H1 H2
H4
فرایندهای مدیریت دانش
H3
۲-۳ بخش سوم- الگوی مفهومی پژوهش
داونپورت و پرابست با انجام مطالعه موردی و بررسی شرکت های بزرگی مانندآمازون دات کام لیستی از عوامل کلیدی موثر برکارائی سیستم مدیریت دانش ارائه کرده اند که عبارت است از: سطح دانش کارکنان، ساختار سازمان، آموزش مرتبط با مدیریت دانش وقابلیت های فناوری اطلاعات (Davenport& Probst, 2002). در تحقیقی که توسط هونگ وهمکاران در خصوص عوامل اصلی تاثیرگذار در کارائی سیستم مدیریت دانش برای صنعت دارو سازی انجام شده است هفت عامل تاثیرگذار در کارائی سیستم مدیریت دانش مورد شناسایی قرار گرفته است که عبارتند از : ساختار دانشی اثر بخش، ساختار سازمانی، قابلیت های فناوری اطلاعات، درگیری وآموزش افراد،قابلیت های فناوری اطلاعات،(Hung, et. al.2005,164-168).
وانگ و اسپین وال(۲۰۰۵)تعداد عوامل سازمانی را که با کارائی مدیریت دانش رابطه دارندرا بیان داشته اند. عوامل استخراج شده از سوی وانگ و اسپین وال شامل موارد زیراست : فناوری اطلاعات،اهداف و راهبرد،ساختار سازمانی، فعالیت ها وفرایندها ی سازمان، آموزش، مدیریت منابع انسانی. پژوهش رشمن وهمکاران (۲۰۱۰)درباره کسب وکارهای کوچک و متوسط مالزی و پاکستان نشان می دهد که محققان عوامل سازمانی مهمیرا که با کارائی مدیریت دانش رابطه داشته اند شامل موارد زیر بیان کرده اند: قابلیت های فناوری اطلاعات،آموزش نیروی انسانی، ساختار سازمانی و عملکرد مشتری. پژوهش والمحمدی (۲۰۱۰)نیز عوامل زیر را به عنوان عوامل سازمانی مهم که با کارائی مدیریت دانش ارتباط بیان می دارد : فرهنگ سازمانی، زیر ساختهای فناورانه، ساختار سازمانی، تعلیم وآموزش،مدیریت منابع انسانی و الگوبرداری.
با توجه به نتایج تحقیقات مذکور در زمینهرابطه عواملسازمانی با کارائی سیستم مدیریت دانش که هر کدام براساس دیدگاه های مختلف عناصر متفاوتی برای سیستم مدیریت دانش پیشنهاد و تأثیر هرکدام را بررسی نموده اند و متغیرهای تأثیر گذار بر موفقیت مدیریت دانش که در جدول ۲-۱منعکس شده است، پایه نظری این پژوهش شکل گرفت. اما در نهایت تعداد ۴عامل:ساختارسازمانی، سطح دانش کارکنان، آموزش مرتبط با مدیریت دانش، قابلیت های فناوری اطلاعات پیشنهاد شده است که با توجه به بررسی پیشینه پژوهش نشان می دهد که رابطه معنا داری بین عناصر ذکر شده درشکل ۲-۱۱ و مدیریت دانش در سازمانها وجود دارد .
شکل ۲-۱۲ :الگوی مفهومی پژوهش
ساختار سازمانی
سطح دانش کارکنان
عملکرد مشتری
کارایی مدیریت دانش
آموزش مرتبط با مدیریت دانش
قابلیت های فناوری اطلاعات
۲-۴٫ بخش چهارم -آشنایی با سازمان مورد بررسی
شهرک صنعتی دلیجان در شهرستان دلیجان و به فاصله حدوداً ۷کیلومتری ازمرکزشهردلیجان واقع گردیده و مساحت آن معادل ۷۵۴.۵هکتار که در حالحاضرفازعملیاتی تعریف شده آن ۴۱۶هکتار و سطح کاربری اراضی صنعتی آن تقریبا۳۰۵.۹هکتار میباشد.این شهرک در مجاورت شاهراه شمال به جنوب و راه اصلی دلیجان به اصفهان وتهران واقع و فاصله آن با اراک ۱۴۰کیلومتر، قم۹۰کیلومتر، اصفهان۱۸۵کیلومتر و تهران ۲۴۰کیلومتر میباشد همچنین این شهرک در فاصله ۹۰کیلومتری ازخط راهآهن سراسری و ایستگاه راهآهن قم،۶۰کیلومتری گمرک منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و ۷۵کیلومتری فرودگاه کاشان قرار گرفته است.
مزایای استقرار در شهرک: داشتن زیرساختها و امکانات اشاره شده موجود، نزدیکی به شهر دلیجان، مجاورت با شاهراه شمال به جنوب، فرهنگ صنعتی منطقه، زمینهای هموار و دارای سندتفکیکی و استقرار حجم بالای واحدهای تولیدکننده عایقهای رطوبتی می باشد موقعیت بسیار مطلوبی رابرای سرمایه گذاری در این شهرک فراهم نموده است.
واحدهای مستقر و صنایع مجاز برای استقرار:اولین قرارداد تخصیص زمین در این شهرک به اسفند ماه ۱۳۷۰برمی گردد که به منظوراجرای طرحهای فلزی، غذایی، شیمیایی، کانی غیرفلزی، برق و الکترونیک،نساجی سلولوزی و … اختصاص داده شده و امکان استقرار کلیه صنایع درزونهای تعریف شده درآن وجود دارد.
مساحت کل اراضی در اختیار(هکتار) | متراژ فاز عملیاتی (هکتار) | متراژ زمین صنعتی (هکتار) | زمین واگذار شده (هکتار) | زمین باقیمانده (هکتار) | فضای سبز بهره برداری شده |
۲۰۰۰ | ۳۱۶٫۲۷ | ۲۳۲.۰۲ | ۱۶۳٫۷۱ | ۶۸٫۳۱ | ۱۶.۵ |
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
انسان همیشه در صدد پی بردن به قاعده و نظم موجود در پدیده ها و رویدادهای اطراف خود بوده است بدین جهت به کشف قوانین، اصول و نظریه های حاکم بر پدیده ها و رویدادها نائل آمده است (سرمد و همکاران،۱۳۸۷: ۲۰).
راه های دستیابی به شناخت متعدد است و یکی از منابع شناخت روش علمی است. الگو و ماهیت تحقیق علمی در علوم انسانی و تربیتی از علوم مادی و فیزیکی گرفته شده است وهدف آن، «حقیقت یابی»و«فهم و درک مطلب» بوده و هست. از این رو تحقیق را می توان کوشش های سازمان یافته ای تلقی کرد که محقق را در روشن سازی حقیقت یک موضوع یاری می کند. محقق «واقعیت»(آن چیزی که هست) را بر می گزیند و از طریق یک سلسله تلاشها به نام تحقیق به دنبال کشف «حقیقت»(آن چیزی که باید باشد) بر می آید(نادری،۱۳۷۵: ۱۵).
تحقیق عبارت است از فرایندی که پژوهشگر می کوشد بدان وسیله پیچیدگی های روابط متقابل بین افراد را بهتر درک کند. پژوهشگر با بهره گرفتن از روش های منظم (سیستماتیک )درباره کنشها و واکنشها اطلاعاتی را جمع آوری می کند، درباره معنی یا مفهوم آنها می اندیشد، به نتیجه نهایی می رسد، آنها را ارزیابی می کند و سرانجام این نتیجه یا دستاورد ها را ارائه می دهد (سکاران،۱۳۹۰: ۶-۷).
در این فصل ضمن تشریح روش تحقیق به روش جمع آوری اطلاعات و سایر موارد مورد نیاز پژوهش پرداخته می شود که شامل نوع تحقیق، ابزار اندازهگیری، متغیرهای تحقیق، اعتبار و روایی پرسشنامه، تعریف جامعه آماری، تعیین نمونه و روش نمونهگیری، آزمونهای آماری مورد استفاده و نرمافزار آماری است که برای تجزیه و تحلیل دادهها به کار رفته است
۳-۱- نوع و روش تحقیق
روش مجموعه اقدامات و اعمال اصول و قوانینی است که برای تحقیق علمی انجام می گیرد و شامل کلیه وسایل، ابزار و مجموعه مراحلی است که برای جمع آوری اطلاعات و کیفیت بررسی آن ها جهت وصول به یک هدف انتخاب می شود. (علی احمدی ، ۱۳۸۹)
از نظر دسته بندی تحقیقات برحسب هدف، می توان این تحقیق را یک تحقیق کاربردی به شمار آورد، زیرا با تعیین روابط میان متغیرهای تحقیق به کشف قوانین و اصول علمی در عرصه مدیریت دانش پرداخته است.
تحقیق حاضر به بررسی بررسی رابطه عوامل سازمانی با کارایی سیستم مدیریت دانش در شرکت های شهرک صنعتی دلیجانپرداخته است و از آن جهتاین تحقیق از نوع کاربردی محسوب می شود که نتیجه آن برای مدیران این محموعه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.