نقطه شناوری «F»
RIGHTING LEVER:
اهرم اصلاحی «GZ»
METACENTER:
نقطه مجازی «M»
STABLE EQUIL IBRIUM:
حالت تعادل پایدار
NEUTRAL EQUILIBRIUM:
حالت تعادل بی تفاوت
UNSTABLE EQUIL IBRIUM:
حالت تعادل ناپایدار
WATERL INE:
خط سطح آب
فصل اول: کلیات
مقدمه
آشنایی و شناخت کانتینر( CONTAINER) و انواع مختلف آن ،در زمینه حمل و نقل دریایی باعث گردیده تا متصدیان حمل و نقل تمام سعی و کوشش خود را بکار برند تا محمولات سریعتر و سالمتر به مقصد برسند. حمل کالا بوسیله کانتینر باعث تسهیل درحمل و نقل بین المللی ،کاهش خسارت ناشی از شکستگی ٬ خراب شدن یا سرقت مورد بیمه ،کاهش هزینه های بسته بندی ٬ تخلیه و بارگیری کالای مورد بیمه، حمل یکجای مورد بیمه در کانتینر با توجه به ظرفیت آن ، امکان تحویل کالا از محل تولید به مصرف ، افزایش سرعت بارگیری و تخلیه حمل را موجب شده است.
حمل و نقل دریایی و بخصوص حمل و نقل کانتینری به دلیل مزایا و اهمیت استراتژیک آن به عنوان یکی از مهمترین شیوه های حمل ونقل کالا محسوب می شود. حمل و نقل کانتینری، با بروز تغییرات بزرگی در حمل و نقل و پایانه های دریایی، می تواند سبب کاهش حجم عملیات و زمان جابجایی کالا در بنادر شود. یکی از تغییرات و پیشرفتهای بزرگ تکنولوژیکی شبکه حمل و نقل بین المللی؛ پیدایش و شیوع کانتینر در این شبکه است. این تغییرات به دلیل امتیازات خاصی که ایجاد می نماید به سرعت در کشورهای جهان گسترش یافته است . از اینرو امروزه حمل و نقل کانتینری با رشد چشمگیری در مقایسه با شیوه های دیگر حمل ونقل مواجه شده است. گرایش سیستم حمل و نقل جهانی به سمت حمل و نقل کانتینری بیانگر آن است که در راستای موارد فوق الذکر کشتیرانی کانتینر باید رشد پیدا کند. عدم پذیرش این تغییرات و اعمال ننمودن تکنولوژی جدید اساسا” اثرات منفی در بر خواهد داشت که گریبان گیر اقتصاد ملی و همچنین صنعت بندری و کشتیرانی خواهد شد. از آنجا که عموما، کشورها از سوی شرکای تجاری خود تحت فشار قرار می گیرند، لذا بی توجهی به تغییرات تکنولوژیکی ، موجب تاثیرات منفی بر مبالات تجاری کشورهای در حال توسعه می گردد. لذا در راستای پذیرش این تغییرات و اعمال نمودن تکنولوژی جدید، یکی از مسائل مهم، بررسی خطرات مربوط به تعادل کشتی هایی است که در حین عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادرمورد استفاده قرار می گیرند.
عکس مرتبط با اقتصاد
در این تحقیق قصد بر آن می باشد که نکات ایمنی جهت جلوگیری از خطرات مربوط به تعادل کشتی ها در حین عملیات بارگیری و تخیله در بنادر مورد بررسی قرار گیرد، و این بررسی نیز می تواند منجر به حفظ ایمنی کشتی کانتینری در دریا شود. چرا که در صورت بارگیری و تخلیه ایمن در بنادر و حفظ تعادل ایمن در انتهای عملیات بندری ، کشتی در دریا نیز دارای تعادل است.
اینک ضمن بررسی مختصر مزایای حمل با کانتینر اشاره ای هم به مزایای یک پارچه سازی خواهیم نمود.
۱-مزایای حمل با کانتینر
۱-۱ کاهش خسارت ناشی از شکستگی ٬ خراب شدن یا سرقت مورد بیمه
۲-۱ کاهش هزینه های بسته بندی ٬ تخلیه و بارگیری کالای مورد بیمه
۳-۱ حمل یکجای مورد بیمه در کانتینر با توجه به ظرفیت آن
۴-۱ حمل با کانتینر امکان تحویل کالا را از محل تولید به مصرف ممکن می سازد(Door to Door )
۵-۱ حمل با کانتینر سرعت کار بار گیری و تخلیه را افزایش می دهد.
