(۵/۰-۱)*۵/۰ * (۹۶/۱) * ۸۰۲۱۷۳
۳۸۴ = ـــــــــــــــــــــــــــــــ = n
۲ ۲
(۵/۰-۱) *۵/۰ * (۹۶/۱ )+ (۱-۸۰۲۱۷۳)(۰۵/۰)
۳-۶ روش نمونه گیری
تصمیم گیری درباره نمونه برداری گام مهمی در طرح پژوهش است. براساس اندازه تعمیم پذیری مطلوب، فراهم بودن زمان و سایر منابع وسرانجام هدفی که مطالعه به خاطر آن انجام می شود. انواع مختلف طرح نمونه برداری انتخاب خواهد شد. درصورتیکه هدف تعمیم پذیری یافته ها به کل جامعه آماری باشد بهترین طرح نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای می باشد.
دراین نمونه برداری اعضاء جامعه آماری یک شانس معین و برابـر برای انتخاب شدن دارند و احتمال بسیار داردکه الگوهای پراکنش ویژگیهایی که در پژوهش خود مورد توجه هستند به همان صورت درعناصری که برای نمونه گزیده می شوند توزیع شده باشد. با توجه به توضیحات ارائـه شده در این تحقیق از روش نمونه گیری احتمالی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونـه انتخاب ومـورد مطالعــه قرارگرفته است.
۳-۷ روش گردآوری اطلاعات
وقتی لازم باشد نگرشهای کسی تغییر داده شوند ابتدا باید نگرشهای او مشخص شوند طبیعی است که باید نگرش فرد به طریقی سنجیده شود.این موضوع بستگی به موضوع نگرش، نوع نگرش شخص، امکانات سنجش پژوهشگر دارد. روش های مختلفی برای سنجش نگرش پیشنهاد شده است که هر یک در زمینه ای خاص و با موضوعهایی خاص قابل کاربرد هستند. در سنجش نگرش کار اصلی تبدیل ویژگیهای کیفی به مقادیر کمی است زیرا که برای تجزیه و تحلیل به مقادیر کمی و عددی نیاز است. برای اندازه گیری و سنجش نگرشها از روشها و فنون متعدی بهره گیری می شود.
مقیاس های معینی ارائه شدهاند که امکان اندازه گیری متغیرهای مورد علاقه محقق را نشان می دهند. مقیاس، ابزار یا سازوکاری است که با کاربرد آن افراد در متغیر های در تحقیق به گونه ای از یکدیگر تمیز داده می شوند. چهار نوع مقیاس اصلی اندازه گیری مقیاس اسمی، ترتیبی، فاصله ای و نسبتی وجود دارد، درجه پیچیدگی و تکامل اندازه گیری آنها هر قدر از اسمی به طرف نسبتی افزایش می یابد و قدرت اندازه گیری آنها بیشتر می شود. مقیاس نسبتی قویترین مقیاس اندازه گیری بین چهار مقیاس موجود است مقیاس نسبتی قادراست نه تنها اندازه ها را، بلکه نسبت تفاوتها را نیز معین می کند.
به منظـور تحلیل وآزمودن فرضیـه شیوه گردآوری اطلاعـات نقش مهمی را در استحکام پروژه پژوهش ایفا می کند. اطلاعات را می توان به روش های گوناگون در مکان های مختلف و از انواع منـابع گردآوری کرد. روش های گردآوری اطلاعات مشتمل بر مصاحبه حضوری، مصاحبه تلفنی، مصاحبه رایانه ای، پرسشنامه حضوری، پستی یا الکترونیکی، مشاهــده، آزمایش و اسناد، مدارک می باشد.
