۱۰٫ می توانید بیش از یک درس یا رشته را فرا گیرید.
۱۱٫ آموزش الکترونیک را با بهره گرفتن از هر فراهم کننده خدمات اینترنتی و بدون محدودیت می توان به کار برد.اما ارائه دهنده دروس می تواند از یک اینترانت برای این کار استفاده کند که در این صورت محدوده آموزش محلی خواهد بود.
۱۲٫ می توان از هر مرورگری برای آموزش الکترونیک استفاده کرد به شرطی اینکه برنامه های سایت با plug in های مرورگر مطابقت نماید. مثلا حمایت مرورگر از کدهای جاوا.
۱۳٫ در هر زمان میتوان یاد گرفت.
۱۴٫ در هر مکانی امکان یادگیری وجود دارد.
۱۵٫ هزینه های یادگیری کاهش می یابد.
۱۶٫ دانش و اطلاعات را عموم مردم می توانند بدست آورند.
۱۷٫ نتیجه آموزش و یادگیری شما سریعتر مشخص می شود.
۱۸٫ با بهره گرفتن از امکانات Multimedia مطالب بیشتر در ذهن می ماند.
۱۹٫ تبعیض و پارتی بازی کمتر اتفاق می افتد.
و………
۲-۲۱ کلام آخر……..
در پایان باید توجه داشت آموزش الکترونیکی و تعامل آن با آموزش سنتی ، مقوله ایست که می بایست بیش از پیش به آن توجه نمود. هر روزه در کلان شهر هایی مانند تهران هزینه های هنگفتی بابت رفت و آمد شهری دانش جویان و دانش آموزان، آلودگی محیطی و صوتی ، مخارج تحصیل و … پرداخت می گردد . همچنین اثرات مخرب مهاجرت بین شهری و بین المللی را نباید از ذهن دور داشت .
دولت می بایست با فراهم کردن زیر ساخت های مناسبی چون : خطوط اینترنت پر سرعت، ارائه خدمات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب و ارزان ، حمایت از افرادی که موسسین این گونه پروژه های علمی هستند و تبلیغ آموزش الکترونیکی در بین مردم بستر مناسبی را برای رشد و ارتقاء سطح علمی کشور با بهره گرفتن از امکانات روز به وجود آورد.
۲-۲۲ نتیجهگیری
در آستانه ورود به عصر اطلاعات، پارادیم جدیدی به نام فناوری اطلاعات مطرح شده است که تأثیر اجتنابناپذیری بر تمامی حوزههای دانش بشری داشته و نهادهای مختلف اجتماعی را دستخوش تغییرات بزرگی نموده است. نهادهای آموزشی در مواجهه با این پارادیم، بر اساس رویکردهای جدید، نظام آموزشی خود را در سطوح مختلف، تنظیم مینمایند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
آموزش الکترونیکی نیز پارادیمی جدید و محصول فناوری اطلاعات میباشد و چند سالی است توسط برخی سازمانها و دانشگاهها در قالب طرحهای آموزشی متعدد مطرح و حتی اجرا شده است. به طورکلی فناوری اطلاعات، فرصتهای جدیدی را برای جوامع مختلف ایجاد کرده است؛ جوامعی که سریعتر این فرصتها را شناسایی کنند، میتوانند با جهشی ساختاری، عقبماندگیهای خود را جبران نمایند. فراهمنمودن زیرساختهای ضروری، ارائه طرحهایی نظیر “ نهضت سوادآموزی الکترونیکی” کلید گذر ما به جامعه اطلاعاتی خواهد بود. آموزش الکترونیکی میتواند بسیاری از معضلات جوامع- از جمله نیازهای روزافزون مردم به آموزش، عدم دسترسی یکسان به مراکز آموزشی، کمبود امکانات اقتصادی، کمبود آموزگاران مجرب، و هزینههای زیادی که صرف آموزش میشود- را برطرف نماید. مزایای زیادی برای این نوع سیستم آموزشی برشمردهاند که معایب آن را پوشش میدهد.
