یکی از مهم ترین جنبه های هر تحقیق ، مناسب بودن ابزار اندازهگیری آن است. زیرا اطلاعات و دادههای لازم جهت تجزیه و تحلیل و نتیجهگیری نهائی بوسیله ابزار اندازه گیری بدست میآید. همانطور که بیان شد ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه است جهت سنجش میزان مناسب بودن این ابزار دو مؤلفه روائی و پایائی آن میبایست سنجیده شوند. روائی تعیین می کند که ابزار تهیه شده تا چه حد مفهوم خاص مورد نظر را اندازه میگیرد. به بیان دیگر روائی به ما میگوید که آیا مفهوم واقعی سنجیده میشود و پایائی تعیین می کند که در صورت تکرار آزمون در شرایط مشابه نتایج یکسانی استخراج خواهد شد. (سکاران،۱۳۸۰).
به طور کلی دو سوال مهم در بررسی یافته های یک طرح تحقیق مطرح می شود ، اول این که نسبت به یافته های تحقیق یک طرح تا چه اندازه می توان اطمینان داشت؟ ودوم اینکه تا چه اندازه می توان یافته های تحقیق را به جوامع دیگر وشرایط گوناگون تعمیم داد؟ در پاسخ به سوال اول باید اعتبار درونی تحقیق را مورد نظر قرار داد و سوال دوم با اعتبار بیرونی تحقیق سروکار دارد. روایی و پایایی از ویژگی هایی هستند که برای مفید و مؤثر واقع شدن روش های جمع آوری داده ها شرط اساسی به شمار می روند. (بست ، ۱۳۷۱، ۲۰۰)
در این تحقیق از پرسشنامه استاندار مورد تایید در خصوص متغیر اول و متغیر دوم استفاده شده است. لذا با توجه به استاندارد بودن و فراگیر بودن سئوالات ، پرسشنامه ها از روایی کامل برخوردار است.
اعتماد یا پایایی تحقیق
کسانی که برای تحلیل داده های خود از نرم افزار SPSS استفاده می کنند ، می توانند قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری را با روش آلفای کرونباخ محاسبه نمایند که البته برای محاسبه آن فرمولی نیز وجود دارد. هر چه درصد بدست آمده به ۱۰۰% نزدیک تر باشد بیانگر قابلیت اعتماد بیشتر پرسشنامه است. (مقیمی ، ۱۳۷۷، ۳۵)
در این پژوهش که از پرسشنامه برای اندازه گیری داده ها استفاده گردیده و برای تحلیل داده ها نرم افزار SPSS بکار گرفته شده ، پایایی یا قابلیت اعتماد پرسشنامه نیز با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ محاسبه شده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه یا آزمون هایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کنند بکار می رود. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر مجموعه سؤال های پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد. (سرمد وهمکاران ، ۱۳۷۶، ۶۹)
در این تحقیق مقدار آلفا با توجه به فرمول بالا ۸۰% بدست آمد که نشان می دهد پرسشنامه استفاده شده پایا می باشد.
متغیرهای تحقیق
متغیر شامل هر چیزی است که بتواند ارزش های گوناگون و متفاوت را بپذیرد. این ارزش ها می تواند در زمان های مختلف برای شخص یا یک چیز متفاوت باشد یا اینکه در یک زمان برای اشخاص یا چیزهای مختلف تفاوت داشته باشد. (سکاران ، ۱۳۸۱ ، ۸۲)
متغییر بر اساس نقشی که در پژوهش بر عهده دارد به دو دسته تقسیم می شود:
الف) متغییر مستقل
ب) متغیر وابسته
الف) متغیر مستقل ، متغیر محرک درونداد است که بوسیله پژوهش گر اندازه گیری ، دست کاری ، یا انتخاب می شود تا تأثیر یا ارتباط آن با متغیر دیگری معین شود. متغیر مستقل ، مقدمه و متغیر وابسته ، نتیجه است.
