لردنگلو[۱۲۷] (۲۰۰۸)در پژوهشی که هدف آن ارزیابی روابط بین هوش هیجانی ، کارایی مدیریت و تعهد رضایت شغلی در آموزش و پرورش بود ، نتایج حاکی از آن بودند که هوش هیجانی بر تعهد و رضایت کارایی معلمان تأثیری مثبت دارد.
نتیجه تصویری برای موضوع هوش
یلماز و کوک بوک بوقلو [۱۲۸](۲۰۰۸)، در پژوهشی تحت عنوان رفتار شهروندی و تعهد سازمانی در مدارس پایه ابتدایی در ترکیه، ساختار رفتار شهروندی سازمانی و رابطه آن را با تعهد سازمانی مدارس ابتدایی در بین ۲۲۵ معلم انجام دادند. نتایج حاکی از این بود که معلم ها نگاه مثبتی به تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی دارند و بین این دو رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
اپلاتکا [۱۲۹] (۹ ٢٠٠ ) بیان کرد که اهمیت رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای مختلف غیر قابل انکار است، اما هنگامی که صحبت از مدارس می شود، نگاه ها به آن موشکافانهتر و حساستر می شود، چرا که نقش مدارس در تربیت نیروی انسانی آینده و توسعۀ همه جانبه کشورها، دلیل غیر قابل انکار بر لزوم بهرهمندی از معلمان برخوردار از رفتار شهروندی سازمانی میباشد.
آتیکا موداسیر[۱۳۰] (۲۰۰۸)، به برسی رابطه هوش هیجانی با رهبری انتقالی و رفتار شهروندی سازمانی پرداختند. در این مطالعه ۱۱۴ نفر از مدیران و ناظران آنها بکار گرفته شدند. نتایج نشان داد که هوش هیجانی رهبران رابطه مثبت و معنی داری با ابعاد رفتار شهروندی سازمانی آنان دارد. همچنین دو بعد مشارکت و نوع دوستی از ابعاد رفتار شهروندی سازمانی متاثر هوش هیجانی رهبران می باشد.
نتیجه تصویری برای موضوع هوش
ابراهم کارملی و یوسمن[۱۳۱] (۲۰۰۶) در پژوهشی به بررسی رابطه بین هوش هیجانی، انجام وظیفه و رفتار شهروندی سازمانی در بین ۲۵۰ کارمند در چند سازمان پرداختند. نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین هوش هیجانی و پیامد های کاری کارکنان وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی و دو بعد از رفتار شهروندی سازمانی ( نوع دوستی، مشارکت) ارتباط معنی داری وجود دارد.
تصویر توضیحی برای هوش هیجانی
هارمر[۱۳۲](۲۰۰۷) در پژوهشی به بررسی رابطه بین هوش هیجانی و معنویت با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان استرالیایی پرداخت. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنی داری بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و معنویت با رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد.
فصل سوم:
روش شناسی تحقیق
مقدمه
در این فصل، مراحل اجرای پژوهش بررسی شده است. موضوعات این فصل شامل روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، متغیرهای تحقیق، ابزار تحقیق، روش توزیع پرسشنامه و جمع آوری اطلاعات، روش تجزیه و تحلیل آماری است.
۳-۱- روش تحقیق
روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد.
۳-۲- جامعه آماری تحقیق
جامعه آماری این تحقیق همه دبیران تربیت بدنی شهر کرمانشاه بودند که تعداد آنها برابر گزارش دریافتی از کارگزینی آموزش و پرورش شهر کرمانشاه، برابر ۴۱۸ نفر بود.
۳-۳- نمونه آماری
با توجه به حجم نمونه های تحقیق یعنی دبیران تربیت بدنی و با بهره گرفتن از جدول کرجسی و مورگان، تعداد ۲۲۰ نفر از معلمان به عنوان نمونه انتخاب و پس از توزیع پرسشنامه ها به روش نمونه گیری خوشه ای که شهر کرمانشاه بر اساس منطقه آموزش و پرورش به سه منطقه تقسیم و متناسب با مناطق پرسشنامه توزیع و در نهایت ۲۱۰ پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد.