عکس مرتبط با اقتصاد
با ورود به سیستم آموزش الکترونیکی، کتابخانهها نیز همچون زیرسیستمهای دیگر دچار تغییرات زیادی خواهند شد . این که کتابخانهها در سیستم جدید چه نقشی پیدا خواهند کرد بستگی زیادی به رویکرد کتابداران به فناوریهای جدید دارد. آنچه مسلم است این که کتابداران باید همگام با تحولات، پیش روند و گرنه نقش آن ها در صحنه آموزش بسیار کمرنگ خواهد شد. کتابداران باید نیاز سیستمهای جدید را شناسایی کنند و متناسب با آن، خدمات جدیدی را ارائه نمایند و نقش هدایتگری خود را در عرصههای تولید، سازماندهی و اشاعه اطلاعات در مدلهای جدید حفظ کنند.
به طورکلی دورنمای آینده آموزش الکترونیکی را میتوان چنین تصویرکرد: انتشار رایگان دانش بین کشورها ممکن است منجر به کاهش اختلافات بین کشورها شود. کشورهای توسعهنیافته در زمینههای علمی رشد سریعتری پیدا میکنند و دسترسی همگانی و رایگان به منابع آموزشی باعث شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی جهان خواهد شد.
بخش دوم: مروری بر تحقیقات پیشین
۲-۲۳ مطالعات خارجی
کریستید کلر[۵] ، استفان هراستینسکی[۶] و سون کارلسون[۷] در پژوهشی با عنوان “پذیرش آموزش الکترونیکی توسط دانشآموزان” یک مطالعه مداوم بین فرهنگی روی بررسی نتایج پیادهسازی محیط آموزش الکترونیکی در آموزش عالی در سوئد و لیتوانی انجام دادهاند. هدف مطالعه کشف فاکتورهای موثر بر پذیرش دانشجویان از سیستم آموزش الکترونیکی بوده است.پرسشنامهای بر اساس تئوری واحد پذیرش و استفاده از تکنولوژی (UTAUT)[8] و تئوری نوآوری و نفوذ (IDT) [۹] تهیه شده است.داده ها از ۶۷ دانشجوی آموزش سلامت عمومی در سوئد و لیتوانی جمع آوری شده است.نتایج نشان داده که دانشجویان لیتوانی نسبت به دانشجویان سوئد تمایل بیشتری به پذیرش آموزش الکترونیکی نشان داده اند.
در دانشگاه سوئد نرخ استفاده، زمان سپری شده برای استفاده و اعتماد به سیستم های کامپیوتری روی پذیرش سیستمهای آموزش الکترونیکی در بین دانشجویان سوئد تاثیر زیادی داشته است.دانشجویان پسر دانشگاه لیتوانی نسبت به دانشجویان دختر کاربرد کمتری در سیستمهای آموزش الکترونیکی یافتند.یافتههای پژوهش نشان داد که فرهنگ و فاکتورهای سازمانی روی پذیرش سیستمهای آموزش الکترونیکی موثر بودهاست.همچنین نشان داده شد که دانشجویان و اساتید نظرات متفاوتی راجع به محیط آموزشی داشتند.اساتید امیدوار بودند که کنترل کار و فرایند تدریس خود را همانند روش سنتی در دست داشه باشند و دانشجویان امیدوار بودند که از ابزار سیستم الکترونیکی مانند چت روم و … بتوانند به خوبی بهره بگیرند و یادگیریشان هماند گذشته ادامه داشته باشد.
مطالعات:
به چه اندازه تجربه دانشجویان در پذیرش سیستم الکترونیکی موثر است؟
آیا رابطه ای بین درجه پذیرش و نرخ استفاده از سیستم آموزش الکترونیکی وجود دارد؟
تا چه اندازه فاکتورهای ذهنی شخصی دانشآموزان روی پذیرش آن ها از سیستم آموزش الکترونیکی موثر است؟
بوسجان سوماک[۱۰] ، مرجان هریکو[۱۱]، ماجا پوسنیک[۱۲] و گرگور پولانسیک[۱۳] در پژوهشی با عنوان ” فاکتورهای موثر بر پذیرش و استفاده از Moodle: یک مطالعه تجربی بر اساس مدل TAM ” به بررسی فاکتورهای موثر بر پذیرش سیستم Moodle که یک سیستم آموزش الکترونیک است پرداختهاند.
