۵ ـ ۵ ـ ۲ پیشنهادات برای تحقیقات آتی ۹۹
۵ ـ ۶ محدودیت های تحقیق ۱۰۰
فهرست منابع ۱۰۱
پیوست ها ۱۰۶
پرسش نامه ۱۰۷
چکیده انگلیسی ۱۱۳
۲ ـ ۱ جدول جمع بندی سوابق تحقیق ۴۴
۳ ـ ۱ محاسبه آلفای کرونباخ برای ۱۹ سؤال پرسش نامه به صورت کلی ۵۷
۳ ـ ۱ محاسبه آلفای کرونباخ برای تک تک سؤالات پرسش نامه ۵۷
۴ ـ ۱ آمار توصیفی متغیرهای سن و سابقه خدمت ۶۶
۴ ـ ۲ جدول فراوانی اعضای جامعه آماری بر حسب سن ۶۶
۴ ـ ۳ جدول فراوانی اعضای جامعه آماری بر حسب جنسیت ۶۷
۴ ـ ۴ جدول فراوانی اعضای جامعه آماری بر حسب مدرک تحصیلی ۶۸
۴ ـ ۵ جدول فراوانی اعضای جامعه آماری بر حسب سمت ۶۹
۴ ـ ۶ بررسی دیدگاه های کارمندان با سمت های مختلف ۷۱
۴ ـ ۷ محاسبات تحلیل عوامل با سمت های مختلف ۷۱
۴ ـ ۸ بررسی دیدگاه های کارمندان با سطح تحصیلات مختلف ۷۲
۴ ـ ۹ محاسبات تحلیل عوامل با سطح تحصیلات مختلف ۷۳
۴ ـ ۱۰ تعاریف عملیاتی متغیر مستقل سؤال اول ۷۴
۴ ـ ۱۱ فراوانی پاسخ به سؤالات سؤال اول ۷۴
۴ ـ ۱۲ شاخص های متغیر عوامل رفتاری ۷۵
۴ ـ ۱۳ فراوانی پاسخ به سؤالات سؤال دوم ۷۵
۴ ـ ۱۴ شاخص های متغیر عوامل فرهنگی ۷۶
۴ ـ ۱۵ فراوانی پاسخ به سؤالات سؤال سوم ۷۶
۴ ـ ۱۶ اعداد فازی متناظر با ارجحیتها درمقایسات زوجی ۷۷
۴ ـ ۱۷ تعیین درجه اهمیت موانع اصلی از دید پاسخگوی اول ۷۸
۴ ـ ۱۸ ماتریس مقایسات زوجی فازی عوامل اصلی از دید پاسخگوی اول ۷۸
۴ ـ ۱۹ اولویت بندی عوامل اصلی با بهره گرفتن از روش FAHP 81
۴ ـ ۲۰ تعیین درجه اهمیت شاخص های موانع فنی ۸۲
۴ ـ ۲۱ اولویت بندی شاخص های موانع فنی با بهره گرفتن از روش FAHP 83
۴ ـ ۲۲ تعیین درجه اهمیت شاخص های موانع رفتاری ۸۴
۴ ـ ۲۳ اولویت بندی شاخص های موانع رفتاری با بهره گرفتن از روش FAHP 85
۴ ـ ۲۴ تعیین درجه اهمیت شاخص های موانع فرهنگی ۸۶
۴ ـ ۲۵ اولویت بندی شاخص های موانع رفتاری با بهره گرفتن از روش FAHP 86
۴ ـ ۲۶ فراوانی پاسخ به سؤالات عوامل اصلی ۸۷
۴ ـ ۲۷ فراوانی پاسخ به سؤالات تحقیق ۸۸
۵ ـ ۱ اولویت بندی شاخص های عوامل فنی ۹۲
۵ ـ ۲ اولویت بندی شاخص های عوامل رفتاری ۹۲
۵ ـ ۳ اولویت بندی شاخص های عوامل فرهنگی ۹۳
۵ ـ ۴ درجه اهمیت شاخص های عوامل فنی ۹۳
۵ ـ ۵ درجه اهمیت شاخص های عوامل فرهنگی ۹۴
۵ ـ ۶ درجه اهمیت شاخص های عوامل رفتاری ۹۴
۵ ـ ۷ جدول نهایی تحقیق ۹۷
پ ـ ۱ اولویت بندی و تعیین درجه اهمیت هر یک از موانع اصلی ۱۰۹
پ ـ ۲ اولویت بندی و تعیین درجه اهمیت شاخص های عوامل فنی ۱۱۰
پ ـ ۳ اولویت بندی و تعیین درجه اهمیت شاخص های عوامل رفتاری ۱۱۱
پ ـ ۴ اولویت بندی و تعیین درجه اهمیت شاخص های عوامل فرهنگی ۱۱۲
۳ ـ ۱ تقاطع ۱M و ۲M 62
۴ ـ ۱ وضعیت افراد پاسخ دهنده بر حسب سن ۶۷
۴ ـ ۲ وضعیت افراد پاسخ دهنده بر حسب جنسیت ۶۷
۴ ـ ۳ وضعیت افراد پاسخ دهنده بر حسب مدرک تحصیلی ۶۸
۴ ـ ۴ خروجی نرم افزار Expert Choice اولویت بندی نهایی شاخص های موانع فنی ۸۳
۴ ـ ۵ خروجی نرم افزار Expert Choice اولویت بندی نهایی شاخص های موانع رفتاری ۸۵
۴ ـ ۶ خروجی نرم افزار Expert Choice اولویت بندی نهایی شاخص های موانع فرهنگی ۸۶
چکیده
در این تحقیق درصد بررسی موانع بکارگیری اطلاعات حسابداری کافی بر تصمیم گیری از دیدگاه مدیران بانک تجارت بوده ایم. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر رئیس، معاون و رؤسای دوایر اعتبارات و صندوق کلیه شعب بانک تجارت استان چهارمحال و بختیاری بوده است. با توجه به معدود بودن تعداد جامعه آماری، اطلاعات کل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته است. پس از توصیف جامعه آماری و متغیرهای تحقیق و روایی و پایایی پرسش نامه، به بررسی تأثیرگذاری هر یک از متغیرها بر عدم بکارگیری اطلاعات حسابداری بر تصمیم گیری پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان داده است که عوامل مورد نظر (عوامل فنی، عوامل فرهنگی و عوامل رفتاری) در عدم استفاده از اطلاعات حسابداری کافی بر تصمیم گیری مؤثر بوده و فرایند تحلیل سلسله مراتب فازی به منظور رتبه بندی و تعیین ضریب اهمیت موانع حاکی از آن بوده است که عوامل فنی با وزن ۴۴/۰ در اولویت اول، عوامل فرهنگی با وزن ۳/۰ در اولویت دوم و عوامل رفتاری با وزن ۲۶/۰ در اولویت سوم تأثیرگذاری قرار داشته اند. شاخص های هر یک از عوامل نیز از طریق فرایند FAHP اولویت بندی و ضریب اهمیت آن ها مشخص گردید. در تحلیل هم خوانی نظرات بر اساس متغیرهای دموگرافیک به روش توصیفی، مشخص گردید مدیران بانک تجارت با سمت های مختلف مدیریتی و سطح تحصیلات متفاوت در خصوص میزان تأثیرگذاری هر سه عامل به عنوان موانع بکارگیری اطلاعات حسابداری کافی بر تصمیم گیری، نظرات مشابهی داشته اند.
واژگان کلیدی
تصمیم گیری مدیران، موانع فنی، موانع فرهنگی، موانع رفتاری.
فصل اول
کلیات تحقیق
۱ ـ ۱ مقدمه
سیستم اطلاعات مدیریت معمولاً ارقام و اطلاعات را برای قسمت های مختلف سازمان پردازش می کند و قاعدتاً باید بتواند به شکلی اصولی با این قسمت ها ارتباط برقرار کند . به منظور اجرای اثربخش مأموریت و همچنین حفظ استقلال سازمانی خود ، سیستم اطلاعات مدیریت باید به خوبی سازماندهی و اداره شود و از پشتیبانی و تفویض اختیار توسط مدیریت سطح بالای سازمان برخوردار باشد (شباهنگ ، ۱۳۹۰). از طرف دیگر سازمان ها همزمان با ورود و خروج مدیران و کارکنان تغییر می کنند . علاوه بر این، اولویت ها و سیستم های ارزشی محیط نیز در حال تغییر است و ناگزیر سازمان ها باید خود را با محیط در حال تغییر مطابقت دهند. دو نیروی اصلی مؤثر بر سازمان های امروزین عبارتند از تغییرات تکنولوژی و رقابت های جهانی. سازمان هایی که نتوانند خود را با این دو نیرو تطبیق دهند ، در بلندمدت قادر به ادامه ی حیات نخواهند بود. چنین سازمان هایی برای تهیه اطلاعات مورد نیاز ، بر سیستم حسابداری مدیریت خود اتکاء می کنند. فرایند حسابداری مدیریت نیز با ویژگی های سازمان که پیوسته در حال تغییر است مرتبط می باشد. درک مفاهیم حسابداری مدیریت مستلزم شناخت سازمان و نیروهای مؤثر بر آن است.
مدیران واحدهای انتفاعی در تصمیم گیری ها ، عملاً بر اطلاعات حسابداری مدیریت اتکاء می کنند. بنابراین درک ارتباط فرایند تصمیم گیری با اطلاعات حسابداری مدیریت حائز اهمیت بسیار است. اطلاعات ابزار تصمیم گیری های مدیریت است و میزان صحت و دقت تصمیمات مدیریت نیز بستگی به میزان صحت و سقم اطلاعاتی دارد که در زمان تصمیم گیری در اختیار وی قرار دارد. دستیابی به این اطلاعات، نیازمند یک سیستم اطلاعاتی است. در تعاریف حسابداری، تاکید اصلی روی تهیه اطلاعات مفید و مربوط برای استفاده کنندگان است. لیکن در بحث سیستم های اطلاعاتی حسابداری، باید همواره تأمین نیازهای اطلاعاتی آن قشر از استفاده کنندگان که بیشترین، متنوع ترین و مداوم ترین استفاده از این اطلاعات جهت تصمیم گیری را دارند، مدنظر قرار گیرد و بدیهی است که در هر سازمانی اولین و اصلی ترین استفاده کنندگان که همواره در جریان تصمیم گیری های لحظه ای و روزمره سازمان قرار دارند، مدیران هستند و اگر سیستمهای اطلاعاتی موجود در سازمان قادر باشند نیازهای اطلاعاتی مدیران را برآورد نمایند، نیازهای اطلاعاتی سایر مراجع تصمیم گیری نظیر مجامع عمومی، دولت، اعتباردهندگان و غیره نیز خارج از مجموعه فوق نخواهد بود (سجادی، ۱۳۸۵).
به رغم مشکلات موجود در مطالعه ی فرایند تصمیم گیری افراد، دلایل بسیاری بر لزوم انجام این مطالعه در زمینه ی کاربرد اطلاعات حسابداری توسط استفاده کنندگان از آن وجود دارد که احتمالا شامل بهبود بخشیدن به کیفیت تصمیم های سرمایه گذاری و کاهش هزینه ی پردازش اطلاعات توسط افراد و سرمایه گذاران می شود. به عبارت دیگر، شاید با مطالعه فرایند تصمیم گیری افراد، بتوان کیفیت اطلاعاتی را که در اختیار آن ها و یا به طور کلی بازار سرمایه قرار می گیرد بهبود بخشید. به هر صورت دستیابی به این هدف ها می تواند نحوه ی تخصیص منابع اقتصادی را بهبود بخشد و بنابراین در بالا بردن سطح رفاه جامعه و افراد نیز مؤثر باشد.
برای دستیابی به اهداف ذکر شده ، در این فصل به بیان مسأله ی تحقیق و این که در این تحقیق به دنبال بررسی چه مواردی بوده ایم، پرداخته شده است. همچنین ضرورت بررسی موانع بکارگیری اطلاعات حسابداری کافی در تصمیم گیری از سوی مدیران، اهداف و سؤالات تحقیق نیز تدوین گردیده است.
