80- العوا، سلوی محمد، و حسین سیدی، بررسى زبانشناختى وجوه و نظایر در قرآن، مشهد: به نشر، چاپ اول، 1382.
81- الفارسی، ابو على الحسن بن عبد الغفار، الحجة للقراء السبعة، بیروت: دارالمامون للتراث، چاپ دوم، 1413ق/ 1993م.
82- فانی اصفهانی، علی، آراء حول القرآن، بیروت: دارالهادی، چاپ اول، 1411ق/1991م.
83- فراهیدى، خلیل بن احمد، العین، قم: انتشارات هجرت، چاپ دوم، 1410ق.
84- الفضلی، عبدالهادی، مقدمه اى بر تاریخ قراءات قرآن، ترجمه: محمدباقر حجتی، بی جا: اسوه، بی نا، بی تا.
85- ___________، القراءات القرآنیه، ترجمه محمدباقر حجتی با عنوان: مقدمهای بر تاریخ قراءات قرآن کریم، تهران: انتشارات اسوه، 1373.
86- فیض كاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى، الوافی، كتابخانه امام أمیر المؤمنین على علیه السلام ، اصفهان، چاپ اول، 1406ه.ق.
87- القاضی، عبد الفتاح عبد الغنى، البدور الزاهرة فی القراءات العشر، القاهره: دارالسلام، چاپ دوم، 1426ق/ 2005م.
88- قزوینی رازی، عبدالجلیل، النقض، به تحقیق جلال الدین ارموى، بی جا، 1371ه.ق.
89- القطان، مناع، مباحث فی علوم القرآن، بیروت: موسسة الرساله، چاپ سوم، 1421ق/ 2000م.
90- القفطی، جمال الدین ابى الحسن على بن یوسف، انباه الرواة على انباه النحاه، تحقیق: محمد ابو الفضل ابراهیم، القاهره: دار الفكر العربى، الطبعة الأولى، و بیروت: مؤسسة الكتب الثقافیة، 1406ق.
91- قیس آل قیس، الإیرانیون و الأدب العربی رجال علوم القرآن، مؤسسة التحقیقات والبحوث الثقافیه، بی جا: بی نا، بی تا.
92- کلانتری، ابرهیم، عوامل اختلاف قراءات قرآن کریم، مجله بینات، شماره17، 1377.
93- كلانترى ارسنجانى، علی اکبر، نقش دانش رجال در تفسیر و علوم قرآنى، قم: بوستان کتاب قم، چاپ اول، 1384.
94- كلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الكافی، تهران: دار الكتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
95- مازندرانى، محمد صالح بن احمد، شرح الكافی، الأصول و الروضة، تهران: المكتبة الإسلامیة ، چاپ اول، 1382ه.ق.
96- مالك بن أنس، موطأ، تصحیح محمّد فؤاد عبد الباقی، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، 1406ق.
97- متولى، عبد الحمید محمود، أضواء على مناهج بعض المفسرین من زوایا علوم القرآن، بی جا: اسلامیه، 1420ق/1999م.
98- مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعه لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ه.ق.
99- محیسن، محمد سالم، الهادی شرح طیبة النشر فی القراءات العشر، بیروت: دارالجبل، چاپ اول، 1417ق/ 1997م.
100- ____________، القراءات و أثرها فی علوم العربیة، بیروت: دارالجیل، چاپ اول، 1418ق/1998م.
101- ____________، المغنی فی توجیه القراءات العشر، القاهره: دارالجیل، بیروت: مکتبه الکلیات الازهریه، چاپ دوم، 1413ق/ 1993م.
102- مرادی، محمد، امام علی (ع) و قرآن، تهران: هستی نما، چاپ اول، 1382.
103- مسلم، أبی الحسین مسلم بن الحجّاج القشیری النیسابوریّ، صحیح مسلم، تحقیق: محمّد فؤاد عبد الباقی، القاهره: دار الحدیث ، الطبعة الأولى، 1412ق.
104- مظلومی، رجبعلی، پژوهشى پیرامون آخرین كتاب الهى، تهران: نشر آفاق، چاپ دوم، 1403ق.
105- معارف، مجید، (الف)، مباحثى در تاریخ و علوم قرآنى، تهران: نبا، چاپ اول، 1383.
106- _______، (ب)، پرسش و پاسخهایى در شناخت تاریخ و علوم قرآنى، تهران: كویر، چاپ هشتم، 1383.
107- _______، (ج)، در آمدى بر تاریخ قرآن، تهران: نبا، چاپ اول، 1383.
108- _______، مقدمهای بر تاریخ اختلاف قرائت قرآن، مجله مقالات و بررسیها، دوره63، 1377.
109- معرفت، محمد هادی، التمهید فی علوم القرآن، ترجمه: ابومحمد وکیلی، تحت عنوان: آموزش علوم قرآن، بی جا: سازمان تبلیغات اسلامى، بی نا، 1374.
110- ____________، تفسیر و مفسران، ترجمه: خیاط و نصیرى، قم: مؤسسه فرهنگى التمهید، چاپ اول، 1379.
111- مودب، رضا، نزول قرآن و رؤیاى هفت حرف، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1378.
112- _______، اعجاز القرآن در نظر اهل بیت عصمت ع و بیست نفر از علماى بزرگ اسلام، قم: احسن الحدیث، چاپ اول، 1379.
113- میرشمسی، صدیقه، روش شیخ طبرسی در مجمع البیان و جوامع الجامع، مجله نامه الهیات، سال چهارم، شماره سیزدهم، 1389.
114- میر محمدی زرندی، ابوالفضل، بحوث فی تاریخ القرآن و علومه، قم: مؤسسة النشر الاسلامى، چاپ اول، 1420.
115- النسائی، أبی بكر عبد الرحمن أحمد بن شعیب ، سنن النسائی، به شرح الحافظ جلال الدین السیوطی و حاشیة الإمام السندی، بیروت: دار المعرفة، 1414ق.
116- نکونام، جعفر، پژوهشى در مصحف امام على، رشت: انتشارات كتاب مبین، چاپ اول، 1382.
117- نیشابورى، نظام الدین حسن بن محمد، تفسیر
غرائب القرآن و رغائب الفرقان، به تحقیق: شیخ زكریا عمیرات، دار الكتب العلمیه، بیروت، چاپ اول، 1416ق.
Abstract
This thesis had tried to investigate the role of different readings in the interpretations of Tabarsi in Majma Al-Bayan. So it is necessary to briefly mention the definition of different readings, and then their history and the important pioneers who were effecting in reading and compiling the reading books would be presented.
As all Scientists of Quran and its interpretation are not of the same ideas toward different readings, especially the differences between Shiite and Sunnite clergies, so one of the chapters of this thesis is devoted to investigate Tabarsi’s point of view about different readings, some special ideas of him are mentioned there.
About differences in the readings of Majma Al-Bayan’s explanations, the principles and criteria which Tabarsi had used in identifying and recognizing the true reading had been talked the most. Unlike other researchers about Quran, he did not confine his principles and criteria in 3 kinds, and had developed his own specific point of view. So this research tries to identify the principles of the true reading from the point of view of Tabarsi in Majma Al-Bayan, to meticulously searching the effects of different readings in his interpretations.
In the final chapter of this thesis, the role of differences in readings in the interpretations of Majma Al-Bayan are presented in 2 separate sections and also analyzing them in Jurisprudence perspectives and also the other perspectives. Therefore, due to the importance of Jurisprudence issues and the verses representing judicial issues, the first part of the fifth chapter is going to represent the effects of different readings in the Tabarsi’s interpretations in the field of jurisprudence and judicial issues. The second part of this chapter presents the effects of different readings in Tabarsi’s interpretation in the light of Quranic subjects in Majma Al-Bayan.
پایان نامه ها
0