ب) متغیر وابسته ، متغیر پاسخ ، برونداد یا ملاک است و عبارت است از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است. متغیر وابسته مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود. (دلاور، ۱۳۸۳: ۵۹)
متغیرهای مستقل در تحقیق حاضر عبارتند از ساماندهی ارائه خدمات لجستیک و انبارداری ، ایجاد ارزش افزوده برای صاحبان کالا ، افزایش درآمد ، کاهش هزینه ، ارتقا و تثبیت برند ، بستر مناسب توسعه فعالیت ، تعامل و ارزش افزوده برای بنگاه های می باشد. همچنین تغییر شاخص های شرکت (عملیاتی و مالی) بعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.
خلاصه فصل سوم
در این فصل به روش شناسی پژوهش پرداخته شده است. روش تحقیق در این پژوهش ، روش توصیفی از نوع پیمایشی است و نوع تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیق ، شامل مدیران و کارشناسان شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران ، مدیران و کارشناسان شرکت بورس کالای ایران ، و مدیران و کارشناسان شرکت سپرده گذاری مرکزی ، مدیران و کارشناسان مطلع در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و برخی از بانک ها و برخی از شرکت های بیمه ، صاحبان کالا و بازرگانان ، مدیران و کارشناسان مطلع در گمرک جمهوری اسلامی ایران می باشند که تعداد آنها ۲۴۰ نفر است. تعداد نمونه آماری این تحقیق نیز ۲۲۳ نفر می باشد.
روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق ، روش کتابخانه ای برای جمع آوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری و سوابق تحقیق ، تدوین مدل تحلیل و تنظیم فرضیات تحقیق و پرسشنامه برای آزمون فرضیات تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
پژوهش گر پس از این که روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب ، داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمع آوری کرد. اکنون نوبت آن است که با بهره گیری از تکنیک های مناسب آماری که با روش تحقیق و نوع متغیرها سازگاری دارد ، داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیه هایی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کرده اند ، در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آنها را روشن کند و سر انجام بتواند پاسخی (راه حلی) برای پرسش تحقیق بیابد. (خاکی، ۱۳۸۲: ۳۰۳)
تجزیه وتحلیل داده ها
بطور کلی داده ها نمایان گری از واقعیت ها ، مفاهیم ، یا دستورالعمل هاست. چنانچه داده ها بصورت واژه ها (و نه بصورت ارقام) به توصیف واقعیت ها بپردازد ، آنها را داده های کیفی می نامند. اینگونه داده ها از طریق مشاهده ، مصاحبه ، استخراج از اسناد و مدارک و امثال آن گردآوری می شوند. (سرمد و دیگران ، ۱۳۸۱: ۲۰۷) تحلیل اطلاعات شامل عملیات متعددی است ، اما سه عمل از میان آنها مجموعاً گذرگاه اجباری را تشکیل می دهند : ابتدا شرح و آماده سازی داده های لازم برای آزمون فرضیه ها ؛ سپس تحلیل روابط میان متغیرها ؛ بالاخره ، مقایسه نتایج مشاهده شده با نتایجی که فرضیه ها انتظار داشتند.(کیوی و کامپنوهود، ۱۳۸۱: ۲۱۴)
در این تحقیق از فنون آمار توصیفی شامل جداول فراوانی و نمودار میله ای برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق استفاده شده است و با بهره گرفتن از آزمون های آماری مختلف به بررسی صحت و سقم فرضیات تحقیق پرداخته شده است.
توصیف داده ها
الف-ویژگی های جمعیت شناختی
جدول الف-توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان
فراوانی | درصد | درصد معتبر | درصد تجمعی | |
مرد | ۱۵۵ | ۶۹٫۵ | ۸۱٫۲ | ۸۱٫۲ |
زن | ۳۶ | ۱۶٫۱ | ۱۸٫۸ |