اجرای مصاحبـه، تـوزیـع پرسشنـامه و مشاهـده روش های عمدهای هستند که در پـژوهشهای میـدانی به کارگرفته می شوند. در مواقعی که محقق ناگزیر باشد که به شمار بزرگی از افراد در مناطق جغرافیایی مختلف دسترسی پیدا کند، پرسشنامه مفیدترین ابـزار گردآوری اطلاعـات میباشد. پرسشنامــه از آن نظر مرسـوم ترین ابزار گردآوری اطلاعات به شمار می آید که اجرای آن تاحدی ساده است و استخـراج پاسخها نیز به راحتی صورت می پذیرد. پرسشنامه مجموعه ای از سؤالات کتبی است که پاسخ دهنده جوابهای خود را برآن درج می کند.
با بررسی پرسشنامه های تنظیم شده در تحقیقات انجام شده و همچنین براساس اهداف پژوهش و نظریات اساتید راهنما و مشاور و نگرش شخصی براساس تجربه شغلی پژوهشگر اصولی که در طراحی پرسشنامه رعایت گردد به شرح ذیل است:
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
سؤالهای پرسشنامه باید برمبنای اهداف، سؤالات، فرضیه های تحقیق تدوین شده باشد.
برمبنای هدف پژوهش سؤالهای پرسشنامه جنبه جمعیت شناختی داشته باشد.
سعی شود که زبان پرسشنامه با میزان درک پاسخ دهندگان همخوان باشد.
با توجه به استفاده از اطلاعات کمی در تحقیق، سؤالات پرسشنامه بصورتی ارائه شوند که پاسخ دهندگان اطلاعات را بصورت مقداری منظور نمایند.
دراین تحقیق در درخواستنامه، عنوان تحقیق و هدف تحقیق برای پاسخ دهندگان نوشته شده و از آنان محترمانه درخواست شد که به سؤالات با دقت پاسخ دهند. پرسشنامه شامل ۳۴سؤال بر اساس مقیاس نسبتی و از طیف لیکرت به منظور تجزیه و تحلیل های آماری تحقیق تدوین گردیده است.
پس از تدوین چهارچوب نظری برای این تحقیق، پرسشنامه ها تهیه شد و از شهروندان شهرستان کرمانشاه براساس تعداد تعیین شده در مورد ۳۸۴نفر از شهروندان اجرا شد. هدف پژوهش برای آنان تشریح و ناشناخته ماندن پرسشنامه ها توضیح داده شد. شهروندان پرسشنامه هارا تکمیل کردند و آنها را به پژوهشگر باز گرداندند.
۳-۸ روش سنجش روایی ابزار تحقیق
روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوایی است. در اینجا قابل ذکراست، به دلیل این که پرسشنامه بررسی تأثیر اجرای طرح مبارزه با اراذل و اوباش بر احساس امنیت شهروندان شهرستان کرمانشاه اولین ابزاری است که در این رابطه تدوین شده است. به همین سبب، ملاک خارجی قابل اعتمادی که بتوان در محاسبه روایی «از نوع ملاکی» از آن استفاده کرد، در دست قرار نداشت. لذا برای محاسبه روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شد. بدین صورت که نخست، مدلی از حیطه های مختلف تدوین گردید، سپس برای هر حیطه سؤالهای متعددی طراحی شد و پس از تعدیل سؤالها، فهرست اولیه پرسشنامه تهیه گردید و در اختیار اساتید قرار گرفت و در چندین نوبت با اعمال نظر متخصصین، سؤالهایی که به لحاظ صوری و محتوایی مناسب تشخیص داده نشده بودند حذف گردید و سؤالات مناسب جایگزین شد. در نهایت پرسشنامه ای حاوی ۳۴سؤال تهیه شده و برای سنجش اعتبار مورد ارزیابی قرار گرفت.
۳-۹ روش سنجش پایایی ابزار تحقیق
اعتبار یک ابزار توسط آزمون برای ثبات و همچنین سازگاری بکار گرفتـه می شود. سازگاری بر این دلالت می کند که پرسشهایی که یک مفهوم را اندازه گیری می کنند تا چه میزان به عنوان یک مجموعه باهم مربوط می باشند.
