راهنمایی، آموزش و هدایت تخصصی ردهها در صحنه عمل.
ایجاد و ترویج فرهنگ ارزیابی و افزایش توان تجزیه و تحلیل در بین سطوح سازمانی و مدیریتی.
ایجاد تعامل سازنده بین صف و ستاد و حصول اشراف کلی و اطلاعاتی لازم ردههای ستادی از آخرین وضعیت ردههای تابع و اجرائی.
۱۵-۱- راهبردهای ناجا در حوزه ارزیابی یگانها:
۱-۱۵-۱- راهبرد بهبود مستمر: کنترل فرایند امور بر محور راهبردها و برنامه ها و بهبود مستمر وضع ناجا از طریق: مطالعه، پژوهش، طراحی وتدوین نظامات جامع بازرسی و ارزیابی اثربخشی مأموریت ها.
۲-۱۵-۱-راهبرد پیشگیری: دستیابی به مرحله پیش بینی و پیشگیری از طریق اشراف اطلاعاتی، تسلط بر عوامل محیطی، تجزیه و تحلیل و ریشه یابی ناهنجاری ها، اعمال مؤثر قانون، افزایش صحت عمل کارکنان و سازمان، ارتقاء بینش و بصیرت و تقویت فرهنگ خود کنترلی برای عدم گرایش کارکنان به ارتکاب جرم وتخلف و برخورد سخت و تلخ با متخلفین و مجرمین.
۳-۱۵-۱-راهبرد شایسته سالاری: شایسته گماری، شایسته داری، شایسته پروری از طریق ایجاد نظام شایسته خواهی، شایسته شناسی، شایسته سنجی، شایسته گزینی، شایسته سالاری، شایسته داری و شایسته پروری و ایجاد بانک اطلاعات کارکنان مستعد و توانمند سازی فرماندهان و مدیران.
۴-۱۵-۱-راهبرد جامعه محوری: توسعه ظرفیت و افزایش اعتماد و مشارکت مردم از طریق توسعه نظارت همگانی و ارتقاء توان پاسخگویی و بهره مندی از نظرات نخبگان و صاحب نظران.
۵-۱۵-۱- راهبرد زیر ساخت: ظرفیت سازی و تقویت زیرساخت های بازرسی از طریق ایجاد ساختار متناسب با مأموریت، شکوفایی استعدادهای سرمایه های انسانی، افزایش تخصص ها، توسعه کمی و کیفی، پژوهش ها، بهره مندی از دانش و فناوری پیشرفته، تأمین و تکمیل منابع مورد نیاز انجام مأموریت ها.
۶-۱۵-۱- اجرای راهبرد بهبود مستمر: هر چند که به نظر می رسد تحقق راهبرد بهبود مستمر نیازمند اقدامات کلان و اساسی و بستر هایی چون طراحی و تدوین نظام جامع بازرسی ناجاست. ولی برای اینکه تا زمان تحقق آن نظام، اقدامات ارزیابی در مسیر شرایط مطلوب قرار گیرد. بازرسی ناجا به عنوان متولی ارزیابی یگان ها، سه هدف را در برنامه کار خود قرار داده است که حتی این اهداف می توانند جزئی از نظام جامع بازرسی باشند که عبارتند از :
۱- تعیین معیارها و استانداردهای بازرسی و ارزیابی اثربخش در سطح ناجا.
۲- آموزش و هدایت تخصصی، علمی و کاربردی بازرسی یگانها در امور بازرسی و ارزیابی.
۳- ارزیابی مستمر عملکرد رده ها در رابطه با اجرای معیارها و استانداردها.
با این اعتقاد که اگر در پی اجرای مطلوب مأموریت ها ، وظایف و عملکرد ناجا باشیم .مستلزم تلاش، همکاری و تعامل همه ی فرماندهان، مدیران، کارکنان و اجزای سازمان می باشد مع الوصف شرط لازم و کافی این است که بازرسی ناجا به عنوان محور اصلی ارزیابی ابتداء معیارهای صحیح و مناسب را برای ارتقاء سطح کمی و کیفی و اثربخش ارزیابی تعیین و سپس با آموزش و هدایت علمی و کاربردی ارزیابان و همچنین ارزیابی مستمر اقدامات یگان ها و اصلاحاتی که در مسیر برنامه ها و فعالیت ها ضرورت دارد زمینه و اجراء عملی راهبرد بهبود مستمر را محقق سازد.