پیشرفتها در تکنولوژِهای تحت وب و تاثیر روزافزون آن روی صفحات وب به روشهای خلاقانه و جدیدی در امر آموزش منتج میشود.سیستمهای جدید آموزش و سرویسهای آن کاربران را قادر میسازد که به یادگیرندههای فعال تبدیل شوند و در فرایند آموزش on-line شرکت فعال داشته باشند.وقتی یک سیستم آموزش الکترونیکی با سرویسها و تکنولوژیهای جدید ارائه میشود نیازمند آن است که توسط کابران پذیرفته شود.پذبرش و استفاده از سیستمهای آموزش الکترونیکی ممکن است توسط فاکتورهای مختلفی تحت تاثیر قرار گیرد.اهداف این پژوهش بررسی فاکتورهایی است که روی درک دانشجویان از از پذیرش و استفاده از سیستم Moodle که یک سیتم آموزش الکترونیکی متن باز است تاثیر میگذارند.در این پژوهش از مدل TAM به عنوان تئوری اساس استفاده شده است.دادهها از ۲۳۵ دانشآموز جمع آوری شده است.نتایج نشان داد که استفاده واقعی از Moodle به دوعامل بستگی دارد.توجه رفتاری و نگرش نسبت به Moodle. قابلیت استفاده مهمترین عاملی است که روی نگرش استفاده از Moodle تاثیر دارد.
سانگ یول پارک[۱۴] از کره جنوبی در پژوهشی با عنوان ” تحلیلی بر مدل پذیرش تکنولوژی در فهم رفتار دانش آموزان در استفاده از سیستم آموزش الکترونیکی” به بررسی عوامل موثر بر پذیرش آموزش الکترونیکی با بهره گرفتن از مدل TAM پرداخته است.تکنیک ( SEM(structural equation modeling با برنامه LISREL برای تشریح فرایند سازگاری به کار گرفته شده است.نتایج نشان داد که TAM یک مدل خوب برای بررسی این موضوع است و آشکار شد که سودمندی سیستم مهمترین عامل موثر بر پذیرش سیستم است.
فریدا اومرانی خان[۱۵] و سریدهار لایر[۱۶] در دانشگاه صنعتی بمبعی پژوهشی در زمینه E-learning انجام دادهاند و مدلی با نام ELAM برای بررسی میزان پذیرش و استفاده از سیستمهای آموزش الکترونیکی توسط دانشآموزان و استادان ارائه کردهاند.
استفاده از تکنولوژی برای آسان کردن آموزش به عنوان یک ارزش برای موسسههای آموزشی است.دولت هند قانونی مبنی بر حمایت از تهیه زیرساختها برای آموزش الکترونیک در جهت رسیدن به چشم انداز دولت در جهت اجرای ICT ارائه کرده است.اگرچه تمرکز اصلی روی فراهم کردن زیرساختهاست ولی فاکتورهای شخصی هم نقش مهمی در پذیرش آموزش الکترونیک دارند.در این مقاله نگرشهای دانش آموزان و استادان که تعیین کننده نیت استفاده و میزان استفاده واقعی از سیتم های آموزش الکترونیکی شبیهسازی شده است.
در اینجا یک مدل مفهومی برای درک میزان پذیرش تکنولوژی آموزش الکترونیکی ارائه شده است.مدل ELAM بر اساس تئوری واحد پذیرش و استفاده از تکنولوژی[۱۷] تهیه شده است. ELAM[18] فاکتورهای کلیدی در پذیرش آموزش الکترونیک را شناسایی کرده که توسط رفتار ارادی و استفاده واقعی از تکنولوژی آموزش الکترونیکی است.
