سوال ۱۹ الی سوال ۲۵
۲
عملکرد مدیران
۱۰ سوال
سوال ۱ الی سوال ۱۰
۳-۶-۲) روایی[۵۴] پرسشنامه
روایی از واژه روا به معنای جایز و درست گرفته شده و روایی به معنای صحیح و درست بودن است. مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های ناکافی و نامناسب می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و نا روا سازد. روایی را به شکل های مختلف طبقه بندی کرده اند که به تعدادی از آنها اشاره می شود:
طبقه بندی نوع اول: الف – اعتبار تجربی ب- اعتبار مفهومی
طبقه بندی نوع دوم: روایی محتوایی، روایی نمادی (ظاهری)، روایی مربوط به ملاک، روایی موافق، روایی متضمن پیش بینی، روایی سازه، روایی همگراف و روایی متمایز کننده(خاکی، ۱۳۸۲، ص ۲۹۱- ۲۸۸). در پژوهش حاضر، از روش اعتبار یا روایی مفهومی استفاده شده است. زیرا هنگامی که اعتبار تجربی امکان پذیر نباشد یا مشکل بتوان از طریق تجربی یا عملی برای یک اندازه یا بافته اعتبار کسب کرد اعتبار مفهومی استفاده شده می شود و در واقع از طریق گواه و معیار ها محقق در پی آن بر می آید که نشان دهد که روا است مفهومی را اندازه گرفت؛ پژوهشگر با رجوع به نظر متخصصان و اساتید از روایی ابزار اندازه گیری خود، در سنجش متغیر های پزوهش اطمینان حاصل نموده است.
۳-۶-۳) پایائی[۵۵] پرسشنامه
یک آزمون زمانی دارای پایانی است که نمره های مشاهده و نمره های واقعی آن دارای همبستگی بالایی باشند(خاکی، ۱۳۸۲، ص ۲۹۳). یکی از روش های محاسبه قابلیت پایایی، ضریب آلفای کرونباخ می باشد که برای محاسبه آن ابتدا باید واریانس نمرات هر سوال پرسشنامه و واریانس کل آزمون را محاسبه کرد و سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آن را محاسبه نمود.
= ضریب آلفای کرونباخ
= تعداد سوال های پرسشنامه
= واریانس مربوط به سوال iام
= واریانس کل آزمون
ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده در این پژوهش که در یک مطالعه مقدماتی با توزیع ۳۰ پرسشنامه بین افراد جامعه آماری کرده صورت گرفت ۹۰/۰ به دست آمد؛ که بیانگر پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته می باشد.
۳-۶-۴) روش نمره گذاری در ابزار سنجش
در این پرسشنامه محقق ساخته برای امتیازدهی و ارزش گذاری پاسخ ها از روش طیف لیکرت (مقیاس ترتیبی یا رتبه ای) و مقیاس اسمی استفاده گردید، یعنی برای سوالاتی که جنبه ارزشی داشتند از طیف لیکرت (جدول۳-۲) و برای سوالاتی که جنبه انتخابی یا داشتند از مقیاس اسمی استفاده گردید.
جدول ۳-۲٫ نمره دهی به سوالات در طیف لیکرت
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
گزینه انتخابی
۵
۴
۳
۲
۱
امتیاز
۳-۷) روش ها و آزمون های آماری
در این پژوهش از روش های موجود در آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار واریانس و درصد) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمونt برای دو نمونه مستقل، تحلیل واریانس تک عاملی، آزمون توکی،آزمون فریدمن)؛ برای خلاصه و تجزیه و تحلیل داده های پژوهش استفاده می شود. نرم افزار آماری مورد استفاده در این پژوهش نیز SPSS می باشد.
ضریب همبستگی اسپیرمن: این آزمون برای بررسی وجود رابطه و همبستگی بین دو متغیر کاربرد دارد. در پژوهش حاضر از این ضریب برای آزمون فرضیه های پژوهشی و تعیین وجود رابطه بین مهارت های انسانی با عملکرد مدیران مدارس متوسطه ناحیه ۳ شهر قم استفاده شده است.
آزمون t برای دو نمونه مستقل: از آزمون t برای دو نمونه مستقل به منظور بررسی معنی دار بودن تفاوت میانگین نمره نظرات پاسخ دهندگان بر اساس جنسیت در خصوص متغیرهای پژوهش استفاده شده است.
تکنیک تحلیل واریانس[۵۶]: تکنیک تحلیل واریانس درصدد بررسی میانگین “K” جامعه آماری بر اساس آماره های آنهاست. چنانچه موضوع مورد بررسی جوامع آماری با توجه به یک متغیر مورد توجه باشد آن را تحلیل واریانس یک عاملی می نامند و با آن می توان فرضیه های مربوط به وجود تفاوت بین میانگین های دو یا بیش از دو گروه را مورد آزمایش قرار داد. این تحلیل نشان می دهد که بین میانگین های بعضی از گروه ها با گروه های دیگر تفاوت معنی دار وجود دارد یا خیر ولی مشخص نمی کند که بین کدام میانگین ها تفاوت معنی داری وجود دارد.
آزمون تعقیبی توکی: آزمون تعقیبی توکی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که آزمون تحلیل واریانس معنی دار باشد؛ در واقع تکمیل کننده این آزمون است. این آزمون نشان دهنده گروه هایی است که میانگین نمرات آنها با یکدیگر تفاوت دارند.
آزمون فریدمن: آزمون رتبه ای فریدمن یک آزمون رتبه ای برای k نمونه همبسته است که علاوه بر رتبه بندی در نمایش اختلافات معنی دار نیز کاربرد دارد. در پژوهش حاضر از آزمون فریدمن در رتبه بندی سوالات بر اساس ارزیابی آنها در بین پاسخ دهندگان استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
محقق پس از جمع آوری اطلاعات و داده های آماری باید آن را تجزیه و تحلیل کند تا بتواند به نتایج مورد انتظار برسد. این اطلاعات و داده های آماری به صورتی دقیق و با بهره گرفتن از روش های مناسب بررسی می شوند. در تحقیقات تحلیلی برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات از روش های دقیق تر و پیچیده تری استفاده می شود، اما در تحقیقات توصیفی به تشریح ابعاد پدیده ها و یک تحلیل سطحی و کلی در حد توصیف از ویژگی های جامعه یا واحدمورد بررسی اکتفا می شود. با این وجود در هر دو حالت اطلاعات و داده های آماری در حد نیاز تجزیه و تحلیل می شوند. در این فصل به تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه پرداخته شده و با بهره گرفتن از آزمون ها آماری فرضیه های پژوهش مورد آزمون قرار گرفته است.
۴-۱( بررسی و توصیف اطلاعات مربوط به خصوصیات عمومی مدیران
در این قسمت به توصیف داده های مربوط به خصوصیات عمومی مدیران مدارس ناحیه ۳ شهر قم همچون جنسیت، سن، تحصیلات و سابقه کار پرداخته شده است.
۴-۱-۱) جنسیت
یافته های پژوهش نشان می دهد که ۹/۴۵ درصد(۲۸ نفر) از پاسخ دهندگان را مردان و ۱/۵۴ درصد (۳۳ نفر) را زنان تشکیل می دهند(جدول ۴-۱).
جدول (۴-۱) توزیع فراوانی جنسیت مدیران مدارس
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محف