۲-مزایای یکپارچه سازی کالا در حمل با کانتینر
۱-۲ حذف جابجایی سنتی کالا از سیستم حمل و نقل
۲-۲ حداکثر بهره گیری از فضای مفید وسایل حمل
۳-۲ تسهیل در آماده سازی کشتی برای عملیات بارگیری و تخلیه
۴-۲ ممانعت از بارگیری اضافی(Over storage) در وسیله حمل
۵-۲ ایجاد ایمنی و تعادل بهتر و سریعتر در کشتی
۶-۲ کاهش مبادله اسناد مربوط به کالا که باعث وقفه و معطلی در عملیات بارگیری و تخلیه می گردد.
اصولا سیستم حمل و نقل بین المللی کلیه این کوششها و مساعی را بدین جهت مبذول می دارد که بتواند از سرمایه گذاریهای انجام شده در این سیستم بهترین بهره برداری را بنماید.
بسیاری از کارشناسان سیستم حمل و نقل براین عقیده اند که پیدایش کانتینر در واقع همان انقلاب تکنو لوژیکی در صنعت حمل و نقل بوده است.«اگر فرض کنیم حمل کالا بوسیله کانتینر اتفاق افتاده و تمام شده باشد ٬ توسعه آن هنوز ادامه دارد و در دهه آینده با سرعت زیادتری شکل تکمیلی خود را طی خواهد کرد و مسیر های جایگزینی ٬ تغییر در توازن کالا های وارده و صادره و نوع تکنو لوژی و عملیات مورد بهره برداری از جمله عواملی است که ریسک سر مایه گذاری این سیستم را بالا می برد. در مورد کشور خودمان نخست باید بررسی کرد که چند درصد از مبادلات بین المللی ایران را کالاهای قابل حمل با کانتینر تشکیل می دهد و سهم فعلی مبادله کالا با کانتینر چه فاصله ایی با این درصد از مبادلات دارد؟ جالب است بدانیم که کانتینر بعنوان محفظه ٬ متعلق به خط کشتیرانی است یا خط کشتیرانی آن را از مالکش اجاره کرده است. باید در هر مسیر تجاری محاسبه شود که تعداد دفعاتی که کانتینر از مبداء اولیه پر شده و پس از تخلیه در مقصد نهایی٬ به مبداء اولیه باز می گردد چند بار در سال است (ملک پور ۴:۱۳۷۱).
۱٫۱ بیان مسئله
حمل و نقل دریایی و بخصوص حمل و نقل کانتینری به دلیل مزایا و اهمیت استراتژیک آن به عنوان یکی از مهمترین شیوه های حمل ونقل کالا محسوب می شود. حمل و نقل کانتینری، با بروز تغییرات بزرگی در حمل و نقل و پایانه های دریایی، می تواند سبب کاهش حجم عملیات و زمان جابجایی کالا در بنادر شود. یکی از تغییرات و پیشرفتهای بزرگ تکنولوژیکی شبکه حمل و نقل بین المللی؛ پیدایش و شیوع کانتینر در این شبکه می باشد. این تغییرات بدلیل امتیازات خاصی که ایجاد می نمایید به سرعت در کشورهای جهان گسترش یافته است . از اینرو امروزه حمل و نقل کانتینری با رشد چشمگیری در مقایسه با شیوه های دیگر حمل ونقل مواجهه شده است. کالای که درسرتاسر دنیا جابجا می شود از حیث و بزرگی؛ شکل ، اندازه، وزن، دما، مشخصات شیمیایی و وضعیت حمل و نقل متفاوت است. علاوه بر این مشخصات فیزیکی ، سایر مشخصات نظیر ارزش کالا، هزینه و زمان حمل و نقل، نقش مهمی در انتخاب نوع وسیله حمل ایفا می کند. کانتینر در حقیقت یک روش عام برای یکسان سازی کالا می باشد. با یکسان سازی ، کالا می تواند آسانتر، سریعتر و با هزینه کمتر جابحا شود. گرایش سیستم حمل و نقل جهانی به سمت حمل و نقل کانتینری بیانگر این است که در راستای موارد فوق الذکر کشتیرانی کانتینر باید رشد پیدا کند. عدم پذیرش این تغییرات و اعمال ننمودن تکنولوژی جدید اساسا” اثرات منفی در بر خواهد داشت که این اثرات منفی گربیان گیر اقتصاد ملی و همینطور صنعت بندری و کشتیرانی خواهد شد. این اثرات منفی بطور خلاصه به شرح زیر می باشد:
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.
با توجه به اینکه حمل کالا به صورت کانتینری و یکپارچه دارای مزیت نسبی اقتصادی است، لذا آن دسته از بنادر و شرکت های کشتیرانی که به جمع صاحبان تکنولوژی جدید ملحق نشوند، ممکن هست بخشی از سهم بازار خود را از دست بدهند.
بنادر که فاقد امکانات کانتینری باشند ، قطعا مورد مستقیم خطوط کشتیرانی های کانتینری قرار نخواهند گرفت و به همین دلیل بخشی از مبالات خود را از دست خواهند داد.