۴عامل تعیین کننده در پذیرش آموزش الکترونیک شامل
میزان کارآیی
میزان نیاز به تلاش و کوشش
تاثیرگذاری در جامعه
میزان ایجاد بهبود در شرایط
میزان کارآیی بستگی به ذهنیت افراد از کارآیی و میزان استفاده قابل درک، تعاملی بودن و انعطاف پذیری آن دارد.
میزان نیاز به تلاش و کوشش به راحتی استفاده و میزان سودمندی بستگی دارد.
تاثیرگذاری در جامعه به عنوان ها و عکس ها بستگی دارد.در کشورهای توسعه یافته نقش دولت در قانونگذاری و فراهم کردن ساختار بسیار اهمیت دارد.
۲-۲۴ مطالعات داخلی
غلامعلی طبرسا و امیرهوشنگ نظرپوری در تحقیقی با عنوان سنجش کیفیت سیستم یادگیری الکترونیکی(ELS) بر اساس مدل موفقیت سیستم اطلاعاتی به صورت مطالعه موردی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور پرداختهاند که به منظور بررسی روابط بین متغیرها از تکنیک تجزیه مولفههای اصلی (PCA) استفاده شده است.
نتایج نشان می دهد که کیفیت اطلاعات با وزن یا بار عاملی برابر با ۹۹۱/۰ بیشترین تاثیر را روی ارزیابی کیفیت سیستم یادگیری الکترونیکی دارد. همچنین در درون سازه “کیفیت سیستم”، مهمترین عامل تاثیرگذار،” سهولت استفاده” با ضریب تعیین یا تشخیص ۷۳۳/۰ بوده و مهمترین عامل تاثیر گذار روی کیفیت اطلاعات، “طرح اطلاعاتی” با ضریب تعیین یا تشخیص ۸۴۷/۰ است. در نهایت نتایج نشان می دهد که مهمترین عامل تاثیر گذار روی سازه کیفیت خدمات، “اطمینان” می باشد که با ضریب تعیین ۸۵۰/۰ روی آن تاثیر می گذارد.
محمدمهدی سالاری، فریده یغمایی،سودابه مهدیزاده، زهره وفادار و محمد افضلی در پژوهشی تحت عنوان عوامل مرتبط با پذیرش آموزش الکترونیک توسط دانشجویان پرستاری به بررسی عوامل موثر بر پذیرش آموزش الکترونیک با بهره گرفتن از مدل پذیرش تکنولوژی(TAM) پرداخته اند.این پژوهش مطالعه توصیفی همبستگی است.جامعه پژوهش دانشجویان پرستاری بودند که بر اساس روش نمونهگیری آسان ۳۳نفر از آنان به عنوان نمونه وارد مطالعه شدند.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سه بخشی بود که پرسشهای آن بر اساس سازهها و عوامل تشکیل دهنده “مدل پذیرش فناوری ” تنظیم شد.روایی پرسشنامه با روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تعیین شد.یافته های پژوهش نشان داد میزان درک از سهولت، همچنین درک از مفید بودن یادگیری الکترونیکی در سطح خوب بود.در حدود نیمی از افراد پژوهش نگرش و تمایل به یادگیری الکترونیکی را متوسط بیان نمودند.و نتیجه گیری اینگونه بود که دو عامل درک از سهولت استفاده و درک از مفید بودن با پذیرش یادگیری به شیوه الکترونیکی همبستگی دارد.
فاطمه شیخ شعاعی و دکتر طاهره علومی در پژوهشی با عنوان “بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه های دانشکدههای فنی دانشگاه های دولتی شهر تهران” عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه های دانشکدههای فنی دانشگاه های دولتی شهر تهران را در چارچوب عوامل سازنده “مدل پذیرش فناوری ” بررسی نموده است.عوامل مدل TAM در پژوهش حاضر شامل برداشت ذهنی از مفید بودن، برداشت ذهنی از راحتی استفاده، نگرش نسبت به استفاده و تصمیم به استفاده از فناوری اطلاعات و تصمیم به استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان متغیرهای مستقلی هستند که بر متغیر وابسته استفاده از فناوری اطلاعات تاثیر میگذارند.شش فرضیه این پژوهش بر اساس بررسی روابط معناداری بین هرجفت متغیرهایی که در چارچوب “مدل پذیرش فناوری” آمده اند شکل گرفته است.روش این پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات آن پرسشنامه بوده است.در این پژوهش از روش سرشماری استفاده شده است و جامعه آماری آن را ۱۶۰نفر کتابدار تشکیل داده است.یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل سازنده “مدل پذیرش فناوری” در این پژوهش نیز در چارچوب مدل به عنوان عوامل تاثیرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات شناسایی شده اند.
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
شعبان الهی، بهنام عبدی و حسن دانایی فرد در پژوهشی با عنوان پذیرش دولت الکترونیک در ایران عوامل موثر را در قالب سه دسته متغیرهای فردی، سازمانی و اجتماعی طبقه بندی کرده و مورد بررسی قرار داده اند.پس از بررسی مبانی نظری پژوهش ، عوامل موثر بر پذیرش دولت الکترونیک شناسایی شده و پس از تنظیم پرسشنامه بر این اساس، در مرحله اول با بهره گرفتن از نظرات خبرگان فناوری اطلاعات به بررسی مولفه ها و شاخص های مطرح پرداخته است.مولفه ها و شاخص های تایید شده در مرحله اول، در قالب پرسشنامه دوم در سطح شهروندان تهرانی توزیع شده و آزمون مدل با بهره گرفتن از نرمافزار لیزرل انجام شده است.نتایج نشان داده است که فراهم بودن زیرساختها و در دسترس بودن خدمات مهمترین عوامل موثر بر پذیرش دولت الکترونیک در ایران بوده است.
حمیده فرجی و محمد خودی زاده نهاری در پژوهش با عنوان “ارائه مدلی برای ارزیابی میزان آمادگی سیستمها در پذیرش سیستمهای اطلاعاتی” با بهره گرفتن از پرسشنامه های طراحی شده نظرات کارشناسان دو سازمان را جمع آوری کرده و بر مبنای یک مدل، انواع شاخصهای مرتبط با هر یک از مولفه ها مورد ارزیابی و شناسایی قرار داده است.
علیرضا موغلی در پژوهشی با عنوان ” پذیرش بانکداری الکترونیک در بین مشتریان بانکهای شهر شیراز” به بررسی میزان پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان شعب بانکهای مختف شهر شیراز پرداخته است.یافتههای این پژوهش نشان داده است که سهولت استفاده، مفید بودن و اعتماد مشتریان در پذیرش بانکداری الکترونیک موثر است.میزان تحصیلات مشتریان شعب بانکها تاثیر مستقیمی در میزان پذیرش بانکداری الکترونیک دارد.با این حال رابطه معناداری بین سایر ویژگیهای جمعیتشناختی و پذیرش بانکداری الکترونیک مشاهده نشده است.
محمدعلی عبدالوند، حمیده رشادتجو و حمیده عبدالعظیمی در پژوهشی با عنوان “بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی از تلفیق مدل تئوری رفتار برنامه ریزی شده با سود ادراک شده توسط مصرف کننده ” به بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی از تلفیق دو مدل پذیرش تکنولوژی و تئوری رفتار برنامهریزی شده با ریسک و سود ادراک شده توسط مصرف کننده” بیشتر به تحلیل این مهم پرداخته اند. در تحقیق مذکور جهت گردآوری دادهها از روش پرسشنامه حضوری استفاده شده است و داده ها با نرم افزار spss تحلیل شدهاند.
نتایج این مطالعه نشان داد که سهولت استفاده، سود مورد انتظار، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتار ادراکی و سود ادراک شده تأثیر مثبتی بر قصد استفاده از بانکداری اینترنتی دارند. همچنین تمامی پنج ریسک ذکر شده تأثیر منفی بر نگرش افراد نسبت به بانکداری اینترنتی میگذارند که تأثیر ریسک امنیتی از بقیه ریسکها بیشتر می باشد. سهولت استفاده نیز از بقیه عوامل تاثیر مثبت بیشتری بر نگرش نسبت بانکداری اینترنتی میگذارد.
