از آنجا که گویه های تمام پرسشنامه براساس داده های حاصل از مصاحبه تنظیم شده است. در بخش مصاحبه با اطلاع رسان ها به این موارد اشاره ای نشد به دلیل آنکه مربی گری به ساختمان یا تجهیزات خاصی نیاز ندارد. و یک نوع روش آموزش حین کار می باشد.
هم چنین، پایایی پرسشنامه پژوهش حاضر با بهره گرفتن از آزمون ضریب آلفای کرونباخ[۱۵۰] پس از اجرای آزمایشی محاسبه شد و مقدار آن J76A بدست آمد.
روش تجزیه و تحلیل داده ها:
تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش به ۲ صورت انجام شده است.
تجزیه و تحلیل داده های کیفی: تجزیه و تحلیل داده های کیفی براساس دستورالعمل های ارائه شده توسط استراس و کوربین (۱۳۹۰) انجام شده است. این شیوه شامل ۳ مرحله اصلی:کدگذاری باز[۱۵۱]، کدگذاری محوری[۱۵۲]، و کدگذاری انتخابی[۱۵۳] است و در نهایت نظریه (مدل کیفی پژوهشی) ارائه شده است.
تجزیه و تحلیل داده های کمی: به منظور تجزیه و تحلیل داده های کمی در این تحقیق از روش آمار توصیفی و استنباطی با استفادهاز انرم افزار SPSS ویرایش ۱۷ بهره گرفته شده است. برای توصیف و تحلیل داده ها از جداول توزیع فراوانی و درصدها برای توصیف ویژگی های دموگرافیکی و از جداول شاخص های آماری همراه با میزان t تک گروهی (جهت بررسی وضعیت موجود امکان سنجی بکارگیری مربی گری در مدارس آموزش و پرورش شهرستان رباط کریم) استفاده شده است. هم چنین در بخش تحلیل داده ها از مدل آماری t دو گروه مستقل با تأکید بر جنسیت و جدول تحلیل واریانس یک طرفه با تأکید بر سن، تحصیلات و سابقه خدمت استفاده شده است. علاوه بر استفاده از آزمون های پارامتریک فوق، در این پژوهش از آزمون ناپارامتریک فریدمن برای رتبه بندی مؤلفه های پژوهش استفاده گردید.
بخش اول: تجزیه و تحلیل داده های کیفی
فصل چهارم
تحلیل داده ها و یافته های پژوهش
مقدمه
در این بخش، یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده های کیفی ارائه شده است. همان طور که در فصل ۳ بیان شد، گرایش موردنظر در بخش کیفی این پژوهش، نظریه زمینه ای (گراندتئوری[۱۵۴]) است. در این راستا تجریه و تحلیل داده های کیفی بر اساس دستورالعمل های ارائه شده توسط استراس و کوربین (۱۳۹۰) انجام شد. این شیوه شامل سه مرحله اصلی: کدگذاری باز[۱۵۵]، کدگذاری محوری[۱۵۶] و کدگذاری[۱۵۷] انتخابی است و در پایان مدل کیفی پژوهش بر اساس نظریه زمینه ای ارائه شده است.
یافته های کدگذاری باز
کدگذاری فرایندی است که طی آن محقق به جداسازی، مفهوم بندی و ادغام و یکپارچه کردن دادهها می پردازند. در این فرایند واحد بنیادین “مفهوم”[۱۵۸] است (علیپور و همکاران، ۱۳۸۹). کدگذاری باز اولین مرحله در تجزیه و تحلیل داده ها و کدگذاری است. در طول مرحله کدگذاری باز، داده ها به دقت مورد بررسی قرار گرفتند. مقوله های اصلی و مقوله های فرعی مربوط به آن ها مشخص شدند، و خرده مقوله ها (زیرمقوله ها) تعیین شدند. در طی این تحلیل ها، تکنیک های تحلیلی پیشنهاد شده توسط استراس و کوربین (۱۳۹۰) مورد استفاده قرار گرفت. واحد اصلی تحلیل برای کدگذاری باز مفاهیم بودند.
رونوشت مصاحبه ها برای یافتن مقوله های اصلی، مقوله ها، خرده مقوله ها به طور منظم مورد بررسی قرار گرفتند. استراس و کوربین (۱۳۹۰) اصطلاحات فوق را به شرح زیر تعریف نموده اند؛
مفاهیم: واحدهای سازنده تئوری یا برحسب های ذهنی جداگانه به پدیده ها هستند.