۱ ـ ۲ بیان موضوع تحقیق
یکی از مهمترین عوامل رشد و بقای واحدهای اقتصادی داشتن مدیران لایق و کارآمد میباشد که باید با استفاده بهینه از منابع، حداکثر کارایی را ایجاد نمایند. مدیرانی که برای حصول به این هدف بتوانند برنامهریزیهای دقیق داشته باشند و از طریق کنترل منابع و ارزیابی عملکرد، هنگام برخورد با وقایع پیشبینی نشده، بهترین تصمیم را اتخاذ نمایند. در این راستا مهمترین ابزار یاری دهنده آن ها اطلاعات میباشد که به طور حتم بخش اعظم این اطلاعات را حسابداری تهیه و در اختیار مدیریت قرار میدهد. حسابداری مدیریت دانشی است که از طریق بکارگیری روشهای عملیاتی مؤثر در فرایند پردازش دادههای مالی (تاریخی ـ جاری ـ آینده) یک واحد اقتصادی، از یک سو مدیریت را در مسیر برنامهریزی مناسب برای دستیابی به اهداف کنترل منابع و ارزیابی عملکرد، یاری میدهد و از سوی دیگر شرایط تصمیمگیری منطقی را برای دستیابی به هدفهای مقرر فراهم میکند. به بیان دیگر حسابداری مدیریت فرایند تدارک و پردازش اطلاعات برای برنامهریزی، کنترل، ارزیابی و تصمیمگیری است. از این رو نظام حسابداری مدیریت در برگیرنده روشهای جمع آوری دادهها، ترکیب و تحلیل آن ها و ارائه اطلاعات مربوط به مدیران برای تصمیمگیری جامع و معمول و بررسی شرایط خاص است (طالب نیا و رستمی، ۱۳۸۴).
سازمان های امروزی در عصر اطلاعات، فعالیت و رقابت می کنند و اطلاعات تبدیل به منبع کلیدی اکثر سازمان ها شده است. در واقع، مبنای رقابتی از اطلاعات مشهود به اطلاعات نامشهود تغییر یافته است (مور و ژادیک،۱۳۷۷).
۱ ـ ۳ طرح مسأله ی تحقیق
سیستم اطلاعات حسابداری باید توانایی ارائه اطلاعات برای تصمیم گیری مدیران در حوزه های مختلف را داشته باشد. این حوزه ها شامل بودجه بندی عملیاتی، بودجه بندی سرمایه ای، تجزیه و تحلیل های سر به سری، سنجش و ارزیابی عملکرد بخش های مختلف، هزینه یابی استاندارد و تحلیل انحرافات، تعیین بهای تمام شده خدمات ارائه شده، کمک به مدیریت سرمایه در گردش، مدیریت تأمین مالی کوتاه مدت و تأمین منابع سرمایه گذاری برای اجرای پروژه ها، پیش بینی صورت های مالی و تهیه برنامه راهبردی سازمان می باشد. از طرف دیگر، اطلاعات فراهم شده توسط سیستم باید توسط مدیران در حوزه های مختلف مورداستفاده قرار گیرد (سلیمانی، ۱۳۹۲).
در کشور ما از اطلاعات حسابداری در تصمیم گیری مدیران استفاده شده ولی بین کاربرد فعلی اطلاعات حسابداری و کاربرد بهینه، فاصله ای وجود دارد که در این تحقیق به بررسی این عوامل (رتبه بندی و تعیین ضریب اهمیت) آن ها از دیدگاه مدیران بانک تجارت پرداخته شده است. این عوامل در قالب جامع موانع فنی، رفتاری و فرهنگی بررسی شده اند.
در نهایت مسأله ی اصلی تحقیق اینگونه تدوین شده است:
موانع بکارگیری اطلاعات حسابداری بر تصمیم گیری از دیدگاه مدیران بانک تجارت چیست؟
رتبه بندی و درجه اهمیت هر یک از موانع بر تصمیم گیری چگونه است؟
۱ ـ ۴ ضرورت و اهمیت تحقیق
برای