۷
الکترونیک
۸
خدمات تجاری، نرم افزار کامپیوتر
۹
خدمات مالی
۱۰
خدمات اینترنتی
۱۱
رسانه
بر اساس اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه که اهمیت حواس پنجگانه را در برندینگ از دیدگاه مدیران و کارشناسان بازاریابی و برندینگ می سنجند بالاترین رتبه را حس شنوایی با تفاوت اندکی با حس بینایی کسب کرد .در این پژوهش پس از حس شنوایی و بینایی ،به ترتیب حواس لامسه ،بویایی و چشایی قرار می گیرد.
۳) خرداد پور دیلمانی (۱۳۸۹) تحقیقی تحت عنوان «بررسی تاثیر موسیقی در اثربخشی تبلیغات تلویزیونی »در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد انجام داده است.فرضیات این تحقیق عبارتند از :
۱- بین ریتم شاد موسیقی و اثربخشی تبلیغات تلویزیونی رابطه معنا داری وجود دارد.
۲- بین ملودی محبوب جامعه و اثربخشی تبلیغات تلویزیونی رابطه معنا داری وجود دارد.
۳- بین صدای تقلید شده و اثربخشی تبلیغات تلویزیونی رابطه معناداری وجود دارد.
۴- بین موسیقی فیلم و اثربخشی تبلیغات تلویزیونی رابطه معناداری وجود دارد.
۵- بین موسیقی اختصاص داده شده برای یک نام تجاری خاص و اثربخشی تبلیغات تلویزیونی رابطه معنی داری وجود دارد.
۶- بین سبک موسیقی و اثربخشی تبلیغات تلویزیونی رابطه معناداری وجود دارد.
۷- بین سرعت اجرای یک قطعه موسیقی و اثربخشی تبلیغات تلویزیونی رابطه معناداری وجود دارد.
تمامی فرضیات مطرح شده مورد پذیرش واقع شدند و به این نتیجه رسید که موسیقی بر اثربخشی تبلیغات تلویزیونی تاثیر دارد.با توجه به رتبه بندی آماری از طریق آزمون فریدمن،تاثیر هریک از شاخص های موسیقی بررسی شده در این تحقیق به ترتیب زیر است:
۱- تاثیر موسیقی فیلم و اثربخشی تبلیغات تلویزیونی.
۲- تاثیر ملودی محبوب مردم جامعه و اثربخشی تبلیغات تلویزیونی.
۳- تاثیر سبک موسیقی و اثربخشی تبلیغات تلویزیونی.
۴- تاثیر ریتم شاد موسیقی و اثربخشی تبلیغات تلویزیونی.
۵- تاثیر موسیقی اختصاص داده شده برای یک نام تجاری خاص و اثربخشی تبلیغات تلویزیونی.
۶- تاثیر صدای تقلید شده و اثربخشی تبلیغات تلویزیونی.
۴) صمصام شریعت، آتش پور و کامکار (۱۳۸۶ ) مقاله ای باعنوان«مقایسه ی عوامل موثر در اثربخشی تبلیغات تجاری از دید مردم و متخصصان» انجام داده اند.هدف از انجام این پژوهش تعیین و مقایسه عومل موثر در اثربخشی تبلیغات تجاری از دید مردم و متخصصان تبلیغات بوده است در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه بررسی عوامل موثر در اثربخشی تبلیغات استفاده گردید.پرسشنامه های پژوهش را که اعتبار آن به روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید،۵۳۴ نفر از مردم شهر اصفهان و تعداد ۶۴ نفر متخصص تبلیغات تکمیل کرده بودندداده های حاصل با بهره گرفتن از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل گردید و این نتایج حاصل شد :شبکه های تلویزیونی و ساختار انیمیشن کارتونی ،بسته بندی جذاب ،رنگ های مرتبط با محصول و نوآوری ،توجه به احساس امنیت و نشانه های تداعی کننده ،اطلاع رسانی از کیفیت ،پیشینه و قیمت ،گویش ها و اصطلاحات متداول ،تنوع در محتوای پیام ها ،در رسانه تلویزیون ،پخش در ساعت ۱۸ الی ۲۳ و قبل ز شروع برنامه ها (در رسانه تصویری) عوامل موثر در اثربخشی تبلیغات تجاری از دید مردم بودند.در مقایسه عوامل موثر از دیدگاه مردم و متخصصان تبلیغات،متخصصان استفاده از بیلبورد و رنگ های مرتبط ،انیمیشن کارتونی،اطلاع رسانی از جوایزو گواهینامه و پخش به صورت زیرنویس را در تبلیغات موثرتر از دیدگاه مردم در این زمینه دانسته و در مقابل مردم ؛ استفاده از تصاویر زنان و کودکان ،توجه به امنیت، اطلاع رسانی از قیمت، مزایا و پیشینه ،گویش ها و اصطلاحات متداول ،ضرب المثل ها و شعار تبلیغاتی مطلوب را موثرتر از دیدگاه متخصصان در این موارد می دانند.