مقوله ها: طبقه بندی مفاهیم سازنده پدیده، در سطحی بالاتر است.
مقوله های فرعی: مفاهیم مرتبط با یک مقوله به همراه توضیحات و مشخصات بیشتر آن مقوله است.
ویژگی ها (خرده مقوله ها): خصیصه هایی که به هر مقوله مرتبط می شوند و تعریف و شرح بیشتری در مورد ابعاد آن می دهند (استراس و کوربین، ترجمه محمدی، ۱۳۹۰).
با توجه به دستورالعمل ها و اصول ارائه شده توسط استراس و کوربین (۱۳۹۰) در مورد انجام کدگذاری باز، نخست داده های مربوط به رونوشت مصاحبه ها در سطح بند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پاسخ هر سؤال اصلی در مصاحبه مورد بررسی قرار گرفت پاسخ به هر سؤال اصلی در مصاحبه مورد بررسی قرار گرفت و مقوله های اصلی به طور موقت نام گذاری شدند. در مرحله بعد، داده ها در سطح جمله و عبارت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و خرده مقوله ها کشف شدند و مقوله های اصلی توسعه یافتند. در نهایت، رونوشت ها مورد بررسی بیشتر قرار گرفتند و تجزیه و تحلیل داده ها با دقت بیشتر جهت رسیدن به اشباع منطقی[۱۵۹] برای مقوله های اصلی، مقوله ها و ویژگی های آن ها به صورت تکراری انجام شد. کدگذاری باز هنگامی متوقف شد که:
الف ـ یک طبقه بندی معنادار پس از بررسی چند باره رونوشت مصاحبه ها حاصل شد.
ب ـ خرده مقوله ها و ویژگی ها تکراری شده بودند؛
ج ـ اطلاعات مرتبط و جدیدی از رونوشت مصاحبه ها یافت نمی شد، حتی اگر اطلاعات جدیدی پیدا می شد با طبقه بندی موجود منطبق نبود.
تعداد ۱۱ مقوله اصلی، ۱۵ مقوله فرعی، ۶۱ خرده مقوله و ویژگی های مربوط به آن ها در جدول ۱-۴ فهرست شده اند.
جدول ۱-۴ نتایج کدگذاری باز، مقوله های اصلی و فرعی
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
مقوله های اصلی مقوله های فرعی زیر مقوله ها و ویژگی ها
۱٫ اهداف اولیه استفاده از توانمندی های داخلی
ایجاد و توسعه فرهنگ آموزش و توسعه منابع انسانی
انتقال بهتر آموخته ها و کاربردی تر نمودن آموزش ها
ایجاد آموزش های به موقع و به اندازه
بالا بردن اثر بخشی آموزش ها
توسعه و پرورش یادگیری خود راهبر در افراد
پر کردن شکاف میان حوزه نظر و عمل
آشنا ساختن فرد با دنیای عمل
۲٫ اهداف ثانویه برطرف نمودن ضعف عملکردی کارکنان
پاسخگوی به نیاز بازار
ایجاد اعتماد در افراد برای قبول مسئولیت
افزایش بهره وری
۳٫ شرایط و ویژگیهایفردی الف) آگاهی وپذیرش آشنا بودن افراد با این روش آموزشی
افراد علاقه مند باشند تحت چنین روشی آموزش ببینند و آن را بپذیرند.
ب) تعهد افراد دارای برخی شایستگی ها و صلاحیت های عمومی برای اجرای چنین روشی باشند.
افراد به چنین روشی متعهد و به انجام فعالیتها مسئولیت پذیر باشند.
۴٫ شرایط و ویژگیهای مربی الف) سیستم های اطلاعاتی و آموزشی مربی باید فردی مطلع، جامع نگر و چند بعدی باشد.
مربی باید بتواند به دیگران آموزش دهد و آن را هدایت نماید.
مربی باید فردی آموزش دیده باشد.
ب) مهارت های ارتباطی و انگیزشی مربی باید علاقه مند به آموزش دادن باشد.
مربی باید با دیگران به خوبی ارتباط برقرار سازد و بازخورد دهد.