ب) سابقه، اهمیت و ضرورت تحقیق
درارتباط با پیشینه پژوهش درمقاطع کارشناسی ارشد و دوره دکتری در مورد پیشگیری از بزهکاری(جرم) مقالات و پایان نامه های زیادی نوشته شده اما درخصوص تنبیه اطفال و بزهکاری دانش آموزان و تأثیر تنبیه دانش آموزان بر بزهکاری آنان درآینده مطلب خاصی تاکنون به چاپ نرسیده و موضوع پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد یا دکتری نبوده است لذا اهمیت این پایان نامه در تنویر افکار عمومی خاصه معلمان و مربیان در نظام آموزش و پرورش در راستای کاهش تنبیه و اصلاح رفتار با دانش آموزان که منتج به کاهش بزهکاری در جامعه میگردد بیش از پیش خواهد بود و این پایان نامه علاوه بر بدیع بودن، ساختاری نو در نحوه رفتار معلمان و مربیان درآموزش و پرورش و برنامه های آن در تربیت نسلی آگاه و قانون مدار ایجاد خواهد کرد و در پیشگیری از ارتکاب جرم در جامعه وکاهش بزهکاری اطفال نقش بسزایی خواهد داشت.
ج)اهداف پژوهش
به لحاظ اینکه در مطالعات کتابخانه ای ایران هیچ تحقیقی در این زمینه بویژه در قالب پایان نامه صورت نگرفته است مضافاً براین که به لحاظ اهمیت پیشگیری ازجرم به طور بنیادی در مقاطع ابتدائی و متوسطه اول ودوم درآموزش و پرورش و ایجاد یک جامعه پویا و قانون مدار نیاز به تحقیقات جدید گسترده برای تنویر افکار عمومی وجود دارد. اهمیت این پایان نامه زمانی افزونتر می شود که با توجه به
آموزههای دینی و تعالیم نوین آموزشی، نظام آموزش و پرورش جامعه را به اهدافی چون ۱- شناخت جایگاه تنبیه و بزهکاری ۲- ارائه راهکارهای مناسب پیشگیری از تنبیه و بزهکاری ۳- ساخت جامعهای سالم و عاری از هرگونه بزهکاری و جرائم رهنمون میسازد.
د)پرسشها
با توجه به ترکیبی بودن این پژوهش در جهت روشن شدن موضوع سئوالات زیر قابل طرح است. که تاکنون به آن پاسخ داده نشده و یا به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است به همین خاطر پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسشهاست.
۱- تنبیه چه تأثیری در افزایش یا کاهش بزهکاری دارد؟
۲- تنبیه چه تأثیری در برچسبزنی دانش آموزان و سوق دادن آن ها به سمت ارتکاب جرائم دارد؟
۳- جایگاه تنبیه دانش آموزان در حقوق کیفری ایران چگونه است و مجازات آن چیست؟
۴- راهکارهای پیشگیرانه از تنبیه منجر به به بزهکاری و عواقب ناخوشایند آن چیست؟
هـ) فرضیات پژوهش
فرضیات پژوهش حاضر در پاسخ به پرسشهای فوق به شرح زیر است:
-
- تنبیه یعنی آگاهی دادن و در افزایش بزهکاری تأثیرگذار است نه در کاهش آن.
-
- تنبیه دانش آموزان باعث برچسبزنی آنان میگردد.
-
- در حقوق کیفری ایران تنبیه برای غیر اولیای صغار ممنوع است.
- آگاهی، احترام، برخورد منصفانه و توجه به عواقب تنبیه می تواند از جمله راهکارها باشد.
در مورد فرضیات ارائه شده در متن پژوهش به طور مفصل بحث خواهد شد.
و) روشهای پژوهش و مشکلات آن
روش تحقیق در این پایان نامه مبتنی بر مطالعه آثار و منابع نوشتاری (کتابخانه ای) است. در بحث تنبیه و بزهکاری و پیشگیری از ارتکاب جرائم منابع قابل قبولی به صورت تفکیکی در دسترس بود اما در بحث تأثیرات تنبیه دانش آموزان بر بزهکاری آنان درآینده و راهکارهای پیشگیری از آن منابع خاصی به طور اختصاصی یافت نشده است. لذا برای حل این مشکل سعی شد تا مباحث، بعداز دسته بندی و تبیین به قسمت اصلی کار بسط داده شود. تمامی مشکلات موجود در جمع آوری اسناد، استعانت و یاری خداوند متعال و کمکهای بیدریغ اساتید محترم خاصه استاد محترم راهنما از مشکلات موجود تاحد زیادی کاست و حمایتهای ویژه آنان موجب دلگرمی و تسریع و سهولت کار در این پژوهش شد.
