جدول ٢-٨: ساختارسازمانی براساس نظریات مینتزبرگ و مقایسهی آن با ابعاد ساختار ۳۲
جدول ٢-٩: تفاوت یادگیری و آموزش ۴۱
جدول ٢-١٠: تفاوت ویژگیهای یادگیری و آموزش ۴۲
جدول ٢-١١: طبقه بندی انواع سازمان ۴۳
جدول ٢-١٢: تفاوت بین یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده ۵۶
جدول ٢-١٣: ویژگیهای سازمان یادگیرندهی زایشی و انطباقی ۸۲
جدول ٢-١۴: تفاوت سازمان یادگیرنده با سازمان سنتی ۸۷
جدول ٢-١۵: ویژگیهای سازمان یادگیرنده به دست آمده از تحقیق زارعی متین ۸۸
جدول ٣-١: حجم جامعه و نمونهی مورد بررسی پژوهش ۹۶
جدول ٣-٢: تعداد و شمارهی سوالات مربوط به ابعاد سازمان یادگیرنده ۹۷
جدول ۴-١: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب جنسیت ۱۰۲
جدول ۴-٢: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب میزان تحصیلات ۱۰۳
جدول ۴-٣: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سابقهی خدمت ۱۰۴
جدول ۴-۴: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب شاخهی اداری ۱۰۵
جدول ۴-۵: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سن ۱۰۶
جدول ۴-۶: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد مبادلهی اطلاعات براساس
نتایج بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ۱۰۷
جدول ۴-٧: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد فرهنگ قوی براساس نتایج
بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ۱۰۹
جدول ۴-٨: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد رهبر متفکربراساس نتایج
بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ۱۱۰
جدول ۴-٩: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد قابلیت فردی براساس نتایج
بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ۱۱۱
جدول ۴-١٠: توزیع فراوانی، درصد و میانگین سوالات مربوط به بعد آرمان مشترک براساس
نتایج بدست آمده از پاسخ اعضای گروه نمونه ۱۱۳
جدول ۴-١١: نتایج آزمون T درمورد سوال اصلی پژوهش ۱۱۴
جدول ۴-١٢: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی اول پژوهش ۱۱۵
جدول ۴-١٣: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی دوم پژوهش ۱۱۶
جدول ۴-١۴: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی سوم پژوهش ۱۱۷
جدول ۴-١۵: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی چهارم پژوهش . ۱۱۸
جدول ۴-١۶: نتایج آزمون T درمورد سوال فرعی پنجم پژوهش ۱۱۹
جدول ۴-١٧: توزیع فراوانی، میانگین وانحراف استاندارد مربوط به بعد جنسیت ۱۲۰
جدول ۴-١٨: نتایج تحلیل واریانس یک راهه در مورد بررسی رابطهی بین جنسیت و پاسخ
اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه ۱۲۰
جدول ۴-١٩: توزیع فراوانی، میانگین وانحراف استاندارد مربوط به بعد میزان تحصیلات ۱۲۱
جدول ۴-٢٠: نتایج تحلیل واریانس یک راهه درمورد بررسی رابطهی بین میزان تحصیلات و
پاسخ اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه ۱۲۱
جدول ۴-٢١: توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد مربوط به بعد سابقهی خدمت ۱۲۲
جدول ۴-٢٢: نتایج تحلیل واریانس یک راهه در مورد بررسی رابطهی بین سابقهی خدمت و
پاسخ اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه ۱۲۲
جدول ۴-٢٣: توزیع فراوانی، میانگین وانحراف استاندارد مربوط به بعد سن ۱۲۳
جدول ۴-٢۴: نتایج تحلیل واریانس یک راهه درمورد بررسی رابطهی بین سن و پاسخ اعضای
نمونه به سوالات پرسشنامه ۱۲۳
جدول ۴-٢۵: توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد مربوط به بعد شاخهی اداری ۱۲۴
جدول ۴-٢۶: نتایج تحلیل واریانس یک راهه در مورد بررسی رابطهی بین شاخهی اداری و
پاسخ اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه ۱۲۴
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۴-١: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب جنسیت ۱۰۲
نمودار ۴-٢: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب میزان تحصیلات ۱۰۳
نمودار ۴-۳: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سابقهی خدمت ۱۰۴
نمودار ۴-۴: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب شاخهی اداری ۱۰۵
نمودار ۴-۵: توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سن ۱۰۶
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل ٢-١: تعامل ابعاد محتوایی و ساختاری سازمان ۳۰
شکل ٢-٢: ساختارشبکهای پویا ۳۶
شکل ۲-۳: ارتباط بین یادگیری تک حلقهای و دو حلقهای ۴۸
شکل ٢-۴: یادگیری سه حلقهای ۴۹
شکل ٢-۵: اصول سازمان یادگیرنده ازدیدگاه سنج ۵۹
شکل ٢-۶: مدل سیستمی سازمان یادگیرنده ۷۳
شکل ٢- ۷: زیرسیستم یادگیری ۷۳
شکل ٢-۸: زیرسیستم سازمان ۷۴
شکل ٢-۹: زیرسیستم افراد ۷۴
شکل ٢-۱۰: زیرسیستم دانش ۷۵
شکل ٢-١۱: زیرسیستم فن آوری ۷۵
شکل ٢-١۲: مراحل تبدیل شدن سازمان یک سازمان یادگیرنده ۷۸
شکل ٢-١۳: الگوی ایجاد سازمان یادگیرنده ۸۰
شکل ٢-١۴: مقایسهی جریان یادگیری درسازمان یادگیرنده و سازمان سنتی ۸۵
چکیده
هدف از این پژوهش مطالعهی ادارهی آموزش وپرورش شهرستان اسلامشهر براساس ابعاد سازمان یاد-گیرنده است. این بررسی براساس یک چارچوب نظری محقق ساخته انجام شده است که تلفیقی از تئوریهای مطرح شده توسط پیترسنج و ریچارد دفت در مورد سازمان یادگیرنده است که در آن ابعاد: مبادلهی اطلاعات، رهبرمتفکر، آرمان مشترک، فرهنگ قوی و قابلیت فردی لحاظ شده است.
روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش ازنوع توصیفی، پیمایشی بوده است که بر مبنای هدف پژوهش از نوع کاربردی است. روش و ابزارجمع آوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانهای و میدانی بوده است که در مرحلهی میدانی، ازیک پرسشنامهی محقق ساخته جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. مولفههای این پرسشنامه به صورت پاسخ بسته میباشد و براساس مقیاس پنج درجهای لیکرت از خیلی کم تا خیلی زیاد تنظیم شده است. روایی پرسشنامه بعد از مطالعه توسط اساتید راهنما و مشاور مورد تا یید قرارگرفت. پایایی پرسشنامه با اجرا برروی ١۵تن ازاعضای نمونه و با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ ٩/٨٧/. بدست آمده است. جامعهی آماری در این پژوهش شامل تمام کارکنان ادارهی آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر با مدرک تحصیلی فوق دیپلم و بالاتر دارند میباشد که مشتمل بر٨۵ نفراست. نمونهی تحقیق با بهره گرفتن از جدول مورگان ٧۶ نفربدست آمد که با روش نمونه گیری تصادفی ساده ازمیان اعضای جامعه انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده نیز از آمارتوصیفی و آمار استنباطی استفاده شده که توسط نرم افزار SPSS انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد که اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر، تا حد زیادی از ابعاد سازمان یادگیرنده (مبادلهی اطلاعات، فرهنگ قوی، رهبرمتفکر، آرمان مشترک و قابلیت فردی) برخوردار است. همچنین یافتههای جانبی پژوهش نشان داد که بین پاسخ اعضای نمونه به سوالات پرسشنامه (در مورد میزان برخورداری اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهرازابعاد سازمان یادگیرنده) و متغیرهای تعدیل کنندهی پژوهش که متشکل از میزان تحصیلات، سابقهی خدمت، شاخهی اداری، جنسیت و سن میباشند، تفاوت معنیداری وجود ندارد.
فصل اول
کلیات پژوهش