۵) قهرمانی (۱۳۸۵) پایان نامه ای تحت عنوان « شناسایی عوامل موثر بر تصمیم خرید مشتریان سازمانی: مطالعه خریداران سازمان مبلمان اداری»را انجام اده است که به بررسی رفتار خرید مشتریان سازمانی مبلمان اداری پرداخته است. در این راستا با بهره گرفتن از نتایج تحقیقات پیشین در این زمینه ،تعداد ۱۴ شاخص که احتمالا بر انتخاب خریداران سازمانی مبلمان اداری تاثیر می گذارند، را شناسایی می کند.از میان شاخص های استخراج شده،ترتیب اهمیت عوامل موثر برانتخاب خریداران سازمانی مبلمان اداری به شرح ذیل می باشد: قیمت، استحکام و دوام، برخورداری از ویژگی های ارگونومیکی،خدمات پس از فروش،ضمانت نامه،خوش قول بودن سازنده و برند.ضمنا شاخص های مواد اولیه بکار رفته در محصولات،نمای ظاهری و زیبایی،برخورداری از علامت استاندارد ایران،توصیه فروشندگان، خارجی بودن،لوکس و تجملاتی بودن و بسته بندی عواملی بودند که تاثیر آن ها بر تصمیم خرید سازمانی خریداران مبلمان اداری مورد تایید قرار نگرفت.
۶)صفائیان(۱۳۸۹) پژوهشی با عنوان «شناسایی عوامل مرتبط با تصمیم خرید مصرف کنندگان در خصوص انتخاب محصولات غذایی»انجام شده است که نتیجه این تحقیق مشخص کرد که عوامل تبلیغات ،عادت و جدید بودن محصول،تاثیری بر تصمیم خرید مصرف کنندگان برای خرید محصولات غذایی ندارند و عوامل کیفیت ،نشان استاندارد ملی ایران، گواهینامه ایزو ،قیمت ،نحوه نمایش کالا، وفاداری مشتریان ، بسته بندی ، توصیه دیگران،خوشنامی ، مارک تجاری و قدمت آن و ادراکات افراد بر تصمیم خرید محصولات غذایی توسط مشتریان موثر هستند .کیفیت موثرترین عامل و جدید بودن محصول کم اثرترین عامل در کل نمونه شناخته شدند. در ضمن بین سن و میزان تحصیلات با عامل خوشنامی رابطه معنی داری تایید شد و نیز بین میزان تحصیلات پاسخ دهندگان و عامل قیمت نیز رابطه معکوس معنی داری وجود داشت بدین معنی که با افزایش میزان تحصیلات توجه به عامل قیمت کمتر بوده است.
۷) دادفر (۱۳۸۸) پژوهشی تحت عنوان «شناسایی واولویت بندی عوامل موثر بر تصمیم خرید خریدار خودروی سواری محصولات ایران خودرو »انجام شده است که این تحقیق با هدف شناسایی عوامل موثر بر تصمیم خرید خریدار خودروی سواری محصولات ایران خودرو صورت گرفته است تا با شناسایی این عوامل در مجموع محصولی با شرایطی ارائه گردد که منجر به رضایت هرچه بیشتر مشتری و افزایش سهم بازار محصولات سواری ایران خودرو نیز افزایش اثربخشی تبلیغات صورت گرفته در مورد این محصولات گردد .در مجموع نتایج نشان میدهد که هر سه عامل خدمات پس از فروش ، شرایط فروش و کیفیت به ترتیب اولویت بر تصمیم خرید خریدار موثر می باشند.
۸) رنجبریان و قلی زاده شغل آباد(۱۳۸۷) در مقاله ای تحت عنوان «تاثیر کشور مبدأ بر تصمیم خرید مشتری،مورد مطالعه : دانشجویان دانشگاه اصفهان » اهمیت اطلاعات کشور مبدأ محصول را مورد بررسی قرار دادند و سپس با بهره گرفتن از تحلیل عاملی ،فاکتورهای اصلی تبیین کننده اهمیت اطلاعات کشور مبدأ را در جامعه مورد بررسی ( ارزش اجتماعی ، کیفیت و اصالت محصول)مشخص کردند. همچنین متغیرهای جمعیت شناختی ،اهمیت استنباط شده از اطلاعات کشور مبدأ موثر را تحت تاثیر قرار می دهد. در بخش دوم این تحقیق ،ارزیابی دانشجویان از کیفیت محصولات چند کشور مختلف را مورد بررسی قرار دادند که نتایج حاکی از آن است که محصولات ژاپنی از نظر کیفیت ،بالاترین و محصولات ایرانی ،پایین ترین محصولات ارزیابی شده اند.
۹)پتگر (۱۳۸۵) تحقیقی در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد تحت عنوان « بررسی نشانه شناختی تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی با تکیه بر کارکرد زبانی»انجام داده است. برای بررسی از تبلیغات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران استفاده شده است و از ۵ تبلیغ بطور تصادفی برای تحلیل استفاده شد.فرضیات تحقیق به شرح زیر است:
۱- در تبلیغات موادغذایی از شبکه ای پیچیده از نظام های نشانه ای که در تعامل یا تقابل با یکدیگر قرار دارند،استفاده می شود.
۲- در این شبکه نظام های نشانه ای ،هریک از نظام ها در برهمکنش با نظام های دیگر عمل می کند و در کل در ضرورت تولید و انتقال معنی می باشد.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.