۱۶-۱- ارزیابی در ناجا و اهداف آن:
به دنبال احساس نیاز شدید ارزیابی در سطح نیروهای مسلح و گسترش سیستمهای ارزیابی تازه و نو در سطح ناجا روش ارزیابی ستادی در ابتدای سال ۱۳۸۴، دستور العمل نیروهای مسلح به ناجا ابلاغ تا در سطح یگان های انتظامی به مورد اجراء گذارده شود. دستورالعمل مذکور پس از بومی سازی در پانزدهم اسفند ماه سال ۱۳۸۴ جهت اجرا توسط بازرسی کل ناجا به تمامی یگانهای انتظامی استانها، شهرستان ها، هنگ های مرزی در جهت چگونگی اجراء معمول و از خرداد ماه سال ۱۳۸۵ عملاً فرماندهی انتظامی شهرستان قوچان بعنوان اولین شهرستان در استان خراسان رضوی مورد ارزیابی قرار گرفت و در تعاقب آن تا پایان سال از بیش از ۹۰% انتظامی شهرستان ها و هنگ های مرزی معاونت های ستادی، پلیسهای تخصصی و سایر واحدهای انتظامی مورد ارزیابی قرار گرفتند. ارزیابی در این روش به گونهای است که کلیه وظایف و مأموریت های معاونتهای ستادی ، روسای پلیسهای تخصصی، کلانتری ها و پاسگاههای انتظامی، پلیس راهها، پاسگاه های راهنمایی و رانندگی، گروهانها و پاسگاه های مرزی در قالب چک لیستهائی که توسط ردههای همنام در ناجا تهیه شده بود، پس از ارزیابی یگان ها توسط ارزیابان، بازرسان و کارشناسان زبده پلیسهای تخصصی و معاونتهای ستادی و بارم بندی اقدامات در خصوص هر یک از سؤال ها چک لیست از ۱ الی ۱۰۰ و نمره مأخوذه مدیر در باره هر سوال از ۱ الی ۲۰، مراتب در نرم افزاری که تهیه شده وارد و خروجی کار، میزان محاسن، معایب کلی و جزئی و نواقص کلی و جزئی را نشان میداد و در این میان نمرهای که یگان مربوطه در راستای انجام برنامه ها و مأموریت های ابلاغی کسب نموده بود را نشان و انحرافات احتمالی از وظایف شناسائی و نشان داده میشود پس از اتمام کار ارزیابی، کارنامه هر یک از یگان ها بر اساس اقداماتی که انجام دادهاند شامل محاسن، معایب و نواقص و نیز نمره مأخوذه هر یک از آنان تهیه و نتیجه تحت عنوان کارنامه یگانی به یگان های مربوطه ابلاغ میشود.
۱۷-۱-یگان های ارزیابی کننده در ناجا:
۱-۱۷-۱- بازرسی کل ناجا: یکی از برنامه های مهم ناجا ارزیابی از رده ها درطول سال می باشد
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
بنا به تدبیر، مدیریت و مسئولیت برنامه ریزی ارزیابی از رده ها به بازرسی کل ناجا و یگان های متناظر واگذار گردیده است..ارزیابی عملکرد یگان ها در ناجا تحت عنوان نظارت تخصصی، توسط مرکز عملیات بازرسی کل ناجا صورت می گیرد، که از خرداد ماه سال ۱۳۸۵ تاکنون چهار مرحله کلیه یگان های ناجا را مورد ارزیابی قرار داده است. به نحوی که یگان ها در طی زمان برنامه پنج ساله، ۳ نوبت در ابتدای برنامه، میان برنامه و خاتمه برنامه مورد ارزیابی قرار می گیرند.
مرکز عملیات بازرسی کل ناجا برای ارزیابی عملکرد یگان ها از الگویی علمی پیروی نمی کند و الگوی ارزیابی دستورالعمل نظارت (بازرسی) است که شامل شاخص های ارزیابی(با توجه به شرح وظایف تخصصی هر یگان) می باشد که این دستورالعمل با امضاء سردار فرماندهی محترم ناجا به کلیه یگان های ناجا ارسال گردیده است و در پایان هر مرحله ارزیابی، اشکالات احصاء شده دستورالعمل (الگوی ارزیابی) مرتفع گردیده است. دراین الگو ورودی ها وخروجی ها مورد ارزیابی قرار می گیرند. برابر این دستورالعمل هر یگان، عملکرد یگان های زیر مجوعه خود را ارزیابی می نماید، جدول (۵-۱).
مرکز عملیات بازرسی کل ناجا به منظور ارزیابی یگان ها، تیم هایی را از رده های مختلف و پلیس های تخصصی سازماندهی می نماید و پس از توجیه آنها در رابطه با قوانین و مقررات، دستورالعمل ها، تدابیر ابلاغی و شاخص ها و شرح وظایف هر یگان با تهیه چک لیست (راهنمای ارزیابی، شامل شاخص ها) ارزیابان را جهت ارزیابی یگان ها اعزام می نماید و در این ارزیابی مشخص می گردد که هر یگان چند درصد در اجرای برنامه های سالیانه موفق بوده است.
یگان ها و موضوع های مورد ارزیابی توسط مرکز عملیات بازرسی کل ناجا عبارتند از:
پلیس آگاهی- پلیس پیشگیری- پلیس اطلاعات و امنیت- پلیس مبارزه با مواد مخدر- پلیس راهنمایی و رانندگی– پلیس سایبری- پلیس راه- معاونت نیروی انسانی- معاونت عملیات- معاونت تربیت و آموزش- معاونت اجتماعی- معاونت آماد و پشتیبانی- معاونت طرح و برنامه و بودجه- معاونت فن اوری و اطلاعات- بازرسی- یگان های ویژه پاسداران- بهداری- مهندسی- فوریت پلیس۱۱۰- دفتر فرماندهی- امور مالی- امور حقوقی- سازمان وظیفه عمومی- پشتیبانی از امور فرهنگی و مکتبی- پشتیبانی از امور امنیتی- مدیریت کیفیت – پدافند غیر عامل – رعایت حقوق شهروندی.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
جدول ۴-۱) انجام ارزیابی از رده ها برابر دستورالعمل ارزیابی
مسئول برنامه ریزی و
اجرای ارزیابی رده های ارزیابی شونده تعداد ارزیابی در سال
بازرسی کل ناجا معاونت و رده های تخصصی و مستقل ستاد ناجا طبق برنامه زمانبندی سالیانه
فرماندهی انتظامی استان ها طبق برنامه زمانبندی سالیانه
بازرسی استان معاونت و رده های تخصصی و مستقل ستاد استان برابر برنامه ابلاغی بازرسی کل
کلیه فرماندهی انتظامی شهرستان ها برابر برنامه ابلاغی بازرسی کل ناجا
بازرسی یگانهای مستقل و پلیس های تخصصی ستادناجا رده های متناظر استان ها برابر ابلاغ برنامه بازرسی کل ناجا
رده های متناظر شهرستان ها برابر برنامه ارزیابی بازرسی کل
بازرسی فرماندهی انتظامی شهرستانها رده های ستادی فرماندهی انتظامی تهران ۱۰۰% رده های زیرمجموعه فرمانده شهرستانها
بخش های انتظامی و کلانتری و پاسگاه ها ۱۰۰% بخشهای انتظامی و کلانتری و پاسگاه ها
استانهای گروه «الف» استانهایی هستند که مجموعاً بیش از۱۴فرماندهی انتظامی شهرستان ویا هنگ مرزی دارند. استانهای گروه «ب» استانهایی هستند که بین۹ تا ۱۳ شهرستان ویا هنگ مرزی و استانهای گروه « ج » کمتراز ۹ فرماندهی انتظامی شهرستان ویا هنگ مرزی دارند. ضمناً تعداد کلانتری ها و پاسگاه ها و پاسگاه های مرزی نیز درآمایش وسطح بندی فوق تأثیر دارد.
۲-۱۷-۱- معاونت طرح و برنامه و بودجه ناجا: در ناجا علاوه بر بازرسی کل ناجا دو یگان دیگر که معاونت طرح و برنامه و بودجه و دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی هستند عملکرد یگان ها را ارزیابی می کنند. معاونت طرح و برنامه و بودجه و دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی، ارزیابی را از راه دور و با توجه به گزارش عملکرد ارسالی هر یگان انجام می دهند و دقت و حساسیت ارزیابی که توسط بازرسی کل ناجا را ندارند (ارزیابی آنها از یگان ها به صورت خود اظهاری است و هر یگان اعلام می کند چند درصد از برنامه سالیانه اش را انجام داده است).
در ارزیابی که توسط معاونت طرح و برنامه و بودجه ناجا به صورت۶ ماهه انجام می گیرد هر رده کلیه رده های همنام و زیر مجوعه خود را ارزیابی می نماید. به عنوان مثال: پلیس آگاهی ناجا کلیه پلیس های آگاهی مستقر در استان ها را با توجه به اظهارات هر یگان و برنامه سالیانه اش ارزیابی می کند و نتیجه را به معاونت طرح و برنامه و بودجه ارسال می نماید و معاونت طرح و برنامه و بودجه کارنامه یگانی صادر می نماید.
۳-۱۷-۱- دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی: دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیز با توجه به چند شاخص مهم و کلان که توسط سطح ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ گردیده، نتیجه را با توجه به اظهارات یگان ها جمع بندی و به ستاد کل اعلام می نماید.
۴-۱۷-۱- با توجه به مطالب مطرح شده، می توان متولیان ارزیابی عملکرد یگان ها را در سه سطح طبقه بندی نمود: ارزیابی عملکرد توسط بازرسی کل ناجا، ارزیابی عملکرد توسط معاونت طرح و برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد توسط دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی. ( شکل۱ -۱ )
شکل ۱-۱) انواع ارزیابی عملکرد یگان ها در ناجا