فاطمه شیخ شعاعی (۱۳۸۵) پژوهشی با عنوان “بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه های دانشگاه های فنی دانشگاه های دولتی شهر تهران با بهره گرفتن از مدل پذیرش فناوری” انجام داده است.روش این پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات آن پرسشنامه بوده است.در این پژوهش از روش سرشماری استفاده شده است و جامعه آماری آن را ۱۶۰نفر کتابدار تشکیل داده اند.
یافته های حاصل از این پژوهش نشان دهنده آن است که:
فرضیههای اول تا پنجم این پژوهش با ۹۹درصد اطمینان و فرضیه ششم با ۹۹درصد اطمینان مورد تایید قرار گرفته اند، که بدین معناست که همه متغیر های مستقل “مدل پذیرش فناوری ” در چارچوب مدل بر استفاده از فناوری اطلاعات تاثیر میگذارند.
با توجه به ضریب تعیین نهایی به دست آمده برای مدل قابلیت کاربرد مدل در جامعه مورد مطالعه به صورت ضعیف تایید شده است.
یکی از کاربردهای اصلی “مدل پذیرش فناوری” تعیین میزان اثر علی هرکدام از متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته استفاده از فناوری اطلاعات است.بر طبق یافتههای این پژوهش متغیر “تصمیم به استفاده” به صورت مستقیم بر استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانههای در دانشکدههای فنی دانشگاه های دولتی شهر تهران تاثیر دارد(β =۱۸۳/۰).پس از این متغیر، به ترتیب متغیرهای نگرش نسبت به استفاده، برداشت ذهنی از آسانی استفاده و برداشت ذهنی از مفید بودن بهئ صورت غیرمستقیم بیشترین تاثیر را بر استفاده از فناوری اطلاعات دارند.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱ مقدمه
دستیابی به هدفهای علم یا شناخت علم میسر نخواهد شد، مگر زمانی که به روششناسی درست صورت گیرد. به عبارت دیگر، یکی از مشخصه هایی که تعیین کننده اعتبار و ارزش یک کار پژوهشی میباشد، روش و ابزاری است که محقق در انجام پژوهش خود در پیش گرفته است. اتخاذ روش مناسب علاوه بر اینکه پژوهشگر را در رسیدن به نتیجهای محکمتر و قابل اتکاتر یاری میدهد، روند پیشرفت پژوهش را بسیار تسهیل می کند. در این فصل به منظور آشنایی با چگونگی روش پژوهشی که در رسیدن به اهداف این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است، مباحث زیر مورد بررسی قرار میگیرد.
ابتدا روش، جامعه آماری و متغیرهای پژوهش بیان میشود، سپس نحوه جمع آوری اطلاعات و فرایند طراحی الگوی پژوهش تشریح میگردد.
۳-۲ روش پژوهش
به طور کلی روش های پژوهش در علوم رفتاری را میتوان با توجه به دو ملاک تقسیم کرد.الف)هدف پژوهش و ب)نحوه گردآوری دادهها(دلاور ۱۳۸۰)
پژوهش حاضر از نظر ماهیت، توصیفی، از نظر هدف از نوع کاربردی و اساس شیوه انجام آن پیمایشی است.
۳-۳ الگوی پژوهش
بخش مبانی نظری این پژوهش عمدتا بر پایه مبحث عوامل موثر بر پذیرش آموزش الکترونیکی تدوین گردیده است. شکل ۳-۱ نیز الگوی نظری پژوهش را نشان میدهد که همان متغیرهای استفاده شده در مدل موفقیت سیستمهای اطلاعاتی است.
شکل ۳-۱ مدل موفقیت سیستمهای اطلاعاتی
بر اساس رهیافت مدل موفقیت سیستمهای اطلاعاتی ساختارها و روابط مکملی در زمینه یادگیری الکترونیکی اثرگذار میباشند.این ساختارهاو روابط عبارتنداز:
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
کیفیت اطلاعات
کیفیت سیستم
کیفیت خدمات
پذیرش
استفاده