روش های قابلیت اعتبار عبارتند از:
۱-روش همتا سازی
۲-روش دونیمه کردن
۳-روش آلفای کرانباخ
۴-روش کودریچارسون
آلفـای کرانبـاخ یک ضریب اعتبار است که میزان همبستگی مثبت اعضاء یک مجموعه را با هم منعکس می کند. آلفای کرانباخ بـرحسب میـانگین همبستگی داخلی میان پرسشهایی که یک مفهوم را می سنجد، محاسبه می شود هرقدر آلفای کرانباخ به عدد ۱ نزدیکتر باشد اعتبار سازگاری درونی بیشتر است. دراین تحقیق بااستفاده از نـرم افزار SPSSیافته های این پژوهش نشان می دهد که پرسشنامه بررسی تأثیر اجرای طرح مبارزه با اراذل و اوباش بر احساس امنیت شهروندان شهرستان کرمانشاه در کل دارای ضریب اعتبار۰٫۹۳۲کرنباخ برخوردار است واین ضریب برای هر سه بخش پرسشنامه به ترتیب برابر ۰٫۸۸۸،۰٫۹۲۳،۰٫۹۲۸ که نشانـگر قابلیت اتکاء واعتبار پرسشنامه می باشد.
۳-۱۰ روش های آماری تجزیه وتحلیل اطلاعات
در پـژوهش به کمک تحلیـل داده های گردآوری شده سئوالهای تحقیق بــررسی می شوند. «داده ها» به اطلاعــات خام گردآوری شده از طریق پرسشنامه، مصاحبه یا مشاهده یا پایگاه داده های دسته دوم اسناد و مدارک اشاره دارد. با سازماندهی داده ها به طریقی معین، تحـلیـل آنـها و نتیجه گیری از آنها جواب مسئله ای که محقق در جست وجوی آن است یافته خواهد شد.
در اکثر پژوهش های سازمانی، محقق علاقمند است بداند که پـدیـده های معینی با چه تواتری روی می دهند، و میزان تغییر پذیری در این مجموعه چگونه است (یعنی، میزان گرایش یا پراکندگی از مرکز متغیرهای وابسته و مستقل). اینها با عنوان آمار توصیفی شناخته شده اند.( آماری که پدیده های مورد نظر را توصیف می کند). فراتر از این ممکن است لازم باشد که مشخص شود که چه روابطی میان متغیر ها و سایر اجزاء وجود دارد. اینگونه تجزیه و تحـلیل ها آمـار استنباطی نامیده میشود.
در این تحقیق از روش آماری فراوانی، اندازه های گرایش مرکزی وآزمون کلموگرف- اسمیرنوف، آزمون نرمال، آزمون دوجمله ای، آزمون استقلال، که در فصل بعدی مورد استفاده قرار گرفته است به اختصار توضیح داده می شود.
۳-۱۰-۱ آمار توصیفی
متغیر مستقل: متغیر پیش فرض است و متغیر وابسته بر اساس تغییرات آن اندازه گیری و تعیین می شود. در تحقیق آزمایشی، متغیر مستقل توسط محقق دستکاری می شود تا تأثیرات آن بر تغییرات متغیر وابسته مشخص شود.
متغیر وابسته: متغیری است که ارزش یا مقدار آن به متغیر مستقل بستگی دارد. متغیر وابسته در اختیار محقق نیست و محقق نمی تواند در آن دخل و تصرف یا دستکاری کند.
طبقه بندی عمده دیگری که از متغیرها شده است بر این اساس است که آیا متغیر، گسسته است یا پیوسته؟
متغیر پیوسته: متغیری است که هر ارزش یا مقدار ( اعشاری، کسری ) را می توان به آن اختصاص داد و هر عددی که بین دو واحد آن انتخاب شود دارای معنی و مفهوم است. مانند سن، قد، وزن و نمره های پیشرفت تحصیلی.
فراوانی– فراوانی صرفأ به تعداد دفعاتی که مقوله های فــرعی یک پدیده رخ می دهد، اشاره دارد که از محل آن درصد و درصد تجمعی رویدادهای این مقوله فرعی را می توان به آسانی محاسبه کرد.