چون کشورها از جانب شرکای تجاری خود تحت فشار خواهند بود، لذا نادیده گرفتن تغییرات تکنولوژیکی ، موجب تاثیرات منفی بر مبالات تجاری کشورهای در حال توسعه می گردد.
با توجه به مطالب ذکر شده ، در راستای ایجاد پذیرش این تغییرات و اعمال نمودن تکنولوژی جدید، یکی از مسائل مهم بررسی خطرات مربوط به تعادل کشتی های در حین عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر می باشد.
۱٫۲ ضرورت انجام تحقیق
با توجه به اینکه صنعت حمل و نقل کالا با کانتینر امروزه بیش از بیش در حال توسعه می باشد ، و آن بدلیل سرعت بالا عملیات بندری و کاهش توقف کشتی در بنادر می باشد ، نتیجه آن کاهش هزینه بندری برای صاحبان کشتی و دریافت سریع بار برای صاحبان کالا میگردد. با توجه به سرعت بالا عملیات بندری کشتی می بایست به شناسایی خطرات موجود در زمان عملیات تخلیه و بارگیری بر روی کشتی های کانتینری و جستجو روش ایمن برای جلوگیری از اینگونه خطرات در بنادر باشیم. لازم به ذکر است درصورتی که حین عملیات بندری به ایمنی و تعادل کشتی توجه نگردد احتمال واژگونی کشتی در بندر و یا در دریا پس از جدا شدن کشتی از اسکله می باشد.
در این تحقیق قصد بر آن می باشد که نکات ایمنی جهت جلوگیری از خطرات مربوط به تعادل کشتی ها در حین عملیات بارگیری و تخیله در بنادر مورد بررسی قرار گیرد، و این بررسی می توان به حفظ ایمنی کشتی کانتینری در دریا نیز کمک نمایید. چرا که در صورت بارگیری و تخلیه ایمن در بنادر و حفظ تعادل ایمن در انتهای عملیات بندری ، کشتی در دریا نیز دارای تعادل ایمن می باشد.
به سخن دیگر با توجه به حجم زیاد عملیات کانینری در بنادر ، اهمیت ایمنی کشتی و بندر در زمان عملیات بررسی خطرات مربوط به تعادل کشتی های کانتینری در حین عملیات تخلیه و بارگیری کانتیر یکی از مهمترین فاکتورهای انجام عملیات ایمن می باشد.
۱٫۳٫ سوال تحقیق
چه خطراتی کشتی ها را در بنادر، حین عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر ها مورد تهدید قرار می دهد ؟
راهکارهای مقابله با خطرات بارگیری و تخلیه کانتینر کشتی چیست؟
۱٫۴٫ اهداف تحقیق
شناسایی خطرات موجود در زمان عملیات تخلیه و بارگیری بر روی کشتی های کانتینری و جستجو روش ایمن برای جلوگیری از اینگونه خطرات در بنادر می باشد.
۱٫۵٫ روش تحقیق
روش تحقیق، بصورت میدانی، تحلیلی و استنباطی بوده و از این حیث با انجام شدن این تحقیق امکان کاهش خطرات موجود در زمان عملیات تخلیه و بارگیری بر روی کشتی های کانتینری تا حد مطلوبی کاهش خواهد یافت.
۱٫۶٫ روش گردآوری مطالب
روش گرد آوری داده ها بصورت کتابخانه ای می باشد و تجارب نویسنده و تحقیقات میدانی نیز انجام می گردد.
۱٫۷٫ ساختار تحقیق
فصل اول به بیان کلیات تحقیق که شامل: بیان مسئله ، اهداف ، ضرورت ها ، روش تحقیق و سوال تحقیق می باشد، پرداخته، در فصل دوم به معرفی کشتی های کانتینری،( آشنایی با کانتینرها )و روش های شماره گذاری آن، آشنایی مختصر با تجهیزات مهارکننده کانتینر، مدیریت ظرفیت و مسیر کشتی های کانتینر بر، آشنایی اجمالی با مسائل تعادلی کشتی کانتینر بر، مدیریت دپوی کانتینرها، آشنایی با تجهیزات بندری، بنادر کانتینری ، تهیه پلان چیدمان کانتینر در بندر، روش و چیدمان بر روی کشتی و به مطالعات انجام شده درداخل و خارج از کشور ، در فصل سوم به بیان روش تحقیق بر اساس تحقیقات میدانی ، تحلیلی و استنباطی ، در فصل چهارم در قسمت اول به مراحل عملیات تخلیه و بارگیری و در قسمت دوم به چند حادثه که در بنادر رخ داده است ،ودر فصل آخر (پنجم) عوامل مؤثر در تعادل کشتیی، هنگام عملیات بندری وبه راهکارهآ می پردازد.