۳-۴-متغیرهای تحقیق
متغیر به ویژگیهایی اطلاق میشود که میتوان آن را مشاهده یا اندازهگیری کرد. متغیر بر اساس نقشی که در پژوهش برعهده دارد به دو دسته تقسیم میشود که شامل متغیر مستقل و وابسته میباشد. در تحقیقات از نوع همبستگی به جای متغیر مستقل از اصطلاح متغیر پیشبین و به جای متغیر وابسته از اصطلاح متغیرملاک استفاده میگردد (خاکی، ۱۳۷۸). لذا در این تحقیق متغیرهای پیشبین، هوش هیجانی (خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیختگی، همدلی، مهارتهای اجتماعی) و ویژگی های فردی و متغیر ملاک رفتار شهروندی سازمانی در دبیران تربیت بدنی شهر کرمانشاه می باشد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۳-۵- ابزارهای اندازهگیری تحقیق
در این پژوهش با توجه به اهداف تحقیق، و ماهیت آن، مناسب ترین روش برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز ، استفاده از تکمیل پرسشنامه بود. بدین منظور از دو نوع پرسشنامه استاندارد استفاده گردید.
پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ[۱۳۳]
آزمون هوش هیجانی سیبریا شرینگ (۱۹۹۸)، یکی از ابزارهای مورد استفاده میباشد که در قالب مقیاس پنج گزینهای لیکرت تنظیم شده است. فرم اصلی این آزمون دارای ۷۰ سؤال است و از دو قسمت تشکیل شده، قسمت اول دارای ۴۰ سؤال و قسمت دوم دارای ۳۰ سؤال میباشد. در قسمت اول، هر سؤال حاکی از یک موقعیت زندگی میباشد، آزمودنی باید خود را در آن موقعیت قرار دهد و یکی از گزینهها را که با حالات روحی روانی سازگاری بیشتری دارد انتخاب کند. در قسمت دوم در ابتدای هر سؤال یک داستان ساختگی عاطفی آورده شده است و از آزمودنی خواسته میشود تا پاسخ خود را با توجه به داستان، انتخاب کند. لازم به ذکر است که این آزمون توسط منصوری(۱۳۸۰) هنجاریابی شده ولی از قسمت دوم این آزمون به علت عدم همخوانی آن با فرهنگ ما استفاده نشده است. در اجرای مقدماتی این آزمون، از قسمت اول که شامل ۴۰ سؤال بود استفاده شده که تعداد هفت سؤال به علت همبستگی کم با نمره کل آزمون حذف شدهاند. سؤالاتی را که برای اجرای نهایی در نظر گرفته شدهاند ۳۳ سؤال است. میزان همسانی آزمون ۳۳ سؤالی، در اجرای مقدماتی، به روش آلفای کرونباخ ۸۰/۰ بوده است. سؤالات این آزمون مربوط به ابعاد هوش هیجانی است که نمره هر کدام از آنها جداگانه محاسبه گردید. این مؤلفهها عبارتند از، خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیختگی، همدلی و مهارتهای اجتماعی میباشد. هر آزمودنی شش نمره جداگانه دریافت میکند که پنج نمره آن مربوط به هر کدام از مؤلفهها و یک نمره به صورت کل میباشد. شماره سؤالات مربوط به هر یک از ابعاد هوش هیجانی در جدول شماره ( ۳-۲) آورده شده است. در بعضی از سؤالات چنانچه آزمودنی گزینه اول را انتخاب کند، امتیاز (۱) و چنانچه گزینه پنج را انتخاب کند امتیاز (۵) میگیرد و برعکس، اگر آزمودنی در سؤالات ۱، ۹، ۱۲، ۲۰، ۱۴، ۱۳، ۳۱، ۳۳، ۱۸، ۲۲، ۲۸ گزینه الف را انتخاب کند، امتیاز (۵) میگیرد و چنانچه گزینه ب، ج، د، ه را انتخاب کند، به ترتیب نمره کمتر میگیرد. نمرهگذاری سؤالات دیگر برعکس میباشد دامنه نمرات این پرسشنامه از ۳۳ تا ۱۶۵بوده است (منصوری، ۱۳۸۰).
جدول (۳-۱) شماره هر یک از سؤالات در ابعاد هوش هیجانی
خودآگاهی خودتنظیمی خودانگیختگی همدلی مهارتهای اجتماعی
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.