میزان رضایت معلمان از وضعیت تحصیلی
عوامل خانوادگی: (سوال۹، ۱۲-۱ و۱۲-۲)
طلاق و جدایی پدر و مادر
روابط سرد بین پدر و مادر
گرمی روابط نوجوان با خانواده
همسالان: (سوال ۱۱-۳، ۱۱-۴)
سابقه بزهکاری در همسالان
عضویت در گروه های بزهکاری
تایید رفتار تخریب گرایی توسط همسالان
مدرسه: (سوال۱۱-۵ و۱۱-۶)
روابط با معلمان
روابط با همکلاسی ها
جامعه پذیری(سوال ۱۲-۳؛ ۱۲-۴، ۱۲-۵ و۱۲-۶)
تشویق به نگهداری اموال عمومی توسط پدر و مادر
تشویق به رعایت حقوق دیگران توسط پدر و مادر
رعایت حقوق دیگران توسط پدر و مادر در عمل
صدمه زدن به اموال عمومی توسط پدر و مادر
۳-۶روش و ابزار گرد آوری داده ها
با بهره گرفتن از مرور نظری و پیشینه تحقیقات انجام شده در فصل دوم و مبانی نظری، پرسشنامه ای جهت دستیابی به اهداف تحقیق طراحی گردید و با مراجعه دانش آموزان پسر دبیرستان های شهرستان جاسک و تکمیل پرسشنامه، داده های مورد نیاز جمع آوری شد.بنابراین، ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد که شامل ۳۱ سوال می باشد . اعتبار این پرسشنامه با مراجعه به خبرگان و متخصصان در این زمینه از طریق اعتبار صوری تایید گردید. همچنین جهت بررسی میزان روایی و اعتماد پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد، مقدارآلفای محاسبه شده برابر۸۳ درصد است، که مقدار قابل قبولی است.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
آمار قابلیت اطمینان
آلفای کرونباخ تعداد سوالات
۸۳۵٫ ۳۱
۳-۷روش های تجزیه و تحلیل داده ها:
جهت انجام آمار توصیفی از شاخص های پراکندگی و مرکزی به همراه نمودارهای متناسب با جداول، استفاده شد. همچنین در آمار استنباطی و جهت آزمون فرضیات از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل فاکتور و ابزار معتبر حداقل مربعات جزئی (PLS)استفاده شد.
در ادامه هر یک از روش های آماری و تحلیل فوق بطور مختصر تبیین و تشریح می گردند :
۳-۷-۱ضریب همبستگی پیرسون
ضریب همبستگی ابزاری آماری برای تعیین نوع و درجه رابطه یک متغیر کمی با متغیر کمی دیگر است. ضریب همبستگی، یکی از معیارهای مورد استفاده در تعیین همبستگی دو متغیر است. ضریب همبستگی شدت رابطه و همچنین نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) را نشان میدهد. این ضریب بین ۱ تا ۱- است و در عدم وجود رابطه بین دو متغیر، برابر صفر است. همبستگی بین دو متغیر تصادفی X و Y به صورت زیر تعریف میشود:
که در آن E عملگر امید ریاضی، cov به معنای کوواریانس، corr نماد معمول برای همبستگی (کورولیشن) پیرسون، و سیگما نماد انحراف معیار است.
ضریب همبستگی پیرسون ، روشی پارامتری است و برای دادههایی با توزیع نرمال یا تعداد دادههای زیاد استفاده میشود.(مومنی، ۱۳۹۱)
معادلات ساختاری (SEM)
مدل سازی معادله ساختاری را میتوان به عنوان روشی کمی تلقی کرد که به محقق یاری میرساند تا پژوهش خود را از مطالعات نظری و تدوین آن ها گرفته تا تحلیل داده های تجربی، در قالبی چند متغیره سامان بخشد. این روش محقق را به پیچیدگیهای زندگی اجتماعی(تأثیرگذاری مجموعه ای از متغیرها بر یکدیگر به طور یک سویه و دوسویه، مستقیم و غیر مستقیم) و همچنین پیچیدگیهای موجود در اندازه گیری سازه های پنهان فرهنگی و اجتماعی نزدیک کرده و بنابراین تحلیل کمی از پدیده های کیفی را به لحاظ روش شناختی، دقیقتر و به لحاظ کاربردی واقعبینانه تر میسازد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
مدل سازی به پژوهشگر یاری میرساند تا الگویی نظری را که از اجزای مختلف و متنوعی تشکیل یافته، هم به طور کلی و هم به گونه ای جزئی مورد آزمون و وارسی قرار دهد. اینکه آیا داده های گردآوری شده از یک نمونه، کلیت الگوی نظری تدوین شده را مورد حمایت قرار میدهد یا خیر و در هر صورت کدام یک از اجزای الگوی نظری مدون با توجه به داده های گرداوری شده مورد تایید قرار میگیرند و کدام یک نیاز به تغییر، اصلاح و یا حذف دارند. به عبارت دیگر مدل سازی نه تنها در آزمون فرضیه های تک متغیره و دو متغیره محقق را یاری میرساند بلکه به طوری همزمان با بهره گیری از مدل سازی میتوان به آزمون فرضیه های چند متغیره دست زد که علاوه بر لحاظ شدن اثر متغیرها بر یکدیگر دقت اندازه گیری متغیرهای پنهان نیز مورد ملاحظه قرار گرفته است.
مدل سازی معادله ساختاری به طور معمول ترکیبی از مدلهای اندازه گیری و مدلهای ساختاریاند. بر مبنای مدلهای اندازه گیری، محقق تعریف میکند که کدام متغیرهای مشاهده شده یا معرفهای اندازه گیرندهی کدام متغیرهای پنهان هستند و بر پایه مدل ساختاری مشخص میشود که کدام متغیرها با یکدیگر همبسته اند. به این ترتیب با بهره گیری از این مدلها میتوان به طور همزمان به ارزیابی کیفیت سنجش متغیرها و مقبولیت اثرات مستقیم و غیر مستقیم و همچنین تعاملهای تعریف شده میان متغیرها پرداخت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق
۴-۱مقدمه
فصل چهارم متشکل از توصیف اطلاعات زمینه ای، متغیرهای مستقل و وابسته می باشد. که بدین منظور از توزیع فراوانی نسبی، شاخصهای مرکزی و پراکندگی استفاده شده است. همچنین رابطه رفتار تخریب گرایی( وندالیسم) با متغیرهای مستقل جامعه پذیری، وضعیت تحصیلی، نقش مدرسه، پایگاه اجتماعی – اقتصادی ، نقش خانواده و نقش همالان آزمون شده است. سپس فرضیات پژوهش مورد آزمون تجربی قرار گرفتهاند و با بهره گرفتن از آمارههای مختلف از جمله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس، شدت و جهت روابط بدست آمده، مورد بررسی واقع شده است. همچنین از تحلیل رگرسیون جهت بررسی تأثیر متغیرهای مستقل بر روی متغیر وابسته، آزمون مدل و پاسخ به سئوالات تحقیق استفاده شده است.
عکس مرتبط با اقتصاد
۴-۲متغیرهای زمینه ای
۴-۲-۱سن
جدول ۵‑۱: توزیع فراوانی سن پاسخگویان