اندازه های گرایش مرکزی و پراکندگی – دسته بندی یک سلسله مشاهدات به گونه ای معنادار که توصیفی از کل داده ها را نشان می دهند تا ویژگیهای اساسی درک شوند یا داده هـا شناخته شوند. اندازه های گرایش مرکزی عبارتنداز: میانگین، مد، میانه.
اندازه های پراکندگی عبارتند از: دامنه، واریانس، انحراف استاندارد، انحراف معیار.
میانگین– یک اندازه گرایش مرکزی است که تصویری کلی از داده ها را به دست می دهد، بدون اینکه ضرورت داشته باشد هر یک از مشاهده های موجود در یک مجموعه داده ها را نشان دهد.
میانه– نقطه وسط از گروه مشاهدات است.
مد– پدیده ای که بیشترین فراوانی را دربین مشاهدات توصیف می کند.
مفهوم چولگی: میزان عدم تقارن منحنی فراوانی را چولگی می نامند.
مفهوم برجستگی: کشیدگی یا پخی منحنی فراوانی را نسیت به منحنی نرمال استاندارد، برجستگی آن می نامند
۳-۱۰-۲ آمار استنباطی
۳-۱۰-۲-۱ مفهوم significance
معنی دار(significance)،که به اختصار آن را با (sig)نشان می دهیم،میزان خطایی است که در رد فرضیه صفر(H0) مرتکب می شویم.
Sig به P-value نیز معروف است. هرچه مقدار sig کمتر باشد، رد فرضیه صفر سادهتر میشود. آلفا(α) سطح خطایی است که محقق در نظر میگیرد (که معمولاً ۵ درصد است) به طور کلی می توان گفت: اگر sig<α باشد آنگاه فرض H0رد می گردد. اگر sig≥αباشد فرض H0رد نمیگردد.
۳-۱۰-۲-۲ مفهوم نیکویی برازش
این آزمون برای بررسی نوع توزیع داده ها در متغییر های کیفی یا متغیرهای کمی دسته بندی شده مورد استفاده قرار میگیرد.
۳-۱۰-۲-۳ مفهوم آزمون Binominal
این آزمون (که گاهی آزمون نسبت نامیده می شود)، زمانی به کار می رود که می خواهیم نسبت خاصی را در جامعه بررسی کنیم.
این آزمون برای تشخیص تأثیر یا عدم تأثیر یک متغیر در پدیده ای معین استفاده می شود. معمولاً در طراحی فرض های این آزمون H0 بیانگر عدم تأثیر متغیر و H1 بیانگر تأثیر متغیر می باشد.
H0: متغیرتأثیر ندارد
H1: متغیرتأثیر دارد
۳-۱۰-۲-۴ مفهوم آزمون استقلال
در مفاهیم آماری بسیاری از دانشمندان تلاش کرده اند تا نظم و مدلی را برای برخی از توزیع ها ارائه نمایند که به اصطلاح آنها را خانواده های توزیع می نامیم و استفاده از آنها باعث شده است که پیش زمینه ایی از توزیع ها را همواره آماده و مهیا داشته باشیم تا توانایی مطالعه درباره فرایندی که از این توزیع ها پیروی می کند را داشته باشیم یکی از توزیع های مطرح در علم آمار توزیع کای دو است که نقش و اهمیت آن در برآوردها و آزمون ها بر هیچ آماردانی پوشیده نیست. در این پژوهش سعی بر آن است که ضمن معرفی توزیع کای دو برخی از کاربرد های آن را در دو بخش تک متغیره و چند متغیره بیان و تشریح نماییم. لذا به کاربرد توزیع کای دو در فضاهای تک متغیره و تعمیم این کاربردها به فضای چند متغیره می باشد ولی بهتر آن دیده شد که قبل از پرداختن به کاربردهای توزیع کای دو کاربردهای توزیع کای دو را در فضای تک متغیره با آمار ناپارامتری شروع و سپس آزمون هایی از کای دو را بیان می کنیم که شامل آزمون استقلال در جداول توافقی دو طرفه و سه طرفه و چند طرفه می باشد، سپس نقش کای دو را در زمانیکه فرض استقلال رد شود مورد ارزیابی قرار می دهیم در پایان نقش کای دو را بررسی می نماییم. و با بیان برخی از نتایج فرم درجه دوم بحث را ادامه می دهیم.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه
در پژوهشهای علمی، تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نمونه های آماری، مرحله مهمی از تحقیق تلقی میشود به علت اینکه محقق، در این مرحله به نتیجه نهایی خواهد رسید. یعنی با بهره گرفتن از یک روش تحقیق، داده ها تجزیه و تحلیل و فرضیات آزمون و نهایتاً نتیجهگیری نهایی برای گزارش انجام خواهد شد. در این فصل، اطلاعات مربوط به متغیر های تعیین تأثیر اجرای طرح مبارزه با اراذل و اوباش بر احساس امنیت شهروندان شهرستان کرمانشاه که جزء نمونه بودند و اطلاعات مربوط به متغیرهای مربوط به که عبارتند از اجرای طرح مبارزه با اراذل و اوباش، آموزش و آمادگی کارکنان درگیر در طرح، انجام عملیات روانی در اجرای بهینه طرح، آموزش و مشارکت مردم در اجرای طرح، هماهنگی و تعامل پلیس و سایر نهادها و سازمانها (مقامات سیاسی، دستگاه قضایی و…) در اجرای بهینه طرح بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند تا ارتباط و تأثیر متغیرها برای آزمون فرضیه تحقیق بررسی شود. داده های تحقیق با بهره گرفتن از نرمافزار Data Enteryورود اطلاعات شد و سپس داده های جمعآوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار Excel محاسبه و دسته بندی و سپس با نرمافزارهای SPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. تحلیل داده ها در بخش توصیفی با محاسبه شاخصهای مرکزی از جمله میانگین، میانه و مد و شاخصهای پراکندگی واریانس، چولگی و برجستگی صورت پذیرفته است. این شاخصهـا به تفکیک و همچنین به صورت کلـی انجام داده شدهاست. در ادامه در بخش استنباطی ابتدا اعتبار متغیرهای مدل مورد سنجش قرار گرفت. برای سنجش اعتبار مدل، لازم است پیش فرضهایی برقرار باشد. این پیش فرضها با بهره گرفتن از نمودارها و یا آزمونهای مناسب کنترل میشوند. فرض نرمال بودن داده ها، نداشتن نقاط پرت با بهره گرفتن از نمودارها و آزمونهای مناسب کنترل شد. همچنین نقاط پرت نیز شناسایی و از محاسبات کنار گذاشته شدند. پس از اطمینان از اعتبار مدل، آزمون فرضیات برای تأیید فرضیه ها انجام میگردد.
۴-۲ بخش تحلیل توصیفی داده ها
۴-۲-۱ تحلیل توصیفی توزیع جنسیت شرکت کنندگان در طرح
با توجه به جدول شماره (۴-۱) که مربوط به توزیع جنس شرکت کنندگان در طرح میباشد، مشاهده میشود که مد یا بیشترین فراوانی درگزینه ۱ قرار گرفته است. انحراف معیار یا پراکندگی داده ها از میانگین ۰٫۴۹۸است که نشان دهنده پراکندگی بسیار کم میباشد. بنا به فاکتورهای جامعه نرمال مبنی بر برخورداری از ضریب چولگی صفر و ضریب برجستگی سه مشاهده میشود که فاکتورهای ضریب چولگی و ضریب برجستگی برای توزیع جنست به ترتیب برابر۹۸۳و ۱٫۰۳۹- است که نشانگرآن است توزیع جنس پاسخگویان طرح نرمال میباشد. همچنین با توجه به جداول فراوانی بدست آمده برای این متغیر مشاهـده میشود که ۷۱٫۶درصد (۲۷۵ نفر) را مردان و ۲۸ درصد (۱۰۷ نفر) را زنان تشکیل دادهاند.
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محفو