نشریه نیوزویک
در آگوست ۲۰۰۶ (مرداد ۱۳۸۵)، نشریه نیوزویک آمریکا رتبهبندی ۱۰۰ دانشگاه اول دنیا را به کمک معیارهای دو رتبهبندی دیگر (یعنی رتبهبندی آموزشی دانشگاههای دنیا توسط دانشگاه شانگهای و نشریه آموزش عالی تایمز) و یک معیار جدید که تعداد کتابها و مجلات کتابخانهها بود، ارائه کرد.
وبومتریک[۱۰۱]
رتبهبندی وبومتریک دانشگاههای دنیا توسط آزمایشگاه سایبرمتریک[۱۰۲] -واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا[۱۰۳]– تهیه شدهاست. این رتبهبندی بیش از ۴۰۰۰ دانشگاه دنیا را براساس اطلاعات مبتنی بر وب آن ها تحلیل کردهاست.
رتبهبندی وبومتریک متشکل از یک پایگاه داده شامل ۱۵،۰۰۰ دانشگاه و بیش از ۵،۰۰۰ مرکز تحقیقاتی است. ۴،۰۰۰ دانشگاه اول در رتبهبندی مشخص شدهاست، و دانشگاههای دیگر نیز در رنبهبندیهای محلی و جزئیتر آمدهاست. موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی کشورهای در حال توسعه در این روش رتبهبندی، با قرار دادن دستاوردهای علمی خود بر روی اینترنت میتوانند وضعیت بهتری پیدا کنند چرا که ممکن است نسبت به دانشگاههای تراز اول دنیا بسیار فاصله داشته باشند اما با این روش میتوانند وضعیت خود را بهتر نمایان کنند.
این رتبهبندی اولین بار در سال ۲۰۰۴ انجام شد و بر اساس شاخصی مرکب از چندین پارامتر تهیه شد. این پارامترها عبارتند از حجم اطلاعات موجود بر روی وب، قابلیت دسترسی و نسبت اطلاعات منتشر شده در وب به میزان لینکهای برگشتی خارجی آن است. این رتبهبندی هر ساله در دیماه و تیرماه بروز میشود و یک مقیاس وبی برای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی فراهم میآورد. این رتبهبندی میزان فعالیت علمی وبگاههای آموزشی را به صورت دورهای نشان میدهد.
شاخصهای وبومتریک به این دلیل به وجود آمدهاند که میزان توجه موسسات را به نشر اینترنتی نشان دهد. بنابراین دانشگاههای با کیفیت آموزشی بالا ممکن است به دلیل عدم تمایل به سیاستهای انتشار اینترنتی، در این نوع رتبهبندی رتبه مورد انتظار خود را بدست نیاورند.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir