اعلام بازخور به موقع
انجام امور تکرارپذیر توسط سیستمهای سخت افزار
کنترل و ارزیابی نامحسوس
برقراری عدالت
برقراری نظم (زینعلی زاده، ۱۳۸۸ ؛ پورکیانی، ۱۳۹۱)
رابطه بین مؤلفه های فناوری اطلاعات و مؤلفه های هدف در مدیریت منابع انسانی عموماً به صورت مستقیم برقرار نمیشود در این میان بسیاری از عناصر به صورت کانال انتقال اثر و یا متغیرهای مؤثر بر این ارتباط ظاهر خواهند شد.
قاعدتاً هنگامی که ما از فناوری اطلاعات استفاده میکنیم جمع آوری اطلاعات به صورت منظم، یکجا، با تعریف سازگار و قاعدهمند اتفاق خواهد افتاد. به همین صورت برای سایر مؤلفه های فناوری اطلاعات اتفاق خواهد افتاد. حال وقتی اطلاعات مناسب، یکپارچه، با تعریف مشخص، سازگار و یکجا در اختیار باشد و قصد مثلاً ارزیابی عملکرد کارکنان را داشته باشیم. قاعدتاً سرعت در انجام عملکرد، دقت در انجام عملکرد، شفافیت در سیستم و ارزیابی دقیق و سریع، روی ارزیابی عملکرد و اجرای درست این مؤلفه فناوری اطلاعات امکان پذیر نخواهد شد. لذا میتوانیم بگوییم خلاصهسازی اطلاعات از کانالهای شفاف کردن ارزیابی، سرعت بخشیدن به آن و افزایش میزان دقت آن میتواند روی انگیزش کارکنان مؤثر باشد.
سرعت درانجام عملکرد
دقتدر انجامعملکرد
خلاصهسازی
انگیزش کارکنان
شفافیت در سیستم
ارزیابی دقیق و سریع
نمودار (۱-۱) تأثیر فناوری اطلاعات از طریق کانالهای انتقال بر مدیریت منابع انسانی
برای سایر متغیرهای این حوزه میتوان مدل مشابه در نظر گرفت.
۱-۴- جنبه جدید بودن و نوآوری
با توجه به جستجوی صورت گرفته در سایتهای داخلی و خارجی هیچ مقاله یا پایان نامهای تأثیر مؤلفه های فناوری اطلاعات را از طریق کانالهای ارتباطی بر مؤلفه های منابع انسانی بررسی نکرده است. همان طور که در قسمت اهمیت موضوع بیان شد، ما در این تحقیق برآن هستیم تا بررسی کنیم که مؤلفه های فناوری اطلاعات از چه کانالهای بر روی مؤلفه های منابع انسانی تأثیر دارد. که تا حالا بررسی نشده است.
۱-۵- اهداف پژوهش
۱-۵-۱- هدف اصلی: مدل سازی تأثیر مؤلفه های فناوری اطلاعات بر روی عناصر کارکردی مدیریت منابع
انسانی در شعب بانک انصار استان کرمانشاه.
هدف ویژه
عناصر فناوری اطلاعات تا چه اندازه و از طریق چه متغیرهایی بر منابع انسانی تأثیرگذار است. یعنی منابع انسانی با شناخت این متغیرهای انتقال دهنده اثر، میتواند به افزایش بهره وری سازمان کمک کند.
۱-۵-۳- هدف کاربردی
این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی است و به قصد ایجاد شناخت عمیق از تأثیر فناوری اطلاعات بر روی عناصر کارکردی مدیریت منابع انسانی تدوین و اجرا شده است. هر چند میتوان گفت بر اساس نتایج حاصل از آن عمق رفتارهای اجرایی و سیاستگذاریهای صحیحتر در حوزه سازمانها را بهبود بخشد و به مدیران و فعالان اقتصادی در اتخاذ تصمیمات مناسب در این خصوص یاری رساند.
۱-۶- سؤالات تحقیق
-
- تأثیر فناوری اطلاعات بر روی عناصر کارکردی مدیریت منابع انسانی بر کارایی سازمان اثر خواهد گذاشت.
-
- تأثیر فناوری اطلاعات بر روی عناصر کارکردی مدیریت منابع انسانی بر اثر بخشی سازمان اثر خواهد گذاشت.
۱-۷- فرضیات
خلاصه سازی اطلاعات از طریق کانالهای ارتباطی بر آموزش کارکنان تأثیر معنادار دارد.
خلاصه سازی اطلاعات از طریق کانالهای ارتباطی بر انگیزش کارکنان تأثیر معنادار دارد.
خلاصه سازی اطلاعات از طریق کانالهای ارتباطی بر انضباط کارکنان تأثیر معنادار دارد.
یکپارچه سازی اطلاعات از طریق کانالهای ارتباطی بر آموزش کارکنان تأثیر معنادار دارد.
یکپارچه سازی اطلاعات از طریق کانالهای ارتباطی بر انگیزش کارکنان تأثیر معنادار دارد.
یکپارچه سازی اطلاعات از طریق کانالهای ارتباطی بر انضباط کارکنان تأثیر معنادار دارد.
انتقال اطلاعات از طریق کانالهای ارتباطی بر آموزش کارکنان تأثیر معنادار دارد.
انتقال اطلاعات از طریق کانالهای ارتباطی بر انگیزش کارکنان تأثیر معنادار دارد.
انتقال اطلاعات از طریق کانالهای ارتباطی بر انضباط کارکنان تأثیر معنادار دارد.
۱-۸- تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی:
۱-۸-۱- فناوری اطلاعات
برخی از صاحبنظران فناوری اطلاعات را به عنوان گردآوری، سازماندهی، ذخیره و نشر اطلاعات، اهم از صوت، تصویر، متن یا عدد میدانند که با بهره گرفتن از ابزار رایانه ای و مخابراتی صورت میپذیرد ( رضوی، ۱۳۸۷ : ۱۸۷).
فناوری اطلاعات به مجموعهای به هم پیوسته از روشها، سخت افزارها، نرم افزارها و تجهیزات ارتباطی که اطلاعاتی را در اشکال گوناگون (صدا، تصویر و متن) جمع آوری، ذخیرهسازی، بازیابی، پردازش، انتقال و یا عرضه میکند اطلاق میشود (صالحی، ۱۳۸۲ : ۹۸) .
فناوری اطلاعات عبارت است از گردآوری، سازماندهی، ذخیره و نشر اطلاعات که با بهره گرفتن از ابزار رایانه ای و مخابراتی صورت میگیرد (احمدی، ۱۳۸۲).
۱-۸-۲- مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی را شناسایی، انتخاب، تربیت و پرورش نیروی انسانی سازمان به منظور نیل به اهداف سازمان تعریف کردهاند (سعادت، ۱۳۹۰، ۱).
مدیریت منابع انسانی از جمله مسئولیتهای اصلی مدیریت در هر سازمان به شمار میرود و همه مدیران سطوح متعدد سازمان به نوعی از این مسئولیت برخوردارند، از این رو مدیریت منابع انسانی را بهرهبرداری از سرمایه های انسانی شرکت که برای نیل به اهداف سازمانی میدانند (سید جوادین، ۱۳۸۰، ۱۰).
مقصود از مدیریت منابع انسانی، سیاستها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبه هایی از فعالیت کارکنان بستگی دارد، به ویژه برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان شرکت (دسلر، ۱۳۸۰ ، ۵۷).