ز) سازماندهی وروند کلی پژوهش
این پژوهش تحت عنوان «تأثیر تنبیه بر بزهکاری دانش آموزان (اطفال)» در برگیرنده دو بخش اساسی است.
بخش اول شامل دو فصل است، که فصل اول به مفاهیم کلی و تعاریف تنبیه و گونههای آن پرداخته و فصل دوم به تعریف بزهکاری و دلایل آن پرداخته و بخش دوم شامل سه فصل است که در فصل اول به حقوق دانش آموزان و نحوه رفتار با آنان و فصل دوم به آموزش وپرورش و پیشگیری و فصل سوم به ساختار تعالیم آموزش و پرورش برای تحقق پیشگیری رشد مدار پرداخته و هر یک از فصول ذکر شده فوق چند مبحث و هر مبحث چند گفتار را شامل میشودکه همه موضوعات مورد مطالعه قرارگرفته در قالب نتیجه و در نهایت پیشنهادات ارائه میگردد تا باشد که مورد مداقه اهالی آموزش قرار گیرد.
بخش اول
کلیات تحقیق
تنبیه و بزهکاری یکی از مفاهیم کلیدی در رفتارهای روزمره هر جامعه است و جایگاه مهمی در برقراری ارتباط درست میان افراد هر جامعه دارد درکنار این دو مفهوم که از دیرباز در جوامع بشری وجود داشته مفهوم دیگری بنام پیشگیری وجود داردکه در دهه هفتاد خورشیدی به ادبیات علوم جنایی ایران راه یافت که امروزه این مفاهیم در محافل علمی حقوقی به عنوان موضوعی شناخته شده به شمار میآیند. نگاه و دیدگاه بسیاری از دست اندرکاران عرصه تعلیم و تربیت پس از انقلاب اسلامی ایران به مفاهیم ذکر شده عوض شده و به طور متواتر سخن از ممنوعیت تنبیه در تمامی سطوح تعلیم و تربیت گفته شده و بزهکار نیز به عنوان بیمار شناخته شده و بزهکاران را بی ارتباط با عوامل اجتماعی و روانی که خارج از حیطه اراده و اختیار اوست نمیدانند و به مجرم به دیده ترحم می نگرند و سعی در هدایت، درمان و انطباق با جامعه دارند. تدابیر پیشگیرانه در نظام آموزش و پرورش و تعالیم نوین آموزشی یکی از دستاوردهای مهم علم جرم شناسی و راه چارهای برای کاهش بزهکاری است که در این پیشگیری غیر کیفری از جذابیت بالائی برخوردار است، به طوری که اغلب کشورها آن را درک کرده و دست به تدوین قوانین خاص و ایجاد مراکز اختصاصی ویژه زدند. تراکم زندانهای کشور، بالا بودن آمار محکومان کیفری و ازدیاد پرونده های جنایی و ازدحام دستگاه عدالت کیفری به دلیل رشد صعودی بزهکاری، هزینه سرسام آور و عدم توفیق در کاهش جرائم، نظام قضایی کشور را از سالها پیش به چاره اندیشی برای حل این مسئله اجتماعی کشانده است. با توجه به وضعیت خاص جرم و جرم انگاری و هم چنین پیشگیری از جرم در دنیا و نیز اهمیت خاص این مقوله در سیاست جنایی تقنینی، کشورها قواعد خاصی را در خصوص تنظیم قوانین و مقررات و پیشگیری از بزهکاری تدوین مینمایند.که ایران نیز در چند سال اخیر مقوله پیشگیری از بزهکاری را با صدور دستورالعملهای گوناگون من جمله در خصوص ممنوعیت تنبیه و برخورد با عاملان آن از طریق وزارت آموزش و پرورش درسطوح مختلف تعلیم وتربیت مورد توجه قرارداده است.
فصل اول : تنبیه
“