۲-۶-۱ سایتهای شبکه اجتماعی و تعامل در فضای آنلاین
سایتهای شبکه اجتماعی نوعی انجمن آنلاین هستند که به بینهایت معروف شدهاند. آنها یک سرویس مبتنی بر وب هستند که به افراد اجازه میدهند، پروفایلهای عمومی را در سیستم ایجاد کرده، لیستی از کاربرانی که با آنها متصل میشوند بهوجود آورند و لیست ایجاد شده خود و سایر افرادی که در سیستم هستند را مشاهده کنند .ماهیت این اتصالات ممکن است از سایتی به سایت دیگر متفاوت باشد که سایتهای شبکه اجتماعی را منحصربه فرد میسازد و افراد را قادربه ارتباط با دیگران میسازد (Broughton et.al, 2009). درطول دهه گذشته استفاده از سایتهای شبکه اجتماعی آنلاین افزایش یافته است. با افزایش سایتهای با کاربران میلیونی مانند فیسبوک که بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد، استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین، به جزء ثابت در زندگی بیش از ۱٫۸ بیلیون کاربر اینترنت در جهان تبدیل شده است Facebook) (Press Room, 2010. به دلیل تعارض در تعاریف و جامع و کامل نبودن آنها، فوکس سایت شبکه اجتماعی را به عنوان پلتفرمها یا پایگاههایی میداند که رسانهها، اطلاعات و فناوریهای ارتباطی گوناگون را یکپارچه میسازند. بهگونهای که به کاربران امکان ایجاد پروفایلی را میدهد که معرف آن هاست و پیوندها یا فهرست پیوندهای آن ها را در صفحه نمایش میدهد و همچنین ارتباط با پیوندهای کاربران موجود در فهرست و ارتباط بین کاربران را فراهم میکند (Fuchs, 2009). اصطلاح سایتهای شبکه اجتماعی به وبسایتهایی اشاره دارد که کاربران را قادر به ایجاد یک شبکه از اتصالات با افرادی میکند که امیدوارند اطلاعات، اخبار، عکسها، نظرات و دیگر محتواها را با آنها به اشتراک بگذارندet.al, 2012) Steinfield). برخی معتقدند که سایتهای دوستیابی اولین شبکههای اجتماعی اینترنتی هستند. اولین سایتهای دوستیابی زمانی شروع به کار کردند که استفاده از اینترنت تقریبا همهگیر شده بود. فوکس، مفهوم سایت شبکه اجتماعی را مبهم و نارسا میداند. او علت این نارسایی را عدم وجود بنیانهای نظری اجتماعی در پژوهشهای مربوط به سایت شبکه اجتماعی میداند (Fuchs, 2009). پایه تعامل در سایتهای شبکه اجتماعی پروفایل شخصی فرض شده است که گاهی اوقات شامل یک سایت شخصی در یک سایت شبکه اجتماعی میباشد (Tufekci, 2008). سایتهای شبکه اجتماعی محیطهای مجازی هستند که به افراد اجازه میدهند که به یکدیگر متصل شده و در مورد موضوعات خاص با یکدیگر گفتگو کرده و در تعامل باشند (Murray & Waller, 2007). جمعیت سایتهای شبکه اجتماعی با تعداد افرادی که از آن ها استفاده میکنند و همچنین میزان تعاملات کاربران شبکه مشخص میشود. از آنجایی که تعاملات اجتماعی هدف شبکههای اجتماعی آنلاین هستند، بهتر است که شبکههای اجتماعی آنلاین به عنوان یک فعالیت مشترک اجتماعی درنظر گرفته شوند Lee, 2010) & Cheung). ارتباط در سایتهای شبکه اجتماعی با آگاهی و شفافیت صورت میگیرد. بنابراین، قاعده این است که فرد با ویرایش، توسعه یا بروزرسانی صفحه شخصی خود با دیگران ارتباط برقرار میکند (Dalsgaard, 2008). هر سایت شبکه اجتماعی به گونهای طراحی و اجرا میشود که فضای تعامل در بین کاربران را ایجاد کرده و مبنایی برای شکلگیری اجتماعات آنلاین شود. به منظور دستیابی به چنین هدفی به ابزارهایی نیاز است که بستر تعامل را ایجاد کنند. بنابراین، سایتهای شبکه اجتماعی معمولا تحت عنوان وب۲ نرمافزار اجتماعی مورد بحث قرار میگیرند (Fuchs, 2009). در محیط کاری، سایتهای شبکه اجتماعی میتوانند مرزهای سنتی، ارتباطات و سلسله مراتب بین کارکنان را از بین ببرند. برای مثال، افراد ممکن است درنظر بگیرند که آیا باید درخواست دوستی در فیسبوک از طرف رئیس خود را بپذیرند یا نه. (Broughton et.al, 2009). تعامل در فضای مجازی از طریق ساز وکارهای نوینی مانند شبکههای اجتماعی، وبلاگها، ایمیل، سایتهای اینترنتی، کنفرانسهای ویدیویی، اتاقهای گفتگو (چت)، سیستمهای ثبت پیام فوری، فهرستهای پستی، امکان پذیر میشود. هر کدام از این سازوکارهای ارتباطی، با توجه به ویژگی خود، سطح خاصی از تعامل را فراهم میکنند. انتخاب سازوکار ارتباط، با توجه به هدف تعامل، و نیازها و الزامهای محیط نرمافزاری انجام میشود و پیامدها و نتایج تعامل از طریق آنها ممکن است، متفاوت باشد.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir