اثبات فرضیه عنوان نشده است، بلکه جهت کسب یافتههای جانبی میباشد.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
۳-۸- مقیاس و طیف ابزار اندازهگیری تحقیق
در این پژوهش ابتدا از مطالعات کتابخانهای (فیش برداری) جهت تعریف مفاهیم و شاخصها و متغیرها استفاده شده و در مرحله بعد با ارائه پرسشنامه و تجزیه و تحلیل آماری آنها، فرضیات مورد آزمون قرار گرفتهاند. لذا ابزار این پژوهش، ابزاری مرکب از مطالعات کتابخانهای و پژوهش میدانی محسوب میشود. پنج متغیر این پژوهش با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه اندازهگیری شده است. پرسشنامه پژوهش حاضر با بهره گرفتن از طیف لیکرت ۵ گزینهای که بیشترین کارایی را در پژوهشهای رفتاری دارد، تدوین شده است. طیف لیکرت شامل مجموعهای از سوالهای است که بار نگرشی یا ارزشی همه آنها تقریباً برابر تلقی میشود. در مورد عبارات مثبت، محقق ارزشهای عددی مقیاس را طوری تعیین میکند که بیشترین یا بالاترین ارزش عددی یا امتیاز به موافقترین گزینهها تعلق گیرد.
نوع مقیاس پژوهش حاضر بدلیل استفاده از طیف لیکرت، ترتیبی[۹۴] یا رتبهای[۹۵] است. در این سطح، متغیرها علاوه بر درجه بندی بر حسب دارا بودن یا نبودن صفت مورد مطالعه، بر حسب شدت و ضعف اندازه آن صفت یا ترجیحشان نیز مشخص میشوند، این شدت و ضعف، به صورت تقدم و تاخر، بدون مشخص بودن میزان اختلاف در درجات مختلف بیان میشود (ظهوری، ۱۳۸۷، ۱۲۴).
پرسشنامه پژوهش حاضر شامل دو بخش میباشد:
بخش اول: این بخش شامل۲۵ سوال بوده که بر اساس طیف ۵ گزینهای لیکرت طراحی شده است. شکل کلی و امتیاز بندی این سوالهای به صورت زیر است:
شکل کلی : خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم
امتیاز بندی : ۵ ۴ ۳ ۲ ۱
با روش ارزش گذاری ذکر شده در بالا که برای گزینههای کاملاً مخالف طیف لیکرت، ارزش یا مقدار ۵ و برای گزینههای کاملاً موافق، ارزش یا مقدار ۱ در نظر گرفته شده، مقیاس ترتیبی یا رتبهای به مقیاس شبه فاصلهای[۹۶] تبدیل میشود که امکان استفاده پژوهشگر از آمار پارامتریک و مدل سازی معادلات ساختاری را فراهم میکند.
بخش دوم: شامل ۴ سوال مرتبط با مشخصات فردی است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی مربوط به پاسخ دهندگان را جمع آوری میکند.
۳-۹- شیوه گردآوری دادهها
جهت جمع آوری دادههای پژوهش حاضر با توجه به همایشی که در ساختمان مرکزی بانک ملت در مرداد ماه سال ۹۲ در تهران واقع در میدان هفت تیر برگزار شده بود تمامی مدیران شعب بانک ملت از سراسر کشور در آنجا حضور داشتند این نمونه گیری انجام شد و پرسشنامه ها در بین مدیران به روش تصادفی ساده توزیع شد و پس از تکمیل جمع آوری گردید. پس از گرداوری، هر پرسشنامه کنترل شده و نمونههایی که دارای سولات بی پاسخ یا چند پاسخی بودند حذف شدند.
۳-۱۰- اعتبار و پایایی ابزار اندازهگیری تحقیق
پیش از اطمینان نهایی به ابزار اندازهگیری و بهکارگیری آنها در مرحله اصلی جمع آوری دادهها، ضرورت دارد که پژوهشگر از طریق علمی، اطمینان نسبی لازم را نسبت به اعتبار بودن بهکارگیری ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند (خاکی، ۱۳۸۸، ۲۴۴).
۳-۱۰- ۱- روایی(اعتبار) [۹۷] ابزار تحقیق
اعتبار بر این امر دلالت دارد که شیوه با ابزار گرداوری دادهها تا چه حد به درستی آنچه را که قرار است بسنجد، می سنجد(میرزایی، ۱۳۸۸، ۳۲۶). روایی محتوا به این امر دلالت دارد که آیا شیوه یا ابزار جمع آوری دادهها به خوبی معرف همان محتوایی است که باید اندازهگیری شود. به سخن دیگر در روایی محتوایی به توانایی یا قابلیت گویهها یا اقلام ابزار یا شیوه گرداوری دادهها برای پوشش کل محتوای یک سازه معین توجه میشود و برای این منظور ابتدا متغیرها مشخص و با دقت تعریف میشوند و آنگاه گویهها یا اقلام ابزار به گونهای شاخته میشود که محتوای تعریف شده را اندازه بگیرد. بنابراین اگر ابزار یا روش گرداوری دادهها همه ابعاد و محتواهای متغیر یا مفهوم مورد نظر را در برگرفت، دارای اعتبار محتوا است و در غیر این صورت فاقد اعتبار محتوا است(همان منبع، ۳۲۷). س اچ لاوشه[۹۸] یک روش پرکاربرد را برای سنجش اعتبار محتوا ابداع کرد. این روش میزان موافقت میان ارزیابان یا داوران در خصوص مناسب یا اساسی بودن یک گویه خاص را اندازهگیری میکند که از طریق فرمول زیر محاسبه میگردد:
CVR
CVR نسبت اعتبار محتوا، ne تعداد ارزیابان یا داورانی است که گویه مورد نظر را اساسی یا سودمند میدانند و N تعداد کل ارزیابان یا داوران است (همان منبع، ۳۲۷).
لذا از۱۲ تن از اساتید و متخصصان در خصوص گویهها نظر خواهی گردید و سپس به محاسبه CVR پرداخته شده که نتایج در جدول ذیل نشان داده میشود.
نتایج نسبت اعتبار محتوای(CVR) مربوط به سوالات پرسشنامه(حداقل مقدار مجاز با ۱۲ خبره ۵۶/۰)
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق مح